Bit twisted wire discussie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 16:43

Helaas word er inderdaad steeds slechter les gegeven.
Zo moesten wij vroeger springen zonder handen. Niet alleen springruiters, nee iedereen in de les.
Een rij in-uitjes, handen op de rug of als een vliegtuig opzij.
Maar ik geloof niet dat de westernruiter daar beter in is. Dat is helaas tegenwoordig de nieuwerwetse ruiter.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 17:33

Het zijn ook 2 totaal verschillende takken vd sport. (hoor vaak zeggen: "western" (wat is western) en dressuur dat lijkt toch veel op elkaar, vind ik dus absoluut niet)

Het is ook lastig om van constant contact met de mond als dressuurruiter ineens naar 0 contact te gaan. Dat is ook te begrijpen.
Maar het valt me wel op dat paardenvolk elkaar altijd moet veroordelen. Terwijl ze de helft er niet vanaf weten.

met het laatste ook oneens bruintje, vroeger was echt niet alles beter, welzijn was slechter naar mijn idee, slecht tuig, manege paarden gaven nooit na en hulpteugels werden veel meer gebruikt juist (stieken, gogue dat soort ouderwetse :') )
en dat geld ook voor western trouwens. snap dat eigen-sport-afkraken sowieso nooit zo goed.
western en dressuur worden al zo bekritiseerd doordat mensen zich er niet in verdiepen, en nou gaan we zelf ook nog effe roepen dat de trainers zo slecht zijn etc... :+ (en dat geld niet alleen voor jou hoor maar meerder in dit topic die zo negatief zijn over de eigen sport) maar misschien ben ik wel de enige die zich hier (al lang!)aan ergert, dat kan heel goed :D

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 17:42

Ik heb zelf op een stal gestaan met diverse western ruiters, dus zeg niet dat ik er niets van weet. Nee vast niet zoveel als een echte western liefhebber, maar weer veel meer dan niets.

Welzijn was zeker niet slechter vroeger.
Tenminste ik kom uit een omgeving waar alles overdag buiten stond. Nu nog wel veel, maar veel minder dan vroeger. Want de 3 binnen bakken en de parkeerplaats hebben de ruimte ingenomen.
Ook stands waren hier 40 jaar terug al niet, terwijl het in andere delen dit jaar pas afgeschaft is.
De zadels werden inderdaad niet voor elk paard aangepast. er was ook minder keuze. Dat geef ik toe. Maar er werd wel gekeken wat nu het beste lag.
Ook hulpteugels werden niet gebruikt. Juist niet. Ook andere bitten niet.
Je reed alles met een enkel gebroken bustrens. Of dat voor alle paarden nu zo fijn was is zeker een discussiepunt nu. Ik rij daar zelf geen 1 paard meer mee. Maar je mocht echt niet rijden met hulpteugels en strenge bitten. Je kreeg simpelweg te horen dat je een paard gewoon zo moest kunnen rijden. Lukte dat niet moest je nog maar wat door oefenen want was je nog niet ver genoeg voor dat paard.

En ja dan vind ik veel, gelukkig heel veel ook niet, geen goede trainers nu. En het een slechte zaak als er hulpteugels, weet ik wat voor bitten enz bijgehaald worden, maar een ruiter geen zitles meer krijgt.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 18:35

Vivalavida, het is ook niet leuk dat er zoveel gebeurt. Maar als we niks meer mogen zeggen, wordt het ook niet beter. Mensen van buitenaf mogen niks zeggen, omdat ze er geen verstand van zouden hebben. Mensen die zelf western beoefenen mogen niks zeggen, omdat ze dan hun eigen sport afkraken.

Ik ben ooit ontzettend afgeknapt op de dressuur en western was voor mij echt een verademing. Niet speciaal vanwege de techniek, maar de sfeer en omgang met paarden.

Inmiddels heb ik daar ook wel iets afstand van, omdat ik in de jaren zoveel ellende heb gezien en gehoord, dat ik er niet vrolijk van word. Je begint in je eentje niks, zeker niet als onbekende ruiter. Natuurlijk kan ik alles wegklikken, nooit meer ergens gaan kijken en mensen ontvrienden op fb bijv. Maar dan weet ik dat die problemen er nog steeds zijn en ik word er hoe dan ook altijd wel mee geconfronteerd.

Wij staan inmiddels niet meer op een pensionstal en dat is al een stuk ontspanning. We hadden 99% engelse ruiters om ons heen de afgelopen jaren en mijn maag is 100x omgedraaid en ik heb echt een flink stuk van mn tong afgebeten.

Je moet altijd met elkaar in discussie blijven denk ik toch. Ik riep al jaren dat paarden hooi moeten en vrijwel onbeperkt. Dat kon je nergens vinden bij stallen. Nu hoor je het overal en zie je mensen veel meer met voeding bezig.

Een slechte zit is echt het allergrootste probleem wel in de sport. Ook jonge meiden kunnen amper fatsoenlijk op hun paard zitten, terwijl ze wel wedstrijden rijden etc. Is ze gewoon niet geleerd.

Ik ben niet tegen het een of het ander, maar er zijn mensen die teveel, te hard of onterecht corrigeren. Wannabe's die iets hebben gezien en niet eens begrijpen waarom een correctie werd uitgevoerd, maar wel aan de teugels sjorren.
Als je goed rijdt, kun je veel minder doen en wat je doet effectief laten zijn. Maar zie maar mensen te vinden die dat kunnen.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 19:04

VivaLaVida schreef:
en dat geld ook voor western trouwens. snap dat eigen-sport-afkraken sowieso nooit zo goed.
western en dressuur worden al zo bekritiseerd doordat mensen zich er niet in verdiepen,


Ik denk dat het juist is door je te verdiepen dat je meer en meer bewust wordt van hoe gek de paardenwereld ineen zit. Aan de ene kant verkondigen paardenliefhebbers te zijn, maar aan de andere kant wel met dingen als sporen, bitten en zwepen aan de slag gaan.
We "zien" het leed dat we onze paarden aandoen vaak niet meer, juist omdat alles zo doodnormaal gevonden wordt (en daar ben ik mee schuldig aan hoor).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:06

bruintje ik zeg natuurlijk niet over jou persoonlijk dat je nergens verstand van hebt, ik ken je niet.
hier in de buurt zijn een paar maneges en ik vind zelf het welzijn wel echt verbeterd. en niet alleen daar; vroeger gingen paarden nauwlijks naar een tandarts bijvoorbeeld. Maargoed dat zijn we oneens dan!

Superpony: Natuurlijk mag je ook kritisch zijn naar de sport (wat voor discipline dan ook) maar vergeet ook niet dat je anderen niet inspireert door altijd negatief te zijn over de westernwereld en andere trainers. Dat je in je eentje niks begint is niet waar, hier op bokt heb je een stem en je geeft les dus je kunt anderen van alles leren, al is het alleen al door te laten zien hoe het OOK kan.

Gini, deels met je eens!
ik doelde een beetje op de vooroordelen die er rondgaan over bv pleasure/reining/halter etc
terwijl die onderdelen zoveel mooie kanten hebben, de negatieve blijven hangen bij de niet-westernruiters. als we dan zelf ook nog alleen de negatieve kanten gaan belichten....
dat begon me steeds meer op te vallen.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 20:14

Ik nam je opmerking ook niet negatief op. Was meer ter verduidelijking. :)

Tandarts is inderdaad later gekomen.
Maar ook alweer een jaartje of 25.
Tenminste toen heb ik voor het eerst wofs kiesjes laten trekken door een da die ook veel tanden deed.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 00:08

VivalaVida, het werkt twee kanten op. Mensen gaan eens kijken bij een wedstrijd of zien bij een vriendin een western trainer werken en hebben meteen een oordeel. Best vaak wordt dan de hele sport over 1 kam geschoren helaas.

Bokt is een discussie en informatie forum. Mensen lezen hier dat men dingen geaccepteerd vinden en oordelen daar weer verder op.
Dan mag er best gezegd worden dat slechte methodes, slechte trainers etc etc niet normaal gevonden worden door elke western ruiter en dat het ook anders kan.
Persoonlijk zie ik liever minder trainers die echt goed zijn, dan een groeiend aantal met mindere kwaliteiten. In de dressuur zie je dat al, er lopen veel en veel teveel instructrices rond die bar en bar slecht lesgeven.

Niet iedereen heeft de ervaring om dat te zien. Mensen willen bijv goedkoop les en nemen genoegen met minder. Mensen laten zich door een ander beinvloeden etc. Je ziet vooral dat een hele grote groep mensen alles accepteren wat ze geleerd hebben, maar de kennis missen om te zien of het ook werkelijk goed is. Maar trainer pietje is zo geweldig en wordt op een voetstuk geplaatst. Elke kritische noot wordt belachelijk gemaakt.

Het negatieve blijft vaak hangen, maar de mensen die daar vanuit gaan, hebben niet echt interesse. Mensen die serieuze interesse hebben gaan wel verder kijken en informeren.

Paardvriendelijk pensionstallen heb je hier echt nog niet. Er zijn wel ontwikkelingen, maar het gaat erg langzaam. Mensen hebben echt last van kudde gedrag en zijn heel volgzaam. Als je het anders en beter wil, moet je je daarvoor hard maken.

Wat ik wel heb gemerkt is dat het erg per regio verschilt. Ik ben opgegroeid in Amsterdam en reed net buiten de stad. Daar hadden de paardjes wel nette spullen bijvoorbeeld. Geen opgevouwen dekentjes en allemaal hele mooie, leuke pony's.
Later zijn we verhuisd en mijn eigen pony had ook dekens op, eerst nog jute, canvas en later de gewatteerde met kleurtjes etc. Dat is 31jr geleden dat ik mn eerste eigen pony kreeg. Als ik dan nu soms van mensen hoor dat zij 20jr geleden nog ergens reden met dubbel gevouwen dekens, niet passende zadels etc etc herken ik dat niet.
Ik was ook 12 dat de veearts bij ons de paardjes de tanden vijlde.
Maar op heel veel gebieden is al veel ontwikkeling, dus dat blijft altijd doorgaan, positief en negatief. Ook wij hebben ''nieuwe'' dingen geprobeerd en daarna pas gemerkt dat dit toch niet zo oke was.

Cer

Berichten: 30135
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 08:42

Met een aantal dingen ben ik het wel eens SP, maar met een aantal dingen niet helemaal...

Als je namelijk dit zegt:

superpony schreef:
.... Persoonlijk zie ik liever minder trainers die echt goed zijn, dan een groeiend aantal met mindere kwaliteiten. In de dressuur zie je dat al, er lopen veel en veel teveel instructrices rond die bar en bar slecht lesgeven.
...... Niet iedereen heeft de ervaring om dat te zien. Mensen willen bijv goedkoop les en nemen genoegen met minder.

Dan leg je eigenlijk de bal weer neer bij de onwetende ruiter én bij de inferieure trainer...
terwijl ondertussen wel duidelijk is dat dát juist niet altijd het probleem is.... en dat is wat ik persoonlijk zo jammer vind, dat juist de topruiters en trainers dingen promoten waarvan ik denk "waarom??"

En dat is helemaal niet om de hele sport af te zeiken. Aan de andere kant, dat argument is een beetje pot verwijt ketel want je mag niet de complete westernsport ter discussie stellen, maar als tegenargument volgt wel vaak "want dressuur is ook ruk".. dus omgekeerd mag het blijkbaar wel :Y)

Het kan een hele mooie sport zijn, maar als het om resultaten en geld gaat, verdwijnt dat vaak. Het mooie van de sport vond ik vroeger het ontspannen en het werkpaardenprincipe in tegenstelling tot het dressuurkunstje.. dus ja, ik vind het jammer dat is gebleken dat dat een illusie was. Behalve de cuttingpaarden (misschien) is het allebei net zo gekunsteld.. Dat er zogenaamd zonder druk op de tegel gereden wordt waardoor alles ineens okee is, is daarin een non-argument.. .. :j mag ik vinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 12:45

Cer jij zegt dingen die nergens geschreven staan :? Je geeft zeg maar een eigen draai aan een ander haar argumenten zodat het inderdaad nergens meer op slaat :+ zo heb ik geen zin om (en valt er niet)te discussieren..

Popstra
Berichten: 13710
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 12:53


Ik l*l niet met de wind mee nee...

Cer

Berichten: 30135
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 12:56

VivaLaVida schreef:
Cer jij zegt dingen die nergens geschreven staan :? Je geeft zeg maar een eigen draai aan een ander haar argumenten zodat het inderdaad nergens meer op slaat :+ zo heb ik geen zin om (en valt er niet)te discussieren..

Dan zie ik daar graag een voorbeeld van, want ik heb ook geen idee wat jij bedoelt :') :+
Superhandig medium dit :P

@Popstra: bedoel je dat cynisch, dat de video voor de liefhebbers is?

Popstra
Berichten: 13710
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 14:44

Cer word jij niet een beetje moe van je zelf met je negatieve gedachtegang!

Ik l*l niet met de wind mee nee...

Cer

Berichten: 30135
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 14:51

Ik stel een vraag..... 8)7
werkelijk waar echt.... ik ben hier niet degene met een negatieve gedachtengang hoor... :n

Ik vraag: Bedoel je dat cynisch?
Omdat "voor de liefhebbers" op meerdere manieren opgevat kan worden. Ik zou echt niet weten hoe ik die vraag neutraler moet stellen...
maar hee, als jij het weer als negatief wil zien, prima hoor +:)+

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 17:13

Cer, je leest niet goed, want dat zeg ik niet. Ik zeg nergens wie er een goede trainer is of moet worden. Ik zeg dat er te weinig goede trainers zijn.
En het is heel logisch dat mensen die nog beginnen niet weten wie wel of niet een goede trainer is, omdat ze een stuk ervaring missen.
Daarnaast zijn er ook mensen die wel willen leren, maar geen topsport willen beoefenen. Die komen vaker uit bij een trainer om de hoek ( even daargelaten dressuur of western ) en geven gewoon geen honderden/duizenden uit aan training, les en clinics.

De top heeft een voorbeeld functie, daar kom je echt niet onderuit.

Cer

Berichten: 30135
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 17:21

Nou zo kwam het op mij wel over in ieder geval :j
En het gaat lekker want ik zeg namelijk niet dat jij zegt wie een goede trainer is of moet worden.. kortom, verwarring alom :D

De top heeft inderdaad een voorbeeld functie :j daarom noemde ik dat.

Het kwam namelijk op mij over alsof je bedoelde dat de slechte trainers de TW onjuist gebruiken en dat daar het probleem ligt (het gaat imo uiteindelijk nog steeds over de TW).

Ik las deze zin: "Dan mag er best gezegd worden dat slechte methodes, slechte trainers etc etc niet normaal gevonden worden door elke western ruiter en dat het ook anders kan" verkeerd, excuus :)

Omdat ik als voorbeeld het topic van Titan aanhaalde, en daar niet zomaar een onkundige trainer op rijdt met TW wilde ik daarmee ook aangeven dat de topruiters een TW gebruiken. En dat ik dat jammer vind.
Dus als iemand dan zou zeggen "ja een TW wordt gebruikt als quick fix door trainers die niet beter weten" dan was ik het daar niet mee eens :)

En deze post is niet negatief bedoeld. Maar gewoon wat ik ervan vind :j

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-17 20:17

VivaLaVida schreef:
Gini, deels met je eens!
ik doelde een beetje op de vooroordelen die er rondgaan over bv pleasure/reining/halter etc
terwijl die onderdelen zoveel mooie kanten hebben, de negatieve blijven hangen bij de niet-westernruiters. als we dan zelf ook nog alleen de negatieve kanten gaan belichten....
dat begon me steeds meer op te vallen.


Voor mij is het ook zeker geen protestmars tegen western hoor. Ik geef toe dat het een tak van de paardensport is die ik minder goed ken en daardoor altijd wel blij ben met extra uitleg van een kenner, maar tegelijkertijd ben ik er ook van overtuigd dat je een sport niet door en door moet kennen om te weten hoe of wat. De werking van een scherp bit is gebaseerd op pijn, of dat nu een TW in de western is of een fietsketting bij het Engels rijden.
Ik denk eigenlijk niet dat western benadeeld wordt, dressuur en springen lokt op Bokt toch ook al wel de nodige hevige discussies uit. Maar ik kan me voorstellen dat ik dat gevoel als niet-westernruiter verkeerd inschat.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 01:39

Zeker 25 jaar geleden hoorde ik veel negatieve geluiden als wij zeiden dat we western reden. Mensen hadden een keer iets gezien, iets gehoord en een enorm vooroordeel. Het werd zelfs belachelijk gemaakt vaak.
Soms ook echt wel terecht, want als ik terugdenk aan de eerste wedstrijd waar wij naar het losrijden stonden te kijken, draait mn maag echt nog wel om.

Maar er is een wezenlijk verschil tussen de westernsport en dressuur sport, met name in Nederland. De dressuur is veel groter en zoals ik al zei, op elke hoek kan je wel les krijgen en dat komt de kwaliteit niet ten goede. Ook vind je meer gelijkgestemde en wordt er meer samen gesport. Wij hebben de afgelopen jaren grotendeels als enige western ruiters op engelse stallen gestaan.

Als ik engelse ruiters iets probeer uit te leggen over western snappen ze het vaak niet zo goed en ik zie of snap wel waarom. Er is ze iets aangeleerd en in hun wereld klopt dat. Ze missen veel kennis over het paard, zijn denkwijze, leerwijze, anatomie etc etc.
Nu zie ik een hele nieuwe trend met dubbele lijnen, klassieke dressuur, nieuwe instanties en leerprogramma's voor instructeurs, maar weinig verbetering als je gaat kijken naar de houding bijv van het paard. Dat mag je niet zeggen, want een ''bekende'' ruiter en commerciele ruiter roepen iets, dus het is goed. Ik weet niet waar dat kudde gedrag vandaan komt, maar het is een probleem.

Om goed western les te krijgen, moet je echt meer je best doen. Je moet vaak reizen, lessen zijn vaak duurder etc. Als iemand dus echt goed western wil leren rijden, is dat een hele bewuste keus. De mensen die dat hebben gedaan, zie je ook echt wel presteren.
En zoals overal heb je ook mensen met een grote mond, geen enkel talent, maar toevallig genoeg geld om leuk mee te doen.

Ik heb veel ellende gezien en vind dat gewoon geen goed visitekaartje. Ik baal als ik weer vergeleken wordt met ruiters die alleen hakken en zagen. Onze sport is super mooi, als het goed gedaan wordt en daarom keur ik het af als het niet goed gepresenteerd wordt.
Een aantal trainers verkopen hun praatjes goed. Mensen gaan kijken en luisteren, maar als ze een beetje kritisch zijn, hebben ze al snel een slechte indruk en dat is zonde.

IK ben helemaal niet soft, maar wil ook niet oneerlijk zijn. 1 goede, duidelijke correctie op het goede moment zou voldoende moeten zijn. Doorhakken en zagen is vaak emotie van de ruiter als iets niet lukt.

Mensen mogen best snappen dat 1 goede, duidelijke correctie op het goede moment beter is, dan hangen in allerlei bijzets bijvoorbeeld. Of continu het spoortje erin en aangetikt worden met een irritant zweepje.
Ik vind veel western ruiters 10x beter zitten dan menig dressuur ruiter met de gevolgen van dien zoals onrustige handen en benen. Maar ook het scheef rijden bijv.

