Halsterhoofdstel western?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 18:55

mindful schreef:
<3 Die laatste is een leuke! Bij de vorige 2 zie ik geen riempjes voor het bit te bevestigen?

Beter kijken :D Want ze hangen er echt bij :D

cynthiar
Berichten: 4466
Geregistreerd: 08-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 19:02

Afbeelding

Deze is van Barefoot. Is een touwhalster/hoofdstel. Het bit zit met riempjes vast. Is ook niet zo duur.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 19:41

DubbelDun schreef:
mindful schreef:
<3 Die laatste is een leuke! Bij de vorige 2 zie ik geen riempjes voor het bit te bevestigen?

Beter kijken :D Want ze hangen er echt bij :D

:+ Owja wow hahaha, ze hangen tss neus- keelriem.
Bij de 3de vind ik het subtieler opgelost.

Mabotje

Berichten: 2112
Geregistreerd: 08-11-08
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 21:55

jawel hoor, het bakstuk. Aan de bovenkant zit een clip. Je haalt dus beide bakstukken eraf, het bit blijf eraan zitten

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Halsterhoofdstel western?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-15 22:57

Ja met die clipjes inderdaad.
Touwhalster wordt het niet. Daar durf ik mijn paard niet aan vast te zetten :n
Ik heb de opknapper binnen. Morgen gelijk aan de slag met schoonmaken, vet olie, enz. Ben benieuwd hoe hij er dan over een week uit ziet.

En anders is die van Lonestare erg bruikbaar. Kleur past bij mijn zadel en leuk geprijsd.

Bedankt voor het meedenken allemaal!

Luca03

Berichten: 2608
Geregistreerd: 31-08-13
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 23:08

Ik vind die opknapper heel gaaf! Ga je updates plaatsen van hoe het loopt met dat hoofdstel :o ?

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 08:53

Ja zalig da je die genomen hebt Amanda :)

Ben ook benieuwd naar het eindresultaat! :j

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 09:19

Oh ik wil wel wat foto's plaatsen :j
Ik heb 'm nog niet echt bekeken overigens. Ik wil vandaag aan de slag met schoonmaken en eerste vetbeurt.

Ik heb ooit eens een passier hoofdstel over genomen van iemand, die was zo droog dat je 'm rechtop neer kon zetten. Na een week goed schoonmaken en vetten was het het fijnste en soepelste hoofdstel dat ik ooit heb gehad. Dus ik ben benieuwd of dat met deze ook gaat lukken :j

Edit: deze is er nog wel wat erger aan toe :=
Maar als hij goed te krijgen is, wordt het wel een erg mooi hoofdstelletje :j

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 09:29

Leuk toch om zulke spullen een 2de leven te geven *\o/*

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 12:18

Ja zeker :j
Hopelijk is het leer niet te droog en zwak geworden. Maar daar kom ik vanzelf achter.
Ik kreeg riempjes niet los en alles was nogal stoffig, dus ik ben begonnen met een bad met koud water.
Machtig interessant vonden de katten. Al die riempjes om mee te spelen. Tot er 1 in bad viel _O-
Straalbeledigd natuurlijk, ze zit nu ver bij het bad vandaan te mopperen :')

Dit mag eerst even weken tot alles los te halen is en het vuil los geweekt is. Dan volgt een schoonmaaksessie met een borstel.

Afbeelding

liekensancho

Berichten: 1219
Geregistreerd: 25-11-06
Woonplaats: In een hoeve in Belgenland :-)

Re: Halsterhoofdstel western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 12:25

we legden op de manege zulke onderkomen dingen altijd een nacht in lederolie als dat afgewassen was, een wereld van verschil, super gevoed en zag er daarna weer prachtig uit :-)

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Halsterhoofdstel western?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 12:34

Olie op het leer en dan een nacht in een plastic zak is beter. Een nacht in olie verweert de stiksels. Zeker als ze al wat ouder zijn. Die moet ik nog even goed bekijken overigens. Invetten als het vochtig is, is soms beter. En dan met vet, niet met olie. En dat een keer of 6 herhalen als het ingetrokken is.

Maar dat hangt er even vanaf hoe het er uit ziet en aanvoelt als het schoon is.

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Halsterhoofdstel western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 12:38

Wat een leuk project. Zou gaaf zijn als dit hoofdstel een volwaardig tweede leven krijgt.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Halsterhoofdstel western?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 12:48

Inmiddels als op 1 riempje na los kunnen halen. Mijn bad ziet er niet meer uit :=
Nu ligt alles goed onder water en mag nog even een half uurtje weken voor ik het schoon ga borstelen.
Het is mooi dik en stevig leer. Stiksels zien er zo op het eerste gezicht nog heel goed uit.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 13:21

Goed zo! Klinkt veelbelovend :j

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 14:12

Het ene riempje krijg ik nog steeds niet los. Ik zit er over te denken het passantje los te knippen als het echt niet gaat lukken.

Maar goed, nu eerst maar een beetje opdrogen en dan nog eens proberen.
Mijn bad ziet er niet meer uit. Het heeft een uur in het water gelegen :=
Dus naast het schrobben van het hoofdstel meteen de badkamer maar even gepoetst :+
Afbeelding

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 15:14

Ik kan mijn bericht niet meer aanpassen, dus even zo een nieuwe update.

