bit voor onrustige mond

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: bit voor onrustige mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 10:56

Ik ben erg benieuwd hoe jij dit dan op zou lossen :)


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: bit voor onrustige mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 18:49

Dat kun je niet via internet. Dan moet je erbij zijn en kijken wat er gebeurt. Soms zit het in hele kleine dingen.

DubbelFun

Berichten: 88475
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: bit voor onrustige mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 18:58

Daarom kan het imo in een buitenrit groep ook niet, dan ben je al trainer veel te druk met je eigen paard en de groep in de gaten houden.

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: bit voor onrustige mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 19:16

Daar verschillen we dan in van mening. Je weet gewoon niet waar het mis gaat, dus hoe groot het probleem werkelijk is. Het trainen begint ook niet bij het rijden in een groep. Je moet daarvoor al kijken of je iets opvalt. Het zal niet in 1x gaan en je moet het opbouwen. Wel met mensen die je kent en goede afspraken mee kan maken. Ik zelf heb bijv mijn man ( die ook rijdt ) waar ik goed mee kan samen werken in een situatie. Zomaar in een groep mee gaan, zal nu niet helpen. Zeker niet omdat ts inmiddels al mindere ervaringen heeft, dus niet blanco genoeg hieraan begint.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 19:23

Bij paarden die veel met de tong bewegen heb ik al ervaren dat een bit met een tongboogje meestal heel goed helpt.

Great horses are not often easy horses. They have big egos and idiosyncrasies and quirks and foibles. Horses of a lifetime do exist, but only for riders so skillful, tactful, and courageous that they can unlock and then reveal the brilliance of their equine partners.

Semental Divino ♥ °01/06/2005 - †23/01/2017

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 19:25

superpony schreef:
Alles is te trainen. Een bit gaat niet helpen. Natuurlijk moet een bit goed liggen en goed gebruikt worden. Maar gedrag moet je trainen. Waarschijnlijk komt ts in een neerwaartse spiraal op dit gebied als er niks verandert.


Wat een voorspellende gaven. 8-)

Ik zie ook nergens staan dat de TS een nieuw bit meteen in de vorm van een buitenrit met onbekende paarden wil gaan uitproberen?
Het komt juist bij paarden die erg licht in de mond zijn/lijken vaak voor dat ze juist van het bit afblijven omdat ze er wat moeite mee hebben. Tijdens stresssituaties waarbij je wat meer druk gebruikt kan zo'n paard dan 'ineens' onrustig in de mond worden. Als dat het geval is, dan zal zo'n paard met een beter liggend (vaak stabieler) bit rustiger worden en zich ook in situaties waarin meer druk gebruikt wordt gewoon naar het bit kunnen luisteren als hulpengever, in plaats van dat het paard zich laat afleiden door het ongemak wat een verkeerd bit met meer druk veroorzaakt.

Als je dat verschil zelf nooit meegemaakt hebt dan snap ik dat je je dat niet voor kunt stellen, maar om nou meteen te stellen dat de TS in een neerwaartse spiraal zal vallen alleen omdat jij niet weet welk effect een verkeerd bit op een paard heeft... 8-)

Monmaster
Berichten: 748
Geregistreerd: 23-06-14

Re: bit voor onrustige mond

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 19:36

Hoi,
Het kan zijn dat jouw paard hele gevoelige lagen heeft...zelf gebruik ik een heel zacht aurigaan bit van Sprenger.... deze is anatomisch gevormd en werkt voor mijn paardje prima.... dubbelgebroken werd door mijn paardentandarts afgeraden omdat die een hefboomwerking kan hebben.
Daarbij helpt ook een anatomisch hoofdstel. De druk achter de oren wordt meer verdeeld en heeft een sterkere inwerking.
Ik wens je suc6

Albert

Berichten: 5707
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 19:44


3 Gelderse toppers en
Paardengebitsverzorger Klik hier voor mijn website

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-16 21:30

xyzutu2 schreef:
superpony schreef:
Alles is te trainen. Een bit gaat niet helpen. Natuurlijk moet een bit goed liggen en goed gebruikt worden. Maar gedrag moet je trainen. Waarschijnlijk komt ts in een neerwaartse spiraal op dit gebied als er niks verandert.


Wat een voorspellende gaven. 8-)

Ik zie ook nergens staan dat de TS een nieuw bit meteen in de vorm van een buitenrit met onbekende paarden wil gaan uitproberen?
Het komt juist bij paarden die erg licht in de mond zijn/lijken vaak voor dat ze juist van het bit afblijven omdat ze er wat moeite mee hebben. Tijdens stresssituaties waarbij je wat meer druk gebruikt kan zo'n paard dan 'ineens' onrustig in de mond worden. Als dat het geval is, dan zal zo'n paard met een beter liggend (vaak stabieler) bit rustiger worden en zich ook in situaties waarin meer druk gebruikt wordt gewoon naar het bit kunnen luisteren als hulpengever, in plaats van dat het paard zich laat afleiden door het ongemak wat een verkeerd bit met meer druk veroorzaakt.

Als je dat verschil zelf nooit meegemaakt hebt dan snap ik dat je je dat niet voor kunt stellen, maar om nou meteen te stellen dat de TS in een neerwaartse spiraal zal vallen alleen omdat jij niet weet welk effect een verkeerd bit op een paard heeft... 8-)


Niks voorspellende gave. Ik geef al vele jaren les en zie bij mensen waar iets min of meer mis gaat, dat het daarna vaak slechter gaat, omdat men er tegenop gaat zien. Mensen kunnen niet zo goed hun gevoel echt uitzetten en dat heeft altijd zijn uitwerking.

En wij hebben verschillende soorten paarden/pony;s en we hebben verschillende hoofdstellen met bitten hangen. Zeker bij mijn oude ruin, lang naar een passend bit gezocht. Dus wie is nou helderziende?

Als ik bij mensen kom en ik vermoed problemen door het bit, bekijk ik ook zeker wel de mond. Als vb reden mensen met een dikke trens, omdat ze dachten dat dik vriendelijk is. Maar paardje had erg weinig ruimte. Heb wat bitten meegenomen en uitgeprobeerd, wat zeker heeft geholpen.

Maar niet altijd staan mensen er open voor. Ik kan ook een vb geven dat iemand met een shank reed, terwijl ze daar nog echt niet aan toe waren. Zodra er een trens/snaffle in ging, bouwde de ruiter spanning op. Bitje kreeg de schuld, maar de ruiter was echt bang. Dat is bij ts niet het geval denk ik, maar dit is een VOORBEELD!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers