Western zadel voor draver

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Flixie
Berichten: 14
Geregistreerd: 03-02-17

Western zadel voor draver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-05-17 09:07

Hoi, ik rijd veel buiten en doe dat met een veelzijdigheid zadel maar ik heb er weinig grip op en het zadel ligt niet geweldig, niet pijnlijk maar ook niet geweldig.

Ik zat er dus aan te denken om een western zadel aan te schaffen. Alleen weet ik niet hoe en waar, ik wil zo ie zo een zadel passer laten komen om te passen want ik heb een Russische draver wat een ras is dat dus normaal gesproken niet met western zadels rijd. Ook heeft hij hier voor verschrikkelijke rugpijn gehad, wat gelukkig nu over is. :(:)

Ik heb een budget rond de 500 tot 600 en vind het niet erg om een 2dehands zadel te hebben als dat goed ligt.

Ik heb mensen wel eens positief horen praten over Arthurs western store en ben benieuwd of dat iets is?
Of waar kan ik het nog meer halen?
Ik rijd geen sport met mijn paard dus ik hoef ook geen professioneel zadel.


Hobbyhorse

Berichten: 1316
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:19

Het beste kan je eens contact opnemen met Evelien van Euro Horse : http://www.euro-horse.nl

Je budget voor een goed zadel is niet ruim , nog doorsparen is misschien een plan.
Behalve een goed zadel dat goed past heb je ook nog een goede kwaliteit pad nodig,
aangezien zoals je weet western zadels geen kussens hebben. Dus die kosten komen er ook nog bij.


Misschien kan je ook je zadelpasser laten komen en kijken voor een ander veelzijdigheidszadel of anders dat hem wél goed past en dat voor jou wél goed zit. Die oplossing is waarschijnlijk stukken goedkoper.

SayaJones

Berichten: 11926
Geregistreerd: 12-03-09
Woonplaats: Almere

Re: Western zadel voor draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 09:44

Omdat dit om Western harnachement gaat, verplaats ik dit topic naar [WN-TR] Tacroom

Jax ♡
You can always tell about somebody by the way they put their hands on an animal

Hobbyhorse

Berichten: 1316
Geregistreerd: 18-01-14
Woonplaats: Ja

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 10:38

Verder heb ik nog toe te voegen dat westernzadels gemaakt zijn voor paarden met een heel andere bouw, het gaat dus niet heel makkelijk zijn wat te vinden en veel keuze zal je ook niet hebben.

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Western zadel voor draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-17 10:43

Het geen sport rijden en dus geen professioneel zadel nodig hebben gaat niet echt op helaas. De niet "professionele" zadels passen vaak niet goed, zijn scheef of van heel slechte kwaliteit. Maar met wat geluk kan het voor jouw budget lukken.

Is boomloos niet iets voor je? Er zijn merken die behoorlijk op boomzadels lijken en dan heb je niet meer zoveel problemen met passen.

Flixie
Berichten: 14
Geregistreerd: 03-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-05-17 20:11

Ik heb gekeken naar boomloos en dat lijkt me wel wat alleen wat zijn goede merken? Ik heb gehoord Cheyenne barefoot maar daar zijn niet zo veel zadels van :9

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 20:21

Flixie schreef:
Ik heb gekeken naar boomloos en dat lijkt me wel wat alleen wat zijn goede merken? Ik heb gehoord Cheyenne barefoot maar daar zijn niet zo veel zadels van :9


Bij western kan je bijvoorbeeld kijken naar Barefoot, freemax, ghost of bob marshall.

De cheyenne is wat meer engels, het kan dan ook nog zoeken zijn naar een fijn model. Er is een heel fijne passervice die door heel nederlamd en belgie komt.

Kaatastrof

Berichten: 6258
Geregistreerd: 04-09-11
Woonplaats: Pajottenland

Re: Western zadel voor draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 20:24

Misschien zijn de Silverado boomloze zadels wat voor je? Veel aanpasbaar mogelijkheden, zitten kussens onder dus dikke pad zonder inlagen is ook voldoende. Zijn ook voor zeer korte ruggen op de markt. Wel iets boven je budget als je het zadel nieuw wilt.

