De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: petraaken, C_arola, Dyonne, Apple, Coby

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 15:20

Bij mij was de barefoot funest voor mijn houding. En daarmee uiteindelijk ook voor het lopen van mijn paard.
Dat zat hem niet in het stabiel zitten, maar in het feit dat het te breed voor mij was.
Mijn paard liep dus meteen beter onder een boomzadel en ik zit er ook beter op.
Maakt niks uit, de barefoot had zijn doel al gediend :D En nu is er iemand anders blij mee :D

Achterom

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 08:21

Op zich lees ik hier al een tijdje mee, omdat ik het vermoeden had dat ik een zadelprobleem zou krijgen. En dat blijkt dus ook zo te zijn.
Westernzadel met boom past echt niet meer op paardlief, zijn bouw wijkt te veel af van die van een quarter, aldus de zadelpasser (komt hier iemand vast wel bekend voor ;)).
Dus tijdelijk een ander zadel te leen van een vriendin (sommer evolution) maar die is ook afgekeurd. Volgens die zadelpasser heeft paardlief weliswaar best een lange rug, maar het belastbare deel laat maar een boom toe van maximaal 44 cm. Bovendien heeft hij een lichte neiging naar karperrug, wat zijn rug extra gevoelig maakt voor lange zadels (je wilt niet weten hoe vervelend dat voelt als ik naar mijn westernzadel kijk, maar goed, daar kan ik niets meer aan veranderen).
Dus gisteren maar een mail gestuurd naar die dame van boomloos zadel passen, kijken of zij wat kan betekenen.
Want ik wil toch eigenlijk heel graag een western-achtig zadel. Barefoot heb ik in het verleden geprobeerd, maar dat was niet ideaal voor mij, daarin zit ik te breed op mijn paard waardoor ik knik in mijn heup en scheef ga zitten. Op zadels met een hogere opbouw heb ik dat niet.
Wat een gedoe toch elke keer (en wat een dure grap!).

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-17 09:22

Dank voor de tip DD :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 20:15

Een passessie is lastig te organiseren kom ik in ieder geval achter...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-17 20:40

Jij komt in een beperkte regio, de andere zadelpasser heeft geloof ik meer vraag dan ruimte in de agenda ;)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 07:19

Kitty_ schreef:
Wendy schreef:
Jij komt in een beperkte regio, de andere zadelpasser heeft geloof ik meer vraag dan ruimte in de agenda ;)

Klopt, ik kom momenteel zelf alleen rondom arnhem wegens drukte. Mochten er meer mensen uit jouw buurt of op de route een pasconsult willen dan wil ik wel een dagje vrij proberen te maken om langs te komen :-) en anders iets langer geduld hebben totdat Ella weer een plekje heeft.

Helemaal te begrijpen hoor :)
En wat ook niet helpt is dat ik vind dat ik heel centraal woon, maar dat de rest van de wereld het een uithoek vindt :D
Het is alleen jammer dat ik nu geen passend zadel heb en ik hoop dat de Silverado dat wel zou kunnen zijn, maar ik dat wel wil bevestigen door middel van een passessie. Voordat ik weer een miskoop doe. Paardlief heeft hierdoor inmiddels al een week of 4 vakantie ;)
En dat gaat denk ik nog wel een week of 4 duren, zoals het nu gaat.

@secretlin: maar dan weet je nog niet of het echt past...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-17 09:40

Dat breed zitten had ik ook op de barefoot. Dat is ook een reden waarom ik het zadel wil uitproberen...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-17 16:51

Woensdag is Ella hier geweest voor een zadelpassessie. Dat was een erg prettige ervaring moet ik zeggen... ze neemt echt uitgebreid de tijd voor je, ik merkte ook aan alle kanten dat ze er echt wel goed mee bezig is en over nadenkt. Niet alleen vanuit hoe het zadel ligt op je paard, maar ook met wat het doet voor jou als ruiter :)
Uiteindelijk 4 zadels geprobeerd, de freemax western (2 verschillende boommaten en lengtes zadel), de Silverado met de korte kussens en de Startrekk western. Die laatste lag echt niet goed, maar verbazingwekkend genoeg liep mijn paard er dan wel weer heel ontspannen mee. Tja.
Op basis hiervan ga ik een weekje de freemax western testen, die lag het beste op mijn paard en ik zat er ook goed in. Maar omdat ik niet weer een zadel wil kopen wat het uiteindelijk net niet is, toch maar even testen...
Als het goed is, is het testzadel onderweg :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 13:33

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-17 16:37

Ik wil niet per se een hele vaste zit, suede gaat er echt niet komen :n ik moet wel mee kunnen bewegen met mijn paard, namelijk.
Fenders kunnen wellicht nog een gaatje langer, maar meer ook niet denk ik. Ik heb nu eenmaal echt korte benen, geen handige combinatie met zo'n paard :')

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 11:50

Ik heb net nog wel even gereden, heb immers een testzadel wat getest moet worden :D Helaas lag de fotograaf nog in bed, dus geen filmpje dit keer.
Fenders een gaatje langer gedaan, dat gaat wel wat beter.

Zou een zitmaat kleiner ook nog verschil maken?

