Snel zweten + snel singelplekken, welke (western)singel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Snel zweten + snel singelplekken, welke (western)singel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-18 09:41

Nadat het een tijd lang goed leek te gaan met een Professionals Choice singel met afneembaar wol, heb ik afgelopen week toch weer beginnende singelplekjes ontdekt bij mijn paard.

Ik heb nu neopreen, nep wol, een anatomische singel met nep wol en een rechte singel met echt wol geprobeerd. Ik zit nu te kijken naar de singels van Mattes. Nu is het wel zo dat mijn paard erg snel zweet, waardoor de singels echt wel vaak gewassen moeten worden. De singel met wol van Professionals Choice is ondanks veel wassen nu echt niet meer mooi en is ook niet meer fijn zacht, ondanks dat ik hem met de hand en een wolwasmiddel was. Dat paard nu weer singelplekken krijgt komt denk ik dus ook omdat die singel niet meer zacht is. Ik ben bang dat die dure Mattes singel hetzelfde probleem gaat krijgen, en dat zou ik toch wel erg zonde vinden.

Volgens mij zou wol toch juist geschikt moeten zijn voor paarden die snel zweten, maar waar gaat dit dan fout bij mij?
Welke andere materialen zouden geschikt zijn voor snel zwetende paarden die snel last hebben van singelplekken?
En het lijkt mij dat een anatomische singel beter zou zijn omdat het de gevoelige plek wat ontlast, klopt dit?

Amerikaanse Appaloosa Magic, Quarter Horse Dino en mini's Rakker & Sproet
Volg ons Paddock Paradise op INSTAGRAM! # Volg Paddock Paradise op FACEBOOK!


Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Snel zweten + snel singelplekken, welke (western)singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 09:46

Heb je al een singel met mohair geprobeerd, een roper?

Ik heb de kinderen weg moeten doen omdat de hond er allergisch voor is.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Snel zweten + snel singelplekken, welke (western)singel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-18 09:52

Die vind ik er eerlijk gezegd echt heel oncomfortabel uit zien, maar zouden deze geschikt kunnen zijn voor mijn paard?

Amerikaanse Appaloosa Magic, Quarter Horse Dino en mini's Rakker & Sproet
Volg ons Paddock Paradise op INSTAGRAM! # Volg Paddock Paradise op FACEBOOK!

Morniclum
Berichten: 217
Geregistreerd: 13-04-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 10:13

Je kunt het wol voorzichtig uitborstelen met een klittenband borsteltje.


Afbeelding


Dan krijg je echt weer zacht wol (wel speciaal wolwasmiddel blijven gebruiken natuurlijk)

Capriootje

Berichten: 6740
Geregistreerd: 09-02-11
Woonplaats: Bollenstreek

Re: Snel zweten + snel singelplekken, welke (western)singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 10:17

Zo’n borsteltje werkt top ja! Doe al m’n wol producten (bontje, mattes singel etc) na het wassen en is weer super mooi fluffy daarna.

Ik heb zelf dus een mattes en bevalt heel goed. Wat je zou kunnen doen is een 2e losse hoes erbij kopen als je vaak moet wassen. Dan kan je afwisselen. Wel een investering maar heb je wel enorm lang plezier van.

Annienke

Berichten: 581
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Vlagtwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 10:17

Ik zeg ook mohair of mss zelfs alpaca
Ontzettend zacht en rekt een klein beetje mee, ook voeren ze zweet beter af dan welke singel dan ook

Things are only impossible until they are not

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Re: Snel zweten + snel singelplekken, welke (western)singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 10:46


Ik heb de kinderen weg moeten doen omdat de hond er allergisch voor is.

Sandra_H

Berichten: 2686
Geregistreerd: 14-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 11:56

Ik heb zowel een mohair als een alpaca roper. Zit op zich niet heel veel verschil in, beiden superzacht en comfortabel. Ik was ze vrij regelmatig (daarom heb ik er twee), meestal gewoon heel goed uitspoelen met lauw water, en eens in de zoveel tijd met wolwasmiddel. Geweldige singels :j

.

Elfie

Berichten: 770
Geregistreerd: 31-08-03
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 15:46

Ik heb precies hetzelfde probleem. Paard doet het erg goed met zo een anatomische Mattes singel maar doordat hij zo ontzettend veel zweet ben je genoodzaakt om vaker te wassen en blijft de wol niet mooi en slijt ook veel sneller.