"A man was standing in a huge field. He spots a woman on horseback galloping wildly towards him. As the horse and rider are passing him he yells out: 'Where are you going?'. The rider responds: 'I don't know. Ask the horse'. We are the rider, the horse is our emotions."
‧͙⁺˚*・༓☾ Check zeker eens mijn kunstwerkjes ☽༓・*˚⁺‧͙

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 20:26

Ik zou ook kijken naar boomloos met zo'n budget. Ook daarvoor geldt trouwens bijna altijd dat er wel altijd nog een pad onder moet voor de drukverdeling en de ruggengraatvrijheid. 2ehands Barefoot (arizona, cheyenne) westernmodellen zijn wel voor rond de 500 euro te vinden, vaak met pad eronder. Voor de Ghost geld hetzelfde alleen bestaat de western Ghost nog niet zo lang dus de kans dat je die al 2ehands vindt is niet heel groot.
Hier kun je ze ook uitproberen/passend laten maken: http://boomlooszadelpasservice.nl/

Just_Natural
Berichten: 355
Geregistreerd: 17-08-11
Woonplaats: Zuid-Limburg

Re: Western zadel voor draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 20:40

Een vriendin van mij heeft pas voor haar draver een (nieuw) westernzadel gekocht bij Arthur,
ze is er heel tevreden mee. Ligt super op haar paard en zij zit er heerlijk op.
De prijs weet ik niet precies, maar in ieder geval onder de 1000,-
Ze werd er ook super geholpen, dus misschien de moeite waard om er eens te gaan kijken.

DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Western zadel voor draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 10:34

@just-natural: een nieuw zadel ligt altijd goed als ie bij Arthur vandaan komt ;) , maar kom over een maand of 5 a 6 nog eens hier en vertel dan eens hoe het ligt.
Een nieuw zadel (zeker rond die prijsklasse) gaat het leer nog 'inzakken'/zich vormen en niet zelden past het dan niet meer goed.

Afhankelijk wat de oorzaak van de rugpijn was en de plek waar het was zou boomloos een optie kunnen zijn. De paskans is iig groter, sommige zadels zijn beter aan veranderingen aanpasbaar (zoals idd de boomlozen van silverado.de ) en ze zijn een stuk vergevingsgezinder qua ligging.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-17 11:13

Hoezo heb je weinig grip op je veelzijdigheidszadel? Een goede houding en zit heb je op elk zadel wel nodig.

Voor 500 euro kun je alleen bij particulieren een redelijk 2e hands westernzadel kopen. Dat is zonder passervice, dus een risico.

Voor dravers zijn echt wel westernzadels te vinden. Wij hadden 23jr geleden een draver omgeschoold naar western en daar een fijn zadel op. Er hebben altijd wel dravers western gelopen, dus het kan echt wel.

Er zijn maar enkele westernzadelpassers. Laat je niks wijsmaken door een plaatselijke zadelpasser die een kartonnen zadel bij zich heeft.

Arthur kan prima een zadel passen. Hij heeft een drukmeting pad bijvoorbeeld. Hij heeft echt heel veel liggen, zowel nieuw als 2e hands. Je bent er zelf bij. Je moet echt je paard meenemen en kan op elk zadel ook even rijden.

Je hebt Euro-Horse die aan huis komt met een vrachtwagen. En bijv Flevo HOrse support. Ook Country Mill in Nijkerk heb je nog, maar die komt alleen met nieuw naar je toe.

Het nadeel is dat ze van veel 2e hands zadels geen kale bomen hebben. Dan wordt er al snel op het oog gepast. Bij iedereen gaat het weleens mis, dat ligt niet altijd aan de verkoper. Kopers zijn ook erg eigenwijs. Als je per se een zadel in een bepaald budget wil, verkopen ze die.

Als je een groot aanbod 2e hands hebt, is het passen op het oog altijd een risico. Bij nieuw ook, als je daar geen kale boom bij hebt. Maar de ander smeert juist weer veel nieuw aan en de volgende heeft weer belachelijk hoge prijzen voor oude zadels.

Ik heb van meerdere wel niet passende zadels gezien.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3031
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Western zadel voor draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-17 22:50

Welk type draver heb je? Op mijn amerikaanse lag een totaal ander zadel dan de duitse. Op mijn draver kruising lag een burgemeijer reiner. Dat was een dochter van de amerikaan.

Arthur kan ik je aanraden.

Be happy eat a snackkie


DubbelFun

Berichten: 88606
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Western zadel voor draver

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-17 08:55

Zoals tegenwoordig geen enkele Quarter meer dezelfde rug hoeft te hebben, geldt dat ook voor Dravers, Haflingers etc.... :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers