Cantle te dicht bij schoft

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Salora
Berichten: 200
Geregistreerd: 14-02-17

Cantle te dicht bij schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-17 12:18

Hallo,

Ik heb sinds kort een ander westernzadel voor mijn pony. Deze is aangemeten en past netjes.

Nu heb ik nog een tweede pony. Ook western beleerd.
Haar westernzadel pastte niet meer en heb ik verkocht.
Ze was toen lichamelijk wat minder goed. Nu is ze weer helemaal aan het opknappen en word toch weer gereden. (Ze word 28 dit jaar). Ik rijd haar nu onder schapenvachtzadel met daaronder een viltpad.

Nu heb ik het westernzadel eens op haar gelegd. En dit leek verbazend goed te passen.

Ik heb toen met een drukmetingpad een klein stukje gereden met het zadel. En aan de pad was een duidelijke drukverdeling te zien. Geen knelpunten. Van voor tot achter gelijke afdruk.

Zadelboom ligt netjes achter de schouder en stopt voor de laatste rib.

Echter is er 1 dingetje wat me zorgen baart. De cantle ligt me wat te dicht op de schoft.
Is er een dikkere viltpad oid met schoftuitsparing?
Ik kom enkel van die fleecepads tegen met gekleurde wolbovenlaag. Of hele dunne filtpads.
De enige dikkere filtpads hebbem voorop een stukje leder wat dan net niet de schoft vrijhoud.


crazycactus

Berichten: 10927
Geregistreerd: 06-02-05
Woonplaats: Mussel

Re: Cantle te dicht bij schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:22

De cantle kan nooit te dicht bij de schoft liggen... aangezien dat de naam is voor de lepel, dus de achterkant van het zadel.
Er zijn wel pads die de schoft vrijlaten, maar dat kan weer druk geven op andere plekken.

Deel met de mensen van wie je houdt. Deel je muziek, je eten, je recepten, je talenten. Door de mooie dingen in het leven te delen met anderen verspreid je meer geluk en. liefde.

senta
Berichten: 335
Geregistreerd: 09-12-05
Woonplaats: Heelsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:37


Salora
Berichten: 200
Geregistreerd: 14-02-17

Re: Cantle te dicht bij schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-17 12:43

Ik bedoel de fork inderdaad! Sorry!

Ben al jaren bekend met engelse zadels. Maar western zijn de termen nog wat lastig soms

Salora
Berichten: 200
Geregistreerd: 14-02-17

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-17 12:45

senta schreef:
Bedoel je misschien de fork? Er zijn pads voor boomloze zadels die wat ruinte laten bij de schoft en ook onder een westernzadel goed passen. (ik heb er toevallig een te koop liggen).
http://www.bokt.nl/markt/ad/437647/grandeur-pad


Ik wil het liefst echt een vilt pad.
Mijn oudje is erg gevoelig voor wat ze op haar rug heeft. Ze reageert het beste op zuivere vilt.

Grandeur heeft dacht ik fleece onderop?

senta
Berichten: 335
Geregistreerd: 09-12-05
Woonplaats: Heelsum

Re: Cantle te dicht bij schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:53

Dat hangt van de grandeur pad af. Deze heeft inderdaad wolfleece maar je hebt ook grandeurs met vilt.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 12:53

Vilt en met schoftuitsparing ben ik nog niet tegengekomen. Je zou een vilten pad aan kunnen passen en zelf voor een stukje eruit snijden (wel onder een hoek doen anders krijg je scherpe randen).

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Salora
Berichten: 200
Geregistreerd: 14-02-17

Re: Cantle te dicht bij schoft

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-02-17 13:24

Ik wist niet dat je vilt zelf kon snijden! Dat zou de uitkomst bieden!

Dan ga ik eens op zoek naar een pad die de ruglijn volgt. En die ruimte bied om er een stuk uot te snijden!
En indien het dan beter lijkt te passen laat ik de zadelpasser weer komen. Dan heb ik 100% de weet of het echt past of niet.

Dankjewel voor alle hulp!

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-17 16:37

Salora schreef:
...De enige dikkere filtpads hebbem voorop een stukje leder wat dan net niet de schoft vrijhoud.

Dan snijd je dat er toch uit ??

spatter

Berichten: 14451
Geregistreerd: 17-08-05
Woonplaats: Bocholt-belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-17 19:19

Ik heb al jaren vilten pads met schoft uitsparing, inmiddels mijn derde hier al liggen.
Blue heeft ook een behoorlijke schoft en met zo'n pad past het zadel goed.
Verder altijd vormgevormde pads zodat ze al gelijk een stuk beter liggen.

In het verleden heb ik inderdaad ooit een pad gewoon zo gesneden dat hij precies goed pastte, toen was hij nog jonger en in de groei.

♥ Blue ♥ ♥ Tika en Kimber ♥
Tika Toverbal [ITP] Tika, mijn muildier-meisje ,weer eens in beeld !
Muildiertreffen in de Eiffel met Tika [RIJ-ITP] Muildiertreffen in de Eiffel met Tika


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Cantle te dicht bij schoft

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-17 19:06

Heeft iemand een foto hoe hij/zij de pad heeft bewerkt? Voor mn oudere merrie zit ik daar ook aan te denken, maar lijkt me best een groot stuk te worden. Al onze pads hebben een opening bij de schoft. Snij ik het leer daarvoor weg, is dat best een flinke open ruimte.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers