Bit twisted wire discussie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Cer

Berichten: 30092
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 08:47

quarterH schreef:
En Cer, ik wordt zo moe van jou... Je vind alles wat met de westernsport te maken heeft poedersuiker,

Even hoor... Ik vind niet alles poedersuiker, MAAR ik vind het zeker geen rozengeur en manenschijn allemaal.
enne, kan het een klein beetje minder....

Citaat:
ookal ben je al 10 jaar nergens meer geweest en haal je al je info vanachter de pc....

Wat is dit voor non-reden werkelijk?

Citaat:
Serieus, als je het allemaal zo poedersuiker vind, LET IT GOOOOOO en stop dan met steeds die discussies aan te gaan over zaken die je op voorhand al slecht vind,

Ik heb de laatste twee discussies ALLEEN over de TW gevoerd... dus 'die discussies over zaken' valt alles mee. En ja, als het over een TW gaat, waar ik zelf mee gereden hebt, zal ik daar ALTIJD wat over zeggen... :j

Citaat:
zonder enige echte ervaring ermee te hebben.

:') werkelijk echt...

Citaat:
Ga toch lekker naar topics waar ze het over onderwerpen hebben die jij wel leuk vind, al die negativititeit in je leven is niet goed voor je, wordt je zuur van :)

Als ik vind, dat bijvoorbeeld door een TW het welzijn van een paard aangetast wordt, zal ik daar ALTIJD wat over zeggen.. Heeft niks te maken met zuur zijn of worden..

Ik vind wel dat een aantal ruiters veel maar normaal vinden en voor zoete koek slikken, ook al kan een weldenkend mens zich bedenken dat het van geen kanten klopt. Dat vind ik wel erg typerend voor de mensen die zich het meest aangevallen voelen :j En het ENIGE excuus wat ik tot nu toe hoor is dat het over dat felbegeerde lintje gaat.
Want verder kost het alleen maar geld en tijd en inspanning en weet ik veel welke vreselijke opofferingen er allemaal voorbij komen...
Maar dat is op zich redelijk normaal hoor, dat zie je bij alle disciplines... Ik vind het jammer dat men dan niet voor zichzelf kan nadenken..

En als je dan aangeeft: joh, zo'n dun gedraaid ijzerdraadje, laat dat nou gewoon bij het oud ijzer liggen.
dan is het antwoord : 'je hebt er geen verstand van'.
Nee, dat is een goed verhaal :') Ik snap het wel, want er is geen antwoord voor ....


Oh en kleine correctie: ik ben in Nederland al zeker 20 jaar nergens meer geweest denk ik :Y) Gewoon even, om de statistieken op een rijtje te zetten :j


sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 10:13


Leo

Berichten: 50098
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 10:26

Wat ik zo bijzonder vind is dat het blijkbaar nodig gevonden wordt om persoonlijk te worden in de tegenargumenten, maar dat er eigenlijk nog steeds geen duidelijke argumenten genoemd worden dat het bit voor het paard juist wel een goede oplossing is. Ik ben er van overtuigd dat iedereen met eer en geweten met zijn of haar paarden om gaat en ook duidelijk afweegt welke hulpmiddelen worden gebruikt en waarom juist niet.
Het gebruik van een TW zou dus een bewuste keuze zijn, ga ik vanuit? Maar er wordt enorm omheen gedraaid en mensen die met tegenargumenten komen hebben er geen verstand van en moeten vooral bij de sport vandaan blijven.
Waarom? Kan de sport niet een stukje mooier gemaakt worden dan hij is?

Ik ben blij dat ik er geen verstand van heb als ik het allemaal lees en bekijk..

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Anoniem

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:08

Leo dat jij iets geen goed argument vind, wil niet gelijk zeggen dat er geen argument genoemd is. Ik heb er nl al een paar gelezen.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:16

