De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Retjethorse

Berichten: 2497
Geregistreerd: 18-11-13
Woonplaats: België

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:10

Hier ook een fan van de cow cognac en heel blij dat deze ook op mijn paard past. :D


Esther_r20

Berichten: 2412
Geregistreerd: 18-06-05
Woonplaats: Beverwijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:33

Daihyo schreef:
Ik had het al aangekondigd, maar mijn zadel is nu echt te koop: https://www.bokt.nl/markt/ad/508989/fre ... sternzadel
Mocht mijn haflinger herstellen komt er toch iets anders en tegen de tijd dat mijn veulen volwassen is zijn we een paar jaar verder.
Zonde om in de kast te laten hangen.

Susan: ik ben zelf helemaal weg van de cognac. Maar op jouw paard zou ik geloof ik voor de choco kiezen.


Misschien moet ik het zadel vast kopen en dan een passend paard erbij zoeken. Ze zijn echt zo mooi die zadels

Daihyo

Berichten: 88038
Geregistreerd: 01-06-01

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:35

Ja dat kan natuurlijk ook _O-

∞ ♥ Jim & Noura & Ximo ♥ ∞
https://www.equinoji.nl - onafhankelijk voedingsadvies voor paarden - snacknetjes te koop

Met korting naar Equiday? Ga naar www.equiday.nl, gebruik de code EN24 bij het afrekenen en krijg 10% korting!!

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:01

Hoe is dat met de zitting? Ik heb nu een barefoot Arizona maat 1 omdat mijn paard een korte rug heeft.
Zelf heb ik broekmaat 38/40 en zit toch best opgesloten/krap voor mijn gevoel.

Is dan eerder een 16 of 17inch zitting aan te raden?
Wat zijn jullie ervaringen?

Leo

Berichten: 50105
Geregistreerd: 06-12-02

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:10

Ik pas met 38 met gemak in de 16 inch. :) Voelt niet opgesloten.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Achterom
Berichten: 23023
Geregistreerd: 28-09-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:33

Ik heb een 15 inch... Dat vind ik erg prettig zitten, met mijn korte pootjes en maat 38

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 14:37

Achterom: heb je nog veel ruimte?
Heb ook redelijk korte beentjes, maar ivm afvallen zit ik tussen de 38 en 40 in. Hoop dat er nog wel wat vanaf gaat. Maar ja, dat is altijd zo een ding :+

Leo: Dan zou ik ook in een 16 moeten passen lijkt mij.

17wordt dan denk ik te groot.. Wil ook niet zwemmen in de zadel.

Berdien

Berichten: 64502
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 03-03-21 14:58

Ik heb broekmaat 42 en ook een 16" :j Dat past mooi.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 15:07

Ah super! Dan hoef ik in ieder geval niet voor een 17inch zitting te gaan. :)

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 15:13

Ik lees trouwens best goede ervaringen met deze pad op Duitse forums. Dat deze qua werking gelijk is aan de veel duurdere Lucky rider pad (die vind ik persoonlijk te duur als ik ooit boomloos ga).

https://www.peterpfister-schade.de/pfer ... 5pm6kqo1c5

Enige nadeel vind ik nog de saaie kleuren.

Zit er echt zo veel verschil in de pads qua werking of is het ook echt een persoonlijke voorkeur?

Wel vind ik de Aztec van Kifra de mooiste (maar heb er niets aan met mijn boomzadel helaas, pad is te kort).

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

Jets

Berichten: 3547
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 15:34

Ik had altijd maat 42 en nu maat 38, ben nog steeds blij met mijn 17 inch. Zou gewoon eens testen want het ligt ook aan de lengte van je benen en persoonlijke voorkeur.

