Wat voor bit voor jong paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
_Melanietje_
Berichten: 666
Geregistreerd: 01-06-06

Wat voor bit voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 11:21

Hoi iedereen,

Mijn vorige paard en de meeste paarden die ik heb gereden ben ik gewoon met een enkelgebroken trens begonnen met rijden.

Alleen nu is mijn jonkie aan de beurt om zadelmak gemaakt te worden alleen reageert hij zeer sterk op een enkelgebroken.

Meerdere keren gewoon het bit in gehangen terwijl ik hem aan het poetsen ben, maar bleef met zijn mond rare bekken trekken. Daarna een dubbelgebroken trens van iemand geprobeerd gelijk over, gewoon beetje op kauwen en voor de rest niks.

Voor mij een teken dat ik hem in iedergeval niet op enkelgebroken moet gaan rijden. Maar je hebt ook nog de optie zoals Billy allen enzo dus ongebroken.

Wat raden jullie aan? Dubbel gebroken of ongebroken?

Kaaaren
Berichten: 3985
Geregistreerd: 02-04-07

Re: Wat voor bit voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:24


Flinty

Berichten: 136
Geregistreerd: 15-08-14
Woonplaats: Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:26

Zelf heb ik geen ervaring met ongebroken bitten, maar ik rijd mijn jonkie met een dubbelgebroken bustrens. Hij loopt hier heel fijn op. Neemt hem meteen aan en knabbelt en kauwt er lekker mee :)

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Berichten: 3032
Geregistreerd: 15-03-09
Woonplaats: Den Bosch

Re: Wat voor bit voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:28

Ik vind ongebroken vaak fijner voor jonkies

zelmago4it

Berichten: 410
Geregistreerd: 27-05-15

Re: Wat voor bit voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 11:37

Neem een simpel dubbelgebroken bitje. Je zegt zelf al dat hij daar wel wat op kauwt, maar niet raar op reageert. Een ongebroken bit kan misschien gelijk wat heftig zijn voor zo'n jong dier dat de teugelhulpen nog moet leren.

Mabotje

Berichten: 2112
Geregistreerd: 08-11-08
Woonplaats: Brabant

Re: Wat voor bit voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:07

Ongebroken Myler met cilinder (MB02) en D-ring vond mijn jonkie het fijnste.

Eline91

Berichten: 3480
Geregistreerd: 21-05-11

Re: Wat voor bit voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:12

Luister gewoon naar je paard, als hij het dubbelgebroken liever in zijn mond heeft, blijf dan vooral met het dubbelgebroken werken :)

Is het dubbelgebroken bitje misschien dunner? Jonge paarden willen nog wel eens heftig reageren op te veel druk in hun mond/op hun tong, en een dikker bit geeft automatisch ook meer druk.

_Melanietje_
Berichten: 666
Geregistreerd: 01-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 12:34

Eline91 schreef:
Luister gewoon naar je paard, als hij het dubbelgebroken liever in zijn mond heeft, blijf dan vooral met het dubbelgebroken werken :)

Is het dubbelgebroken bitje misschien dunner? Jonge paarden willen nog wel eens heftig reageren op te veel druk in hun mond/op hun tong, en een dikker bit geeft automatisch ook meer druk.


Nouja ik kan het niet uittesten welke van de twee want heb alleen een dubbelgebroken kunnen lenen van iemand. En die is vele malen dikker dan mijn enkelgebroken trensje.

@ mabotje, Een myler heb ik meer over gehoord maar om daar mee te beginnen terwijl hij nog zadelmak gemaakt moet worden vind ik een beetje lastig.

Hij heeft een heel klein mondje en weinig ruimte dus moet op zoek naar een dun bitje

AlphaDaemon
Berichten: 542
Geregistreerd: 24-04-12

Re: Wat voor bit voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 12:47

Als je twijfelt over een dubbelgebroken bitje omdat het te veel beweegt in de mond, zou je eventueel kunnen overwegen een dubbelgebroken bitje in het midden af te plakken met Sealtape. In principe blijft het bit dan wel hetzelfde werken (het wordt geen stang), maar er is iets minder beweging mogelijk, het is gladder, je kan de lagen niet beschadigen mocht het bit scheef gaan zitten.

Mabotje

Berichten: 2112
Geregistreerd: 08-11-08
Woonplaats: Brabant

Re: Wat voor bit voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 14:59

Een dun bitje heeft vaak wel een scherpere inwerking dan een dikker bit. Een dikker bit geeft niet automatisch meer druk. De druk komt van de ruiter.
Als hij goed reageert op de dubbel gebroken, dan begin je daar toch gewoon mee?

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Wat voor bit voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 15:36

Echt kijken naar wat past bij je paard. Hier een jonkie in eerste instantie paar keer enkelgebroken trensje erin gehangen, gewoon om te wennen. Bleef ze beetje mee klooien. Dubbelgebroken van ongeveer dezelfde dikte was helemaal een drama, daar was ze zo druk mee dat ze in combi met nog andere prikkel zich mentaal helemaal af sloot. Keer erna mijn myler level 2 bitje erin gehangen en voila, fijn rustig en geen afsluitend gedrag meer. Ander paard reed ik op dubbel gebroken of dubbel gebroken danger bitje, en mijn eigen reageert het fijnst op myler level 1 of bitloos.

_Melanietje_
Berichten: 666
Geregistreerd: 01-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 15:56

@ Mabotje

Ja maar daar moet ook ruimte voor de mond hiervoor zijn. Hij heeft gewoon een fijn mondje heb namelijk een dubbelgebroken van iemand geleend en hij kon ze mond niet dicht doen...

@ darkadia, precies dezelfde reactie had die van mij ook op enkelgebroken dubbelgebroken veel beter maar weet niet de reactie op myler...

darkadia

Berichten: 5245
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: Wat voor bit voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 16:11

@_Melanietje_ Mijne was dus juist beter op de enkelgebroken dan op de dubbelgebroken. Die vond ze vreselijk. En ik had dus zelf al 2 mylers liggen waardoor ik die kon testen, en wereld van verschil.

_Melanietje_
Berichten: 666
Geregistreerd: 01-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-17 16:19

darkadia schreef:
@_Melanietje_ Mijne was dus juist beter op de enkelgebroken dan op de dubbelgebroken. Die vond ze vreselijk. En ik had dus zelf al 2 mylers liggen waardoor ik die kon testen, en wereld van verschil.


Owh sorry verkeerd gelezen en ja dat is makkelijk als je ze al had liggen ;)

troi
Berichten: 17002
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Wat voor bit voor jong paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-17 18:36

Misschien kan je een mylertje lenen? Ik vind het ideale bitjes voor jonge paarden.

_Melanietje_
Berichten: 666
Geregistreerd: 01-06-06

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-17 08:49

troi schreef:
Misschien kan je een mylertje lenen? Ik vind het ideale bitjes voor jonge paarden.



Niet in mijn omgeving en waarom vind je een myler zo ideaal?

Tes82

Berichten: 720
Geregistreerd: 14-03-02
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 08:53

Ik rijd mijn jonkie met een ongebroken flexi soft bit van Trust met tongvrijheid. Ik heb nog nooit écht verschil met een bit gemerkt, tot ik deze ging gebruiken!

Leo

Berichten: 50107
Geregistreerd: 06-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 09:02

Ik ben met mijn jonkie begonnen met een Myler level 1, omdat ik goede ervaringen heb met Myler (level 2 bij mijn vorige paard) en omdat het mooie dunne bitjes zijn.
Mijn paard bleef nu onrustig na aannemen maar hield daarna zijn mond mooi stil, af en toe een gekke bek tussendoor. Helaas begon hij volledig te blokkeren op het moment dat ik met het bit aan kwam dus ben ik andere bitten uit gaan proberen. Ben nu bezig met een dun dubbelgebroken watertrensje maar hij bleef afwerend bij het in doen. Ik geef het eerst maar meer tijd maar vind het net als jij zeer lastig..

Mijn level 2 heb ik nog niet geprobeerd, kan ik ook nog eens doen.

yarrah

Berichten: 2706
Geregistreerd: 10-08-04
Woonplaats: the city of the farting (groninger)horse!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-17 10:48

Hier een myler fan. Een myler ligt heel stil in de mond en daardoor heel duidelijk, wat ook een voordeel is het heeft geen notenkrakereffect. Als het mylerbit D ringen of busringen heeft. Dan kun je het bit niet door de mond trekken.

http://www.mylerbits.nl/