De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: Coby, petraaken, C_arola, Dyonne, Apple

MarliesR

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-17 16:40

Ik had met dezelfde vraag al contact gehad met Kitty voor mijn drie-jarige haha. Het idee van de edges is inderdaad wel interessant.

Kitty, op de website staan er halve maten genoemd wanneer je er een edge in plaatst. Ik zie je nu een hele maat noemen. Betekend dit dat je er bijvoorbeeld twee edges op kan doen?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-17 11:05

Ah, ik had even gemist dat het bij 1 maat geen halve maat scheelt. Vandaar "de verwarring". Ben in elk geval enorm benieuwd om het zadel straks op EquiDay voor het eerst in het echt te zien en ook erg nieuwsgierig of het een optie voor mijn paard is en welke Fork maat ze dan nodig zou hebben.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 15:29

Kitty van Kifra was hier vandaag om de Freemax op mijn jonge paard te passen. Ben echt helemaal verliefd op het Cow zadel en hoe dat op haar staat! Op dit moment kwamen we uit op een Fork 5. De 6 met edges was het ehm toch niet. Aangezien ze nog zo gaat veranderen (ze is eind deze maand drie) en ik haar toch op zijn vroegst deze winter echt ga beleren hebben we nu afgesproken dat ze na de zomer nog een keer terug komt om opnieuw te meten en dan het zadel te bestellen.

Zoals het er nu uitziet wordt het een 16" cow short cognac. De round past er ook op, maar vond de short zelf mooier staan en met hoe bewegelijk ze is ben ik dan toch bang dat de langere skirt wellicht gaat irriteren.

Foto met de cow (met een te kleine fork dus ligt niet ideaal) voor het beeld.
Afbeelding

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 20:29

Ja hè?! Kan nu al niet wachten haha, en dan gaat het echt nog even duren.

Op de foto is de short. Ze staat hier alleen niet heel voordelig waardoor hij wat langer op haar lijkt te liggen dan het in de praktijk deed. Er was vlak voor de passessie een nogal opgefokte hengst vlak voor de box langsgelopen en die ging lekker opgefokt verder in de binnenbak die direct achter de boxen ligt. Samen met haar ongeduld gaf dat niet een heel ontspannen paard haha!

Dit is een foto met de buffel round.
Afbeelding

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-17 20:56

In de buffel (de donkere dus) zit wel een passende Fork, die in de Cow is te klein en hebben we er alleen even opgelegd om de kleur te bekijken ;)

Kleur is verder natuurlijk kwestie van smaak. Ik vind haar de buffel ook erg mooi staan, maar bij de cow werd ik echt heel blij.

In het najaar gaan we dus nog een keer passen, dan is ze 3,5. Wellicht dat ik dan alsnog voor een round ga, maar vond nu de short zelf prettiger qua lengte voor haar.

Edit; qua opbouw en pasvorm zit er buiten de lengte bij mijn weten geen verschil in.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-17 08:24

Puur lengte recht achter het zadel gemeten zal misschien niet heel veel uitmaken. Maar qua hoe het op de rug uitkomt maakte in de praktijk wel dergelijk een verschil. Je kan bij de rechterfoto (Buffel round) duidelijk zien dat het zadel veel dichter op de heup ligt dan de Cow short rechts.

Afbeelding

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-17 14:29

Ik was nog even pads aan het kijken en daar staan o.a. deze foto's bij. Dan kan je goed het verschil tussen de Short de Round zien, zo op precies dezelfde pad.

(Foto's van de website van Kifra)

Round
Afbeelding

Short
Afbeelding

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-17 11:01

Kleur staat hem mooi zeg!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 08:45

Weet een van jullie toevallig hoe breed een stijgbeugel aan de bovenkant moet zijn om in de fender van de Freemax te passen?

Ik wil vast het tweedehands aanbod van EZ Ride beugels in de gaten houden terwijl ik wacht op de Freemax. Vind het wel prettig om de eerste periode van inrijden korfbeugels te hebben voor extra veiligheid. Deze heb je echter met verschillende maten topbars.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-17 06:53

Ja, die roze burioni met wol is voor mij gemaakt! Ben er echt heel blij mee en staat mijn paard ook tof!

(Er zitten beugels aan de BBP om haar "zadelmak" te maken, ze wordt hier niet mee gereden).

Afbeelding

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-17 19:25

Ik ben er erg blij mee! Qua gebruik heb ik er alleen nog geen ervaring mee aangezien mijn paard nog niet is ingereden. Maar hij voelt prettig!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 20:47

Haha, dan heb je een mooie Freemax verzameling straks! Zag ze toen ik nog tweedehands in de gaten hield in elk geval vrij regelmatig met een Fork 4.

Hier staat een Freemax Cow in bestelling *\o/* .

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-17 20:58

Ohja 17 inch zie je dan inderdaad weer wat minder vaak. Hoop voor je dat er wat te koop komt! Gelukkig zijn ze zelfs nieuw nog relatief betaalbaar voor wat het is.

Ik ben ook heel benieuwd! Heb serieus getwijfeld met oog op kosten. Maar hoop nog heel lang met het zadel te doen en vind die Cow zo geweldig op haar staan dat ik er toch maar voor ben gegaan! En nu dus het lange wachten haha!

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 15:52

Leuke foto missanita84! Die nieuwe Turqoise is echt tof en staat je tinker ook echt goed!