De tip van het klitteband borsteltje ga ik eens uittesten.

Die schoulder relief ziet er ook goed uit, maar erg duur en ook met wol dus wellicht hetzelfde probleem als met de Mattes singel... Hij is er ook zonder wol zie ik maar daar wordt mijn paard niet blij van en krijgt hij sowieso wondjes. Met wol en anatomisch is tot hiertoe het enige waar hij geen wondjes van krijgt.

Zo een alpaca roper klinkt ook wel interessant al vrees ik dat de mijne weer problemen krijgt aan de sluitingen, met gewoon metaal rechtstreeks op zijn huid. Waar kan je die kopen?

Iemand die slaapt, kan met goede argumenten wakker geschud worden. Iemand die doet alsof hij slaapt, kan zelfs met het beste argument ter wereld niet gewekt worden. ~Jonathan Safran Foer~

gaucho

Berichten: 9492
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 15:56

Hier ook fan van mohair ropers, waren de ideale oplossing voor mijn paard wat snel zweette en een dunne huid had.

Life begins at the end of your comfortzone.

BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Re: Snel zweten + snel singelplekken, welke (western)singel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 11-11-18 16:00

@Elfie
Jammer dat het probleem dus inderdaad met de Mattes ook zo is, daar was ik al bang voor.

Toch misschien een mohair roper dan, het is het proberen waard denk ik dan. Ik zie dat er ook van die bescherm stukken voor zijn zodat de sluiting niet rechtstreeks op de huid zit. Bedankt voor de tips!

Amerikaanse Appaloosa Magic, Quarter Horse Dino en mini's Rakker & Sproet
Volg ons Paddock Paradise op INSTAGRAM! # Volg Paddock Paradise op FACEBOOK!

Willemina_L

Berichten: 1674
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: Zeeuws Vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-18 16:03


Ik heb de kinderen weg moeten doen omdat de hond er allergisch voor is.


_Linda

Berichten: 4506
Geregistreerd: 22-10-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 15:27

Hier ook mohair.

(En als je het custom laat maken, kun je ook nog zelf leuke kleuren/patronen kiezen.)


superpony
Berichten: 25398
Geregistreerd: 25-02-05

Re: Snel zweten + snel singelplekken, welke (western)singel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-18 15:40

Ik zeg ook mohair roper.

Alles geprobeerd; neopreen, vilt, wol, maar de mohair roper is echt de fijnste.

Neopreen kreeg mn ruin wat last van de warmte. Vilt vouwde om langs de harde rand in het midden en vond ik wat stug worden.

Heb jaren met de pc's wollen singels gereden en mn merrie heeft daar geen last van. Maar mn ene ruin krijgt daar toch plekjes van. Hij vormde bij hem ook erg, dus een rechte was het voor hem niet.

Uiteraard paste zadel goed, maar hij is wel klein.

Ik was echt sceptisch tegenover koord, want die zaten vroeger aan je nieuwe westernzadel en gooide we weg. Maar het koord heeft veel voordelen. Het vormt veel beter met het lijf mee, omdat het geen stugge vorm heeft en per koord kan vormen, als je snapt wat ik bedoel?

Het enige is dat ik eerst een 30'' had en die na een jaar 32'' was. Maar zo past ie mooi mn andere ruin :)

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-18 21:07

Wol singels na iedere keer rijden even 'open borstelen' zodat de vacht open gaat staan en zweer eruit kan. Gaan ze veel minder snel klonteren en blijven langer mooi

100% Reiner

Lon83

Berichten: 801
Geregistreerd: 01-02-10
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 09:35

Ha wetsernruiters! Een vraag van een dressuurmuts: laatst werd mij ook een mohair singel aangeraden ivm drukplekken. Nu kan ik nergens een dressuur mohair singel vinden, maar ik zie dat jullie ze ook wel op maat laten maken? Mag ik vragen waar/bij wie jullie dat laten doen?

Lizz

Berichten: 8888
Geregistreerd: 18-10-02
Woonplaats: Hier aan de kust, de Zeeuwse kust...

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 09:41


Dankjewel Koos en Lub voor de mooie jaren.

xDenies

Berichten: 13489
Geregistreerd: 29-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 09:46

Willemina_L schreef:
https://www.euro-horse.nl/nl/shoulder-r ... ingel.html deze zou ook een optie kunnen zijn als je de mohair niet ziet zitten.