Het gaat hier ook niet om persoonlijke aanvallen of 1 enkele persoon. Ik ga never de namen noemen van de trainers die ik niet oke vind, want dat vind ik not done. Maar het gaat om een algemeen beeld.

Oorspronkelijk was er iemand die op Bokt naar een klein tw bitje op zoek was. Dan weet je gewoon zeker dat diegene niet weet wat het inhoudt of onder kundige begeleiding rijdt. Geloof me, dan hoef je hier echt niet te zoeken................

Maar nu het een algemeen tw bit topic is, kun je zeggen, laten we dan eens kijken naar de training met een tw en de monden achteraf. Of nog beter, het hele lijf, want teveel, te snel kan schade brengen aan het lijf. Als mensen echt serieuze interesse hebben, moeten ze feitelijk niet hier discussieren, maar een trainer zoeken die openlijk erover wil praten, zijn training hiermee wil laten zien en dan ook in de monden van zijn paarden wil laten kijken bijvoorbeeld. Dan kun je pas een standpunt werkelijk verdedigen. Is er veel schade, dan valt het misschien toch tegen en gaan de gebruikers er anders tegenaan kijken.
Valt de schade mee, moeten we concluderen dat het in goede handen een acceptabel bitje is. Maar discussieren, dingen persoonlijk nemen en vooroordelen hebben eigenlijk te weinig grond over dit specifieke bit.
Nog beter, ga je bij minimaal 3 trainers kijken, want anders ligt het weer aan die trainer en je wil een algemeen beeld van het gebruik.

Anoniem

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:22

Als de paarden van bijv sevke die met TW gereden zijn, schade in de mond hadden zouden ze onverkoopbaar zijn Superpony

(even de anderen overslaande ivm weinig tijd, excuus :+ )

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 19:58

Nu ja, als er permanente schade zichtbaar is, dan ben je wel heel extreem bezig. Dat mag in mijn ogen niet de grens zijn tussen wat diervriendelijk is en wat niet.

(Disclaimer: waarbij ik niet wil zeggen dat sevke dieronvriendelijk is)

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 01:18

VivaLaVida schreef:
Als de paarden van bijv sevke die met TW gereden zijn, schade in de mond hadden zouden ze onverkoopbaar zijn Superpony

(even de anderen overslaande ivm weinig tijd, excuus :+ )


Ja, maar het gaat niet om 1 specifiek geval. We waren er min of meer over uit dat hier mensen reageren die hun paarden wel netjes houden, trainen etc.

Waar ik overigens een kanttekening maak dat er maar weinig naar gekeken wordt in mijn ogen. En oude schade zie je niet altijd direct zo. Heb natuurlijk een paard staan met hele oude schade.

En niet alleen brengt een bit schade aan in de mond. Teveel, te snel vragen, zorgt ook voor problemen in het lijf. Dan ben je toch echt afhankelijk van de manier van keuren, de foto's etc.

Sevke verkoopt misschien altijd leuke, gezonde paarden, maar er komen ook veel paarden in een ander circuit terecht als het trainen niet goed is gelukt. Of ze worden als recreatie paard verkocht. Iets goedkoper worden ze al minder uitgebreid gekeurd vaak. Zoveel voorbeelden helaas.

Neemt niet weg, dat je al die dingen ook tegenkomt bij bijv tinkers, haflingers, fjorden, rijpaarden etc etc die alleen maar continu in de mond getrokken worden, monden dichtgesnoerd etc. Er rijden echt veel mensen met bijv een pessoa bitje wat ook niet heilig is, maar wel als dusdanig wordt verkocht net als al die andere strengere bitjes, bijzets etc.

Hier is het tw bit ter discussie. Als je het wil verdedigen tegenover mensen die anti zijn, zou het in beeld brengen de beste oplossing zijn. Dan lees je hier bijv 3 mensen die bij 3 trainers hebben gekeken naar de trainingen ermee en daarna de monden. Gaat het goed, ben je min of meer klaar. Dan is niet meer het bit ter discussie, maar toch weer de hand die het vasthoudt.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 01:47

Maar dat is volgens mij altijd de discussie, bij welke optoming dan ook. Mensen vallen over het touwhalster dat ik gebruik bij mijn jaarling. Maar ik corrigeer liever 1 keer duidelijk, dan 10 keer half.