Afbeelding

Ik had de eer ze van het weekend allemaal even in handen te hebben voor wat foto's :D Hier nog steeds keuzestres welke ik onder mijn Cognac Cow ga doen straks :+ (neig nu naar toch weer een Navy, dat staat haar erg mooi en is wel sjiek in combi met de cognac denk ik).

Overigens in het verleden 'echt' western gereden, nu wordt het meer recreatief inrijden met een westernzadel en lekkere bosritjes. Op termijn komt er waarschijnlijk een dressuurzadel bij voor wedstijden/dressuurmatige training.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 16:17

pmarena schreef:
Even een hekje van SBB geleend? :D

Ja, boswachter ook weer blij, want heb gelijk het hek even helemaal gepoetst omdat die nogal goor was en ik het ook wat banketstaaf vond om Kitty's mooie pads weer groen terug te geven :+ :D :D

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-17 17:59

Ja die nieuwe roze is echt gaaf!

Eén van de pads in de overweging... :+

Afbeelding

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-18 18:14

Hij is er *\o/* <3 <3

Afbeelding

Even heel kort op paard geslingerd voor het beeld. Ben er echt zo blij mee :D Nu nog even wachten op iets beter/stabieler weer en dan kan het rustig aan verder beleren beginnen!
(Pad zit te ver naar voren en singel is ook niet aangesingeld)

Afbeelding

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-18 14:24

Eventueel een gewone Kifra pad? Want je had nu de budget toch? Die is korter dan de gewone.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-18 08:16

Ik had in elk geval al eens gezien dat je losse fenders kan kopen via Kifra:
https://www.kifrahorse.nl/Freemax-Western-Fenders
Wat bedoel je precies met riemen?

Blijft bij jullie de hobble strap goed zitten? Ik krijg hem elke keer met heel veel pijn en moeite op het tweede gaatje dicht om de fender, en dan is ie 5min later weer naar boven geschoten :+ . Beugels hangen nu nog los (we zijn nog bezig met beleren) dus het zou kunnen dat het beter blijft zitten als er daadwerkelijk gewicht in de beugels is... Maar wil natuurlijk graag voorkomen dat de beugels los zouden schieten uitgerekend tijdens het beleren :')

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-18 15:21

Foto van de website van Kifrahorse:

Afbeelding

De fenders hangen met een T-systeem aan het zadel. Je zou vast iets kunnen verzinnen met een alternatief T-stuk en een verbindingsstuk om daar gewone beugelriemen aan te hangen (eventueel via een goede zadelmaker oid?). Maar het zadel is er duidelijk niet voor bedoeld.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-18 19:04

Wat een leuk paardje _Reneee! En het zadel staat hem ook super zo !

Voor de mensen die zijn begonnen met een helemaal nieuwe Freemax, hoe lang duurde het ongeveer tot het zadel echt ingereden was? Ik ben vooral benieuwd naar ervaringen van mensen met een Cow zadel.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-18 06:59

missanita84 schreef:
Ik heb hem nu een mnd en moet zeggen dat hij langzaam aan soepeler word...(cow) ik behandel hem wel regelmatig met lederbalsem

Bedankt voor je reactie!
Hoe vaak/intensief rijd je ongeveer?

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-18 07:08

Dankje Nanda. Maar als ik je bericht goed lees had jij al een tweedehandse? En ging het dan om een buffel of cow?

Hier heb ik overigens ook een pasconsult toen gehad voor mijn merrie die nog niet ingereden is. Ik heb er wel voor gezorgd dat ze voor die tijd 'zadelmak' was en aangesingeld kon worden. En aan de longeerlijn/los in de bak met een zadel erop in stap en draf was ook geen probleem.

Het is natuurlijk altijd beter als je ook kan kijken met ruiter erop, maar je moet toch ergens beginnen.

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-18 13:22

Hier ook een FRA/Westip singel, die bevalt goed. En mijn merrie is nogal, euhhhh, kieskeurig :+

Hier heb ik nu de Navy kifrapad onder mijn Cow Freemax liggen. Ik ga er nog een keer een wat feller kleurtje bijkopen (waarschijnlijk de nieuwe knalroze). Maar kon deze tweedehands kopen en met mijn ronde merrie zonder schoft met al een gloednieuw zadel leek ook nog een gloednieuwe pad mij niet direct de handigste combinatie :+ Eerst zo paard en zadel maar eens inrijden :D

Afbeelding

MarliesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-18 18:59

Oh wat fijn zeg!

Ik ben ook echt heel erg blij met de Freemax! Ook mede dankzij die stabiele ligging. Mijn paard reageert op elke haar die dwars ligt (he Kitty :+ ). We zijn nu rustig aan begonnen met beleren. Was begonnen met een Ghost zadel, maar daar werd ze woest van, want te bewegelijk naar haar zin.

Met de Freemax van de week de eerste voorzichtige drafjes onder het zadel gedaan. Stappen ging sowieso al heel goed, maar draf was echt even het ijkpunt, want als haar iets niet zint ontploft ze dan zeker! Screenshot van allereerste draf onder het zadel, nog heel voorzichtig en even balans zoeken, maar man wat was ik blij!

Afbeelding

Dit is een beetje haar standaard reactie als iets haar niet zint :+
*Plof!*
Hoezo ik kan niet daar heen??
Afbeelding

NEE! Ik wil niet fotomodel spelen voor een kaakgekruisd hoofdstel!
Afbeelding