Ik heb deze maar dan met wol. Gekocht omdat ik inderdaad singelwondjes had ineens. Vind het een hele fijne singel en ze loopt er heerlijk mee. Is snel droog en ik heb hem tot nu toe helemaal niet hoeven wassen, het droogt op en je wrijft het weer los zeg maar.

Kost wat, maar dan heb je ook wel wat :) Je kan ook altijd om advies vragen bij EuroHorse

S H I N E L I K E A S T A R
L U P A ⋆ ~ B O D H I ~ M E R A
HamsterScapingLittle Paws Pet Shop
voor al je producten voor HamsterScaping

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-19 10:51

Ik heb bij mijn Paintmerrie, omdat zij een banaansingel nodig was, altijd met een Mattes singel gereden. Maar ik vind het zweetdingen. Voor mijn gevoel houden die de warmte nog veel meer vast dan elke andere singel. En een mattes en veel wassen is ook een ding. Hoor heel vaak dat ze veel wassen niet echt kunnen hebben en de wol loslaat. Waarop Mattes dan weer geen garantie geeft.

Mijn oude merrie had ook snel singelplekken, en geloof het of niet die had met een FRA/Westip elastische singel nooit geen last. Neopreen kon zij helemaal niet tegen, en ook die met wol aan de onderkant gaven problemen als ze veel zweette. Bij de Westip/Fra moest ik echt mijn best doen dr aan het zweten te krijgen op de singelplek. Als je die singel in de hand hebt denk je van wat hard en ruw, maar tot nu toe vonden al mijn paarden dat de fijnste singel.

Te koop: Air One Inhalator. Voor meer info PB.

Lon83

Berichten: 801
Geregistreerd: 01-02-10
Woonplaats: Nijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-19 14:07


BrittS

Berichten: 1723
Geregistreerd: 06-03-11
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-01-20 16:36

Het is inmiddels al meer dan een jaar geleden dat ik dit topic opende, maar na meerdere singels geprobeerd te hebben heb ik nu tóch een mohair roper gekocht, die hier meerdere keren werd aangeraden.

Toen hij binnenkwam viel het me eerlijk gezegd erg mee, mooie zachte kwaliteit en ik heb hem met een dubbele rolgesp, dus aansingelen is nu veel leuker 8-)

Nu liggen de gespen wel erg bloot op het paard, en ik heb een plaatje voor me van een gesp met een soort hoes eromheen, echt enkel om de gesp en dat wat ik in mijn hoofd heb is van neopreen, weet iemand waar ik zoiets kan bestellen? Een soort gespbescherming dus?

Edit; als ik even beter zoek dan vind ik dit plaatje, en dat is precies wat ik in mijn hoofd heb. Alleen kan ik geen Nederlandse en/of bekende webshop vinden..

Afbeelding

Amerikaanse Appaloosa Magic, Quarter Horse Dino en mini's Rakker & Sproet
Volg ons Paddock Paradise op INSTAGRAM! # Volg Paddock Paradise op FACEBOOK!

Annienke

Berichten: 581
Geregistreerd: 04-06-11
Woonplaats: Vlagtwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-20 18:14

Profitack heeft ze zeker

Cinch cover of cinch protector

Things are only impossible until they are not

DubbelFun

Berichten: 88474
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 10:49

Als het je bedoeling is om de gesp te beschermen tegen zweet dan is die neoprenen een goede optie.
Gaat het je er meer om dat de gesp wat zachter op je paard komt te liggen dan zou ik een leren met bont adviseren. Die heeft een dik leren oppervlak wat de druk verdeeld én het zachte bont wat tegen de huid van je paard ligt.

Afbeelding

ElCid

Berichten: 9199
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-20 11:13

Mohair! Ideaal, neemt deels zweet op maar door de koorden wordt het lang niet zo warm er onder.

Wij maken ze in allerlei kleuren evt. met bijpassende ( leren) cinch guards/ covers voor om de gesp en gebruiken ze dus ook zelf. Ideaal. :D https://www.bokt.nl/markt/ad/498188/moh ... es-singels

Voorbeeld van de cinch guards/ covers
Afbeelding

Mohair Cinches, recht model ook te maken in roper model ( met breed middenstuk).
Afbeelding

Momenteel zijn de singels ook leverbaar in naturelbruin Alpaca wol.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: SentiBot en 1 bezoeker