te grote kinriem?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

te grote kinriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-16 23:49

Ik ben sinds kort over van bitloos naar bit. Heb mijn hackamore kinriem eraan gehangen. Maar deze lijkt me toch wel veel te lang. Is dat ook zo? Kan helaas niet kleiner.


Afbeelding


Ik heb een beetje zitten snuffelen naar kinriemen. Kan alleen nergens maten vinden?
En beetje jammer dat er op een kinriem van 7 euro nog weer 6 euro verzendkosten bij komt.
Waar kan ik die dingen krijgen?

Anoniem

Re: te grote kinriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-16 23:50

Volgens mij heeft hij zo geen enkele nut. :o

ziyadah
Berichten: 634
Geregistreerd: 06-03-08

Re: te grote kinriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 00:03

Waarvoor dient een kinriem als ik vragen mag? :) In de rensport worden ze ook gevruikt, maar dan dienen ze voor het bevestigen van het leidtouw. Jij hebt hem vast voor een ander doel.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: te grote kinriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 00:04

Dat je het bit niet door de mond trekt :)

ziyadah
Berichten: 634
Geregistreerd: 06-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 00:10

Nessa schreef:
Dat je het bit niet door de mond trekt :)


Dat klinkt logisch. Voor dat doel zit hij inderdaad te los :) Wat vind je het voordeel van een kinriem t.o.v. bitringen?

Amalarab

Berichten: 7455
Geregistreerd: 24-11-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 07:25

laat de kinriem gewoon weg!
als je dat bit dan vaak door de mond trekt kun je mss beter een lage neusriem erop zetten?
(waar heb je dit hoofdstel vandaan? ideaal die lage keelriem, komen de bakstukken ieg niet tegen de ogen!)

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Re: te grote kinriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 07:32

De kinriem hoort los te hangen, maar dit is wel erg los. Ik denk dat hij zo om de kin gaat schuiven. Kun je geen gaatjes bijprikken? 2 is wel genoeg denk ik.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: te grote kinriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 09:15

Ik heb nog geen idee of ik bit vaak door de mond ga trekken.
Nog maar paar keer het hoofdstel zo gebruikt. Heb de kinriem nu ook inderdaad eraf. Even voor de foto erop gezet.

Hoofdstel is een barefoot physio contour. Helaas kan ik geen gaatjes bijprikken.

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:20

Idd veel te los, er moeten 2 vingers tussen kunnen.

Je kunt toch wat gaatjes met een gatentang bijprikken en hem strakker zetten? Desnoods wat van de overgebleven flap afknippen als dat te lang wordt.

Shirley

Berichten: 26905
Geregistreerd: 17-09-01
Woonplaats: West-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:29

Denk dat dit er eentje is met een vast tussenstukje.

Je kunt ook een met een simpel hondenhalsbandje en twee passanten uit de voeten.
Afbeelding
Een originele is niet veel meer dan dat ;)

Temeraire

Berichten: 3524
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Re: te grote kinriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:44

Ik vind een kinriem wel belangrijk als je geen neusriem hebt :j
Hondenhalsbandje kan idd. Een sperriem van een dubbele neusriem werkt ook prima, misschien heb je dat ook nog wel liggen.

jansje73

Berichten: 2656
Geregistreerd: 04-05-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 09:56

Doe er eens gel bit ringen om je bit , ik weet zo gauw niet wat voor merk bit ringen het zijn . Ik heb ze ook voor mijn merrie en ik vind ze veel fijner dan de gewone bitringen. Alleen kosten ze wel vel meer 16.50 euro bij het DR.ruiterhuis. Met die gel bit ringen kan je het bit niet door de mond heen trekken .


Afbeelding

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:02

Allemaal lief bedoeld natuurlijk, die tips over bitschijven. Staan die mensen er ook bij stil dat een paard zonder neusriem z'n mond ook OPEN kan doen en dat je dan aan die bitschijven niet zo heel veel hebt ter voorkoming van het door de mond trekken van het bit?

pien2010
Berichten: 1980
Geregistreerd: 05-11-11
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:06

Koper schreef:
Allemaal lief bedoeld natuurlijk, die tips over bitschijven. Staan die mensen er ook bij stil dat een paard zonder neusriem z'n mond ook OPEN kan doen en dat je dan aan die bitschijven niet zo heel veel hebt ter voorkoming van het door de mond trekken van het bit?

Ik denk dat je dan moet nagaan warok hij zijn mond open doet. Als je paard zijn mond zo ver open doet dat het hele bit er door kan, gaat er volgensmij iets mis.

