westernzadel lengte

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aalstreep

Berichten: 989
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Hazerswoude-rijndijk

westernzadel lengte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 21:36

Hoi allemaal,

Het lijkt mij erg leuk om in de toekomst western te gaan rijden met mijn fjord maar zit een beetje met het zadel idee.

Ik rij nu met een Massimo zadel 18,5 inch en ongeveer 45 cm lang. Nu was ik me aan het oriƫnteren op westernzadels op internet en kwam tot de ontdekking dat het kortste western zadel ongeveer 56 cm lang is. Mag ik zomaar de Engelse zadels in lengte (welke max. op haar rug passen) vergelijken met westernzadels in lengte? Of klopt die maat niet wat betreft de ligging van een westernzadel?

Ik ben nu nog niet van plan een westernzadel aan te schaffen, dus een zadelmaker vind ik tot die tijd geen optie. Ik ben me alleen aan het oriƫnteren of ik over een tijdje deze overstap wil gaan maken of dat ik met haar rug beter bij de Engelse rijstijl kan blijven.

Alvast bedankt voor het meedenken!

2a54z6e45r6r

Berichten: 3850
Geregistreerd: 25-01-12

Re: westernzadel lengte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 22:33


cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Re: westernzadel lengte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-15 22:43

Je kan ook kijken naar de boomloos westernzadels van Barefoot. De Arizona Nut vind ik erg mooi.

aalstreep

Berichten: 989
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Hazerswoude-rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-15 22:49

als eerste bedankt voor jullie reactie!

ik zal de site eens doorlezen, bedankt voor de link.

Het liefst heb ik geen BF zadel, deze zadels vind ik nog steeds erg lang ondanks de korte drukplek.

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: westernzadel lengte

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-15 16:02

een westernzadel is heel anders dan een engelszadel, totaal niet te vergelijken.
het is belangrijk dat de boom die erin ligt goed op je paard last.
de lengte van de rest van het leer op zijn rug maakt helemaal niks uit.

mijn zadel komt helemaal tot/op de flank/kont van mij paard en ligt goed (ook bevestigd door western zadelmaker/passer).
het gaat om de boom ,niet om het leer.

aalstreep

Berichten: 989
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Hazerswoude-rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-15 17:27

bedankt voor je reactie quarterH, dat stelt al weer wat gerust!

Loopt de boom dan meestal tot einde zitting of verschild dit per model?

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: westernzadel lengte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 09:03

De bars in een westernzadel zijn voor een volwassen maat al snel 50 cm lang, dit kan oplopen tot 58 cm. Als het leer om die bars niet goed gevormd is aan de achterkant (oplopend) kan het wel degelijk dragen op de rug en nadelige gevolgen hebben.

aalstreep

Berichten: 989
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Hazerswoude-rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 10:04

Oke, dan zou een draagvlak van 45 dus al snel moeilijk kunnen worden. bestaan ze wel voor zover je weet?

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: westernzadel lengte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 10:37

De bars in een westernzadel dragen niet op alle delen voor 100% mee, maar ze moeten wel op het paard zijn rug passen.
Vooral in de standaard westernzadels is lengte altijd een probleem.
Met zijn 53 cm is de Quantum van Deuber&Partner de korte die ik ken.
http://www.equimaro.nl/product/quantum- ... t-western/

Anoniem

Re: westernzadel lengte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:41

Ik zou gewoon even investeren in een afspraak met Evelien, als ze toch een keer op route bij jou in de buurt is. Even een keertje passen met kale bomen, en eens zien wat er te krijgen is in de prijsklasse die je in gedachten hebt. Een fjord heeft vaak best een lastige rug om iets goeds op te krijgen. Nu zie ik in je profiel dat je een kind van Manus hebt, dat kan mazzel zijn, die zijn vaak redelijk 'lang' voor dit type paardje.

Boomloos is niet zomaar een oplossing voor alles en iedereen. Je hebt nu een 18.5" dressuurzadel, dat is een vrij grote inchmaat. Als je zelf een wat grotere/zwaardere ruiter bent, is boomloos misschien wel helemaal niet geschikt ivm drukverdeling en vooral onder de beugelophanging, zeker als je er ook bv mee gaat buitenrijden en je 'dus' vaker zult lichtrijden. En als je een grote inchmaat hebt omdat je heel lange bovenbenen hebt, is dat ook weer iets om rekening mee te houden qua zit van het zadel, omdat je dan in een westernzadel mogelijk de neiging zult krijgen tegen de achterkant van je zadel te gaan zitten.

Dus ik zou je adviseren om Evelien even te bellen, en te vragen om een afspraak om eens met kale bomen te kijken wat er mogelijk is op jouw paard. Daar zal ze ongetwijfeld een bedrag voor rekenen, da's logisch. Maar dan heb je wel professioneel en eerlijk advies.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 13:53

Een 18,5 inch van Massimo is vaak op 17,5 inch kussens gebouwd. Is het toevallig een trail?
Ik had deze ook voor mijn haflinger en heb nu een westernzadel dat prima past. En dit is het 3e merk dat qua lengte goed lag (alleen qua breedte groeide hij er 2x eerder uit :+ ).
Het kan allemaal wel net, maar maatwerk hoefde niet. Het is alleen even goed zoeken naar de juiste vorm van kale bomen, maar onmogelijk is het zeker niet.

En zeker met een ervaren zadelpasser passen :j

aalstreep

Berichten: 989
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Hazerswoude-rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 14:04

Sonja schreef:
Ik zou gewoon even investeren in een afspraak met Evelien, als ze toch een keer op route bij jou in de buurt is. Even een keertje passen met kale bomen, en eens zien wat er te krijgen is in de prijsklasse die je in gedachten hebt. Een fjord heeft vaak best een lastige rug om iets goeds op te krijgen. Nu zie ik in je profiel dat je een kind van Manus hebt, dat kan mazzel zijn, die zijn vaak redelijk 'lang' voor dit type paardje.

Boomloos is niet zomaar een oplossing voor alles en iedereen. Je hebt nu een 18.5" dressuurzadel, dat is een vrij grote inchmaat. Als je zelf een wat grotere/zwaardere ruiter bent, is boomloos misschien wel helemaal niet geschikt ivm drukverdeling en vooral onder de beugelophanging, zeker als je er ook bv mee gaat buitenrijden en je 'dus' vaker zult lichtrijden. En als je een grote inchmaat hebt omdat je heel lange bovenbenen hebt, is dat ook weer iets om rekening mee te houden qua zit van het zadel, omdat je dan in een westernzadel mogelijk de neiging zult krijgen tegen de achterkant van je zadel te gaan zitten.

Dus ik zou je adviseren om Evelien even te bellen, en te vragen om een afspraak om eens met kale bomen te kijken wat er mogelijk is op jouw paard. Daar zal ze ongetwijfeld een bedrag voor rekenen, da's logisch. Maar dan heb je wel professioneel en eerlijk advies.



Een zadelmaker haal ik er liever pas bij op het moment dat ik ook al daadwerkelijk iets wil gaan kopen, maar dan zal ik dat ook zeker doen. de 18,5 inch zit hem meer in Massimo, mij werd verteld dat deze vergelijkbaar zijn met van andere zadels de 17,5. geen idee waarom. in de 17,5 zadels pas ik ook gewoon makkelijk. ;)

aalstreep

Berichten: 989
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Hazerswoude-rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 14:07

Amanda schreef:
Een 18,5 inch van Massimo is vaak op 17,5 inch kussens gebouwd. Is het toevallig een trail?
Ik had deze ook voor mijn haflinger en heb nu een westernzadel dat prima past. En dit is het 3e merk dat qua lengte goed lag (alleen qua breedte groeide hij er 2x eerder uit :+ ).
Het kan allemaal wel net, maar maatwerk hoefde niet. Het is alleen even goed zoeken naar de juiste vorm van kale bomen, maar onmogelijk is het zeker niet.

En zeker met een ervaren zadelpasser passen :j


ja ik heb inderdaad het trail model met verkorte (Franse) kussens. :j Dit zadel is op mijn vorige fjord opgemeten en paste als maximale maat op mijn nieuwe Fjord.

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 14:13

Ik zal wat foto's plaatsen van mijn haflinger met dat zadel en met zijn westernzadels.
Dan heb je er een beeld bij, onder elkaar.
Misschien kunnen de westernruiters die er meer verstand van hebben dan ik (daarom heb ik er een passer bij gehad :)) ), wat zinnigs over de lengte zeggen, in vergelijking tot de trail. Misschien heb je er wat aan :j

Massimo trail 18,5 inch, 17,5 inch kussens
Afbeelding

Whitestar (dit was de kortste)
Afbeelding

Sasser reiner
Afbeelding

Mijn huidige zadel, een Pools Denver
Afbeelding

aalstreep

Berichten: 989
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Hazerswoude-rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 14:23

Als ik de Massimo zo op jou paard zie denk ik inderdaad dat die vergelijkbaar ligt als bij mijn paard (net zo ver naar achteren). Fijn om te horen dat jij gewoon een zadel heb kunnen vinden!

Daihyo

Berichten: 88043
Geregistreerd: 01-06-01

Re: westernzadel lengte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 14:26

Zeker als je de Whitestar vergelijkt met de Massimo zie je dat het draagvlak korter is dan van de Massimo. Het zou het mooiste zijn als je iemand in de buurt met verstand ervan eens kan laten kijken naar zadel en paard. Niet zozeer naar de pasvorm, maar puur naar de lengte.
Als je er wat zadels op kan leggen zodat je kan zien dat er qua lengte echt wel wat mogelijk is, kun je een zadelpasser laten komen om een echt passend zadel te zoeken. Dan weet je zeker dat ze wat betreft de lengte niet voor niets komen.

aalstreep

Berichten: 989
Geregistreerd: 30-12-08
Woonplaats: Hazerswoude-rijndijk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-15 14:41

als de Whitestar korter is (draagoppervlak) dan de Massimo dan ben ik wel gerustgesteld dat er iets te vinden moet zijn!

Heel erg bedankt voor je reactie! Dan weet ik dat er tegen die tijd met goed zoeken best wat te vinden moet zijn :D

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: westernzadel lengte

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-15 18:23

WN-AM >> WN-TR

Fabienne777

Berichten: 169
Geregistreerd: 01-09-15
Woonplaats: https://www.facebook.com/bigguntotrash

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:15

Western zadel gaat met inch

ilangok

Berichten: 507
Geregistreerd: 24-11-13
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-15 19:18

Ik ben blij met mijn Barefoot Arizona maat 0 :)
Afbeelding

superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-15 10:56

Fabienne777 schreef:
Western zadel gaat met inch


?????????
De zitting meet in inches. Voor de pasvorm is de boom belangrijk.

De lengte ligt ook aan de vorm van de rug. Mijn New Forest was sterk in zijn rug. Als een paard zijn rug goed kan bollen en het zadel ligt er goed op, heb je niet snel last van de lengte. Mijn zadel is iets lang, komt wel ver naar achter, maar hij had er nooit last van. Hij kon er onder draaien.
Laatste jaren is hij minder gereden en rug wordt iets holler. Heb er een goede pad onder en doe veel oefeningen voor de rug/buik, anders komt mn zadel wel tegen de heup aan straks.

PlienR

Berichten: 800
Geregistreerd: 22-02-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-15 10:51

Wauw, Pools Denver --> Wat is dat een gaaf western zadel