Dekentje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Photograph

Berichten: 1369
Geregistreerd: 29-08-17
Woonplaats: Den Haah

Dekentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-17 14:18

Hoi, jongens, ik haat mn leven Omg.

Mijn verzorgpaard heeft een nieuw zadel gekregen, van engels zadel naar een western zadel! Eerst moest je gewoon een dekje en het zadel erop. Wat ik nu moet doen is:
1. Een kleedje over zn rug heen leggen.
2. Een raar leren ding eroverheen en zorgen dat die niet zijn vacht raakt.
3. Een stoel pakken en het zadel erop leggen.
4. HEEEEL ver naar voren leggen
5. Alles omhoog trekken
6. Stoel wegzetten
7. Aansingelen wat echt heel lastig gaat
8. Een miniriempje afdoen en de beugel goed doen 2 x
9. Je kan niet op je paard aansingelen of beugels op maat!

Omg jongens, help alsjeblieft. Heeft iemand tips hoe ik dit sneller kan doen?

Stuur een pbtje en krijg een gratis “een fijne dag” terug :)


Azmay

Berichten: 17977
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Dekentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 14:20

Ik leg gewoon de viltpad erop ver naar voren, naar achter trekken, zadel erop en singel aan.
Dan beugels eventueel op maat maken, aansingelen en erop.

Wat bedoel je met een kleedje? Normaal zijn westernpads behoorlijk dik en redelijk zwaar.

Photograph

Berichten: 1369
Geregistreerd: 29-08-17
Woonplaats: Den Haah

Re: Dekentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-17 14:23

Jaa.. is kijken of ik een foto kan vinden

Stuur een pbtje en krijg een gratis “een fijne dag” terug :)

Photograph

Berichten: 1369
Geregistreerd: 29-08-17
Woonplaats: Den Haah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-17 14:24

Azmay schreef:
Ik leg gewoon de viltpad erop ver naar voren, naar achter trekken, zadel erop en singel aan.
Dan beugels eventueel op maat maken, aansingelen en erop.

Wat bedoel je met een kleedje? Normaal zijn westernpads behoorlijk dik en redelijk zwaar.

Een western blanket

Stuur een pbtje en krijg een gratis “een fijne dag” terug :)

Azmay

Berichten: 17977
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 14:25

ViennaDj schreef:
Azmay schreef:
Ik leg gewoon de viltpad erop ver naar voren, naar achter trekken, zadel erop en singel aan.
Dan beugels eventueel op maat maken, aansingelen en erop.

Wat bedoel je met een kleedje? Normaal zijn westernpads behoorlijk dik en redelijk zwaar.

Een western blanket


Mijn idee hoort een blanket niet op de huid maar tussen de pad en het zadel?

Photograph

Berichten: 1369
Geregistreerd: 29-08-17
Woonplaats: Den Haah

Re: Dekentje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-17 14:30

Eerst blanket, dan pad, dan het zadel is mij geleerd

Stuur een pbtje en krijg een gratis “een fijne dag” terug :)

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 14:34

ViennaDj schreef:
Eerst blanket, dan pad, dan het zadel is mij geleerd


En je blanket is het dunste van de pad en blanket?

In dat geval is het je verkeerd geleerd :)
Eerst pad en dan zadel, mocht je een 'kleurtje' of 'patroontje' willen op bijvoorbeeld een wedstrijd kan je er een blanket tussen leggen maar anders is dit niet eens nodig :)

Zo krijg je het als je blanket op pad legt:
Afbeelding

Oh en het aansingelen kan gewoon vanaf je paard hoor, vergt even oefening maar is zeker niet onmogelijk. Beugels zijn inderdaad minder handig vanaf je paard, maar na een paar keer weet je zelf welk gaatje je zit :D
Laatst bijgewerkt door xxwienekexx op 18-09-17 14:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Photograph

Berichten: 1369
Geregistreerd: 29-08-17
Woonplaats: Den Haah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-17 14:35

xxwienekexx schreef:
ViennaDj schreef:
Eerst blanket, dan pad, dan het zadel is mij geleerd


En je blanket is het dunste van de pad en blanket?

In dat geval is het je verkeerd geleerd :)
Eerst pad en dan zadel, mocht je een 'kleurtje' of 'patroontje' willen op bijvoorbeeld een wedstrijd kan je er een blanket tussen leggen maar anders is dit niet eens nodig :)

Zo krijg je het als je blanket op pad legt:
[ [url=m/qaZ6hE.png]Afbeelding[/url] ]

Ohw mijn fout, zo doe ik het ook op die foto

Stuur een pbtje en krijg een gratis “een fijne dag” terug :)

xxwienekexx
Berichten: 3131
Geregistreerd: 26-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 14:36

ViennaDj schreef:
xxwienekexx schreef:

En je blanket is het dunste van de pad en blanket?

In dat geval is het je verkeerd geleerd :)
Eerst pad en dan zadel, mocht je een 'kleurtje' of 'patroontje' willen op bijvoorbeeld een wedstrijd kan je er een blanket tussen leggen maar anders is dit niet eens nodig :)

Zo krijg je het als je blanket op pad legt:
[ [url=m/qaZ6hE.png]Afbeelding[/url] ]

Ohw mijn fout, zo doe ik het ook op die foto


Haha dat vermoeden had ik al ;) Je pad ligt onderop, daarover ligt je blanket :) Maar voor iemand die wat nieuwer er in is snap ik dat t allemaal verwarrend kan zijn :D

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70394
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 14:57

Ik verplaats dit topic naar Western-Track room.

mairead

Berichten: 3213
Geregistreerd: 08-09-08
Woonplaats: Op de grens tussen Noord- en Zuid-Holland.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 15:05

'ik haat mijn leven' klinkt wel heel dramatisch :')

Westernzadels zijn zwaarder dan Engelse zadels. Dat zal dus even wennen zijn. Op een stoel of krukje gaan staan terwijl je het erop legt, lijkt mij niet heel praktisch. Door het gewicht van het zadel zou je van de stoel kunnen vallen. Maar ik weet niet hoe hoog je paard is?

Als ik links sta, sla ik de rechterbeugel beugel om de knop heen, zodat mijn paard daar geen klap van krijgt. Dan ga ik met mijn rug naar haar hoofd toe staan en slinger ik het zadel zo met een mooie zwaai op de rug (op de pad die ik dan al heb neer gelegd). Dan even beide kanten nalopen of er niks omgevouwen zit en het zadel netjes op zijn plek schuiven.
Ik gebruik een dikke vilten pad met niks eronder of eroverheen.
Voor de sier heb ik wel een mooie blanket, maar dat is voor speciale gelegenheden. ;)

Aansingelen vergt ook even wat handigheid, dat is gewoon een kwestie van veel doen.
Wat betreft beugels zit ik op dezelfde lengte als mijn bijrijdster, dus daar hoef ik in principe niet veel aan te doen.

Er bestaan toch trouwens ook onderleggers voor onder je pad zodat deze niet vies wordt?

kerstmuts :j Nu met aanklikbaar onderschrift:
Fjord. Feel the difference!

Photograph

Berichten: 1369
Geregistreerd: 29-08-17
Woonplaats: Den Haah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 18-09-17 15:09

mairead schreef:
'ik haat mijn leven' klinkt wel heel dramatisch :')

Westernzadels zijn zwaarder dan Engelse zadels. Dat zal dus even wennen zijn. Op een stoel of krukje gaan staan terwijl je het erop legt, lijkt mij niet heel praktisch. Door het gewicht van het zadel zou je van de stoel kunnen vallen. Maar ik weet niet hoe hoog je paard is?

Als ik links sta, sla ik de rechterbeugel beugel om de knop heen, zodat mijn paard daar geen klap van krijgt. Dan ga ik met mijn rug naar haar hoofd toe staan en slinger ik het zadel zo met een mooie zwaai op de rug (op de pad die ik dan al heb neer gelegd). Dan even beide kanten nalopen of er niks omgevouwen zit en het zadel netjes op zijn plek schuiven.
Ik gebruik een dikke vilten pad met niks eronder of eroverheen.
Voor de sier heb ik wel een mooie blanket, maar dat is voor speciale gelegenheden. ;)

Aansingelen vergt ook even wat handigheid, dat is gewoon een kwestie van veel doen.
Wat betreft beugels zit ik op dezelfde lengte als mijn bijrijdster, dus daar hoef ik in principe niet veel aan te doen.

