Schuivend (western)zadel en gevoelige singelplek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Schuivend (western)zadel en gevoelige singelplek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 11:05

Mijn Welsh cobje heeft een ontzettend ronde rug en de schoft is nauwelijks terug te vinden. Bij haar schuiven werkelijk alle zadels alle kanten op.

Haar eigen zadel is een goed passend leren westernzadeltje. Maar uiteraard schuift deze ook (altijd naar rechts). Als ik haar 'goed' aansingel krijgt zij echt heel erg last van de huid en spieren in de buurt van haar oksels/buik. (Kortom, goed is voor haar dus te strak). Ik heb al op aanraden van de Country Mill een speciale singel met groot oppervlak, breed vlak tussen de voorbenen en de gesp heel hoog zodat deze niet op haar gevoelige plek kan drukken. Deze singels is glad neopreen-achtig materiaal wat glijden zou tegen gaan omdat het stroef is. Ze blijft ontzettend gevoelig in dr oksels dus ik denk dat deze door zijn stroefheid ook juist aan de huid trekt wanneer ze het zadel weer naar rechts werkt. (Dit ga ik nog proberen op te lossen met twee stukken schapenvacht erom schuiven.) Pad iets scheef opvullen heb ik ook geprobeerd en helpt niet tot nauwelijks. Een antislip-dekje direct op haar rug leggen zie ik niet zitten omdat juist dat stroeve materiaal haar huid irriteert als de boel wat gaat schuiven.

Wat zijn andere mogelijkheden?

Ik zat zelf aan de volgende dingen te denken. Heeft iemand hier ervaring mee of dit werkt tegen naar links of rechts schuiven? Naar voor en achter is geen enkel probleem.

1. Borsttuig. Zo ja, welk model zou dan geschikt zijn?
2. Staartriem. Mag die wel 'strak' zitten dan?
3. Aan het zadel kan een back-clinch bevestigd worden. Mag die strak zitten in dit geval? Ik weet dat ze alleen op deze manier bij muildieren en pakzadels gebruikt worden.

Ideeën en ervaring zijn zeer welkom :) thanks!


Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 11:18

Ik heb er een heel scala aan 'passende' zadels op gehad (allemaal door (verschillende) zadelpassers laten doen) en werkelijk alles blijft schuiven. Ook deze schijnt goed te passen, drukmeting was ook perfect, maar zonder schoft ben je blijkbaar nergens :( tenzij je heel strak aansingeld, maar dat is in dit geval dus ook geen optie...

Gelukkig heb ik net een schapenvacht binnen dus daar ga ik in ieder geval een singelhoes van maken!

Wat voor een pad zou handig zijn dan? Ik heb verschillende diktes geprobeerd en wil graag gewoon echt schapenwol aan de onderkant houden.

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 11:24

rina schreef:
Heb ook een eetkamertafelmodel, zonder schoft. Heel rond en deze heeft ook nog een full of voor de full rigging nodig.
Een pad wat minder glijdt is te proberen. Maar ik zou ook toch nog een keer naar die singel kijken. Is het wel het goede model voor jou paard?? De mijne heeft een banaansingel nodig omdat haar buik heel snel achter de singelplek begint.
Neopreen is idd niet echt geschikt voor een gevoelige huid. Zou daarom ook kijken naar iets van een bontsingel (ala Mattes). Dat schuift wel wat sneller, maar als het model singel klopt ligt het daardoor ook weer steviger.
En dan toch dat antislip matje eronder. Niet die met nopjes nemen, daar breken idd de haren heel snel van af. Maar de simpele zwarte van neopreen.


Kirrr schreef:
Als een goed passend zadel was dan zou het niet schuiven.


Ehmm Kirr die gaat niet altijd op. Het zadel van de mijne past en goed. Maar als je geen schoft hebt, het paard een heel rond model is, wordt het echt gewoon lastig om het zadel op de rug te houden. Er is niks waar dat zadel grip op kan nemen.


Ik heb me wat de singel betreft tijdens een pas-sessie laten informeren. Maar zij heeft inderdaad wel vergeleken met mijn andere paard dat de buik heel snel begint en de singel daardoor wat dicht bij de oksel komt te liggen... al heb ik het idee dat vooral het strak doen en vervolgens het getrek aan de huid van het willen schuiven van het zadel echt de boosdoener is. Ik zal nog even verder kijken naar verschillende types en modellen.