Leo, ik heb net mijn best gedaan om uit te leggen hoe een TW werkt en waarvoor het gebruikt wordt. Lees dan AUB even terug. @Vivalavida : dank u! _/-\o_
@Sonita : het gaat hier niet over de werking van het snaffle bit, maar wel over de werking van de TW in het bijzonder. Als je je paard in de snaffle bit klasse wil starten heb je dus per definitie een, jawel, snaffle bit nodig. Of een bosal, dat mag ook, maar dat vind ik niet direct een vriendelijkere optoming dan een snaffle. Beetje onnodig deze discussie hier nogmaals te voeren. Het verhaal van het prikkende schaareffect in het verhemelte kennen we ondertussen allemaal al. En die theorie klopt dan nog geeneens. Steek eens een bit in een paardenskeletschedel en trek op een normale manier aan de teugels. Snaffle schaart niet. Wel als je de teugels naar beneden trekt, maar de meeste mensen zitten OP hun paard als ze de teugels hanteren, en dan is het vrij moeilijk om de teugels naar beneden te trekken. Maar soit, het verhaaltje wordt blijkbaar nog steeds met plezier geslikt. En bepaalde goeroes als Jeff Sanders spelen daar met plezier op in :$ :$ :$
Verder ga ik wel mee met @QuarterH. Blijkbaar hebben sommigen een heel groot probleem met alles wat de westernsport aanbelangt : een snaffle bit, het jong zadelmak maken, de shankbitten, ongeveer alles is hier al opgenoemd. Voel je dit zo aan? Prima, ga dan iets anders doen. Kan best, toch?
Gelijk welke discipline is per definitie niet diervriendelijk. Een paard is al niet gemaakt om een mens te dragen. Daar begint het al. En al zeker niet op "kunstjes" te doen of over metershoge hindernissen te springen. Een paard is gemaakt om in de wei te lopen en veulentjes te maken.

Born to slide, forced to work

Cer

Berichten: 30092
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:36

sevke schreef:
Leo, ik heb net mijn best gedaan om uit te leggen hoe een TW werkt en waarvoor het gebruikt wordt. Lees dan AUB even terug.

Ik heb het gelezen...
En ik denk dat je daar ook wat anders voor kan gebruiken dan een TW..

Een ander voorbeeld : "De klossen van een Tennessee Walker worden gebruikt om het paard beter te laten lopen." Dat is een argument en een reden.. Maar dat het een reden is, wil niet zeggen dat het goed is. Denk ik?

Citaat:
Blijkbaar hebben sommigen een heel groot probleem met alles wat de westernsport aanbelangt : een snaffle bit, het jong zadelmak maken, de shankbitten, ongeveer alles is hier al opgenoemd.
Voel je dit zo aan? Prima, ga dan iets anders doen. Kan best, toch?

Maar kan een sport dan niet naar zichzelf kijken en verbeteringen aanbrengen?
Of is het het argument van 'het is nou eenmaal zo, en niet zeiken verder'.
Het jong inrijden om jong showklaar te zijn, is gewoon een economisch argument, verder niet echt steekhoudend. Op de shanks zit qua port hoogte en shank lengte al een limiet (verder heb ik het daar niet over gehad, maar misschien anderen, dat heb ik zo even niet gelezen)

Citaat:
Gelijk welke discipline is per definitie niet diervriendelijk. Een paard is al niet gemaakt om een mens te dragen. Daar begint het al. En al zeker niet op "kunstjes" te doen of over metershoge hindernissen te springen. Een paard is gemaakt om in de wei te lopen en veulentjes te maken.

Precies :j
En omdat de goegemeente dat gaat vinden (lees: voornamelijk de mensen zonder paarden die van alles zielig vinden) denk ik dat íedere paardensporter zn sport eens goed moet bekijken en zich af moet vragen wat er beter kan.
Anders gaan de politieke partijen het namelijk doen, en dan kan het er wel eens heel anders uit gaan zien.

Het is toch niet zo moeilijk om dingen die er zeer onvriendelijk uitzien, gewoon af te schaffen in plaats van ze met hand en tand te blijven verdedigen? Ik zie echt het probleem niet..

Want nu gaat het over de TW, maar het zweepgebruik ligt ook (en terecht soms) onder vuur. Daarna komen sporen en daarna de rest.
Ongeacht wat 'wij ruiters' dan voor argumenten hebben over veiligheid of weet ik veel wat...
Dus dan is het toch beter voorkomen dan genezen? Of zijn een aantal mensen hier in dit topic echt zo arrogant dat ze menen dat het hun nooit zal gebeuren wat wat zij zeggen is waarheid en niemand zal daar ooit aan tornen?
Dat lijkt me oogklepperij...

