Welke Tie Straps

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Nathalie83

Berichten: 1371
Geregistreerd: 07-09-08
Woonplaats: Marum

Welke Tie Straps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-17 08:23

Na lang zoeken en veel passen, heb ik eindelijk een zadel gevonden voor mijn haflinger! *\o/*

Nu heb ik er double D ringen aan zitten en wil die ook graag gebruiken op de 7/8 manier.

Afbeelding

Echter is dit zadel schijnbaar nooit zo gebruikt want er zit rechts gewoon een Off billet en de Tie strap links is versleten..

Dus opzoek naar nieuwe Tie straps maar jeetje!! Wat zit er veel prijs verschil in die dingen..

Dus mijn vraag, wat zijn goeie?
En wat adviseren jullie, nylon of leer?

Leer heeft mijn voorkeur maar wat is het meest praktisch?

Paarden weten niets van geld, status en schoonheid. Paarden zien alleen ons hart en accepteren ons zoals we zijn.
https://m.facebook.com/StalVanSteenbergen/


DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Welke Tie Straps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 12:02

Ik ben voorstander van kunststof, maar wel de stevige variant zoals je singel is. Kunststof gaat veel langer mee als leer; minder slijtage.

Bedoel je met aansingelen de 7/8-manier dat je beide ringen tegelijk gaat gebruiken met aansingelen??
Dan heb je nl niets aan een tiestrap, maar moet je aan die kant ook een singel op de 7/8-manier gebruiken anders trek je je zadel scheef.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welke Tie Straps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 11:01

Ik heb altijd leer. Wij hebben ze van Arthur's en ik vind die ook het fijnst, net als de teugels. Het is dik, soepel en geolied leer. Setje was iets van 50 euro en gaat jaren mee bij veel gebruik. Ik heb nooit problemen met aansingelen, maar eigenlijk doe ik dat ook niet echt heel strak.

Nylon vind ik niet netjes, het is hard en heeft voor mij geen voordelen tegenover leer.

DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Welke Tie Straps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 11:46

De betere kunststof singel (hoeft geen nylon te zijn) is niet hard, die van mij is zelfs zacht te noemen, heel buigzaam en singelt heel soepel aan.
Kunststof heeft een langere levensduur dan leer en heeft geen onderhoud nodig.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welke Tie Straps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 12:33

Ze heeft het niet over een singel, maar tie strap.

Ik onderhoud niks en alles gaat jaren mee, zowel in bak als bos. De nylon tie strap zoals op de foto vind ik echt vreselijk naar.
Maar wij hebben echt fijn leer. Ik heb weleens andere in mn handen en die vind ik meestal droog en stug. Die van ons zijn geolied en erg soepel en sterk.

Singels hebben wij sowieso alleen wollen van pc en merinho wol roper koordsingels.

DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Welke Tie Straps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 13:15


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welke Tie Straps

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 15:01

Ik heb er wel eentje liggen van goede kwaliteit, maar vind hem erg naar. Houdt ook niet lekker vast. Maar dat heet gewoon persoonlijke voorkeur.

Ik heb ook weleens andere in mn hand en vind ze heel snel niet fijn of van goede kwaliteit. Wil ook alleen die we zelf hebben als we moeten vervangen weer nieuw. Gelukkig gaan ze jaren mee.

Ik maak mn tack echt nooit schoon, rij veel in het bos etc, maar blijft allemaal heel goed. Juist door gebruik, blijft alles mooi en soepel.

Mijn eigen zadel is echt oud en mn oudste hoofdstel 20+ jaar inmiddels, maar dat ziet echt niemand. Ik vervang alleen heel soms teugels. Maar die koop ik dus ook uitsluitend bij Arthur, omdat ik die geoliede altijd erg fijn vindt. Zelfs dure van andere goede shops, vind ik minder fijn aanvoelen.

Het is gewoon wat went. Maar in de sport bijvoorbeeld zie ik ook echt weinig mensen met nylon tie straps rijden. Leer is makkelijk en werkt fijn. Maar als iemand voorkeur heeft voor nylon, moet diegene dat zelf weten natuurlijk.

Ik singel helemaal niet aan. Maak het vast en dat is het wel.

Nathalie83

Berichten: 1371
Geregistreerd: 07-09-08
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-17 19:47

DubbelDun schreef:
Ik ben voorstander van kunststof, maar wel de stevige variant zoals je singel is. Kunststof gaat veel langer mee als leer; minder slijtage.

Bedoel je met aansingelen de 7/8-manier dat je beide ringen tegelijk gaat gebruiken met aansingelen??
Dan heb je nl niets aan een tiestrap, maar moet je aan die kant ook een singel op de 7/8-manier gebruiken anders trek je je zadel scheef.


