Vraag over draagvlak zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Vraag over draagvlak zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 11:33

Hallo western-peoples, ( :D )

Vanuit mijn "Engelse" ogen heb ik een vraag over western-zadels. Het valt me op dat de western-zadels veel 'vlak' hebben en eigenlijk over de gehele bovenlijn van het paard wel contact hebben.
Waar men in bij Engelse zadels toch best wel krampachtig doet over de ligging voorbij de 18de wervel, lijkt het bij western-zadels allemaal niet uit te maken en zie je toch wel vaker een zadel dat over de lendenspieren heen ligt.
En hoe zit het eigenlijk met de 'diepe zit'? Voor de ruiter lijkt zo'n western-zadel toch best een diepe zit te hebben, maar aan de onderzijde van het zadel is het vlak. Hoe is de drukverdeling voor het paard onder een western-zadel?

Gewoon puur interesse hoor. Wie kan me helpen?

Granoek
Blogger

Berichten: 10470
Geregistreerd: 26-11-13

Re: Vraag over draagvlak zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 11:34

ik volg :)

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 11:44

wat je ziet is de bovenkant van het zadel ,het leer

de boom is als je een goed passend zadel hebt gewoon voor de 18 wervel
een westernzadel komt heel nauw met passen omdat de boom geen kussens heeft.

zoek maar eens op hoe ze een zadel maken dan zie je dat aan de voorkant en achterkant het leer verder doorloopt

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 11:47

Afbeelding
Leg eens uit?

Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Re: Vraag over draagvlak zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 11:50

Misschien is dit wel boeiend leesvoer:
http://saddlemakers.org/id193.htm

Weet wel dat sommige engelse zadels (ijslanderzadels?) ook nog wel eens langer draagvlak hebben, de meningen blijven toch wat verdeeld over de drukverdeling geloof ik :P

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 11:54

Of vraag Louis van Kerkhoff van http://www.vaquero.nl als je het van een professional uitgelegd wilt hebben. Die kan je zeer gepassioneerd vertellen over het westernzadel. Op zijn website kun je al een hoop vinden trouwens!

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 11:56

Willemina_L schreef:
Of vraag Louis van Kerkhoff van http://www.vaquero.nl als je het van een professional uitgelegd wilt hebben. Die kan je zeer gepassioneerd vertellen over het westernzadel.

klopt daar heb ik mijn zadels laten maken :j

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:04

mirgino schreef:
Willemina_L schreef:
Of vraag Louis van Kerkhoff van http://www.vaquero.nl als je het van een professional uitgelegd wilt hebben. Die kan je zeer gepassioneerd vertellen over het westernzadel.

klopt daar heb ik mijn zadels laten maken :j


Ik heb er meerdere van hem voor verschillende paarden.. Eigenlijk echt asociaal :o Beste keuze ooit! En alle informatie die je maar wilt hebben

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:07

Willemina_L

:D zeker ASO, maar gelukkig kan je het doen voor je paarden
dit is echt het beste een zadel op maat
als je ziet wat een slechtpassend zadel heel veel paarden hebben..... -O-

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 12:08


Azmay

Berichten: 17990
Geregistreerd: 01-01-09
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:09

Dees schreef:
Azmay schreef:
Misschien is dit wel boeiend leesvoer:
http://saddlemakers.org/id193.htm


jeumig... daar komt nog heel wat bij kijken :oo


Daarom passen zoveel westernzadels niet :o

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Re: Vraag over draagvlak zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-17 12:10

De volgende vraag schiet me dan meteen te binnen: hoeveel kennis over goede pasvorm in western-zadels is er dan eigenlijk beschikbaar in NL....?

Als je al ziet hoe ze met Engelse zadels staan te klooien soms....

canisia

Berichten: 788
Geregistreerd: 13-10-12
Woonplaats: Brielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:12

Hihi en daarom heb ik me veranderlijke jonkie ingereden met een Engels zadel en kwam er pas een western zadel volledig aangemeten toen hij vrij stabiel was in bespiering. Een western zadel is een intensief pasverhaal en duur grapje :Y)

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:13

De gemiddelde bar is 21 tot 23" lang (een Arab bar is vaak korter en zit eerder aan de 21").
Het verschil in zit (diep of plat) heeft te maken met de opbouw en weinig met de bars.
De drukverdeling zal bij een westernzadel iets beter zijn vanwege de lengte van de bars, maar omdat die bars rond lopen om de rug te kunnen volgen is de druk in het midden hoger als aan beide uiteinden.