In de western is een kinriem vrij normaal. Een hackamore zit halverwege de neus dus hoort de kinriem ook wat langer. Misschien kun je eerst een vetertje gebruiken tot je een goede kinriem hebt? If anders inderdaad een hondenhalsbandje. Of een kattenhalsbandje(zijn korter)

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:11

Lieve pien2010... als mijn paard in volle vaart op een drukke weg waarop ik liever niet onder een vrachtwagen terecht kom af dendert maakt het me helemaal niet uit wat ik met m'n bit doe. Dan maakt het me uit dat hij stilstaat.

Een kinriem heb je als het goed is niet nodig. Hij is er voor het moment dat je hem helaas wel nodig hebt.

Dorien66

Berichten: 1649
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:13

Als het puur ter voorkoming van door de mond trekken van het bit is, kun je bij zo'n hoofdstel beter een kneveltrens gebruiken.
Maar... Hoe groot is de kans dat je het bit door de mond trekt? En waarom gebeurt dat dan? TS, misschien moet je daar ook eens over nadenken?

Afbeelding

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:17

Kinriemen zijn standaard bij westernhoofdstellen en zijn echt ter voorkoming van ellende in echte noodgevallen, zoals het voorbeeld dat koper aangeeft.

Ik rijdt al 10 jaar met een kinriem en heb hem nog nooit echt nodig gehad, gelukkig, maar afdoen zal ik nooit doen. Stel dat hij me er wel een keertje vandoor sjeest en de weg op vliegt. Als dan ook nog het bit scheef in zijn mond terecht komt ben ik nog meer het haasje..

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:23

Dorien66, hoe groot is de kans dat je van je paard valt en op je hoofd terechtkomt?

Je zou eens na moeten denken over waarom je een cap op zet. Is helemaal nergens voor nodig.

Tot je 'm wél nodig hebt. Net als met een kinriem. Het is juist heel verstandig van TS om er één te gebruiken. En een nieuw kinriempje kost minder dan een nieuw bit ;)

Dorien66

Berichten: 1649
Geregistreerd: 06-09-04
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:32

Koper, ik richt mijn antwoord tot TS, niet tot jou. Ik draag een alternatief aan en ik stel dat nadenken over waarom iets gebeurt geen slecht idee is. That's all.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: te grote kinriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 10:40

Er zitten duidelijk niet western mensen hiertussen :)

Bitschijf ga ik niet doen. Rotdingen en inderdaad kan alsnog door de mond.

Ik wil inderdaad een kinriem om de reden van koper en troi. Zij verwoorden het prima. Hoop het niet nodig te hebben. Maar 1,5 week terug is ze er in rengalop vandoor gegaan, ze ging gewoon. En ja ik ben op mijn hoofd terecht gekomen, gescheurde cap en lichte hersenschudding :P

Nu met bit reageert ze veel beter. Maar als er weer zoiets gebeurd wil ik wel dat het op z'n plek blijft.

Koper

Berichten: 30234
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 10:45

Gelukkig dat je een cap op had! Mijn total-losse cap hangt naast de voordeur, als reminder voor waar zo'n ding voor is.

Ik heb één van mijn kinriemen van een bokker overgenomen, voor het riempje plus verzendkosten was ik in totaal zo'n 6 euro kwijt. De kinriem is bijna de zelfde kleur als mijn hoofdstel, iets lichter. De kin van mijn paard is ook wat lichter dus het stoort niet. Mijn andere kinriem heb ik zelf gemaakt.

Sterkte met de hersenschudding.

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: te grote kinriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 11:18

Komt goed hoor. Gaat al goed :)
Maar heb altijd een cap op!

Inmiddels maar gewoon een kinriem besteld. Verzendkosten waren 3,95. Nou ja prima!

Iloscorp

Berichten: 1232
Geregistreerd: 20-09-15
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 11:21

Nessa schreef:
Komt goed hoor. Gaat al goed :)
Maar heb altijd een cap op!

Inmiddels maar gewoon een kinriem besteld. Verzendkosten waren 3,95. Nou ja prima!


Mag ik vragen waar je hem besteld hebt? Ik was ook even aan het kijken, maar daar waren verzendkosten voor EUR 6,95 .. alvast bedankt!

Nessa

Berichten: 8623
Geregistreerd: 20-05-08
Woonplaats: Tilburg

Re: te grote kinriem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-16 11:47

Bij horse top shop

Jetta

Berichten: 3986
Geregistreerd: 19-01-02
Woonplaats: Aan de rand van de stad

Re: te grote kinriem?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-16 21:59

Lekker bitloos blijven rijden.