Ben wel heel tevreden over hoe mijn paard er mee loopt trouwens :j Het aandachtspunt ben ik echt zelf, vandaar ook de behoefte om uitgebreid te testen :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-17 12:14

Jij hebt nog een pad er onder liggen toch? Waarom is dat? :)

Past mooi bij je paard trouwens :j

@kitty: kijk, daar heb ik wat aan, dank je!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 10:17

Even voor de duidelijkheid: ik ga niet met een bontje of nubuck werken :n hoogstens met een seatsaver met een gladde zit, want zoals ik al zei moet ik mezelf niet vast zetten, dat is echt niet goed :n Ook ga ik mijn fenders niet te lang maken, ook dat werkt contraproductief omdat je dan je hakken op gaat trekken.
Als ik er niet uit kom met dit zadel qua zit, dan wordt het een test met de silverado...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-17 11:46

@DD: 16 inch
@SecretLIN: zo simpel is het niet helemaal... het is ondertussen al een behoorlijke zoektocht geworden om een passend zadel te vinden voor dit paard.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 09:48

Het ligt heel erg aan wat voor westernzadel je gewend bent. Ik reed al 6 jaar met het zadel uit mijn onderschrift. Helaas paste het uiteindelijk helemaal niet goed op mijn paard (wel professioneel aan laten meten, dus wat was best een domper) maar voor mij zat het ideaal. Dit zadel had een wat smallere opbouw, niet officieel een narrow twist, maar ik kon mijn benen heel makkelijk stabiel laten afhangen. Verder zat ik niet opgesloten, maar wel heel stabiel.
Ik hoop vanavond weer te testen met de Freemax :) Maar op de een of andere manier zit ik gewoon (nog) niet stabiel genoeg. Ik heb de indruk dat dat te maken heeft met de brede zit i.c.m. de toch iets te grote zitmaat. Misschien vrijdag even kijken of ik een neopreen seatsaver kan lenen van een vriendin. Dat zou namelijk iets moeten verbeteren op beide punten :)

@secretLIN: het probleem is juist dat er helemaal niet zoveel keuze is in zadels :n daardoor kijk ik nu toch weer naar boomloos.
Paardlief heeft een korte rug (mist een rib, arabische erfenis), heeft een lang doorlopende schoft, neiging tot lichte karperrug, een flink ronde buik en een ruiter met te korte benen :')
Ik heb al te horen gekregen van een bekende zadelpasser dat er voor mij eigenlijk geen opties meer zijn voor een passend western boomzadel.
De Freemax lijkt voor mijn paard echt te werken (gelukkig!), maar ik ben door de ervaringen uit het verleden ook best onzeker geworden. Ik heb al flink wat zadels aangeschaft, waar uiteindelijk altijd toch iets mee was. Dat ben ik nu flink zat...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-17 09:54

Precies, dat is wat ik ook gedaan heb :j En toch he....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-17 15:37

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-17 15:01

Ik denk dat testen voor jou ook een goede optie is Marieke :j
Dat was het voor mij in ieder geval wel.
Vanmorgen een laatste ritje gedaan en het zadel weer terug gestuurd :j
Dit keer getest met mijn eigen westernpad. Was na het rijden Afbeelding
Ik denk dat ik ga zoeken naar iets wat hier op lijkt :j En het zadel toch een maat kleiner, maar eerst even meten hoe lang de zitting van mijn te koop staande zadel precies is, want die was echt perfect voor mij :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-17 22:19

Hier lag het zadel echt wel stevig. Kom zo vanaf de grond opstappen, geen centje pijn

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-17 10:12

Hebben jullie nog tips voor mooie pads waarin ik dikke inlagen kwijt kan voor onder de freemax?
Bij voorkeur roundskirt, contoured... de pads op de site van Kitty heb ik natuurlijk al gezien, maar ben benieuwd naar alternatieven :)

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 09:48

Ik wacht helaas al sinds begin december op mijn zadel ;(
Heb al een mooie pad liggen, maar daar heb ik niet zoveel aan zonder zadel... Paard heeft dus al maanden vakantie, ga immers ook niet rijden met een zadel wat niet past -O-

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 09:56

Ja, ik wacht idd op een freemax. Kitty gaf al aan dat de cow beter leverbaar is, maar ik wil echt de buffel vanwege de gladde zitting....

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 13:03

xJitskee schreef:
Helaas zijn mijn maten niet tweedehands te krijgen. Iets met een groot/breed paard en een dikke kont :D Maar ik wacht geduldig af :j
Een bbp is ook een optie, maar vind het nogal een investering als het alleen ter overbrugging van een periode zonder zadel is...

Mijn maat is ook niet goed tweedehands te verkrijgen. Anders had ik dat wel gedaan :j
Ik heb een BBP liggen, geleend van een vriendin. Maar durf het nog niet goed aan om er mee te rijden. Paard kan op een dubbeltje draaien, ben bang dat ik met dat ding net niet stevig genoeg zit :o

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-18 18:06

SecretLIN schreef:
ik heb short 16 inch

Ik zoek een short 15inch...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-18 20:37

Ik vind het een fijn zadel :j En mijn paard ook.
Alleen wel een beetje jammer van de wachttijd op dit moment.