Ja ik singel aan beide ringen aan. Dan heb ik juist twee tie straps nodig. Rechts ook ipv een off billet, daarmee trek je idd zadel scheef omdat die maar aan 1 ring kan. Nu singel ik beide kanten zelfde aan en heb je dus twee tie straps nodig :)

Middelste
Afbeelding

Paarden weten niets van geld, status en schoonheid. Paarden zien alleen ons hart en accepteren ons zoals we zijn.
https://m.facebook.com/StalVanSteenbergen/

Nathalie83

Berichten: 1371
Geregistreerd: 07-09-08
Woonplaats: Marum

Re: Welke Tie Straps

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-17 19:50

Heb iig besloten toch leer te doen. Idd Latigo leer had ik al gevonden in Mn zoektocht. Maar zelfs die verschillen veel in prijs.

Heeft iemand ook tie straps van Westernspul?

Paarden weten niets van geld, status en schoonheid. Paarden zien alleen ons hart en accepteren ons zoals we zijn.
https://m.facebook.com/StalVanSteenbergen/

Nathalie83

Berichten: 1371
Geregistreerd: 07-09-08
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-17 20:05

superpony schreef:
Ze heeft het niet over een singel, maar tie strap.

Ik onderhoud niks en alles gaat jaren mee, zowel in bak als bos. De nylon tie strap zoals op de foto vind ik echt vreselijk naar.
Maar wij hebben echt fijn leer. Ik heb weleens andere in mn handen en die vind ik meestal droog en stug. Die van ons zijn geolied en erg soepel en sterk.

Singels hebben wij sowieso alleen wollen van pc en merinho wol roper koordsingels.

Ik vind die op de foto ook naar, daarom heeft leer ook mijn voorkeur maar idd soms is leer zo stug..

Maar goed oliën in het begin..

Paarden weten niets van geld, status en schoonheid. Paarden zien alleen ons hart en accepteren ons zoals we zijn.
https://m.facebook.com/StalVanSteenbergen/

Nathalie83

Berichten: 1371
Geregistreerd: 07-09-08
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 15-06-17 20:07

Heb Latigo besteld bij Westernspul +:)+

Die hadden ook losse straps. Die zitten ook niet meer aan mn zadel..

Straks weer helemaal compleet

Paarden weten niets van geld, status en schoonheid. Paarden zien alleen ons hart en accepteren ons zoals we zijn.
https://m.facebook.com/StalVanSteenbergen/

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welke Tie Straps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 23:46

Ik durf het echt niet te zeggen. Spullen van westernspul zijn goed. Maar ik ben zo gewend aan de geoliede teugels en dus ook tiestrap en off billet van Arthur, dat ik dat echt fijn vind. Ze zeggen dat het geolied is, maar het voelt eerder gewaxt ofzo.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Welke Tie Straps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 00:28


Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

TurdusMerula

Berichten: 23901
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Welke Tie Straps

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-17 21:20

Hier ook voorkeur voor nylon. Dunner, en vooral makkelijker in onderhoud. Als je echt veel naar buiten gaat en ook aan strand en in zee komt, maakt het toch wel verschil.

Hoop dat het bestelde goed gaat bevallen :)

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welke Tie Straps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 01:07

Het maakt me niet uit waar anderen mee rijden hoor. Maar qua onderhoud snap ik echt niet. Ik heb 2 zadels die ik op 3 paarden gebruik. Ik rij al een jaar of 25 met westernzadels en het laatste jaar vrijwel alleen maar door het bos, door weer en wind. Ik poets echt niet aan mn zadels en hoofdstellen, maar het gaat niet echt snel kapot. Je koopt weleens wat nieuw erbij en vervangt iets dat versleten is, maar verder nooit problemen. Alles is wel goede kwaliteit en in mijn ervaring blijft alles juist goed door gebruiken.
Leer zit me ook niet in de weg, maar ik maak er ook geen dikke bobbel van. Ik zal even moeten kijken, maar volgens mij hangt mn been er ook net iets achter, of net half erop.

Overigens zou ik nylon kiezen boven slecht leer. Die stugge leren dingen vind ik ook vreselijk. Of waar je snel een knik in krijgt en dan scheurtjes. Dat hebben we bij die van ons niet. Ze zijn dik en soepel, maar er komt amper kracht op verder. Ik maak het vast, maar nooit strak.

TurdusMerula

Berichten: 23901
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Welke Tie Straps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 01:17

Evelien zei het ook, dat ze echt verschil ziet in onderhoudsbehoefte qua zadels van mensen die veel aan zee rijden en van wie dat niet doen...

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welke Tie Straps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 01:23

Maar dat ligt aan meer dingen. En niet iedereen die aan zee rijdt, komt bij haar als klant. Maar het effect van zoutwater snap ik. Het ligt alleen wel aan de kwaliteit van je leer, hoevaak rij je er, hoe laat je het drogen en verzorg je het evt.
Als ik mensen mn oudste hoofdstel laat zien, gelooft ook niemand dat die in, denk 24jr, misschien 3x gepoetst is. Zit geen scheurtje in.

We rijden niet aan zee, maar zweet kan een gelijk effect hebben natuurlijk. Maar als je nylon vaak genoeg nat maakt, zeker met zoutwater, gaat het op den duur ook wel rotten.