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 12:47

Sevke; een( tw)-snaffle schaart wel degelijk hoor, even in de mond van je paard kijken en "gewoon" je teugels bewegen.
Boeit mij niet, ik gebruik die dingen niet.
Heb niks met goeroes.
Durf mijn paarden rustig op een TW te rijden hoor, ik weet wel wat ik doe.
Ik veroordeel niemand.
Heb niks tegen reining.
Probeer alleen mensen wel wijzer te maken, al is t er maar 1.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 13:11

Sonita, een bit schaart inderdaad een beetje. Een passend bit kun je nooit zodanig laten scharen dat het in het verhemelte prikt als je op een normale manier je teugels gebruikt. Als je er vanop de grond naar beneden aan rukt, dan moet het misschien wel lukken, ja, maar dat heb ik nog nooit gedaan, en ik hoop anderen ook niet. :)

Citaat:
Het is toch niet zo moeilijk om dingen die er zeer onvriendelijk uitzien, gewoon af te schaffen in plaats van ze met hand en tand te blijven verdedigen? Ik zie echt het probleem niet..

Het belangrijkste woord in deze zin is 'uitzien'. Soms ziet iets er erger uit dan het is, bv een TW. Sommige dingen 'zien' er vriendelijk uit, maar zijn het niet, bv een bosal. En wie gaat dan beslissen wat er afgeschaft wordt en wat niet? Jij? Politici? Dierenbescherming? :') Sorry, maar dit is wel heel kort door de bocht. Het is nog altijd de ruiterhand die deze dingen hanteert en die een TW vriendelijk en een sidepull onvriendelijk kan maken.

Born to slide, forced to work

Cer

Berichten: 30092
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 13:16

sevke schreef:
Het belangrijkste woord in deze zin is 'uitzien'. Soms ziet iets er erger uit dan het is, bv een TW. Sommige dingen 'zien' er vriendelijk uit, maar zijn het niet, bv een bosal. En wie gaat dan beslissen wat er afgeschaft wordt en wat niet? Jij? Politici? Dierenbescherming? :') Sorry, maar dit is wel heel kort door de bocht. Het is nog altijd de ruiterhand die deze dingen hanteert en die een TW vriendelijk en een sidepull onvriendelijk kan maken.


Ja Sevke, dat kan je wel blijven beweren, maar inderaad de Politici, dierenbescherming en de publieke opinie gaan dit bepalen, en die hebben heel geen boodschap aan 'de zachte ruiterhand'...

Daarnaast denk ik nog steeds dat je een twisted wire zelf niet moet willen... maar ja, dat ben ik :)

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 13:29

Ik denk het niet, Cer, dat die dat gaan bepalen. :o
En indien wel ben ik oprecht benieuwd waar ze zich gaan op baseren om te beslissen of iets afgeschaft dient te worden of niet. Het is trouwens zielig dat in een land als Nederland (en in iets mindere mate ook Belgie), waar alles al overgereglementeerd is, de mensen gaan schreeuwen om nog meer regeltjes.
En weet je wat dan het gevolg zal zijn? Dat die dingen toch nog steeds zullen gebruikt worden, maar dan 'in den duik' (Belgisch voor : stiekem, in het geniep), wat het allemaal nog veel en veel erger zal maken, omdat het dan helemaal niet meer te controleren is. Of ga je de dierenpolitie op elk privé erf afsturen om te kijken of er niet toevallig met een TW gereden wordt? Beetje naïef wel, vind ik...
En gaan roepen dat het niet meer mag verkocht worden is ook onnozel. Tegenwoordig kun je elk bit met elk mondstuk laten maken wat je maar wil. Daarvoor hoef je je echt niet te beperken tot wat er bij Arthur op het schap ligt.

Born to slide, forced to work

Cer

Berichten: 30092
Geregistreerd: 22-10-01

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 13:37

Dat ben ik helemaal met je eens :j

Maar ja, wat doe je eraan?
Ik denk dat je dan het beste kan proberen je sport 'te beschermen' en zorgen dat je er nog een beetje goed vanaf komt, binnen de mogelijkheden..

Overal tegenaan schoppen en zeggen dat de sport het zelf het beste weet, gaat denk ik niet helpen...

Overigens, IK stuur de dierenpolitie nergens heen he, laten we dat even voorop stellen... Ik vind dat mensen zelf verantwoordelijkheid moeten nemen :j

En, ieder mondstuk laten maken zal wel, maar als het zomaar in de winkel ligt is het voor de onhandige ruiter wel erg makkelijk verkrijgbaar (en die, zo lees ik de argumenten, doen het meeste schade). Zorg dan dat de 'voorbeeldruiters' het gewoon niet als voorbeeld laten zien (want waarom zou je?) en dat het voor Jan Op De Hoek niet voor het grijpen ligt, alsof het allemaal maar normaal is om te gebruiken..

Maar goed, voor ieder argument van mij om het niet te gebruiken, heb jij een excuus om het wel te doen, dus wij gaan er sowieso niet uitkomen... :j

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 15:14

Ik gebruik geen TW op dit moment. Mijn oudere paarden zijn de snafflebitperiode al voorbij, en mijn driejarige wordt met babycorrectional gereden.
Nergens zeg ik dat de sport het zelf het beste weet. Maar iedereen moet maar voor zichzelf uitmaken wat hij op zijn paard wil hebben en wat niet. Zo simpel is het. Ik ga niet een ander de les gaan spellen, tenzij ik echt vind dat het over de top gaat, dan zal ik er wel iets van zeggen. Maar ik ga niet elk paard in de bek kijken om te zien welk bit erin hangt.

Born to slide, forced to work

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 16:50

QuarterH, het ging me er niet om wie het roept, maar dat het wel iets is wat ''nieuwe'' mensen een beetje voelen. Het voelt voor mensen zo dat ze niet meetellen met een ''gewone'' quarter en als ze op iets als bokt lezen dat 5000 euro niet veel is en je onder de 10.000 vraagtekens moet hebben, schrikt dat af. Jij bedoeld het anders, maar iemand die er gevoelig voor is, leest het zo.

Ik zeg altijd; ga eens bij de DRHA kijken. Maar als ze bij de betere ruiters staan te kijken, zeggen ze achteraf dat ze niet mee kunnen doen met hun huis, tuin, keuken paard. Maar als ze naar GAG gaan kijken, hebben ze soms een iets mindere indruk, ondanks dat ze zelf ook beginners zijn. Dat is logisch en snap ik ook goed.

Wat betreft een tw, gaat het nog steeds om wie en om welke reden het gebruikt. Maar dat is met veel hulpmiddelen zo.
Prima als een goede ruiter er netjes mee om kan gaan en gestelde doelen behaald. Maar stel dat ik met een paard aankom die een verhaal heeft en ik wil dat hij op een andere manier getraind wordt, moet dezelfde trainer ook de kunde hebben om dat te bereiken zonder tw, sharen bit etc etc, ook al kost het dan iets meer tijd.

Ik denk dat mensen er ook over vallen dat mensen nu maar roepen dat een trainer altijd weet hoe ermee om te gaan en ze er dam mee wegkomen, ook als deze verkeerd wordt gebruikt. Je moet gewoon ten alle tijden kritisch blijven hoe iemand traint, zelfs als iemand hoge scores rijdt.

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 18:12

Citaat:
Maar stel dat ik met een paard aankom die een verhaal heeft en ik wil dat hij op een andere manier getraind wordt, moet dezelfde trainer ook de kunde hebben om dat te bereiken zonder tw, sharen bit etc etc, ook al kost het dan iets meer tijd.


En daar heb je de spijker op z'n kop; ook al kost dat iets meer tijd.
Dat wil de gemiddelde betalende klant niet horen nl.
Want tijd is geld.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 18:28

sonita schreef:
Citaat:
Maar stel dat ik met een paard aankom die een verhaal heeft en ik wil dat hij op een andere manier getraind wordt, moet dezelfde trainer ook de kunde hebben om dat te bereiken zonder tw, sharen bit etc etc, ook al kost het dan iets meer tijd.


En daar heb je de spijker op z'n kop; ook al kost dat iets meer tijd.
Dat wil de gemiddelde betalende klant niet horen nl.
Want tijd is geld.


Ja, dat snap ik. Maar ik wil graag weten of de trainers het uberhaupt kunnen en naar mijn wensen luisteren.

Heel vaak is natuurlijk ook het paard niet goed genoeg als een trainer het niet voor elkaar krijgt.

Ik kan en weet ook nooit alles en dat zal ook nooit gebeuren. Maar ik ben oprecht wel verbaasd dat mensen scoren en paarden kunnen laten stoppen en spinnen, maar als ik opstap, paarden echt basis dingen die imo essentieel zijn, niet begrijpen of gewoon niet kunnen. Of 1 kant op veel slechter zijn dan de andere kant op.
Tot een bepaald niveau lijkt dat niet uit te maken.