Er bestaan toch trouwens ook onderleggers voor onder je pad zodat deze niet vies wordt?

Nouw, ik kan niet bij zn rug komen, ik heb wel een stoel nodig xd

Stuur een pbtje en krijg een gratis “een fijne dag” terug :)

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Berichten: 27944
Geregistreerd: 22-07-08
Woonplaats: Niet meer in Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 20:46

Bekijk dit eens. Ook een flink paard.


Heb jij een Arabisch volbloed (of minstens 50%) en rij je western? Word lid van de gezellige en sportieve DAWRA!

tamary

Berichten: 29028
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 20:53

ViennaDj schreef:
Eerst blanket, dan pad, dan het zadel is mij geleerd

Heeft als voordeel dat de pad schoon blijft en dat is handig, want die is het lastigste te wassen. blanket gaat net als engels dekje makkelijk de wasmachine in. Voor de show niet de bedoeling, maar die speciale blankets gebruik je enkel bij speciale gelegenheden. Paar goedkope lappen voor opvangen vuil zijn voor dagelijks gebruik wel degelijk practisch.

[o]
Bayo - 01-01-1996 - 15-04-2017 ;(
“Technological progress has merely provided us with more efficient means for going backwards.” – Aldous Huxley –

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Dekentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-17 23:02

Ik zou de blanket weglaten. Ik rij altijd met alleen een goede pad. Gooi die pad erop, zadel erop, singel vast en dan hoofdstel. Singel goed vast en rijden. Aan singelen doe ik echt nooit. De singel hoeft ook helemaal niet aangesnoerd te zitten. Ik heb flink buiten gecrosst en een goed zadel dat echt past, blijft meestal wel liggen.
Beugels moet je even onthouden in welk gat jij ze graag hebt. Mijn afdruk is zilver kleurig/zwart en als mn man heeft gereden hangt hij 1 dubbel stukje lager, dus dat doe ik omhoog, omdat ik weet waar ik zit. Op zijn zadel, doe ik het standaard een keertje omhoog en klopt het ook.

De zwiep op de rug is even wennen, net als aansingelen, maar als je het 10x hebt gedaan op de goede manier, gaat het zelfs sneller dan engels zadelen.

cissy

Berichten: 19795
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: Dekentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 18:21

Misschien dat de eigenaar een hele goede reden voor de blanket heeft, misschien is de pad te dun. Zou niet zomaar adviseren de blanket weg te laten.
TS waarom vraag je de eigenaar niet gewoon om je te helpen met zadel opdoen en het je te leren?

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 13:20

Om diezelfde reden heb ik ook soms nog heimwee naar mijn "Engelse" tijd :')
Ik vind het ook nog altijd een heel gedoe, om van die rotbandages nog maar te zwijgen, en zo'n zadel is echt loeizwaar. -O-

Ik voel met je mee, maar een oplossing heb ik niet :(:)

Born to slide, forced to work

ElCid

Berichten: 9195
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 07:34

ViennaDj schreef:
4. HEEEEL ver naar voren leggen

Omg jongens, help alsjeblieft. Heeft iemand tips hoe ik dit sneller kan doen?


Een westernzadel mag niet verder naar voren liggen dan een Engels zadel; de schouderbladen moeten altijd vrij liggen! Als het te ver naar voren ligt zal het paard vroeg of laat last krijgen van de schouders/ hals/ rug. Heb je een foto?

Ik snap ook niet wat voor "leren" ding er op de blanket gaat..........ben dus heel benieuwd naar een foto :D

Maar Sevke; er zijn ook minder zware zadels ;). Mijn zadel weegt net 15 kg, die van mijn man rond de 10 en mijn volgende zadel wordt ook rond de 10 kg. We hebben net nog een zadel verkocht van ca. 13 kg. Allemaal zwaarder dan een dressuurzadel maar godzijdank geen 20 + kg. Ik heb er ook 1 gehad van ruim 25 kg; heel fijn zadel maar bijna niet te tillen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker