De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 09:40

SecretLIN schreef:
forkmaat kun je toch zelf opmeten?
en qua zitting inch toch ook?


Er komt wel iets meer bij kijken dan alleen de fork maat meten en de grote van de zitting.

Berdien

Berichten: 64503
Geregistreerd: 19-09-04
Woonplaats: Groningen

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-11-17 10:16

Zeg dat wel... Bij mij paste de forkmaat prima en de zitting ook, toch lag het zadel absoluut niet goed op mijn paard. Iemand met verstand van zaken mee laten kijken is essentieel (geldt voor alle zadels natuurlijk, niet alleen de Freemax).

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 10:21

dan heb ik zeker net geluk gehad ( ligt nu mooi wil wel tzt weer x laten nakijken)

MaritB

Berichten: 8625
Geregistreerd: 18-04-10

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 10:29

Hi,

Ik lees al een tijdjes mee in dit topic omdat ik het zadel echt prachtig vind. Ik vraag mij alleen af of niemand last heeft van het breed zitten?
Ik heb gepast op de bok op equiday en kreeg last van mijn spieren die bij overgang bil/bovenbeen.
Zou dat overgaan? Ik heb een vrije brede Welsh Cob..

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 10:30

vind juist niet breed zitten mijn lazy mountain zat veel breder

MaritB

Berichten: 8625
Geregistreerd: 18-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 10:35

Mijn referentie kader is geen western gerelateerd zadel.
Ik heb op een Ghost gereden met haar, heb nu een BF maar daar kan ik niet op zitten, veel te breed.
Eerst een Torsion gehad, kon ik ook niet mee rijden (te breed, ga ik in stoelzit zitten) Een Trekker past me ook niet ;)

Dan krijg ik dit, ik probeer dus echt voorin het zadel te zitten maar is fysiek voor mij op dat moment gewoon onmogelijk.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

En de Ghost
Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88039
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 10:40

MaritB schreef:
Hi,

Ik lees al een tijdjes mee in dit topic omdat ik het zadel echt prachtig vind. Ik vraag mij alleen af of niemand last heeft van het breed zitten?
Ik heb gepast op de bok op equiday en kreeg last van mijn spieren die bij overgang bil/bovenbeen.
Zou dat overgaan? Ik heb een vrije brede Welsh Cob..

Ik heb er geen last van, het zit juist niet zo breed. Ik heb een dressuurzadel gehad dat breder zat en waar ik ook echt last van had. Bij deze geen last.

Achterom
Berichten: 23024
Geregistreerd: 28-09-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 10:40

Dat breed zitten had ik ook op de barefoot. Dat is ook een reden waarom ik het zadel wil uitproberen...

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 10:42

ja dit is heel verschil met barefoot zit ook veel steviger

MaritB

Berichten: 8625
Geregistreerd: 18-04-10

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 10:46

Maar toch kreeg ik toen, op de bok last van mijn bilspieren. Maar moet er bijzeggen, ik ben 6 maanden geleden bevallen (en toen dus minder) wellicht kwam het gevoel ook daardoor?

Misschien toch maar eens testen?

Rijden er ook mensen endurance mee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 12:11

Ik heb zo'n beetje elk boomloze zadel onder de zon wel gehad of mee gereden en de freemax geeft het meest smalle goed opgebouwde zitting gevoel. Ja de zitting is breed maar dat is bij elk westernzadel. Belangrijker is dat het geen vlakke zitting is. De opbouw is goed waardoor je zonder gekke toeren je bekken in de goede positie kan zetten en je benen dus ook op de goede manier afhangen.

Van barefoot en gohst kreeg ik het in mijn rug (holle onderrug) omdat ik mijn bekken daarin niet kon kantelen. Freeform kon ik op mijn vorige pony heel fijn en pijnvrij mee rijden maar op mijn huidige ton zat ik er zo breed op dat ik mijn benen niet kon aanleggen en alle kanten op wiebelde.

Ik heb ook jaren gereden met een startrekk western en die was ook heel fijn en smal. Maar qua looks kan hij niet tippen aan de freemax.

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 18:15

Ik vind de freemax ook niet breed zit te. Rij verschillende trainingspaarden met normale westernzadel en merk weinig verschil behalve dan dat de freemax zachter/meer beweging zit/voelt.

Ff snel een spam fotootje. Geen goede maar had haast en pony stond onder de stal met zadelen op ongelijke grond want het regent hier al heel de dag verschrikkelijk....maar kunnen jullie mijnn nieuwe aanwinst zien :-)

Weer helemaal.blij met de kifra. Paardlief heeft een zeer gevoelige rug en heb hier nu de originele images in met een viltlaag erop en hij liep als een zonnetje met deze combi!
Afbeelding


Dit is dus de cow en ik persoonlijk merk wel verschil als ik erop zit met de buffel.

Deze is zitmaat 16 en mijn 2 anderen 17 . Hier zit ik wel iets meer opge sloten en ik vond dat zelf prettiger maar denk dat dat heel persoonlijk is dus jas zitmaat is het echt uit proberen. Beide gevallen mij.

xLianneZorro

Berichten: 3054
Geregistreerd: 04-02-11
Woonplaats: Overijssel

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 18:25

Welk verschil merk je dan? :)

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 18:28

Nou hij is iets stugger naar mijn idee. Wellicht beeld ik me dat in hoor maaf dat gevoel had ik en dat is juist wat in combi met dit paard voor een heel prettig gevoel zorgde dus voor mij perfect. De 2 buffels liggen op 2 van mijn Andere paarden die er super mee lopen.

Wellicht is het ook zoals ik zij mijn verbeelding geweest.

Jets

Berichten: 3547
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 19:33

En welke broek maat heb jij? :)

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 19:50

jets ik heb broekmaat 38 en 16inch seat..maar zou ook in een 15inch passen..

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 20:57

Mooie combi Loes! +:)+

de Cow zadels hebben een nubuck zitting, wellicht dat je dat een iets vaster gevoel geeft, of ervoor zorgt dat je iets beter op dezelfde plek blijft zitten :)

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 21:05

Ahhhhh kitty! Dat is het wss w at mij toch een prettiger gevoel geeft. Want precies vanwege die gladde zit heb ik bontjes op de buffels. Cool.

Ja vind de combi ook echt prachtig :-)

Ik heb broekmaat 44 en ben 1.71
In de 16 zit ik meer opgesloten en dus vaster door de zitting.

In de 17 schoof ik toch wel behoorlijk tot het vervelende toe vandaar de bontjes op de zitting en probleem.opgelost maar maakt dan natuurlijk de zit ook weer iets krapper.

Bij de cow komt geen bontje dat zit prima as is! :-)



#gaat toch sparen voor die gave nieuwe donker roze kifra pad#

Woody2015

Berichten: 6407
Geregistreerd: 18-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 22:09

MaritB schreef:
Hi,

Ik lees al een tijdjes mee in dit topic omdat ik het zadel echt prachtig vind. Ik vraag mij alleen af of niemand last heeft van het breed zitten?
Ik heb gepast op de bok op equiday en kreeg last van mijn spieren die bij overgang bil/bovenbeen.
Zou dat overgaan? Ik heb een vrije brede Welsh Cob..



Wat een prachtig paard heb je en lekker breed :-) !

Ik zou als ik jou was kijken of je in combi met een passervice een testzadel kun krijgen dan weet je of het je spieren pijn doet omdat het ongewoon is en ze gaan wennen of dat het toch niets is voor je.

Ik heb de freemax ook echt op een picknicktafel liggen en zit precies zo als op mijn westerns boomzadel. Breed is hij maar ik heb met de freemax niet het gevoel als op bv een barefoot. Die zit breder maar ook dat vond ik wennen en was erna voor mij goed te doen. Maar de freemax zit echt meer als een boomzadel ;-) op mijn paarden komt niks anders meer :-)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Dit is tonnetje waar de freemax met fork 6 op ligt.
Zoals je ziet kan zelfs mijjn zoontje erop zitten

nanda1980

Berichten: 917
Geregistreerd: 10-11-11
Woonplaats: Drenthe

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 08:04

Ziet er mooi uit Loes <3

Was er een merkzadel waar je wel goed in zat Marit? Persoonlijk vind ik de Reden ook niet breed zitten maar dat kan misschien ook per combi verschillen.
Ik heb er wel rustige ritten van 25km mee gereden en ik had na tijd nergens last van. Ik hoef zelfs geen boontje of seatsaver erop. Ik zou het zadel gewoon testen als het je wat Lijkt, maar ook dat wil nog niet alles zeggen.
Ze beginnen wel iets meer 2dehands te komen, al verschilt dat qua prijs nog niet echt veel. Dan heb ik voor de 200 euro extra liever een nieuwe zodat het zadel nog helemaal naar mijn eigen paard kan vormen.

paddraigh
Berichten: 3693
Geregistreerd: 10-08-07

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 08:18

mooi plaatje loes!!

ik kan er helaas niet aan wennen, neemt niet weg dat het een mooi zadel is , en hetlag verder perfect op mijn paard maargeen goede combinatie helaas ... affijn inmiddels is mijn zadel zo goed als verkocht, ik ontstip me hier.

Jets

Berichten: 3547
Geregistreerd: 15-09-11
Woonplaats: Zwolle

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 23:02

Ik heb het zadel van Anita gekocht. Net even gepast. Wat vinden jullie?

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-17 23:17

Ligt netjes. Is de zit niet een tikje te klein voor je ??

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 00:23

oei ik vind de seat ook te klein lijken zit er echt voorop

SecretLIN
Berichten: 11859
Geregistreerd: 08-06-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-17 00:28

hoeveel inch is die