Westernzadel voor Ijslands paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
maras

Berichten: 2339
Geregistreerd: 04-06-06

Westernzadel voor Ijslands paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-15 16:41

Ik zou voor het lekkere ontspannen buitenrijden (wat ik op dit moment alleen maar doe met mijn IJslander) best een westernzadel willen. Met name de knop voorop lijkt me dan comfortabel. Ik denk echter dat er weinig westernzadels in de maat IJslander, zeer korte rug, zijn. Weet iemand of ze bestaan of kent iemand een ander alternatief qua uiterst comfortabel zadel?


HTM

Berichten: 9144
Geregistreerd: 28-10-08
Woonplaats: Echteld

Re: Westernzadel voor Ijslands paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 16:42

Ik denk dat je dan naar een ponymaat moet kijken.

Valentino B+11 waarvan 8 in dameszadel!!! *\%/* L1 +11 waarvan 5 in dameszadel *\%/* L2 +10 waarvan 4 in dameszadel *\%/* M1 +9 waarvan 8 in dameszadel *\%/*

maras

Berichten: 2339
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Westernzadel voor Ijslands paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-15 16:44

IK heb er weinig verstand van maar de paar westernzadels die ik ken zijn echt formaat quarter of Haflinger. Mijn paardje heeft een korte rug. Haflinger maat zou misschien ponymaat zijn maar desondanks niet passend ben ik bang voor.

Solmyrkvi

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 16:45


I'm too much Viking to ride a normal horse.

Lous

Berichten: 24239
Geregistreerd: 01-08-04
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 16:48

Laat een goede WESTERNzadelpasser komen.
Ik raad Evelien van Eurohorse aan. Ze komt met een vrachtwagen vol, en mocht het niet meer passen kan je het zadel weer bij haar inruilen voor een andere.
Houd er wel rekening mee dat je voor een goed tweedehands westernzadel ongeveer vanaf €500 kwijt bent.

Als je toch veel waarde hecht aan een knop zou je ook naar boomloos kunnen kijken.

NIET banketstaaf,MAAR POETSEN!!

sanne1992
Berichten: 2036
Geregistreerd: 04-09-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 16:51

Weet niet waar je zit, maar je zou Evelien van Euro Horse kunnen vragen.
Ik heb hier dan geen IJslander, maar wel een tinker x shire. Heb dus ook het probleem dat veel zadels niet passen. Heb nu een mooi passend zadel voor hem :)

maras

Berichten: 2339
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Westernzadel voor Ijslands paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-15 16:59

Ik zal eens gaan zoeken naar Evelien van Eurohorse, op zich heb ik voor een leuk zadeltje wel 500 euro of meer over. In de link die Mayday aangaf is het uiteindelijk geen westernzadel geworden dus daar kan ik geen voorbeeld uit halen helaas. Toch bedankt voor de tip.

pien_2010

Berichten: 43112
Geregistreerd: 08-12-10
Woonplaats: Limousin

Re: Westernzadel voor Ijslands paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 17:33

HAR → WN-TR

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Westernzadel voor Ijslands paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-15 18:00

Ik ben diegene van het andere topic, en ik heb mij erbij moeten neerleggen dat het enige westernzadel dat voor mijn IJs paste, een ponymodel was, waar ik mijn reet niet comfortabel in kwijt kon, dus het is uiteindelijk geen westernzadel geworden. Probleem is dat IJslanders (mijne dan toch) een extreem korte rug hebben, én dat het zadel ook niet teveel naar voren mag liggen omdat de schouders veel ruimte nodig hebben om te kunnen tölten. Het draagvlak van een volwassenen westernzadel was zowiezo te lang voor hem, ongeacht het model of lengte van de skirts.

Born to slide, forced to work

maras

Berichten: 2339
Geregistreerd: 04-06-06

Re: Westernzadel voor Ijslands paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-03-15 09:49

Bedankt voor je reactie Sevke, ik heb de afgelopen week nogal wat zadels gezocht via google maar ik kom er ook niet echt uit. Nu zou ik het zadel gebruiken op buitenritten waar ik geen tolt aan hem vraag. Mijn IJslander draaft ook heel comfortabel dus ik heb iets minder schoudervrijheid nodig dan de meeste IJslanders. Eigenlijk zou ik het allerliefste een Australian Stock zadel met knop willen en die grote wrongen aan de voorkant, maar die zijn er helemaal niet in klein formaat.

_Floss_

Berichten: 375
Geregistreerd: 15-07-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-15 09:59

Is een Startrekk misschien iets voor je?
Is een kort zadel (heb je ook een 'short' model van), veel lichter dan een westernzadel.
Heeft geen knop, maar wel een boog aan de voorkant. Die boog kan vervangen worden door een boog-met-knop volgens mij.

Of een Fabtron? Een westernzadel-maar-niet-van-leer? Ik heb daar eens een hele korte versie van gezien.

Solmyrkvi

Berichten: 1060
Geregistreerd: 08-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 21:33

marnavik schreef:
Hoe lang mag het westernzadel zijn voor de IJslander? Ik heb een bighorn liggen, kort zadel maar nog wel met volwassen zitvlak....


Ook IJslanders heb je lang en kort, ligt dus totaal aan het paard, gewoon passen dus :)

I'm too much Viking to ride a normal horse.

Swift
Berichten: 2099
Geregistreerd: 20-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 21:40

Ik heb een Ghost boomloos zadel dat ik ook op mijn IJslander gebruik, hij loopt er super onder. Dit zadel heeft ook dijwrongen, net als een een australian stock zadel. Op dit zadel zit geen knop maar wel een pommel. Er zijn modellen met korte en met lange zweetbladen. Ik heb zelf een model met korte zweetbladen en vind het paard contact en de smalle zit die dat geeft heel fijn. Ik maak met dit zadel lange buitenritten en het zit ontzettend comfortabel. Wellicht is deze optie ook nog het overwegen waard. Op: http://www.buitenzinnig.nl is eventueel meer info te vinden.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 bezoekers