Bepalen van goede pasvorm Bosal + advies

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Akecheta

Berichten: 7586
Geregistreerd: 05-12-09
Woonplaats: in 't midden van 't land

Bepalen van goede pasvorm Bosal + advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-13 15:22

Hallo bokkers :wave:

Ik ga helemaal afstappen van het rijden met bit.
Heb inmiddels ervaring in bitloos rijden met Rambo Micklem hoofdstel (teugels zijkant dus niet gekruist) en rijden met halster. Vind dit ontzettend fijn om te doen en ik wil zoals gezegd afstappen van een bit.

Het liefst zou ik gaan rijden met een Bosal maar ik vind het moeilijk om er een te kopen omdat de pasvorm van een Bosal erg belangrijk is.
Als ik in de winkel sta, hoe bepaal ik dan wat een juiste pasvorm is? Waar moet ik precies op letten bij aankoop? (heb een tinker met flinke neus)

En dan nog een vraag.
Mijn paard zoekt contact met mijn hand tijdens het rijden (niet dat hij gewicht neemt, we hebben een zacht contact tussen hand-bit en met bitloos rijden tussen hand-halster).
Ik ben niet gewend om met volledig losse teugel te rijden (tenzij lekker "free-wheelen"). Dit heeft niets te maken met sturen via de teugels, maar met de ervaring die paard en ik vanuit de dressuur hebben om met zacht contact te rijden. In hoeverre kan je met een bosal met zacht contact rijden? Of is het de bedoeling dat je met een bosal met volledig losse teugels rijdt?

Alvast bedankt voor jullie advies :)

C_arola
Hoofdmoderator Informatief, Kantine & Markt
May the horse be with you!

Berichten: 70532
Geregistreerd: 24-05-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:12

Ik ga het topic verplaatsen aangezien er op WN-TR meer mensen met ervaring hierover zijn.
HAR -> WN-TR

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Re: Bepalen van goede pasvorm Bosal + advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-13 18:56

Een bosal is niet geschikt voor het rijden met continu contact - voor dressuur zijn andere bitloze hoofdstellen beter geschikt. Bijvoorbeeld een weense kaptoom. Deze heeft geen ijzer in de neusriem en de teugels bovenop. Het is niet zo dat je met bosal alleen maar met teugels in een lange boog kunt rijden. Maar een bosal is geschikt om korte hulpen te geven en daarna meteen weer los te laten. Zeker als jij nu dressuur rijdt zal veel tijd voor je kosten om te leren rijden met bosal.

Ik ken zelf geen verkopers van bosals in grotere maten. Over het algemeen worden bosals gemaakt in één maat welke geschikt is voor quarters, arabieren etc. Dat komt ongeveer overeen met cobmaat in de dressuur, waarschijnlijk is dat voor je tinker te klein. De maten die bij de bosal vermeld staan 3/4, 1/2, 5/8 slaan op de dikte van de bosal. Misschien kun je bij bijvoorbeeld Vaquero vragen of er ook bosals in grote maten verkrijgbaar zijn.

Er zijn op dit forumdeel meerdere topics geweest over bosals. Daarin staat veel informatie over waar je op moet letten bij aankoop, wat een goede kwaliteit is, etc. Voor een goede ben je minimaal een paar honderd euro kwijt - zonder hanger (hoofdstel) en mecate(teugels).

Akecheta

Berichten: 7586
Geregistreerd: 05-12-09
Woonplaats: in 't midden van 't land

Re: Bepalen van goede pasvorm Bosal + advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-13 00:05

Bedankt Carola!

En _Cindy, heel erg bedankt voor de informatie!

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Bepalen van goede pasvorm Bosal + advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:24

Ik volg Cindy. Een bosal is totaal ongeschikt om te rijden met constant contact. Een bosal is ook een vrij scherpe optoming. Na een tijdje rijden met bosal, zul je zien dat je paard eeltplekken krijgt onder zijn hoofd, en soms om de neus. Zelfs als je hem gebruikt zoals het hoort. Een bosal geeft meer "bite" dan pakweg een hack met korte scharen. Je moet maar eens een vinder tussen neus en bosal stoppen, en dan met je andere hand de teugels een beetje opnemen. ouch !

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 19:54

Een goede bosal geeft absoluut géén eeltplekken maar is ook onbetaalbaar. Ook niet na jaren bijna dagelijks ermee rijden. Zere vingers herken ik ook niet...

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Re: Bepalen van goede pasvorm Bosal + advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:07

Ik heb een bosal van kangoeroeleer. Custom made. 700 euries. Denk niet dat het rommel is. Als je je vingers ertussen steekt doet dat zeer. En dat is ook de bedoeling, namelijk. :)

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:15

Is het ook de bedoeling dat je paard er eeltplekken van krijgt? Bij mijn bosal (84 plait) doet het echt geen zeer als je je vingers er tussen steekt. Waarschijnlijk is TS al niet meer op zoek naar een bosal, maar voor andere bokkers is het zeker goed om te weten dat een bosal niet per definitie zeer hoort te doen. :)

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-14 20:22

ik zeg niet dat het zéér moet doen. Maar IK vind dat het niet aangenaam is, als je je vinger ertussen steekt. Zowiezo niet. En misschien had mijn paard een extreem zacht velletje, maar hij kreeg er toch plekjes van, onderaan zijn hoofd. En dit zie je bijna altijd bij mensen die tussen snaffle en bit tijdelijk op bosal rijden. Ik heb ook met de bosal geréden. Dit wil zeggen : trainen, af en toe flink oppakken, tot het paard nageeft. Dit is iets anders dan een bosal omhangen bij een geleerd paard, en wat relaxt rondrijden. Als ik bij mijn geroutineerd en op pensioen staand reinertje de bosal omdoe om een bosrit te gaan maken, of zelfs een meerdaagse tocht, dan heeft ze ook geen plekjes. Omdat ze gewoon rustig en relaxt is, en op haar gemakje mag hobbelen, en rustig terugkomt op de zit. Zet ze haar rug dan niet bol, zal mij dat worst wezen, dat hoeft ze nl niet meer te doen, daarvoor ga ik geen druk op de bosal zetten.
Bij echt trainen (reining) is dat een heel ander verhaal !
Het paard wordt niet vanzelf nageeflijk, he, daar moet je hard aan werken.

Akecheta

Berichten: 7586
Geregistreerd: 05-12-09
Woonplaats: in 't midden van 't land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-14 21:14

Iedereen bedankt voor de antwoorden! Ik heb inderdaad al gelezen dat de Bosal niet de juiste optoming is voor mijn paard en mij. Mede danzij jullie weet ik dit nu en dat is erg fijn :j