Maar ook in 'western' kan een zadel te lang zijn voor een paard of de ruiter te zwaar. Dat er minder krampachtig over gedaan wordt komt waarschijnlijk omdat het in Amerika niet als een probleem gezien wordt en dus is het dat ook niet 8-)

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:19

Dees schreef:
De volgende vraag schiet me dan meteen te binnen: hoeveel kennis over goede pasvorm in western-zadels is er dan eigenlijk beschikbaar in NL....?
Weinig, daar kun je kort over zijn.
Western bokst nog regelmatig op tegen het gezegde dat 'een westernzadel altijd past' en de meeste mensen komen er pas achter dat dát niet waar is als ze aan zadel nr 'zoveel' toe zijn. Veel zien het niet of willen het niet zien en voor velen is een goed westernzadel te duur; als de Haf waarmee je western rijdt 1500 euro kostte ga je geen zadel kopen van 2000+ euro.

Voor goede zadels (en dus ook zadelmakers) is er weinig markt.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:22

Dees schreef:
De volgende vraag schiet me dan meteen te binnen: hoeveel kennis over goede pasvorm in western-zadels is er dan eigenlijk beschikbaar in NL....?

Als je al ziet hoe ze met Engelse zadels staan te klooien soms....


Mensen denken nog steeds dat een westernzadel op elk paard past
je legt er een dikke pad onder en het past....Dus niet!!!

wat helemaal vreselijk is zijn de merkloze zadels, zadels van 100 tot 1000 euro nieuwprijs....dat zijn vaak scheve bomen vol met nietjes / spijkers / klinknagels stukken hout verlijmd met ijzer
een marteling voor je paard!

Helaas blijven mensen met dat soort zadel ze geweldig vinden.....maar rijden wel hun paard op den duur kapot.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 12:29

Zolang die spijkers en klinknagels maar goed op hun plek blijven zitten is er niets aan de hand... pas als ze los gaan heb je een probleem.
Een zadel van 5000 euro kan net zo beroerd op een paard liggen als een zadel van 1000 euro en net zoveel schade aanrichten.
Ik heb geen probleem met zadels van 1000 euro zolang ze maar goed passen en dat blijven doen en daar schort het ook nog al eens aan.

Natuurlijk mag je kwaliteitsverschil verwachten tussen de genoemde prijzen, maar een zadel hoeft met ons gebruik geen 50 jaar mee te gaan of sterk genoeg zijn dat je er een stier aan kunt hangen.
Het is dus helemaal niet nodig dat een zadel 25+ kilo weegt omdat het leer 5 a 6 mm dik is of er een eikenhouten boom in zit. Zolang het geen geperst leer is en de boom uit gelijmde holle schalen bestaat, kun je een heel leuk zadel hebben waar je (bij goed blijven passen) jaren plezier van kunt hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 16:02

mirgino schreef:
Mensen denken nog steeds dat een westernzadel op elk paard past
je legt er een dikke pad onder en het past....Dus niet!!!


En dat blijft ook lekker in stand als zelfs de eigenaar van een bekende winkel en 'zadelpasser' dat doort dingen tegen z'n klanten zegt. Stond er toevallig naast en heb direct besloten daar nooit een zadel te kopen.

Persoonlijk vind ik dat ze met de 18de rib bij de engelse zadels (inclusief boomloos) een beetje doorgeslagen zijn. Wat je ziet zijn hele korte zadeltjes met een zo groot mogelijke zitting waarbij je met je kont helemaal op de lepel zit. Lekker wipwapje met enorm veel piekbelasting achter aan de rand van het zadel.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Vraag over draagvlak zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 16:53

Dan ben ik dus benieuwd wie die verkoper was ? ....