Hoe strak heb jij de singel normaal gesproken zitten nu?

Hmmm, toch ook maar een slipmatje proberen dan... Dan verplaats ik niet het probleem van de oksels naar de rug?

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Re: Schuivend (western)zadel en gevoelige singelplek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 13:28

Wat training betreft hebben jullie zeker een punt. Ze is (voor zover ik dat kan zien) wat scheef bespierd. Ze spoort wel netjes en is recht als ze recht door loopt. Ik heb haar als weidemaatje voor mijn paard gekocht en had nooit de intentie om met haar te gaan rijden. Ze is altijd als fokmerrie gebruikt en was volgens de handelaar wel zadelmak. Heb een proefrondje daar in de bak gereden en dat vond ze echt vreselijk. Ze deed ook heel lastig. Geen probleem, als ze maar maatjes met mijn paardje wilde worden en in de omgang lief en gezellig is.
Dat is zeker gelukt, maar bij toeval kwam ik erachter dat ze heel graag mee gaat rijden buiten. Ik heb geen bak tot mijn beschikking en rij alleen maar in het bos. Neem haar dan meestal aan de hand mee. Maar ook met mensen erop is ze zo braaf en geniet echt van elke buitenrit. Heerlijk voorwaarts, blij, opgewekt, nergens bang voor en niet moe te krijgen. Iedereen rijdt zo met haar weg! Maar zodra je echt gaan 'rijden' en dingen van haar vraagt wordt ze ontzettend vervelend. Na aankoop is ze gecheckt door de da, tandarts en osteopaat. Geen van allen vond schokkende dingen.

Opstappen doe ik inderdaad altijd met opstapje of ik hang aan de andere kant even tegen als iemand opstapt. Maar hier zit meestal ook niet het probleem. Pas als we een tijdje opweg zijn schuift vooral in draf en galop en zadel bijna ongemerkt steeds iets verder opzij...

Daarom hoop ik dat ik kwa tuig het eea kan oplossen om haar ritjes nog comfortabeler te maken. Want een pijnlijke singelplek vind ik het niet waard!

Dank voor alle tips! Toch een slipmatje proberen, en ga mij nog eens wat verder in de singelkwestie en singelstootplek verdiepen.

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 17:27

kim1207 schreef:
Blijkbaar zijn jij en je paard scheef waardoor zadel naar rechts zakt. Ik vermoed dat ie makkelijker stelling en buiging links dan rechts pakt. Ga daar ook mee ad slag, blijf zelf op t midden v de rug v je paard zitten. Helpt ook


Iedereen kan met haar wegrijden en bij iedereen schuift de boel wat naar rechts. Ze is ook een dagje mee geweest als pakpaard en helemaal symetrisch beladen en toen zakte het na een tijd ook scheef. Ja, als je met tegendruk op links rijdt blijf je recht. Dan blijf je er recht boven, Maar dat is voor de pony ook erg onprettig.

Ziezo_X
Berichten: 389
Geregistreerd: 07-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-10-16 17:31

8nnemiek schreef:
Misschien zit het 'geen zin in bakwerk' hem juist wel in het vastzitten in de rug. Een paard wat vast zit kan pijn hebben bij het lopen op (kleine) voltes, en zal daardoor misschien niet graag in de bak willen rijden.
Misschien is het wel mogelijk om die scheefheid gewoon buiten tijdens buitenritjes iets op te lossen.


Ik heb haar inderdaad niet eens zulke 'moeilijke' dingen gevraagd. Alleen rechte zijden en overgangen stap draf en terug zijn al drama terwijl dit buiten werkelijk geen enkel probleem is. Zou bijna denken aan een slechte ervaring... Ze laat zich helaas niet snel overtuigen. Ook aan de longe is ze niet fijn te werken.
Ik probeer haar buiten inderdaad soms wat stelling en buiging te vragen maar dan wordt ze ook lastig... Dus kies ik er vaak maar voor om de vrede te bewaren :/


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 bezoekers