Nylon en paardenhaaf mecate maar ook leer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
AylaL

Berichten: 579
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Den Haag

Nylon en paardenhaaf mecate maar ook leer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 28-08-17 15:05

Hi,

Weet iemand toevallig of je ook leren mecate hebt? Heb mijn bosal omgeruild en mevrouw vraagt zich af of je ook leren hebt vindt paarden haar namelijk niet fijn.

Groetjes


troi
Berichten: 16981
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Nylon en paardenhaaf mecate maar ook leer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 15:41

Ik denk dat leer niet geschikt is om te knopen eigenlijk. Nylon is denk ik het enige alternatief.

ElCid

Berichten: 9195
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 07:36

MyGhostTown schreef:
Hi,

Weet iemand toevallig of je ook leren mecate hebt? Heb mijn bosal omgeruild en mevrouw vraagt zich af of je ook leren hebt vindt paarden haar namelijk niet fijn.

Groetjes


Nee, die zijn er niet van leer. Nylon of scheepstouw is een, slecht maar wel gebruikt, alternatief. Paardenhaar heeft een aantal voordelen, als gewicht en "feel", nylon is eigenlijk te licht en gewoon touw te zwaar en ze hebben allebei geen "feel" of "life" .
Er zijn mecates van staarthaar; die prikken wat meer,
van manenhaar, die zijn soepeler en prikken minder,
van mohair, alpaca; die zijn weer zachter.

De dikte van de mecate ( en dus van de dikte van de hackamore (bosal)( 3/4, 5/8, 1/2, 3/8) bepaald ook enigszins hoe soepel die is/ wordt.

Maar leer bestaat dus niet en andere opties zijn er, maar niet aan te bevelen.

In nylon krijg je dit soort dingen: https://www.dmtack.com/wp-content/uploa ... 5-3710.jpg

Deze zijn dan een betere optie, die zijn ontworpen door iemand die ze zelf gebruikt (i.p.v. een fabrikant die een popper en kwast aan een stuk nylon zet) ;) .http://www.chris-cox.com/tack/mecate-reins

Daarbij is een mecate ca. 6 meter lang en moet het bij ieder gebruik om de heelknot van de hackamore geknoopt worden en weer los; daarvoor zou je dan dun soepel leer moeten gebruiken terwijl je voor een teugel stevig leer nodig hebt om te zorgen dat het niet breekt tijdens het werk/ knopen dus leer is een onmogelijk product voor een mecate.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 29-08-17 07:43, in het totaal 1 keer bewerkt

AylaL

Berichten: 579
Geregistreerd: 23-05-16
Woonplaats: Den Haag

Re: Nylon en paardenhaaf mecate maar ook leer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-17 07:42

Oke, bedankt!


speurneusc

Berichten: 5340
Geregistreerd: 06-08-12
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-17 08:01

heb um zelf gemaakt

Afbeelding

zelf een hoefijzer maken met epoxy...https://carolsshop.nl onder epoxy en meer, bij de startsets/sets. Nu ook voor de cricut fans, glasblokken 19x19 of 19x9

TurdusMerula

Berichten: 23901
Geregistreerd: 09-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 00:55

Citaat:
Daarbij is een mecate ca. 6 meter lang en moet het bij ieder gebruik om de heelknot van de hackamore geknoopt worden en weer los; daarvoor zou je dan dun soepel leer moeten gebruiken terwijl je voor een teugel stevig leer nodig hebt om te zorgen dat het niet breekt tijdens het werk/ knopen dus leer is een onmogelijk product voor een mecate.


Ik ben zo vrij dit topic een schop te geven omdat ik best benieuwd ben of er daadwerkelijk mensen zijn die dat ding echt elke keer braaf losknopen. (behalve de diehard liefhebbers misschien)

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Nylon en paardenhaaf mecate maar ook leer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 09:12

Waarom zou je een mecate los knopen ??

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 13:41

Yep, wij ontknopen het iedere keer. Hang je hackamore ook nooit op aan de bosalhanger.

We deden het niet altijd, omdat het gemakkelijker is om het eraan te laten, tegen beter weten in.
Maar toen kregen we crap van een rawhide braider (Wayne Bevan) op een van onze evenementen, toen hij een van zijn bosals er zo zag bijhangen :o . En dat gaf de aanzet om er toch een routine van te maken om zo goed mogelijk voor mecate en bosal te zorgen.

Citaat:
Practice undoing the hair mecate each time it is used and permit it to hang dry. This allows the bars/branches of the bosal and the rope to relax back into proper shape and tension. True no matter your climate, your gear will last a very long time if you take care of it.

Failure to untie the mecate places unrelieved tension on the fiber and can break down the core. It can also damage the bosal. Leaving the mecate tied to the bosal is a common case of owners abusing their equipment.

http://www.calclassics.net/php/learn/mecate_care.php

DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Nylon en paardenhaaf mecate maar ook leer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 17:04

Nou dan ben ik an abuser :D
Ik heb jaren met een mecate van manenhaar gereden én een goede bosal en nog nooit gemerkt dat er iets aan kapot ging...

_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 18:11

Lol :D

Voor onszelf is wel het voordeel van de mecate iedere keer losmaken dat het geen “memory” houdt. We rijden veel verschillende paarden, die andere lengtes nodig hebben, en op die manier krijg je iig geen kinks in je mecate.
En als je outfit nat wordt, is het ook beter voor de rawhide als het fatsoenlijk kan drogen.

Wat de manier van bosal ophangen betreft, is het belangrijkste om de perfecte shape te behouden. Dus een goede routine om te doen, is toch wel kunstwerk (en $$$) een goede kwaliteit bosal.

Voor mij genoeg reden om het wel te doen. Maar ik zal niemand veroordelen die het niet doet ;).

ElCid

Berichten: 9195
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 18:52

DubbelDun schreef:
Nou dan ben ik an abuser :D
Ik heb jaren met een mecate van manenhaar gereden én een goede bosal en nog nooit gemerkt dat er iets aan kapot ging...



Er gaat niks kapot maar je verliest wel de vorm van je hackamore. Ik knoop alles altijd los en de hackamore shape in regelmatig om de juiste vorm te behouden/ of doe een veter om de nosebutton om te zorgen dat die netjes op vorm blijft. De hackamore hang ik dus nooit aan de hanger ( maar aan de nosebutton of ik leg hem plat neer) en de mecate rol ik losjes op.
Als je alles altijd in elkaar laat zitten en de hackamore aan de hanger ophangt ben je op een gegeven moment de pasvorm kwijt en dat gaat ten koste van van de effectiviteit van de hulpen.
Daarbij is het een kleine moeite om de dure spullen netjes en effectief te houden; ik knoop de mecate binnen 1 minuut ;)

DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Nylon en paardenhaaf mecate maar ook leer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-17 19:04

Ik ben lui ;) en hing hem aan het hoofdstel en de mecate ging af en toe in een badje met babyshampoo en uitspoelen met een beetje wasverzachter... was een stuk prettiger aan de handjes.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 4 bezoekers