Bit twisted wire discussie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 18:21

Weet je wat ik altijd wel heel frappant vind?
En dit is geen aanval, maar een constatering.....
Dat elke ruiter, engels of western, gaat steigeren bij dit bit. Maar ze vinden het doodgewoon om met een zweep een paard een mep te geven als die niet voorwaarts genoeg is. Of niet in galop wil. En ja ik ken dat van "ik gebruik de zweep als aanwijsstok" etc maar kom op wie gelooft dat :')
Net als een slof. Toen ik zei dat ik er een keer een slof om had gehangen omdat paardlief besloot op eigen houtje terug naar huis te galloperen (en dat grapje vaker ging doen na succes van de 1e keer) werd ik daar raar op aan gekeken want en slof... dat kan toch niet??? Dus een handrem voor nood dat kan niet.
Maar ze vinden het wel normaal om een paard te slaan om hem harder te laten lopen :?
In maneges zit 9 vd 10 beginners met n zweep erop en een keer een klets is doodnormaal.. op concoursen, dressuur of het springen word ook gemept en dat is doodnormaal.. daar valt (bijna) niemand over.
maar dit bit in handen van een prof is wel mishandeling!

Ik zou er zelf niet mee rijden. Maar vind dit wel bizar hoor.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 18:47

Maar waar hoor jij iemand hier zeggen dat ze dat allemaal wel normaal vinden? Wat een irrelevant betoog.

Als die professionals zo goed kunnen rijden en totaal niet uit zijn op een paard bang maken in zijn mond, waarom rijden ze dan niet met een gewoon trensje? Wat is dan de meerwaarde van zo'n twisted wire bit?

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 18:51

Sevke, ik rij al iets van 25jr western en heb wel goede trainers gehoord en gesproken over diverse bitten, waaronder ook deze twisted. Zoals ik al zei; zal geen 1 goede trainer dit in onkundige handen geven. Een trainer werkt in opdracht en krijgt soms echt verreden paarden binnen. Ze krijgen inderdaad geen tijd om dit met maanden/jaren horsemanship op te lossen. Een hele kundige trainer zal dit bit dan ook een enkele keer en zo kort mogelijk gebruiken.
Als je onder begeleiding van zo een trainer rijdt, hoef je hier dus geen vraag te stellen op Bokt. Als je hier moet vragen waar je een standaard maat twisted wire bit koopt, heb je echt geen begeleiding en ga je dit bit als een oplossing voor problemen gebruiken.

Ik ben tegen heel veel hulpmiddelen en weet vrijwel zeker dat elk probleem anders op te lossen is dan met zweep, hulpteugels etc. Maar dat kost wel tijd, kennis en ervaring, dus vaak ook geld. Ik geef zelf les en mensen willen snel resultaat.

Dat bepaalde trainers het gebruiken en het wordt goed gepraat, geeft ook weer aan welke invloed trainers hebben op mensen als ze presteren. Ze komen met heel veel weg, als ze het maar leuk verkopen en inpakken. Maar echt goed argumenten naast tijd en geld zijn er gewoon nooit voor dit bit. Daarom kiest de een voor de ene trainer en de ander voor een totaal andere. Ik heb er zien rijden, die mijn paarden niet eens mogen aankijken.

Overigens ken ik hele fijne trainers die zonder bit inrijden, daarna snaffle en dan een billy allen shank met 2 ogen voor de teugels.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 18:53

VivaLaVida schreef:
Weet je wat ik altijd wel heel frappant vind?
En dit is geen aanval, maar een constatering.....
Dat elke ruiter, engels of western, gaat steigeren bij dit bit. Maar ze vinden het doodgewoon om met een zweep een paard een mep te geven als die niet voorwaarts genoeg is. Of niet in galop wil. En ja ik ken dat van "ik gebruik de zweep als aanwijsstok" etc maar kom op wie gelooft dat :')
Net als een slof. Toen ik zei dat ik er een keer een slof om had gehangen omdat paardlief besloot op eigen houtje terug naar huis te galloperen (en dat grapje vaker ging doen na succes van de 1e keer) werd ik daar raar op aan gekeken want en slof... dat kan toch niet??? Dus een handrem voor nood dat kan niet.
Maar ze vinden het wel normaal om een paard te slaan om hem harder te laten lopen :?
In maneges zit 9 vd 10 beginners met n zweep erop en een keer een klets is doodnormaal.. op concoursen, dressuur of het springen word ook gemept en dat is doodnormaal.. daar valt (bijna) niemand over.
maar dit bit in handen van een prof is wel mishandeling!

Ik zou er zelf niet mee rijden. Maar vind dit wel bizar hoor.

en iedereen rijdt met zweep en sporen? Doe ik toch wat fout....