TurdusMerula

Berichten: 23901
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Welke Tie Straps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 01:32

Ok, misschien moet ik het dan beter formuleren. Evelien zag onder de klanten die veel aan zee rijden duidelijk andere slijtage. Of dat er mee te maken heeft dat ze hun zadel dan te weinig poetsen, of dat het gewoon harder slijt, weet ik niet. Ik merk dat ik meer moet poetsen als ik echt veel aan zee rijdt. En ik poets niet zo veel, haha. Zout bijt gewoon. Dat is het enige dat ik wilde zeggen, dat is voor mij namelijk een reden om een kunststof tie strap te hebben. Gemak.

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welke Tie Straps

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-17 01:52

Ja, dat snap ik. Maar goed geolied leer, zal minder te lijden hebben. Als je het goed schoonmaakt na het rijden aan zee, kun je wel veel voorkomen. Zelfde als met zweet van je paard of regen. Maar slechter leer, zal eerder zijn tekenen krijgen.

Ik denk alleen zelf dat nylon ook evengoed te lijden heeft en gaat rotten als je het steeds nat laat worden door zout water.

We hebben wollen en mohair koordsingels. Voorheen hield ik mn oude neopreen singel erbij voor in het bos, omdat je die zo makkelijk even kon afspuiten. Maar dat doe ik met de wollen net zo makkelijk eigenlijk.

Hoe dik het wordt, ligt eraan hoevaak je hem omslaat. Ik zie mensen die hem wel 3x of misschien zelfs vaker omslaan. Ik doe hem 2x en mn uiteinde door mn keeper. Dan heb ik nog een vrij lange flap naar beneden hangen, maar verlies hem zo niet snel uit de keeper. Als ik een stropdas knoop zou leggen, wordt het wel een prop. Die zou ik dan ook wel voelen ben ik bang.

TurdusMerula

Berichten: 23901
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Welke Tie Straps

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-17 21:56

Een tijdje terug reed ik met een heel lang 'restant' door de keeper, dat hing netjes af. Hoor ik achter mij 'stop stop'. Ik snel stoppen, komt er iemand naast me fietsen... 'Ja sorry hoor ik schrok volgens mij zit je singel los!' Te lief (maar ook wel hilarisch)... :D

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

Nathalie83

Berichten: 1371
Geregistreerd: 07-09-08
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 20-06-17 20:51

TurdusMerula schreef:
Een tijdje terug reed ik met een heel lang 'restant' door de keeper, dat hing netjes af. Hoor ik achter mij 'stop stop'. Ik snel stoppen, komt er iemand naast me fietsen... 'Ja sorry hoor ik schrok volgens mij zit je singel los!' Te lief (maar ook wel hilarisch)... :D


Dat is wel echt hilarisch ja :')

Ik heb inmiddels de leren Latigo tie straps van westernspul binnen. Ook heerlijk soepel al en nog beetje vet (met bijenwas, zo fijn spul) van mezelf erop en net zo soepel alsof het al jaren gebruikt wordt +:)+
Wou ze ook graag wat korter, 180 ipv 250, ook dat was geen probleem.
Dus goed geslaagd

Dus eindelijk m'n AlpenQuarter compleet <3

Afbeelding

Paarden weten niets van geld, status en schoonheid. Paarden zien alleen ons hart en accepteren ons zoals we zijn.
https://m.facebook.com/StalVanSteenbergen/

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welke Tie Straps

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-17 10:56

Ow, ja herkenbaar. Ik ben ook weleens teruggekomen met de singel los. Ik doe meestal mn zadel erop en dan tie strap een keertje om. Ik moet vergeten zijn om het vast te maken. Best wild ritje gehad en niks gemerkt.
Kom aan op stal en iemand zegt; je singel hangt los. Hij hing nog wel door de tie strap heen, maar daar was alles mee gezegd.

Fijn dat je goed geslaagd bent. Stuk eraf moet kunnen.

TurdusMerula

Berichten: 23901
Geregistreerd: 09-04-05

Re: Welke Tie Straps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 20:41

Mijn singel zat niet los. ;)

Op de hoogte blijven van paardgerelateerde activiteiten? Tips over houding en zit ontvangen? Schrijf je in voor de nieuwsbrief!
paardplus.nl
Paardplus op Facebook

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Welke Tie Straps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-17 22:08

Nee, dat begreep ik. Maar niet western ruiters zien het verschil niet. Sowieso als iemand een meer mee gaat rijden, snappen ze niks van de singel.

Deze keer had ik hem er doorheen gehaald en was vergeten voor opstappen vast te maken.

DubbelFun

Berichten: 88414
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Welke Tie Straps

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-17 08:08

Het gebeurt vaker dat een loshangend stuk tiestrap zich los werkt uit de keeper. Om dit te voorkomen doe ik altijd een knoop in het uiteinde.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 1 bezoeker