Leo

Berichten: 50105
Geregistreerd: 06-12-02

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 15:49

@ Germie: er zit zeker verschil tussen pads. Het materiaal van de pad zelf en de inlagen. Dit is heel erg afhankelijk van je paard, wat voor de één ideaal is, is voor de ander niets. Lamsvel pads zoals bijvoorbeeld de Kifra-pad, vind ik prachtig maar werken totaal niet op mijn paard: het zadel gaat alle kanten op. Een pad met scheerwollen onderkant, ligt dan weer als een huis.
Qua type inlagen is de bouw van je paard een bepalende factor maar ook je eigen gewicht en de drukverdeling, het gebruik / duur en intensiteit van ritten etc.

..
The music of this awe
Deep silence between the notes
Deafens me with endless love

..

Achterom
Berichten: 23023
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 15:54

Jets schreef:
Ik had altijd maat 42 en nu maat 38, ben nog steeds blij met mijn 17 inch. Zou gewoon eens testen want het ligt ook aan de lengte van je benen en persoonlijke voorkeur.

Mee eens! Ik merkte destijds met testen dat ik dus niet goed genoeg zat in een 17 inch, veel te ruim.
Mijn boomzadel was trouwens ook een 15,5 inch destijds.
Mijn instructrice en iemand die laatst eens mijn zadel geprobeerd hebben, hadden last van de bobbel onder de Fender. Waarschijnlijk vanwege hun langere benen. Zij moeten echt minimaal een maat groter.

Veriye

Berichten: 2392
Geregistreerd: 28-04-14
Woonplaats: Eerbeek

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 16:03

Hm... Heeft kifrahorse meerdere zitmaten om te testen?

Ze is al een keer geweest, maar toen was mijn paard nog niet goed en kon ik nog niet rijden op hem, dus konden niet testen.

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 18:25

Is het met zitmaten niet persoonlijk? Ik vind bij mijn maatje 42-44 een 16 inch echt de max. Tenminste bij boomzadels. Groter wil ik ook echt niet. En ik ben lang, met echt lange bovenbenen. Ik vind een 15 inch prima zitten en een 16 inch zit ook goed Liever zelfs een wat kortere seat dan te groot. Het zwaartepunt verandert ook bij een grotere zit. Ik rij bij engels ook tussen de 17 en 18 inch. Ik heb erg lange benen, maar benen staan los van de zit immers. Het gaat ook om het zweetblad of de fenders. Die moeten lang genoeg kunnen, of ruimte hebben voor lange bovenbenen.
Bij de 2 boomzadels western die ik rij is 1 meer een equitation seat en de ander heeft het zwaartepunt meer naar achteren liggen. Ik zit fijner in het zadel met de kleinere seat wat meer een equitation seat is.

Dat zal bij de freemax niet anders zijn lijkt mij.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

DubbelFun

Berichten: 88624
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-21 18:33

Het is heel afhankelijk van het merk zadel en wat je eigen voorkeur is. Ik zit graag ruim en heb van Bob Marshall nu een 17" (western) en bij de Colorado's die ik gehad heb paste ik nog met mijn maat 38 in een 14.5" en zat ook niet echt klem. De 15.5" vond ik daar te ruim, maar dat had mede te maken dat ik het leer van de zitting veel te glad vond.

tjaakje

Berichten: 919
Geregistreerd: 16-07-13

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:17

Ik heb met 38/40 een 17" freemax. Bij het testen heb ik ook een 16" geprobeerd, maar daarin werd ik voorover gedrukt. Het is dus heel persoonlijk, broekmaat zegt niet alles.

Handgemaakt in Nederland: twisted en slanted stijgbeugels. www.groningstuig.nl

Cemlys

Berichten: 14949
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:45

Ik heb met 40-42 een 17', ik zit liever wat ruimer

Yesterday is history, tomorrow is mystery, today's a gift, that's why it's called present!

germie

Berichten: 25916
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 09:56

Ik zit graag op een klein zitvlak, maar niet opgesloten. Dat vind ik juist fijn aan een westernzadel.
Mocht ik ooit tot passen overgaan en iemand vindt dat het een maat groter moet zijn en het voelt niet goed, dan wordt het toch de kleinere maat. Je moet zelf immers ook fijn zitten.

Het is dus echt persoonlijk. Een 17 inch bij een maatje 40 klinkt wel heel erg groot, maar goed, misschien valt het mee.
14.5 klinkt weer heel klein.

Ik zit vooral graag fijn, en niet opgesloten. Maar dat is dus vaak bij mij op een kleiner zitvlak. Dat gaat dus heel goed samen.

Mijn Engelse zadels zijn wel 17.5 of 18 inch. Ik heb mijn 17inch zadel met mijn ruin verkocht 10 jaar terug.

Sinds 2014 gediplomeerd instructeur en sinds januari 2021 mag ik zelfs instructeurs opleiden. Ik mag lesgeven in alle disciplines en alle niveaus. Lijkt instructeur worden je ook geweldig? Of wil je gewoon meer weten? Stuur maar een pb.
Alles met respect voor mens, dier en natuur.

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:12

Nou....tot in zoverre mee eens, maar je hebt ook wel eens dat mensen zeggen dat ze fijn zitten, maar dan is een zadel toch overduidelijk te klein voor hen. Als er teveel gewicht bovenop de lepel / cantle van een zadel duwt, dan is dat voor de rug van het paard toch niet fijn.

Achterom
Berichten: 23023
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:16

pmarena schreef:
Nou....tot in zoverre mee eens, maar je hebt ook wel eens dat mensen zeggen dat ze fijn zitten, maar dan is een zadel toch overduidelijk te klein voor hen. Als er teveel gewicht bovenop de lepel / cantle van een zadel duwt, dan is dat voor de rug van het paard toch niet fijn.


Moderatoropmerking:
Omdat het bespreken van andere topics niet is toegestaan is de inhoud van dit bericht verwijderd

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:22

Oh, dat heb ik niet gezien :)

Achterom
Berichten: 23023
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:35

Moderatoropmerking:
Omdat het bespreken van andere topics niet is toegestaan is een deel van de inhoud van dit bericht verwijderd


Pmarena noemt een belangrijk punt en ik ben het met haar eens. Dat is alles.

Berdien

Berichten: 64502
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 04-03-21 11:48

Moderatoropmerking:
Omdat het bespreken van andere topics niet is toegestaan is een deel van de inhoud van dit bericht verwijderd


Hier benoem je weer dat je liefst klein zit, maar daardoor wordt door pmarena (ook niet zonder ervaring ;) ) op gereageerd dat er wel degelijk grenzen aan 'klein' zitten.

Dat is ook voor andere mensen relevante informatie.

"Without you.. Without you the poetry within me is dead."

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-21 11:50

Moderatoropmerking:
Omdat het bespreken van andere topics niet is toegestaan is een deel van de inhoud van dit bericht verwijderd


Als je lange bovenbenen hebt, dan heb je over het algemeen gewoon een wat langere zitting nodig zodat je niet te ver naar achteren komt te zitten met je billen / zitbeenknobbels.

Dat gezegd, moet ik ook zeggen dat je daadwerkelijk zelf het gevoel kan hebben dat je prima zit. Ik heb zelf ook wel gehad dat ik een zadel lekker vond zitten, en dan schrok hoe het er uit zag later op een foto ofzo, omdat het helemaal niet zo krap aanvoelde als het er op de foto uitzag :=

Over het algemeen is de verdeling van het ruitergewicht, door het zadel over de paardenrug, niet bepaald optimaal als het gewicht van de ruiter teveel op de cantle terechtkomt. Paarden zijn er niet zo van gecharmeerd als je tever naar achteren zit, dat zie je natuurlijk ook als je zonder zadel er op klimt en tever naar achteren gaat zitten. Menig paard laat dan duidelijk merken dat je daar op moet hoepelen :=


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 59 bezoekers