Western zadel aanschaffen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Western zadel aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-17 11:03

Ik heb een bijna 4 jarige tinker ze staat nu een jaar stil, is helaas veel te vroeg ingereden.

Nu lijkt het mij wel fijn om naast mijn boomloos barefoot zadel een westernzadel aan te schaffen.

Maar waar moet je op letten bij aanschaf.
Snap nog niet veel qua maat.
Vind de roundskirts erg mooi.

Gezien het een zadel voor erbij is en ik eerst wil testen of het wat is heb ik geen super hoog budget maar wil natuurlijk geen troep op haar rug.

Is het haalbaar voor max 350/500 een goed 2e hands zadel te vinden voor buitenritten?

Woon in groningen.


Afbeelding

Afbeelding


Afbeelding


linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:13

Denk er in ieder geval om dat een Western zadel geen kussens heeft, en dus echt gelijk 100% goed moet liggen. Bovendien dragen ze meestal vrij lang. Het komt nog nauwkeuriger dan een Engels zadel!

In the circle of life, you should never take more than you need....................

annebe

Berichten: 5925
Geregistreerd: 08-05-05
Woonplaats: Deventer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:17

Ja, dat is absoluut mogelijk.
Zelf heb ik ooit een heel fijn circleY zadel gekocht, roundskirt, maar zonder knop.
Nog steeds rijden we er mee rond, goed leer, fijne pasvorm en mooi kort.

Ons andere westernzadel, een continantal was ook een fijn roundskirt zadel, ook voor weinig( 250,- ). Deze is mee gegaan met de verkoop van onze haf.

Belangrijk is een goed pad eronder. Zelf hebben we een vilten dek van 4 cm en hafpads eronder.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:25

SecretLIN schreef:
Is het haalbaar voor max 350/500 een goed 2e hands zadel te vinden voor buitenritten?


Heel simpel nee. Wat Linky al schrijft, een westernzadel heeft geen kussens en moet dus nog veel preciezer gepast worden dan een Engels zadel.
Een beetje een goed zadel vind je wel voor 500 maar dan niet gepast op je paard. En omdat je geen standaard rug in je paard hebt zitten (als niet QPA) loop je dan tegen "de kans dat het past is verschrikkelijk klein" aan.

Dan nog het ik heb helemaal geen kennis van westernzadels. Dat maakt het passen bijna onmogelijk voor jezelf. Door de lengte en hoeveelheid leer kan je niet zien (en ook niet voelen) of een zadel goed ligt. Daarvoor ben je tenminste bij een gebruikt zadel een spin nodig. En kennis waar je op moet letten enz.
En je wilt wel een redelijk kwaliteitszadel voor je paard. Als je dan gaat kijken hoeveel leer er aan zon zadel zit, wat leer kost. En wat het in elkaar zetten van zon zadel kost, zul je snappen dat dat gewoon niet goedkoop kan. Goedkoop wordt het als men spijkers gaat gebruiken om dingen in elkaar te zetten. Goedkope krachten die die dingen bouwen, en dus zonder kennis van een westernzadel.

Mijn advies altijd voor mensen die geen/weinig kennis hebben van westernzadels. Willen beginnen met westernrijden. Zorg dat je een budget hebt van pak em beet een 800 tot 1000 euro en laat een zadelpasser (zoals Eurohorse, Country Mill) komen om een zadel op het paard te passen. Maar begin er zelf nooit aan. Het kan zoveel ellende geven voor je paard.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Western zadel aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-17 11:34

Dat het heel presies zit had ik al begrepen en was niet van plan zelf te kijken of iets past want heb er geen verstand van.
Wil sowieso iemand laten komen, maar dan zou je 2e hands niet genoeg aan 500 euro hebben?

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Western zadel aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:39

Ik zou eens informeren bij country Mill voor wat een reƫel bedrag is voor een tweedehands zadel.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:40

Indien je voor boomloos wil gaan raad ik je aan om Lilianne van boomlooszadelpasservice.nl te laten komen. Zij heeft o.a. Barefoot en Freemax western zadels bij haar. Deze kunnen gepast en getest worden. Daarna kun je altijd nog besluiten om een 2e hands exemplaar aan te schaffen. Een barefoot Arizona bijvoorbeeld kun je voor jou budget wel tweedehands vinden.

Bij een western zadel met boom zou ik ervoor zorgen dat je de kale boom kunt passen. Alleen zo kun je goed zien of de boom mooi aansluit. Iedere boom heeft weer een andere "twist" wat dus niet zomaar op elk paard past.

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Western zadel aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-17 11:44

Op een of andere manier lijken de barefoot boomloos me niet fijn zitten. Liever gewoon western zadel

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:50

SecretLIN schreef:
Op een of andere manier lijken de barefoot boomloos me niet fijn zitten. Liever gewoon western zadel


De Barefoot Arizona zat voor mij ook niet prettig, de Freemax western en Bob Marshall zit een stuk steviger en lijkt meer "echt".

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:52

SecretLIN schreef:
Dat het heel presies zit had ik al begrepen en was niet van plan zelf te kijken of iets past want heb er geen verstand van.
Wil sowieso iemand laten komen, maar dan zou je 2e hands niet genoeg aan 500 euro hebben?


Tja het komt voor maar dan moet je wel zoveel mazzel hebben. Het is realistischer om door te sparen tot je 1000 hebt liggen. Het zou ook rot zijn als een passer komt en het ene zadel dat in je prijsklasse valt blijkt niet te passen. Dan heeft het je tijd en moeite gekost en moet je de voorrijdkosten betalen zonder dat je er iets mee opschiet..

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-17 11:54

Nou ik heb een Freemax en dit zit toch echt wel alsof je in een boomzadel zit hoor ;) Het punt bij de FM is imo wel dat als je dan een zadel gaat testen, het toch wel lastiger wordt deze 2e hands te vinden. Het meeste wat te koop staan is de oudere modellen. en die hebben wel verschil met de nieuwe.

De nieuwe startrekk is mss ook nog wel een optie voor je. Grinnik komt ze weer, hoe goed is jou Duits?? Als ik jou was ging ik fijn een dagje Leer (Duitsland) inplannen. Daar zit een zadelpasser/verkoper en ze heeft ook een shop, en zij heeft zowel de Startrekk, de Freemax als de Colorado. Alle 3 zijn (semi) boomloze westernzadels. En ze heeft heel veel kennis en denk dat je dr wel zo gek krijgt om bij je in Groningen een zadel te passen.

Ik heb zelf op alle 3 die merken gezeten en gereden, Ride with a smile is de naam van die shop, is bij mij thuis geweest om zadels te passen en testrijden. Ik ben toen zelf uitgekomen op de FM.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.


SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: Western zadel aanschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 26-02-17 12:13

Ik kan totaal geen duits
Ga eens kijken op de startrekk


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: AhrefsBot en 24 bezoekers