Maat westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Maat westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 00:40

Ja echt heel handig, maar ik heb hier dus een bruin westernzadel op de zolder liggen.. Maar nu wil ik het dus eigenlijk verkopen, maar ik ben dus ook vergeten wat voor maat het zadel was (heel handig) is er een manier om de maat te kunnen meten?
Ik weet alleen dat het geschikt is voor een e-pony of een paard met smalle schouders, het is niet geschikt voor hele brede paarden. Iemand die mij kan helpen?

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Re: Maat westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-13 01:03

Nee, en er zal ook niemand zijn die dat kan zeggen. Elk merk gebruikt nl zijn eigen standaard voor de maten, wat bij merk A een full quarter is kan bij merk B een quartermaat zijn. En soms is het maatwerk en dan is het helemaal niet te achterhalen, tenzij je de zadelmaker kan achterhalen en die die gegevens op archief heeft.
Een merkloos zadel is helemaal niet te achterhalen. Zonder merknaam kan je al niks en 9 van de 10 van dat soort zadels is niet van een dusdanige kwaliteit dat dat zich ook loont. Vallen imo onder het merk barkruk, als in dat is het enigste waarvoor ze goed zijn ;)

Je kan van alles uitmeten, maar het geeft dus geen indicatie van de maat van het zadel. Net de zitmaat is op die manier uit te meten.
Waarbij ook nog gezegt moet, het uitmeten heeft eigenlijk niet zo heel veel nut. Omdat een westernzadel geen kussens heeft is het aanpassen nog veel belangrijker dan bij een engels zadel. Ook mede omdat een westernzadel langere bars heeft. Als je het dus zou willen verkopen, zou een koper het ten allen tijde moeten passen.

Zeeuwsemeid

Berichten: 1681
Geregistreerd: 28-01-11
Woonplaats: Walcheren

Re: Maat westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-13 01:04

Oké bedankt voor de info!

Martine

Berichten: 10271
Geregistreerd: 14-03-07

Re: Maat westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 19:50

HAR -> WN-TR

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Maat westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-13 22:14

De totale lengte geeft een evt koper een indicatie of het zadel te lang is voor zijn paard. Een goede scherpe foto van de voorkant (liefst met een afleesbare cm er voor gehouden) geeft een idee van de schoudervrijheid.
Maar meer dan een idee zal het nooit geven.