Ik vind ook echt dat veel trainers te snel een shank erin hangen. Is in principe hetzelfde probleem.

Overigens zit er in tw bitjes ook wel verschil qua dun en dikker nog.

Gini
Berichten: 17893
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-17 20:49

troi schreef:
Ik denk eigenlijk dat je hier een veel fundamenteler punt aansnijdt. Topsport betekent constant je grenzen verleggen en meer doen, menselijke sporters zullen zeggen dat dat helemaal niet per se leuk is, het betekent ook veel afzien en fysiek ongemak. Maar dat ze willen winnen en het het dus waard is.

Een paard heeft die keuze niet...


Klopt, daarenboven kan een mens aangeven een slechte dag te hebben. Een paard kan dat niet. Die kan alleen maar hopen dat die een eerlijke ruiter heeft die de zweep en andere pijnmiddelen niet al te graag hanteert.

VivaLaVida schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat als ik een paard zou zijn, ik liever een quick-fix zou hebben ;)
Liever dat, dan dat aanmodderen van sommigen, dat ge-emmer om een paard los te krijgen. Paarden zijn gebaat bij consequent zijn. Ze zijn het zelf ook, onderling.


Omdat dit over gevoel gaat en niet over feiten, kan dit niets meer worden dan een welles-nietes dialoog, maar ik durf eigenlijk wel stellen dat -moest je een paard zijn- je geen quick fix boven correcte training verkiest. Als je een ijzeren staaf in de mond gebruikt om een paard los te krijgen en een pijnlijkere ijzeren staaf wanneer je dat niet binnen de week gefixt krijgt, dan denk ik niet dat je paard je met open mond ontvangt.

Waarom zou je niet duidelijk en consequent kunnen zijn zonder sterkere dwangmiddelen erbij te halen? En ben je automatisch aan het aanmodderen als je langer dan een week doet om een rijtechnisch probleem op te lossen?

Popstra schreef:
Een paard heeft ongeacht leeftijd, discipline of wat je er ook mee doet nooit de keuze ;)


Helemaal mee eens! Aan ons om ons best te doen zo aangenaam en respectvol mogelijk met het paard om te gaan.

sevke schreef:
Blijkbaar hebben sommigen een heel groot probleem met alles wat de westernsport aanbelangt : een snaffle bit, het jong zadelmak maken, de shankbitten, ongeveer alles is hier al opgenoemd. Voel je dit zo aan? Prima, ga dan iets anders doen. Kan best, toch?

Gelijk welke discipline is per definitie niet diervriendelijk. Een paard is al niet gemaakt om een mens te dragen. Daar begint het al. En al zeker niet op "kunstjes" te doen of over metershoge hindernissen te springen. Een paard is gemaakt om in de wei te lopen en veulentjes te maken.


Ik heb een probleem met dierenleed. Of dat nu in de westernsport, dressuur, springsport of in de achtertuin van Jantje en Mieke gebeurt.
We plaatsen ons paard inderdaad in heel wat situaties waarvoor die eigenlijk niet gemaakt is (alhoewel, eeuwenlange fokkerij doet ook wel wat, maar dat is een andere discussie). Maar om dat als argument te gebruiken om alles op en rond een paard maar toe te laten, daar ben je me dan kwijt.

sevke schreef:
Het is nog altijd de ruiterhand die deze dingen hanteert en die een TW vriendelijk en een sidepull onvriendelijk kan maken.


Niet waar! En een argument dat in iedere bitdiscussie onterecht naar boven gehaald wordt.
Ik geef je een tik met een wollen sok en met een houten deegrol, beide met dezelfde kracht. Welke denk je dat je het meest gaat voelen? Ik geef je een schop op de achterkant van je dijbeen en eentje op je scheenbeen, beide met dezelfde kracht. Denk je dan nog steeds dat de dingen zo hard of zo zacht zijn als de hand of voet die ze uitvoert? Of moet je dan toegeven dat materiaal van het attribuut en plaats op het lichaam echt wel belangrijke eigenschappen zijn in de beleving van pijn?

Daarenboven zijn ruiterhanden zelden zo zacht als ze beweren te zijn. ;)

sevke schreef:
Maar ik ga niet elk paard in de bek kijken om te zien welk bit erin hangt.


Ik ook niet, maar als er op een groot discussieforum de vraag gesteld wordt: wat vinden jullie van dit bit? Dan doe ik mijn best om mijn mening over dat bit neer te schrijven.
Mensen vragen zelden om meningen. En als je die dan wel geeft 'ken je niks van de sport' of 'moet je maar eens terugkomen als je zelf op dat niveau rijdt'.

Popstra
Berichten: 13705
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 17:58

VivaLaVida schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat als ik een paard zou zijn, ik liever een quick-fix zou hebben ;)
Liever dat, dan dat aanmodderen van sommigen, dat ge-emmer om een paard los te krijgen. Paarden zijn gebaat bij consequent zijn. Ze zijn het zelf ook, onderling.

En ik ben nog geeneens echt perse vòòr een TW, ik word alleen weleens moe van die quickfix discussie. Alsof het altijd zo slecht is om een probleem snel op te lossen.

Precies!
Gros van de Engels ruiters rijd met constant contact in de mond, of dat zo vriendelijk is......

Ik l*l niet met de wind mee nee...

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 02:44

Maar mensen hebben het over uitersten. Ik ben niet echt zacht in de omgang. Onze paarden lopen 24/7 samen en leer veel van hun.
Ik heb me vroeger weleens schuldig gevoeld natuurlijk over een te harde aanpak Maar het is vooral oneerlijk als je te lang blijft corrigeren of boos wordt en erin blijft hangen. Vooral vrouwen hebben daar snel last van. ( ik geef ook mannen les en die zijn daar echt anders in )
Zie ik gespannen ( vooral ) engelse ruiters rijden, gaan ze wel vreselijk tekeer als ene paard schrikt. In de western heb ik juist geleerd; paard doet iets, los je daar op, ademen, en lachen en door. Zelfde of dat nou schrikken is, of bijvoorbeeld naar binnen vallen etc. Je vraagt iets, maar wil wel een reactie en niet 100x zeuren.

In de dressuur leerde ik bijv tactmatisch drijven, dus bij elke pas. Of dat zo prettig is en niet zijn effect verliest..... Zie je paarden zoiets bij elkaar doen??

In de western zie je ook mensen die tekeer gaan ipv corrigeren. Iets afdwingen ipv aanleren. Dan heb je geen tw nodig om een mond kapot te krijgen en een paard de vernieling in te helpen, die vervolgens via de achterdeur verdwijnt.
Ik vind een tw niet nodig, maar alles valt of staat met de manier van rijden en trainen.

Verder zie ik ook wel graag bewijzen. Laten we allemaal eerlijk zijn en mond foto's plaatsen. Waar overigens trekken aan een mond, effect heeft op het hele lijf.

Mijn ruintje had een blessure en als hij achter wat stijf was, voelde je dat meteen in je handen. Dan heeft harder worden echt geen nut, maar het verschil moet je wel kunnen voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 10:17

Popstra schreef:
VivaLaVida schreef:
Ik denk eerlijk gezegd dat als ik een paard zou zijn, ik liever een quick-fix zou hebben ;)
Liever dat, dan dat aanmodderen van sommigen, dat ge-emmer om een paard los te krijgen. Paarden zijn gebaat bij consequent zijn. Ze zijn het zelf ook, onderling.

En ik ben nog geeneens echt perse vòòr een TW, ik word alleen weleens moe van die quickfix discussie. Alsof het altijd zo slecht is om een probleem snel op te lossen.

Precies!
Gros van de Engels ruiters rijd met constant contact in de mond, of dat zo vriendelijk is......


Je zou zeggen dat dat geen prettig gevoel is he voor een paard. Maar toch de normaalste zaak van de wereld! Net als je paard een tik geven als hij niet goed "aan je been" is. Dit is gewoon een dier slaan eigenlijk als je het zwart-wit bekijkt.
Maar dit zijn dingen die geaccepteerd zijnn, en dus word daar niet vreemd van op gekeken.

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 10:23

Ik als engelse ruiter heb ik juist 40 jaar terug al geleerd te rijden op zit en ademhaling.
Niet elke pas te drijven want dan word je paard doof voor de hulpen.
Je geeft 1 keer hulp en daar moet hij op door blijven gaan totdat je een andere hulp geeft.
De teugels is in contact, maar niet meer dan het gewicht dat de teugel weegt.
Ik weet dat je tegenwoordig veel ruiters het anders ziet doen, maar dat is niet hoe het hoort, ook engels niet. Dat is pas bedacht toen anky met haar getrek begon.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

ikheetesmee

Berichten: 1195
Geregistreerd: 04-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 10:25

bruintje123 schreef:
Ik als engelse ruiter heb ik juist 40 jaar terug al geleerd te rijden op zit en ademhaling.
Niet elke pas te drijven want dan word je paard doof voor de hulpen.
Je geeft 1 keer hulp en daar moet hij op door blijven gaan totdat je een andere hulp geeft.
De teugels is in contact, maar niet meer dan het gewicht dat de teugel weegt.
Ik weet dat je tegenwoordig veel ruiters het anders ziet doen, maar dat is niet hoe het hoort, ook engels niet. Dat is pas bedacht toen anky met haar getrek begon.


dit dus, al heb ik dit niet veertig jaar geleden geleerd maar ben ik pas een jaar of 3 geleden echt serieus gaan rijden. daarvoor alleen maar manege. maar ook ik leer dit zo

Fanatiek in het te fanatiek zijn [o]

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:49

bruintje123 schreef:
Ik als engelse ruiter heb ik juist 40 jaar terug al geleerd te rijden op zit en ademhaling.
Niet elke pas te drijven want dan word je paard doof voor de hulpen.
Je geeft 1 keer hulp en daar moet hij op door blijven gaan totdat je een andere hulp geeft.
De teugels is in contact, maar niet meer dan het gewicht dat de teugel weegt.
Ik weet dat je tegenwoordig veel ruiters het anders ziet doen, maar dat is niet hoe het hoort, ook engels niet. Dat is pas bedacht toen anky met haar getrek begon.


Ligt ook aan je trainer en omgeving denk ik. Ik ben zelf ook 38jr geleden begonnen met lessen en kom dus nog uit de voor Anky tijdperk qua dressuur. Toen moesten we tactmatisch drijven, niet om hem vooruit te laten lopen, maar om te ondersteunen bij nageeflijkheid. We mochten niet zagen, maar wel iets kneden.

Maar goed, toen ik ging springen was barreren heel normaal op de meest vreselijke manieren.

Ik had va mn 12e eigen pony's, maar vind zelf dat ik van de western ( was ik begin 20 ) toch meer heb geleerd dan al die jaren ervoor, ondanks dressuur instructie met goede naam.

Als kind neem je wel iets aan, maar later wordt je kritischer, ga je zelf nadenken, wil je weten waarom etc.

Dat zie je ook vaak genoeg, dat mensen willen leren, bij een trainer 1 of enkele lessen neemt, ze niet vooruit gaan, het niet begrijpen etc en dan maar weer een andere trainer zoeken. Beter is het om eens te vragen hoe en waarom. En dingen hebben tijd nodig. Dat lijken mensen niet altijd te begrijpen.
Maar met je eigen paard mag je best grenzen stellen en ik heb ook wel mensen tijdens een les nee zien zeggen tegen een trainer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:59

bruintje123 schreef:
De teugels is in contact, maar niet meer dan het gewicht dat de teugel weegt.


dat betekent constante druk aan je mondhoeken. Met bewegingen, want helemaal stil is een ruiterhand nooit.
Zou ik liever een dunne shank of snaffle in hebben die pas in beweging komt als t nodig is .

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:08

Nee druk is teveel.
Een paard hoort vertrouwen te krijgen in de hand en zoekt deze dan ook zelf op. Als ze dat als naar ervaren zouden ze dat ook niet doen.
In beweging komen en dan pas wat voelen is nooit als eerste uitgenodigd door het paard.

&if=1 zet dit achter een url en zie alleen de foto's in een topic.

Popstra
Berichten: 13705
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Bit twisted wire discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 15:57

9 van de 10 zie je gewoon met hun volle gewicht aan de teugels ,,hangen,, veel mensen kunnen niet in balans zitten zonder die houvast. Ik zie altijd constant contact. Ook als ze buiten in het bos rijden.
Hoe vaak zie je dat niet als je ze dan een keer op jou reining paardje laat zitten en je zegt laat de teugels maar los dat ze niet weten hoe ze moeten zitten. Die handen gaan dan steeds hoger.....

Ik l*l niet met de wind mee nee...


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Vas en 21 bezoekers