Westernzadel gezocht voor jong paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Westernzadel gezocht voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-17 14:41

Ik ben op zoek naar een westernzadel voor mijn 5-jarige paardje.
Ze loopt momenteel onder een 16 inch veelzeidigheidszadel maar die ligt niet zo prettig op mijn paardje. Ik ben zelf geen zadel expert, maar als mijn zadel naar voren schuift tijdens het rijden en mijn paard met zadel op niet stil wil staan als ik opstap en zonder zadel wel braaf blijft staan zegt dat voor mij al genoeg :)
Nu heb ik al een beetje research gedaan en ben ik erachter gekomen dat ik waarschijnlijk het beste voor een klein en licht zadeltje kan gaan. Ik heb een kruising Drumhorse x Welsh dus ze is vrij breed gebouwd en heeft dus echt 0,0 schoft; je voelt eigenlijk amper waar de nek eindigt en de rug begint, zo weinig schoft heeft mevrouw :P
Ze heeft wel een erg korte rug, en heeft een schofthoogte van ongeveer 1,35m.
Ik had gelezen dat ik dan het beste voor een 14 inch round skirt lichtgewicht westernzadel kan gaan. Klopt dit een beetje, of heb ik het nu helemaal verkeerd ingeschat?
De semi-quarter etc. maten ben ik nog niet bekend mee, ik weet nog niet zo goed wat dat inhoud. Aankoop van een zadel gaat ook volledig in overleg met de eigenaar van mijn bijrijdpaardje, die toevallig ook zadelmaker/zadelpasser is. Wees dus niet bang dat ik zo even een zadeltje koop en erop gooi zonder ook maar iets te weten :P

Lang verhaal over vanalles, maar eigenlijk kort gezegd vraag ik me af waar ik een geschikt zadel voor mijn pony kan vinden voor een betaalbare prijs (en met betaalbaar ben ik eigenlijk op zoek naar iets onder de €1000, het liefst zo ver mogelijk daar onder als het even kan :') )
Nieuw of tweedehands maakt mij niet zoveel uit. Aanraden voor bepaalde boomloze zadels graag goed onderbouwen met informatie over de zadels; als je een boomloos zadel weet dat toevallig hartstikke fijn is om mee te rijden hoor ik dat ook graag. Sta eigenlijk bijna overal wel voor open, zolang het betaalbaar is en mijn paardje er gewoon prettig mee kan lopen :)


ZoZenn

Berichten: 3160
Geregistreerd: 05-09-07

Re: Westernzadel gezocht voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 14:45

Ikzelf heb de wintec western voor mijn paardje zonder schoft, erg rechte, korte rug en achter rond/breed. Alle zadels schoven naar voren, ook boomloos en hadden altijd teveel 'vorm'. Dit zadel is 58cm lang en weegt bijna niks! Ik heb de full-quarter variant.

"It takes three flints to make a fire." – Louisa May Alcott

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-17 14:56

ZoZenn schreef:
Ikzelf heb de wintec western voor mijn paardje zonder schoft, erg rechte, korte rug en achter rond/breed. Alle zadels schoven naar voren, ook boomloos en hadden altijd teveel 'vorm'. Dit zadel is 58cm lang en weegt bijna niks! Ik heb de full-quarter variant.


Hebben ze die in 14 inch? Ik kan ze (so far) alleen maar in 15-16-17 inch vinden

ElCid

Berichten: 9195
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 15:10

14 inch zegt alleen wat over de maat van de zitting en dan moet het dus wel zo zijn dat je er zelf in past want het is een vrij kleine zitting ( 1 inch = 2,54 cm dus de zitting is dan ca. 35,5 cm). Als je zelf ( dames) maat 38/40 hebt wordt 14 inch waarschijnlijk te krap.
De andere maten die je noemt ( quarter/ semi-quarter) zeggen iets over de maat van het paard, dus de maat van de zadelboom. Jammer genoeg zeggen die maat zo goed als niks omdat ze per jaar en per merk kunnen variëren en het zegt sowieso niks over de vorm van de bars ( het deel van het zadel wat op de paardenrug ligt). Eigenlijk moet je het paard opmeten en o.a. kijken welke maat "gullet" het dier heeft en ook nog welke vorm de rug is om een goed passend zadel te vinden.
2e hands zadels is altijd een beetje gokwerk omdat je nooit met de kale boom ( wat dus is aan te raden omdat je nu eenmaal niet kan zien of voelen of een westernzadel past!). Er zijn wel wat zadelverkopers die van sommige 2e hands zadels een kale boom hebben maar bij de meeste is dat dus niet zo.
Goede boomloze zadels zijn vrijwel net zo duur als een boomzadel en hebben, i.m.o., een aantal nadelen al zijn er mensen die er bij zweren.
Er zijn wel wat zadelverkopers die ook kunnen passen, er zijn ook zadelverkopers die dat niet kunnen :o maar zeggen van wel.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Re: Westernzadel gezocht voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 15:11

Wellicht is de Freemax-Western iets voor je

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-17 16:17

ElCid schreef:
14 inch zegt alleen wat over de maat van de zitting en dan moet het dus wel zo zijn dat je er zelf in past want het is een vrij kleine zitting ( 1 inch = 2,54 cm dus de zitting is dan ca. 35,5 cm). Als je zelf ( dames) maat 38/40 hebt wordt 14 inch waarschijnlijk te krap.

Daar pas ik denk ik wel in :P
Ben zelf heel dun (maatje 36 en soms 34)

ElCid schreef:
De andere maten die je noemt ( quarter/ semi-quarter) zeggen iets over de maat van het paard, dus de maat van de zadelboom. Jammer genoeg zeggen die maat zo goed als niks omdat ze per jaar en per merk kunnen variëren en het zegt sowieso niks over de vorm van de bars ( het deel van het zadel wat op de paardenrug ligt). Eigenlijk moet je het paard opmeten en o.a. kijken welke maat "gullet" het dier heeft en ook nog welke vorm de rug is om een goed passend zadel te vinden.

Zou ik die zelf kunnen opmeten of heb je daar speciale spullen voor nodig? Als het zelf niet kan dan bel ik m'n zadelpasser vriend op of 'ie m'n pony zou kunnen opmeten.

ElCid schreef:
2e hands zadels is altijd een beetje gokwerk omdat je nooit met de kale boom ( wat dus is aan te raden omdat je nu eenmaal niet kan zien of voelen of een westernzadel past!). Er zijn wel wat zadelverkopers die van sommige 2e hands zadels een kale boom hebben maar bij de meeste is dat dus niet zo.

Wat bedoel je precies met een kale boom?

Kimvicious
Berichten: 1464
Geregistreerd: 03-02-11
Woonplaats: Nijmegen

Re: Westernzadel gezocht voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 16:23

Ik kan je voor dit probleem Eurohorse aanraden ! Super service !

ElCid

Berichten: 9195
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 17:10

De kale boom is de boom zoals die in het zadel gebruikt is. Op zich heb je er geen speciale spullen voor nodig, het gaat om de vorm van de rug, dat zou je vriend dan ook moeten kunnen.
Maatje 34/36 past wel in een 14 inch.

Op Youtube staan veel filmpjes over het opmeten van paarden daar kan je eens kijken maar je zal wel moeten weten wat je met die maten moet doen, anders heb je er nog niet veel aan. Waar woon je?
Een op maat gemaakt zadel is natuurlijk het summum, dan kan je precies de maat van jou en het paard uitmeten en het voor jullie allebei optimaal maken, maar dan kom je wel op meer uit dan 1000,- ;)

DubbelFun

Berichten: 88419
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 18:50

@E_J: zelf ben ik al jaren fan en gebruiker van de boomloze Bob Marshall zadels (zie onderschrift). Voordeel hiervan is dat je niet elke paar maanden een nieuw/ander boomzadel hoeft omdat het tot in lengte van dagen gewoon blijft passen.
Maar de lengte zou wel een probleem kunnen zijn ook al is het flexibel.
http://www.sportssaddle.com

Wat écht korte boomloze zadels zijn dat zijn die van Silverado.de
https://www.silverado.de/de/sattel/saettel

Met jouw broekmaat pas je met gemak in een 14,5" en bij de X-Kurz heeft die een totale lengte van 52/53 cm. Door de vele pommelmaten en kussens is dat zadel altijd op maat te maken.

Wel zul je met een rond paard zonder schoft eerder last hebben van schuiven, dat zal je met een boomzadel ook hebben. Een pad en singel die 'kleven' kan daarbij helpen.

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-17 18:58

ElCid schreef:
Waar woon je?
Een op maat gemaakt zadel is natuurlijk het summum, dan kan je precies de maat van jou en het paard uitmeten en het voor jullie allebei optimaal maken, maar dan kom je wel op meer uit dan 1000,- ;)

Ik woon in Noord Limburg, bij Gennep :)

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 19:28

Kimvicious schreef:
Ik kan je voor dit probleem Eurohorse aanraden ! Super service !


Ik ook. Een westernzadel is een hele andere materie als een engels zadel. De boom is langer en heeft geen kussens die aangepast kunnen worden. Voor iemand die geen kaas heeft gegeten van het westernzadel adviseer ik dan ook altijd Eurohorse. Die komen ook aan huis, en passen gebruikte zadels met gebruik van een mal. Omdat bij deze het leer al goed om de boom gevormd is kan dat. Bij een nieuw zadel is dit niet aan te bevelen. Met een kale boom is het beste maar voor een gebruikt zadel vaak onmogelijk omdat dan een verkoper zoveel bomen bij zich zou moeten hebben dat die wel met 2 vrachtauto's mag komen. Zoveel bomen zijn er.

Een BM op een breed paard is imo geen optie. Ik zweer bij de BM echt waar, maar ik kreeg op mijn eetkamertafelpaint toch echt last van mijn bekken. Je wordt gewoon te breed gezet om nog prettig te kunnen rijden. En dan heb ik echt wel 3 maatjes meer dan jij.
De Freemax zou een optie kunnen zijn. Ik ben zelf met mijn eetkamertafelpaint overgestapt op de FM, en het is een heel fijn zadel. Maar daar zou ik wel een pas sessie voor aanvragen, zodat je zadel ook optimaal op je paard aangepast wordt en je ook advies krijgt of het kwa lengte ook kan enz.
De Colorado van Silverado is ook een fijn zadel. Maar in NL daarvoor een zadelpassessie krijgen met info is onmogelijk. Daar zou je dan dus zelf alles voor uit moeten zoeken. En dat is denk ik met zo weinig kennis van het hoe en wat met een westernzadel (of die nou boomloos is of niet) teveel van het goede. De Colorado van Silverado is een Duits merk en ik weet geen zadelpasser in NL die dat merk voert.

Als je interesse hebt in de Freemax zou ik zeggen neem eens contact op met Kitty. Die is dealer van FM. En anders zou ik persoonlijk toch gaan voor een boomzadel, en dan Eurohorse of the Country Mill laten komen.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-17 19:58

rina schreef:
Ik ook. Een westernzadel is een hele andere materie als een engels zadel. De boom is langer en heeft geen kussens die aangepast kunnen worden. Voor iemand die geen kaas heeft gegeten van het westernzadel adviseer ik dan ook altijd Eurohorse. Die komen ook aan huis, en passen gebruikte zadels met gebruik van een mal. Omdat bij deze het leer al goed om de boom gevormd is kan dat. Bij een nieuw zadel is dit niet aan te bevelen. Met een kale boom is het beste maar voor een gebruikt zadel vaak onmogelijk omdat dan een verkoper zoveel bomen bij zich zou moeten hebben dat die wel met 2 vrachtauto's mag komen. Zoveel bomen zijn er.

Een BM op een breed paard is imo geen optie. Ik zweer bij de BM echt waar, maar ik kreeg op mijn eetkamertafelpaint toch echt last van mijn bekken. Je wordt gewoon te breed gezet om nog prettig te kunnen rijden. En dan heb ik echt wel 3 maatjes meer dan jij.
De Freemax zou een optie kunnen zijn. Ik ben zelf met mijn eetkamertafelpaint overgestapt op de FM, en het is een heel fijn zadel. Maar daar zou ik wel een pas sessie voor aanvragen, zodat je zadel ook optimaal op je paard aangepast wordt en je ook advies krijgt of het kwa lengte ook kan enz.
De Colorado van Silverado is ook een fijn zadel. Maar in NL daarvoor een zadelpassessie krijgen met info is onmogelijk. Daar zou je dan dus zelf alles voor uit moeten zoeken. En dat is denk ik met zo weinig kennis van het hoe en wat met een westernzadel (of die nou boomloos is of niet) teveel van het goede. De Colorado van Silverado is een Duits merk en ik weet geen zadelpasser in NL die dat merk voert.

Als je interesse hebt in de Freemax zou ik zeggen neem eens contact op met Kitty. Die is dealer van FM. En anders zou ik persoonlijk toch gaan voor een boomzadel, en dan Eurohorse of the Country Mill laten komen.

Maar zijn die zadels wel klein genoeg, vraag ik me dan af. Ik heb op de sites gekeken maar vind eigenlijk niks kleiners dan 15" en ik heb toch wel echt een pittig klein ding. Ik had begrepen dat 16 inch in engelse zadels ongeveer zou resulteren in 14 inch westernzadels, of klopt dit niet?

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 09-05-17 20:10

Kitty_ schreef:
Wellicht is de Freemax-Western iets voor je

Sorry zie nu pas je berichtje, per ongeluk overheen gelezen :')
Hele banketstaaf vraag, maar ik ga 'm toch stellen... Wat kan ik qua prijs verwachten van de Freemax-Western?

DubbelFun

Berichten: 88419
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Westernzadel gezocht voor jong paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 20:17


Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-17 20:41

E_J schreef:
Kitty_ schreef:
Wellicht is de Freemax-Western iets voor je

Sorry zie nu pas je berichtje, per ongeluk overheen gelezen :')
Hele banketstaaf vraag, maar ik ga 'm toch stellen... Wat kan ik qua prijs verwachten van de Freemax-Western?


Nee hoor, zeker geen banketstaaf vraag :o

vanaf € 950,- voor een Buffel en € 1450 voor een Cow. Zie ook de link in mijn onderschrift, daar vindt je alle info en foto's

E_J
Berichten: 1180
Geregistreerd: 05-12-15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-05-17 06:58

Kitty_ schreef:
Nee hoor, zeker geen banketstaaf vraag :o

vanaf € 950,- voor een Buffel en € 1450 voor een Cow. Zie ook de link in mijn onderschrift, daar vindt je alle info en foto's

Wordt mijn zin nou automatisch aangepast, oops :P
Ik zal eens even gaan kijken! Ben benieuwd


ElCid

Berichten: 9195
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-17 08:37

E_J schreef:
Ik woon in Noord Limburg, bij Gennep :)


Wij zijn a.s. zaterdag in die buurt en zouden jouw paard kunnen opmeten, als je interesse
hebt stuur dan maar een PB.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 bezoekers