Punz

Berichten: 8562
Geregistreerd: 04-03-10

Re: Bit twisted wire in ponymaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 19:04

Superpony _/-\o_

Dat dus!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 19:26

Ik vind het helemaal niet irrelevant eerlijk gezegd. Het is maar of je het wil zien, denk ik. dit is ook een vrij onbekend iets, zo'n bit en dat word gewoon minder snel geaccepteerd. Terwijl we een zweepje heel normaal vinden. En die dient om je paard mee te slaan. :+

Zou zelf niet kiezen voor dit bit.
Maar ben nou wel benieuwd wat TS ermee wil :D

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 19:49

Als ik zo'n bit moest gaan gebruiken om een paard van het bit af te willen (is dat overigens wenselijk??) dan stop ik vandaag nog met rijden.
En dat zelfde geld met een paard afrossen met zweep of sporen.
Ja ik geef echt wel een tik ter verduidelijking met rijden en als een paard zeer ongewenst gedrag heeft op de grond een flinke ook. Het is echt niet dat ik een penny ben die niets kan hebben en meteen alles zielig vind.
Maar als ik zo moest gaan rijden, was dat toch echt einde.

Fotsy

Berichten: 6777
Geregistreerd: 29-04-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 19:53

Ik ga geen uitspraken doen over het soort bit, ieder zijn keuze, ieder zijn ding.

Maar op rod's.com hebben ze verschillende pony westernbitjes, waaronder ook met of zonder shanks, en tisted of zelfs de andere varianten. Je moet maar eens surfen en als zoekopdracht pony ingeven.
Is ook enige site die ik tot hiertoe gevonden heb met pads en hoofdstellen voor pony's voor allemaal heel mooie prijzen als je omrekent naar euro.
Alleen bewust zijn dat je bij import, invoerrechten moet betalen en soms btw en de shipping 50 dollar kost.
Of de site goed is, zal ik pas weten als mijn pakje is geleverd, dhl vervoert, dus das al Ok maar het zit nog in Melrose. :')

Shenavallie
Berichten: 11557
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 20:00

Zelfs anno 2017 met twee jaar al ingereden worden..... 8)7

Gini
Berichten: 17898
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 20:01

VivaLaVida schreef:
Ik vind het helemaal niet irrelevant eerlijk gezegd. Het is maar of je het wil zien, denk ik. dit is ook een vrij onbekend iets, zo'n bit en dat word gewoon minder snel geaccepteerd. Terwijl we een zweepje heel normaal vinden. En die dient om je paard mee te slaan. :+


Je kunt niet alle leed in 1 keer aankaarten en bestrijden en zeker niet in 1 topic. Maar ook het slaan met de zweep is iets waar ik niet achter sta.

sevke, het paard mag niet bang gemaakt worden voor het bit, maar tegelijkertijd zeg je dat een paard door de twisted wire leert niet op het bit te hangen. Hoe denk je dat dat proces verloopt? De werking is dan toch zo dat het bit ongemak/pijn veroorzaakt wanneer het paard er wel op gaat hangen?

Koper

Berichten: 30236
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 20:14

Mizora schreef:
Als je het met hogere dressuur wilt vergelijken en een S&T, dan moet je de westernvariant van een S&T pakken. Namelijk deze:
[ Afbeelding ]

Welke harder inwerkt dan de S&T. Je hoort een trens met een snaffle te vergelijken en een stang met een shank.

Toch zonde dat aan zo'n mooi versierd bit van die ordinaire karabijnhaken hangen.

magda_90
Berichten: 32277
Geregistreerd: 24-09-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 20:25

Er is al veel gezegd, maar toch wil ik offtopic even reageren op deze:

Mizora schreef:
Het is een zeer dun bit met nog minder oppervlakte op de tong. Het is wel degelijk zo erg als dat het eruit ziet en vastzetten op het bit is een rijtechnisch of medisch probleem, en in beide gevallen is het dus symptoombestrijden ten koste van het paard.

Als je het met hogere dressuur wilt vergelijken en een S&T, dan moet je de westernvariant van een S&T pakken. Namelijk deze:
[ Afbeelding ]

Welke harder inwerkt dan de S&T. Je hoort een trens met een snaffle te vergelijken en een stang met een shank.


Als je wilt gaan vergelijken, vergelijk dan wel het goede materiaal met elkaar. Een schenkeltrens (die jij plaatst) is niet te vergelijken met een S&T.

Wil je gaan vergelijken dan moet je een normale shank met een ongebroken mondstuk erbij nemen waarbij je op 2 teugels kunt rijden (niet gebruikelijk, maar dan krijg je een pelham idee), zo iets bijvoorbeeld: http://paardenbitten.nl/1/wp-content/ga ... ks/100.jpg.

Mizora

Berichten: 18090
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Oudenhoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 21:13

magda_90 schreef:
Er is al veel gezegd, maar toch wil ik offtopic even reageren op deze:

Mizora schreef:
Het is een zeer dun bit met nog minder oppervlakte op de tong. Het is wel degelijk zo erg als dat het eruit ziet en vastzetten op het bit is een rijtechnisch of medisch probleem, en in beide gevallen is het dus symptoombestrijden ten koste van het paard.

Als je het met hogere dressuur wilt vergelijken en een S&T, dan moet je de westernvariant van een S&T pakken. Namelijk deze:
[ Afbeelding ]

Welke harder inwerkt dan de S&T. Je hoort een trens met een snaffle te vergelijken en een stang met een shank.


Als je wilt gaan vergelijken, vergelijk dan wel het goede materiaal met elkaar. Een schenkeltrens (die jij plaatst) is niet te vergelijken met een S&T.

Wil je gaan vergelijken dan moet je een normale shank met een ongebroken mondstuk erbij nemen waarbij je op 2 teugels kunt rijden (niet gebruikelijk, maar dan krijg je een pelham idee), zo iets bijvoorbeeld: http://paardenbitten.nl/1/wp-content/ga ... ks/100.jpg.


Iemand vergeleek de twisted wire snaffle met een s&t. Dat vond ik geen eerlijke vergelijking. De Shank in mijn link is prima als twisted variant te gebruiken als vergelijk met een S&T zoals de twisted wire snaffle vergelijkbaar is met een gewone trens.

Een gewone shank vind ik vergelijkbaar met een S&T. Allebei optomingen die voor het hogere werk ingezet worden. Daarvoor hoeft het niet per se de mogelijkheid te bieden om op 2 teugels te rijden, aangezien dat niet "hoort" bij western rijden.

Koper

Berichten: 30236
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 21:23

Mizora een shank en een sliding gag, zoals in de vergelijking, zijn bitten met een andere werking.

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-17 23:17

VivaLaVida schreef:
maar dit bit in handen van een prof is wel mishandeling!


Met alle respect maar hoe groot is de kans dat TS een prof is?

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 07:30

..voelt de hele Titan-discussie opnieuw beginnen... -O-

sevke schreef:
ik mis de "like" knop :D :')
Wat een geneuzel hier. Dat een "goede" trainer nooit een twisted wire zou gebruiken. *raapt zichzelf op*
Nu, ik kan jullie zeggen dat niet enkel een "goede" trainer, maar zelfs trainers op wereldniveau, geen enkel probleem hebben met een twisted wire. Meer zelfs : het is niet ongebruikelijk om een tweejarige (!!) ermee zadelmak te maken.

echt.. deze zin... dat je dit dúrft op te schrijven en daar nog een soort trots op bent...
ik kan er met mn verstand niet bij ... -O-

Citaat:
het allerminste wat je in de westernsport wil, is je paard bang maken. Een bang paard, zal er nooit echt willingly guided uitzien in de showring,

om maar eens een uitdrukking van een bekende van mij te gebruiken: "ja.. mn schoenzolen.."
de helft ziet er niet willingly guided uit, maar meer een soort learned helplessness...

Citaat:
en kan ook nogal vreemd reageren als je hem eens oppakt, dus deze theorie raakt kant noch wal. Het gaat er juist tijdens de training om dat ze NIET bang gemaakt mogen worden.

Dan kijk ik andere trainingsvideo's dan jij denk..

Ik wil niet teveel off topic gaan, maar ik ben blij dat er in ieder geval op dít forum niet veel meer mensen zijn met deze denkwijze... geeft toch wel een beetje hoop :j

DubbelFun

Berichten: 88636
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Bit twisted wire in ponymaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 09:07

@cer: ik vrees dat de grootste helft van deze gelijkdenkenden/doeners gewoon hier wijselijk zijn mond houdt...

Cer

Berichten: 30151
Geregistreerd: 22-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 09:14

dan doen ze dat iig met reden... hoop ik... :j

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 10:00

Ik vraag me af hoeveel mensen de openingspost echt goed hebben gelezen?

Daar staat namelijk in dat ze al zo'n bit heeft in een grotere maat.
Oftewel TS gebruikt of heeft in het verleden al vaker met zo'n bit gereden.

Het feit dat ze nu weer grijpt naar dit type bit bij een ander paard/pony zegt mij genoeg. ;(

Dat er hier in het topic mensen zijn die dit bit ook nog goed praten zegt dan weer erg veel over hen zelf.
Net als het met 1.5 jaar inrijden(2 met januari he, dan beginnen ze met inrijden terwijl ik bijna geen enkel paard ken wat werkelijk in de maanden januari/februari geboren is).

DubbelFun

Berichten: 88636
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 10:40

spatter schreef:
...terwijl ik bijna geen enkel paard ken wat werkelijk in de maanden januari/februari geboren is).

Die zijn er genoeg hoor, want halverwege het jaar starten met veulen/jaarling/2-jarige geeft je in grootte nét een paar maanden voorsprong op je tegenstanders die een 'normale tijd' geboren veulen starten.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 10:43

Gini schreef:
VivaLaVida schreef:
Ik vind het helemaal niet irrelevant eerlijk gezegd. Het is maar of je het wil zien, denk ik. dit is ook een vrij onbekend iets, zo'n bit en dat word gewoon minder snel geaccepteerd. Terwijl we een zweepje heel normaal vinden. En die dient om je paard mee te slaan. :+


Je kunt niet alle leed in 1 keer aankaarten en bestrijden en zeker niet in 1 topic. Maar ook het slaan met de zweep is iets waar ik niet achter sta.

sevke, het paard mag niet bang gemaakt worden voor het bit, maar tegelijkertijd zeg je dat een paard door de twisted wire leert niet op het bit te hangen. Hoe denk je dat dat proces verloopt? De werking is dan toch zo dat het bit ongemak/pijn veroorzaakt wanneer het paard er wel op gaat hangen?


Het veroorzaakt ongemak als hij erop gaat hangen, meer niet. En ja, op het bit hangen is onwenselijk. Hoe kun je een paard ooit verzamelen als hij niet van het bit af is? Leg mij dat eens even uit. Wij kunnen niet met contact rijden, vergeten jullie dat niet. Het paard moet bij het minste signaal nageven, en dat bereik je niet door ze op de voorhand te laten hangen en de teugels los te gooien, wat door de meeste klassieke ruiters als 'western' wordt gezien.
Wat denken jullie dat een neusriem doet ? En dan zeker die dubbele aansnoerdingen die in de klassieke sport heel gebruikelijk zijn? Die veroorzaken ongemak als het paard probeert van het bit af te komen door zijn mond open te doen. Ook een probleem mee, dan? Of mag dat dan wel? Omdat het meer gekend is? Omdat iedereen het normaal vindt? Ik zou niet graag een twisted in mijn mond hebben, maar ik zou ook niet graag mijn gezicht dichtgesnoerd hebben door een ganse riempjesconstructie.

@mizora : die shank in jouw foto is een barrelrace bit. Is in werking totaal niet te vergelijken met een Twisted wire snaffle.
@Cer : wie zegt dat ik daar trots op ben? De weg naar succes verloopt niet over rozenblaadjes. Ik ben daar niet trots op, verre van, maar ik ben ook niet naïef. Ik weet hoe het eraan toegaat. Dus hier lopen blèren dat geen enkele goede trainer een twisted zou gebruiken is nogal onnozel.

En nee : het is niet wenselijk een westernpaard bang te maken. Daar bereik je niks mee. Een paard wat er te 'intimidated' uitziet in de showring wordt bestraft door de judge. Daar worden ze steeds strenger op. En dat kan ik alleen maar toejuichen.

spatter

Berichten: 14454
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 10:43

DD Zoals ik zei, ik ken ze niet en op de stallen waar ik deze training heb gezien , werden de veulens ook niet in die maanden geboren maar allemaal vanaf maart en de meeste nog later.

Mijn Spatter was ook van maart .

SayaJones

Berichten: 11926
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Bit twisted wire in ponymaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 10:46

Moderatoropmerking:
Het topic gaat al een tijdje off-topic. Zouden jullie er op willen letten dat het over het onderwerp blijft gaan en dat de discussie niet af gaat dwalen?
Mochten jullie een discussie willen starten over trainingsmethodes/bitten/optoming of iets soortgelijks, wees dan vrij om een nieuw topic hiervoor te openen :)

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Bit twisted wire in ponymaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 11:49

Saya
Dus als iemand er maar bij zet in de OP ik wil het verder niet over de werking hebben van dit bit mag dat niet en moeten we de ogen maar sluiten over dierenmishandeling?
Geeft me meteen weer een punt in het topic op fz, wat wil je veranderd zien op bokt.
Dat mishandeling opeen dierenforum niet terecht gewezen mag worden.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Bit twisted wire in ponymaat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 12:33

ik zou hier niet direct het woord "dierenmishandeling" in de mond durven nemen. Dan zie ik naar mijn mening ergere dingen passeren in verkooptopics...