Build up westernpad maken

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Maikemaik

Build up westernpad maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-13 08:35

Hallo Bokkers,

Ik zit met het volgende, het paard waar ik op rij raakt door zijn leeftijd wat ingevallen bij de schoft waardoor het westernzadel bij zijn schoft wat te laag komt te liggen. Nu was ik op zoek naar een build up pad maar ik weet natuurlijk niet zeker of dat de oplossing is en ik kan er geen uit proberen. Ik wilde er één bestellen maar ik mag hem van de winkel niet passen met iets er tussen zodat hij niet vies kan worden en terug sturen mocht dit niet de oplossing zijn en dan vind ik een goede pad te duur om dat risico te nemen.

Tijdens mijn zoektocht kwam ik op ebay een losse op vulling tegen. Ik weet niet hoe ik een foto kan plaatsen dus hier de link: http://www.ebay.de/itm/Western-Horse-Fe ... 53f77fb6b3

Nu dacht ik, dat moet zelf te maken zijn dus ik hoop dat iemand mij kan vertellen hoe groot de build up blocks in zo'n dekje zijn en waar ze precies zitten dus hoe ver vanaf de voorkant van het dek gemeten en hoe hoog vanaf de bovenkant van het dekje gemeten.

Ik hoop dat mijn verhaal een beetje duidelijk is en dat er iemand is die een antwoord voor mij heeft, ik kan er natuurlijk ook één gaan bekijken in een westernstore maar voor zover ik weet zit er niets in de buurt in west friesland.

Revanches

Re: Build up westernpad maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 12:28

HAR-->WN-TR

Dressuur is een jurysport,als je daar niet tegen kunt,moet je er ook niet aan beginnen!!
+:)+ Wil je mijn fotografiewerk volgen?? Klik HIER voor mijn FB pagina. Een like, zou ik leuk vinden. +:)+

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 14:09

Parelli heeft ook van dat soort opvulstukken en die noemt dat 'shims'. Bij diverse pads die ze voor boomloos gebruiken kun je die dingen ook los kopen. Stuk vilt kopen en ze zelf knippen is ook nog een optie.
Ik zou ze tussen de pad die je nu hebt en je zadel gebruiken zodat je pad de 'scherpe'randjes opvangt. Voordeel is dat je ze zelf kunt aanpassen aan je paard (bijv twee op elkaar) en dat kun je niet met een build-up pad, daar zitten volgens mij vaste blokken in.

Hulp bij trailerlaad problemen, kijk op http://www.horse-assist.nl

Maikemaik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-13 14:48

Dat is een goede tip, daar ga ik eens voor kijken! Ik had er nog niet aan gedacht dat het op deze manier nog nauwkeuriger aan te passen is als wanneer je een build up pad koopt. Het is idd de bedoeling om het tussen het zadel en de pad in te doen.

hobbelheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-13 20:31

je zou ok tijdelijk een handdoek een aantal keren dubbel gevouwen en over pad kunnnen leggen om te kijken of het het gewenste effect heeft
edit op de build up plek dus als strook van links naar rechts

Maikemaik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-08-13 21:12

Daar had ik wel over na gedacht maar dan maak ik het zadel denk ik te krap bij de schoft.

Bedankt voor de reacties, ik ben dankzij de tips nu uit gekomen op een prolite pad bedoeld voor dit probleem die ik net heb over genomen van een bokker.

DubbelDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 11:57

@TS: ik denk dat je met een swayback-pad beter af bent.

Maikemaik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-13 15:45

Is dat net zo iets maar dan voor de hele rug met verschillende vakken zodat je kan kiezen wat je op vult? Waarom denk je dat dat beter is?

DubbelDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 18:04

Maikemaik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 30-08-13 21:17

Ik heb het bekeken maar is dat niet meer voor een doorgezakte rug? Waarom zou je dit aan raden in plaats van iets wat de holtes naast de schoft op vult? Het gaat om een paard zonder doorgezakte rug maar wel met een erg hoge schoft en hij is daar door leeftijd en een tijd minder werken wat smaller geworden.

DubbelDun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 08:28

Holtes bij de schouders duidt meestal op een niet goed passend zadel en spierartrose. Het zadel zakt in die holtes en gaat daar drukken.
Door nu een pad te gebruiken die de rug wat lift, komt het gebied van schouders en schoft meer vrij te liggen waardoor de druk afneemt en de artrose niet verder zal toenemen.
Verder heeft ook een oudje genoeg beweging nodig, al hoeft dat niet met zadel en gewicht te zijn ;) en is een goed passend zadel altijd een must.

Maikemaik

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-10-13 10:16

Bedankt voor de tips, ik heb ze inmiddels allemaal getest maar het zadel bleek het beste te liggen met een normale Reinsman pad die dikker is als mijn Professionals Choise pad waardoor het zadel nu prima ligt.

Mijn probleem is opgelost :)

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie