De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xLianneZorro

Berichten: 3054
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Overijssel

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 10:09

Denk dat het ook een beetje vertekend ik vind het op de ene foto “erger” lijken dan op de ander. Overigens had ze hiervoor barefoot maat 2 en ik had het opgezocht de zitting van dit zadel (16inch) is even groot. Ook gaf ze aan dat ze haar hand er nog makkelijk achter kon doen en de beugels nog niet op haar maat zitten.

Ik zou met daglicht even een ritje gaan maken en nieuwe fotos plaatsen Jets en eventueel een foto van je barefoot ter vergelijking. Ik vind het wel heel mooi staan op Win :D

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 10:15

Dat een zitting even groot wordt opgegeven zegt niets over de daadwerkelijke maat c.q. het zitgevoel.
In een BM rijd ik het prettigst in een 16,5", de 16"is voor mij te klein, want dan kom ik met lichtrijden irritant tegen de pommel aan. Nu heb ik zelfs een 17" BM en die is een tikje te ruim, al heb ik er geen last van :)
In de Silverado's die ik gehad heb vond ik de 15,5" veel te ruim en paste ik met gemak in een 14,5". Geen last van de pommel met lichtrijden. Ik heb broekmaat 40.

Als Jets er prettig in zit prima, maar imo is ie net aan de krappe kant.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 10:46

Ik adviseer altijd 2 vingers ruimte tussen bovenbeen en fork. Ik sluit mij aan bij Dubbeldun. Heb je ook de juiste fork maat gemeten bij je paardje?

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 11:12

hoor je dan ook echt op het achterste stuk te zitten?

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 11:15

vind hem wel heel mooi staan op je fjord

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 11:18

Thanks voor de reacties! :)

Had hem nu even snel opgelegd en verder niks met de beugels oid gedaan haha. Het voelde niet krap aan, en had ook niet het gevoel dat ik op de cantle (heet dat bij Freemax ook zo?) zat. Ik voelde met mn hand nog wat ruimte achter etc en vond hem juist verrassend ruim voelen toen ik een paar pasjes weg stapte haha! Ik zit nu even goed naar de foto's te kijken en het oogt inderdaad wel krap dus ik snap wat jullie bedoelen! Het is een 16 inch.

Ik zal vrijdag wel even in het licht een proefritje maken en een duidelijkere foto maken. Dan kan ik ook kijken hoe het zit met de ruimte aan de voorkant! Lianne heeft hem voor mij opgehaald en was de forkmeter vergeten uit de auto te halen dus die heb ik nog niet kunnen meten!

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 12:23

@jets: het is niet zozeer de achterkant waar meestal een probleem zit, maar meer de zijkanten. Soms sluit de cantle als een 'kommetje' mooi aan rond de bips, maar niet zelden is het net iets smaller en steken de zijkanten achter net in de zit. Nu is dat daar best vlezig, maar als je een lange rit maakt kan dat toch best beurs worden. Als je dus voelt om je genoeg ruimte hebt moet je dus precies in de hoeken voelen.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 16:45

Jets, ik vrees toch echt voor je dat je in een 17" veel beter gaat zitten. Een te krap zadel brengt je uit balans en is ook oncomfortabel voor je paard. Een pasconsult kost wat geld maar bespaard je een hoop gedoe bij de aanschaf van een 2e hands zadel. Ook kunnen we je adviseren over het gebruik van de juiste pad en inlagen :-)

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 20:37

jeys ben benieuwd of je betere foto's hebt

nanda1980Jarig

Berichten: 917
Geregistreerd: 10-11-11
Woonplaats: Drenthe

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 23:02

Wat een leuke fjord jets, en die foto waar die aan het eten is terwijl het zadel erop ligt :D

Ik sluit mij aan bij de rest, maar ik hoop voor je dat de foto's echt een vertekend beeld geven.
Heb je er al mee gedraafd? Dan merk je meer of je genoeg ruimte hebt, vooral met licht rijden.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-17 23:19

Ik moet zeggen dat een foto zeer vertekend als je inzoomt zie je duidelijk dat er genoeg ruimte is tussen fork en bovenbeen wat mij eerder doet denken aan idd niet passende beugellengte. Daarnaast is het ook heel persoonlijk wat iemand fijn vind zitten.

Ikzelf rijd nooit licht. Soms in het bos maar zelfs dan zelden. Als westernruiter doe ik het echt zeer zelden. Ik he beide 16 en 17 inch en vind beide fijn en ben mee postuur vergelijkbaar met jets :-)

xLianneZorro

Berichten: 3054
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Overijssel

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 12:28

Vandaag gaat ze een buitenritje maken dacht ik en fotos maken in daglicht. Ik ben heel benieuwd en zou et anders echt balen vinden. Vind het zo een mooi zadel en het staat ook mooi! :))

Jets

Berichten: 3551
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 18:06

@Dubbeldun, ja ik snap wat je bedoelt. Ik heb brede heupen, benen en kont dus dan zit denk ik al sneller tegen die zijkanten van het kommetje aan. Ik heb even gevoeld en ik kom er inderdaad wel tegenenaan, maar had er geen last van met rijden, genoeg vetjes :')

@Kitty, bedankt, maar ik heb nog geen maand geleden een pasconsult gehad en ik heb echt niet het gevoel dat ik er veel aan heb dus ik kijk dan liever zelf even. Vind het ook geen gedoe om zadels te kopen en verkopen dus dat is geen probleem :)

@Nanda, dankje! Het is echt een lieverd en altijd aan het eten als het kan haha, staat ze tenminste blij en mooi stil :=

@Loes, thanks voor je reactie! Ik ben wel benieuwd hoe ik op een 17 inch zou zitten :)

Ik heb vandaag een kort buitenritje van 6,5 km in iets meer dan een uur gedaan om het zadel uit te proberen! Paard heeft weekje stil gedaan, dus niet direct een lange rit gedaan :)

Na jullie reacties was ik eigenlijk blij verrast hoe fijn hij zit tijdens het rijden haha. Ik was dus heel bang dat alles zou steken en prikken, maar dat is eigenlijk niet zo. Ik kom wel wat tegen de fork aan soms met lichtrijden, maar niet meer dan ik gewend ben van als ik met een Barefoot rij. Dat kommetje prikt ook niet pijnlijk oid, denk dat mn vetjes dat tegen houden := Verder vond ik hem ook helemaal niet hard ofzo, hij zat eigenlijk heel lekker. Nog een plus puntje is dat ik kan blijven zitten in de galop, dat lukt bij veel andere zadels niet :) Als ik dus puur kijk naar hoe het voelt en hoe mijn paard erop reageert dan vind ik het zadel erg fijn.

Paard liep er super onder. Veel meer ontspannen dan bij andere zadels. Echt veel lang/laag wat ik graag zie. Dus volgens mij vond zij het zadel ook wel fijn. Als ik dus puur kijk naar hoe het voelt en hoe mijn paard erop reageert dan vind ik het zadel erg fijn.

Moet nog even mijn fork meter bij Lianne ophalen, dan kan ik ook de juiste fork meten. Ik heb het idee dat die wel een maat kleiner mag, als ik zeg maar door dat gat heen voelde lag het zadel vrij dicht op haar rug. En toen ze los door de stal heen liep zag ik dat hij aan de achterkant wat omhoog kwam. Maar goed meten is weten :)

Vandaag dus ook wat betere foto's gemaakt! Ben benieuwd wat jullie vinden :j

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 18:29

Als paard en jij er tevreden mee zijn is dat het belangrijkste :)

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 19:32

Wat staat dat leuk bij je fjord!! Ik heb ook net een freemax. Nou ja, niet net, heb ‘m in september ofzo al gekocht maar gister pas kunnen passen vanwege allerlei redenen :+

Ik heb al hulp van kifra gehad en van de vorige eigenares maar zou van jullie graag nog wat tips en ervaringen willen horen :)
Ik zit hier op een klein eiland zonder pas service, ook geen western of boomloos experts. Dus kan alle hulp gebruiken! Wil echt zeker zijn dat dit zadel oké is voor ons.

Het is een buffel short 16” als ik het goed heb. Er zat een Kifra pad bij. Wil wel nog een ander pad hebben om te vergelijken want vind de Kifra niet helemaal geweldig. Dat zegende: ik heb geen ervaring dus wie weet zijn alle western pads zo :D

Fork 4 zit erin. Met meten met de forkmeter twijfelde ik tussen 3 en 4. Maar toen het zadel eenmaal lag incl pad lijkt 4 wel goed !?

Hierbij wat foto’s.
Hoor graag jullie gedachtes.

Afbeelding
Maat 4
Afbeelding
Maat 3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Ik kan mijn hand bijna rechtop tussen fork en schoft doen. Heb nog niet getest terwijl ik erop zit
Afbeelding
Afbeelding
Singel is niet recht eronder, zijn singelplaats lijkt dus vooraan te liggen. Fijne singel suggesties voor gevoelige volbloed? Hij was oke met deze neopreen.
Afbeelding
Deze ring sluit best strak aan op z’n ribben... is dat normaal?
Afbeelding
Afbeelding


We zijn nog niet klaar om te rijden. Wel heb ik ermee gelongeerd vandaag en hij deed goed zijn hoofd laag, alhoewel hij dat meer en langer leek te doen met ons ghost boomloos zadeltje (maarja, dat is ook echt lucht, zo’n klein licht ding!). Hij maakte ook mooie kleine cirkels om me heen met los hangende leadrope (in draf) en leek zichzelf prima te kunnen dragen.

Hopelijk hebben jullie wat op en aanmerkingen. Ook als alles oké lijkt :Y)

Thanks xx

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 20:34

Er zit nogal wat verschil in de ligging tussen het zadel op foto 4 en 10 ?? Het lijkt wel naar achter geschoven en 5 cm gezakt??

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 20:47

DubbelDun schreef:
Er zit nogal wat verschil in de ligging tussen het zadel op foto 4 en 10 ?? Het lijkt wel naar achter geschoven en 5 cm gezakt??


Foto 4 was gisteren: niet aangesingeld. Maar is dat de plek waar het zadel hoort te liggen?

Foto 10 was vandaag: aangesingeld en was na het longeren. Ik had het dekje geprobeerd bij de kruin van zn flank te laten eindigen, toen ik opzadelde vandaag en ik had met mijn hand eronder zijn schouder bevoeld en die lag voor het longeren vrij. Ben na longeren vergeten te voelen, dom!
Moet ie meer naar achter? Of vertekend de foto door de hoek waarin die genomen is...?

Dit is voor het longeren vandaag:

Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 20:51

Ik zou er ergens tussenin gaan zitten. Bij de eerste ligt het te hoog en bij de andere vind ik het te laag liggen.

Edit: op de laatste foto lijkt het goed in balans te liggen, maar voor mijn gevoel lijkt het wat in de schouders te knijpen; de pad lijkt wat in te 'deuken'.

woepsie90

Berichten: 2639
Geregistreerd: 08-12-15
Woonplaats: Weert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-17 23:46

DubbelDun schreef:
Ik zou er ergens tussenin gaan zitten. Bij de eerste ligt het te hoog en bij de andere vind ik het te laag liggen.

Edit: op de laatste foto lijkt het goed in balans te liggen, maar voor mijn gevoel lijkt het wat in de schouders te knijpen; de pad lijkt wat in te 'deuken'.


Snap wat je bedoeld! De pad krult om het zadel heen, ik heb het een paar keer terug recht geprobeerd te vouwen. Kan nog wel mijn platte hand onder het zadel en pad krijgen maar voel wel duidelijk dat er een zwaar zadel op m’n hand ligt dan. Behalve onder de plek waar de fork en die ring van de singel zit, dat zit allemaal strakker op de rug.

Zijn er richtlijnen, hoeveel ruimte ik moet kunnen meten? Bij de schoft drie vinger omhoog tot de fork, die weet ik, maar verder nog andere metingen?

Wellicht een fork groter, alhoewel maat 4 op de forkmeter bijna z’n schoft aanraakte! Dus 5 lijkt dan te groot toch, die gaat nog verder naar beneden op zn’n schoft?

Ach ja. Verlopog rijd ik niet dus heb alle tijd om meer passessies vanaf de grond te doen!

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 10:24

De ruimte onder de schoft moet je juist vanuit het zadel meten, want dan zakt het zadel altijd wat verder op het paard. Sowieso krijg je de beste afdruk van een zadel als je even zonder pad maar met een schone/witte doek rijdt.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-17 10:29

woepsie90 schreef:
DubbelDun schreef:
Ik zou er ergens tussenin gaan zitten. Bij de eerste ligt het te hoog en bij de andere vind ik het te laag liggen.

Edit: op de laatste foto lijkt het goed in balans te liggen, maar voor mijn gevoel lijkt het wat in de schouders te knijpen; de pad lijkt wat in te 'deuken'.


Snap wat je bedoeld! De pad krult om het zadel heen, ik heb het een paar keer terug recht geprobeerd te vouwen. Kan nog wel mijn platte hand onder het zadel en pad krijgen maar voel wel duidelijk dat er een zwaar zadel op m’n hand ligt dan. Behalve onder de plek waar de fork en die ring van de singel zit, dat zit allemaal strakker op de rug.

Zijn er richtlijnen, hoeveel ruimte ik moet kunnen meten? Bij de schoft drie vinger omhoog tot de fork, die weet ik, maar verder nog andere metingen?

Wellicht een fork groter, alhoewel maat 4 op de forkmeter bijna z’n schoft aanraakte! Dus 5 lijkt dan te groot toch, die gaat nog verder naar beneden op zn’n schoft?

Ach ja. Verlopog rijd ik niet dus heb alle tijd om meer passessies vanaf de grond te doen!


Waar krult je pad? Wassen kan soms helpen. Hier mijn tips in een notendop: De fork meter is een tool om je te helpen om de juiste fork maat te bepalen maar naast dat spelen er nog meer factoren mee. Jouw paard is wat arm gespierd dus daar moet je bij het meten rekening mee houden. Meet je nu de juiste maat dan hebben de spieren niet de gelegenheid om toe te nemen onder het zadel. Je kunt ervoor kiezen om dit met inlagen of shims op te vangen. Het passen doe je zonder pad. Zo kun je voelen of het zadel netjes aan sluit. Daarna voel ik altijd na wanneer de ruiter op het zadel zit met pad. Dat kan een verschil opleveren met wat de fork meter soms aangeeft, maar dat is een stukje ervaring :-) je zadel moet in balans liggen, dus simpel gezegd cantle en fork (zonder knop) in 1 lijn. Soms ligt de fork bij nieuwe zadels en pad voor het opstappen nog iets hoger maar met de ruiter erop mag dit niet meer het geval zijn.


Afbeelding

Zerena

Berichten: 3888
Geregistreerd: 29-12-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 11:29

Ligt een freemax net zo stevig op een paard als een boomzadel?

Mijn moeder heeft een boomzadel (western)op haar Tinker liggen en die ligt echt goed stevig.

Ik ben met mijn Tinker echt zoekende.
Die is best wel rond :) ;)

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 18:41

MariekeTV schreef:
Ligt een freemax net zo stevig op een paard als een boomzadel?

Mijn moeder heeft een boomzadel (western)op haar Tinker liggen en die ligt echt goed stevig.

Ik ben met mijn Tinker echt zoekende.
Die is best wel rond :) ;)


Veel ruiters geven aan dat de Freemax aanvoelt als een boomzadel, smalle zit en veel stevigheid. Maar de bokkers uit dit topic kunnen je daar vast ook iets over vertellen :D

Zerena

Berichten: 3888
Geregistreerd: 29-12-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 19:03

Ik bedoel ook echt op het paard.
Vandaag geprobeerd met een barefoot te rijden, maar kwam er niet eens alleen op, ondanks krukje.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-17 20:37

Ja zit absoluut net zo stevig .

Ik gebruik ze ook voor jonge en lastige paarden en zit er super stevig in. Niet anders als op mijn vorige westernzadel.