Alles goed bekeken. Het passantje wat ik misschien door wilde knippen scheurde vanzelf al door toen ik wat meer kracht zette. Verder is het deel van de teugels wat je aan het bit doet erg droog en stijf. Geen idee of dat goed komt. Nu rij ik normaal met touwteugels buiten, dus die kunnen er altijd nog aan. Heb ze dus gewoon in het vet gezet. Hier twijfel ik ook wat over het stiksel. Het passantje is er door los, maar verder lijkt het wel stevig vast te zitten.
Ook de frontriem is bij de lussen erg droog. Die heb ik echt door de pot vet gehaald :+

Verder ziet het er eigenlijk wel okee uit. Het is mooi stevig leer waarvan het meeste dubbel is gestikt, zoals de keelriem.
Afbeelding

Gespen zijn op wat plekken een beetje groen uitgeslagen, wat wil zeggen dat het een koper legering is. Ziet er verder prima uit en de groene oxidatie heb ik er bijna overal af.
Afbeelding

Alles staat inmiddels in het vet. Met de snelheid waar het mee intrekt denk ik dat ik vanavond nog wel een beurt kan geven en dan morgen de 3e.
Ben benieuwd hoe het er dan al uit ziet. :j
Afbeelding

DubbelFun

Berichten: 88674
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Halsterhoofdstel western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 16:49

Voorlopig is het al aardig opgeknapt, maar hou vooral de veiligheid in het oog, want oud leer kan maar zo scheuren.

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Halsterhoofdstel western?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 16:52

Ja absoluut. Zowel op stiksel als leer zelf. Is niet het eerste dat ik zo op probeer te knappen. Soms lukt het en soms belandt het alsnog in de container :j Ik wil wel veilig op pad.
Er is hier een schoenmaker in de buurt die ook tuig repareert. Mocht er twijfel zijn dan ga ik hem om raad vragen. Maar voorlopig lijkt het behalve de teugels en lussen van de frontriem goed te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:12

Amanda schreef:
Ja absoluut. Zowel op stiksel als leer zelf. Is niet het eerste dat ik zo op probeer te knappen. Soms lukt het en soms belandt het alsnog in de container :j Ik wil wel veilig op pad.
Er is hier een schoenmaker in de buurt die ook tuig repareert. Mocht er twijfel zijn dan ga ik hem om raad vragen. Maar voorlopig lijkt het behalve de teugels en lussen van de frontriem goed te zijn.

In *********** in de veilings passage zit er geloof ik wel een, makkelijk te vinden; staan een hoop rijlaarzen in de etalage.
Laatst bijgewerkt door zonnebloem18 op 04-01-18 11:45, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Plaatsnaam verwijderd

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-15 18:29

Even een update.

Na 6 vetbeurten bleef het stijf en heb ik het maar even aan de kant gelegd.
Gisteren lederolie meegenomen van stal en een eerste bad gegeven. Daarna in een plastic zak gedaan zodat het goed in kon trekken. Een nacht in de olie durf in niet aan vanwege het koper en de stiksels, maar dit is een goed alternatief.

Net (24 uur later) er even uitgehaald en daar werd ik alweer positiever van. Het was behoorlijk soepeler dan gister. Nog niet goed, maar wel veel beter. Dus net weer een oliebadje gegeven en de zak weer in. Indien nodig herhaal ik het morgen of overmorgen nog een keer. Als het dan nog niet goed is weet ik het ook niet meer.

Olie is donkerbruin en het hoofdstel inmiddels ook. Een stuk donkerder dan het was dus :=

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-15 18:38

En een laatste update. Na 5 vetbeurten en 3 oliebadjes bleven er stukken leer droog. Ze namen het echt niet meer op en met wat dubbelvouwen ontstonden er wat scheuren. Ik heb de goede delen bewaard en de rest ligt in de kliko helaas.

Het toeval wil dat de verkoopster van het hoofdstel in de openingspost van de week alsnog contact opnam en dit hoofdstel kreeg ik vandaag thuisgestuurd. Kon ook wel een vetje gebruiken, maar is dusdanig in goede staat dat 1x genoeg is. Net gelijk gedaan en morgen maar even uitproberen te paard.
Iedereen bedankt voor alle tips en het meedenken!

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Halsterhoofdstel western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 19:31

Wat leuk dat je toch het hoofdstel hebt bemachtigd dat je graag wilde en wat jammer dat ondanks al je moeite het andere hoofdstel toch al te ver heen was.

Mariett

Berichten: 4424
Geregistreerd: 13-12-11

Re: Halsterhoofdstel western?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-15 12:25

Stuur je ook een foto van het halsterhoofdstel op je paard? Ben erg benieuwd :)

Daihyo

Berichten: 88044
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Halsterhoofdstel western?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-15 13:18

Ik heb er gister gemaakt toen ik er al op zat. Zal later nog eens een duidelijkere maken. De keelriem zit nog niet lekker. Is lang, maar kon niet korter. Dus daar moet ik nog even wat aan doen. Maar verder is het een erg fijn hoofdstel :j

Afbeelding