Ik heb in de 8 jaar dat ik nu western rijd, veel meer geleerd dan 18 jaar op een manege. Ik zit beter en ben veel duidelijker en consequenter geworden. En weet je wat het moeilijkste was om te leren? Loslaten!

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 02:12

Ben ik helemaal met je eens.

Maar het oorspronkelijke bericht was iemand die zomaar een tw bit wilde kopen en op Bokt info vroeg. Dan heb je het gewoon over een bit dat niet in minder ervaren handen terecht moet komen.
Of een trainer hem wel of niet moet gebruiken is een lastige discussie. Vanaf internet ook niet 100% te beoordelen.
Ik vind dat het ook zonder en anders kan, maar dat kost meer tijd. Tijd die ik wel heb, maar veel anderen niet.

Ik ben tegen te soft en vind dat veel vervelender voor een paard dan een goede correctie. Maar ik kijk wel naar mn paarden hoe ze dat onderling doen en gebruik dat vaak.

Loslaten is moeilijk, want je moet je paard vertrouwen geven. Mensen willen een betrouwbaar paard, maar maken het zelf onzeker en geven niks terug voor het brave gedrag. Ik vind qua correcties/opleiding etc dat het erg nauw kijkt, wanneer en hoe je dat doet. Heel veel mensen doen het te laat en te lang. Ht is belangrijk im vooral niet boos te worden en zelf eerlijk te blijven. Zelfs als je een keer verkeerd aanpakt, of te hard etc, is het belangrijk om daarna weer terug te geven en te ontspannen.

Mensen kijken vaak naar uitersten. Een touwhalster is prima, maar als 1 iemand een foto op fb plaatst met schade door zo een halster, gaat het de hele aardbol over en is het touwhalster direct slecht.
Je kan je dan afvragen; wat heeft diegene zelf fout gedaan? Maar ook, hoeveel nare dingen gebeuren met touwhalsters die we niet weten of zien?

Ik zie veel, maar kan nooit alles zien. Als ik ergens tegen of voor ben, dan wil ik graag goede tegen argumenten horen en ook wat zien. Ik ben zelf niet zo heel zwart wit, omdat ik weet dat er goeie en slechte kanten aan alles zit, maar op bokt wordt het bit an sich veroordeelt. Dat kan je niet verdedigen met een discussie die vrij anoniem is.
Bij goede, eerlijke trainers ben je altijd welkom om bij een training te gaan kijken. Beoordeel dan het bit zou ik zeggen.

Een betere discussie is eigenlijk; wie of wat is een goede trainer. Wat is wel of niet een goede trainings methode. En dat kan weer ontzettend per onderdeel, fase van training etc schelen.

Gimme_Joy

Berichten: 7764
Geregistreerd: 27-10-10

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 09:56

Ik ben het volledig met je eens. Deze discussie ga je ook niet beslechten. Er zullen altijd voor- en tegenstanders zijn. Let's agree to disagree.

Ik denk zelfs dat je er met een discussie over een methode niet komt. Dat is zo afhankelijk van allerlei variabele factoren. Ik heb de hele TW discussie gevolgd en ik betwijfel het of de OP wel echt was, of misschien alleen om te stoken.

Ride softly, Listen carefully and Love completely
~~~~Haidas Magic Joy~~~~
[WN-AM] [VOLG]Joy, van Guppie naar Showstopper

Hobbyhorse

Berichten: 1316
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 14:30

Misschien is niet alles fijn om te lezen , of niet je mening, maar dit topic levert anders wel een goed draadje om te lezen en een interessante discussie op.....
Er zijn een heleboel dingen aangekaart in dit draadje, niet alleen over dat bit, niet allemaal leuk om te lezen maar wel goed om kennis van te nemen.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 bezoekers