twijfel over de kleur van nieuw zadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Oklahoma

Berichten: 42
Geregistreerd: 17-09-10
Woonplaats: Far West

twijfel over de kleur van nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 09:51

hoi bokkers,

Ik loop hier al een tijdje mee rond en sla me voor het hoofd dat ik er pas zo laat mee hier op het forum kom, terwijl jullie me misschien echt kunnen helpen.

De zadelpasser is geweest en mijn zadel past niet meer. Korte metten mee maken en voor de eerste keer in mijn leven een splinternieuw bestellen. De zadels die zij mee had waren natuurlijk niet in elk kleur, dus werd een roodbruin zadel gepast en dat zal het ook worden. Er zijn enkel wel drie kleuren beschikbaar.

- Het roodbruine dat gepast werd en met invetten en gebruiken nog iets donker wordt. Mijn twee vorige zadels zijn ook altijd dat kleur geweest dus ik weet dat het mooi staat op mijn bruin paard.

- Naturel, wat nog heel wat donkerder wordt na invetten en gebruik. Soms hebben die zadels zelfs een wat oranjebruine schijn, vind ik. Dat vind ik persoonlijk te bleek...

- en dan iets ertussenin, wat voor elk merk westernzadel anders is, omdat die allemaal met een eigen kleurenkaart werken, heb ik me laten vertellen. Van de zadels die zij verkoopt (amerikaans merk, soort van continental) bestaat geen kleurenkaart en zij kan me enkel de zadels laten zien als ze nieuw binnenkomen en geen gebruiksverkleuring hebben.

Dus ik vroeg me af, zijn hier mensen die zeker weten dat ze een westernzadel kleur 'honing' of 'medium' hebben? De zadelpasser zei dat dit kleur start als de ingevette, gebruikte versie van naturel als nieuwkleur en op die manier nog donkerder wordt door invetten en gebruik.
Hebben jullie er foto's van?

Kunnen jullie je hier iets bij voorstellen?

De reden dat ik "niet zomaar terug roodbruin ('dark showbrown') neem" is omdat het de eerste keer is dat ik een nieuw westernzadel koop en misschien eens 'iets anders' wil omdat ik op dat roodbruin wat uitgekeken ben. Misschien een stomme reden maar ja ik ben een vrouw zeker?

DubbelFun

Berichten: 88661
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: twijfel over de kleur van nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 11:21

Zoveel merken zoveel kleuren :)
Zoek eens op google naar een kleur en bekijk de afbeeldingen :)

De kleuren van een zadel zijn afhankelijk van het gebruikte leer, de manier van looien, de gebruikte olie-soort én het aantal keer dat die olie gebruikt wordt op een nieuw zadel.

Verder is de verkleuring van een zadel afhankelijk -niet alleen van bovenstaande, want alles heeft weer een andere uitwerking met zonlicht- maar ook aan de manier waarop het zadel gebruikt en weggelegd wordt.

NIEMAND kan je dus precies vertellen hoe een kleur wordt en in gebruik gaat veranderen.

Als je al 'vertrekt' van een donkere kleur zal het in gebruik nooit meer zoveel donkerder worden als een lichter zadel. Dat is iets waar je zeker van kunt zijn :)

Oklahoma

Berichten: 42
Geregistreerd: 17-09-10
Woonplaats: Far West

Re: twijfel over de kleur van nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-13 15:42

Ja inderdaad, maar ik hoop dus op enkele foto's van bokkers. Die mogen natuurlijk verschillen onderling, maar ik hoop dat ik er wel een beetje een lijn in kan vinden qua kleur. Gewoon dat ik een beeld heb van wat het ongeveer zou zijn. Ongeveer.

Op google zoeken naar een kleur westernzadel heb ik al meermaals geprobeerd, maar zonder resultaat. En er zijn wel resultaten bij waarbij ik denk "zou dat het zijn?" maar er kan mij daar op Google niemand van verzekeren op dat moment ;)
Er verschijnen na elke zoekopdracht steeds zadels in alle mogelijke kleuren...

DubbelFun

Berichten: 88661
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-13 16:05


mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-13 23:14


Oklahoma

Berichten: 42
Geregistreerd: 17-09-10
Woonplaats: Far West

Re: twijfel over de kleur van nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-13 23:21

Die kleur past super bij je paard! (Ook een kleur waar ik nog nooit van gehoord heb en waarschijnlijk ook enkel beschikbaar bij dat merk zadel).

Ik had gedacht dat er hier meer reactie op zou komen, omdat ik het eigenlijk maar normaal vind dat als je de keuze hebt tussen drie kleuren en er maar twee van kent omdat de derde minder courant is, dat je je dan toch sowieso een beeld wil vormen van alle drie de mogelijkheden. En dat kan m.i. nog steeds enkel via mensen die foto's hebben van het nieuwe zadel (zodat ik daarmee de kleur op de kleurenkaart kan vergelijken) en foto's van het zadel na gebruik.

Ik heb ook op e-bay gekeken, maar dat zijn tweedehandszadels en daar staat geen enkel bij met de kleur 'honing', dus ik kan me niet baseren op een foto van enkel het gebruikte zadel zonder de nieuwkleur erbij te zien.

@mirgino: dankje voor de duidelijke foto's!

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-13 23:36

waar ik mijn zadel heb laten maken heeft heel veel kleurstalen waar je uit kan kiezen
ik heb lang getwijfeld en toen heeft hij stukken leer opgestuurd in div kleuren waar ik tussen twijfelde

ik heb nu ook een hoofdstel in de zelfde kleur :j

horselover39

Berichten: 301
Geregistreerd: 30-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 00:13

Mooi zadel hoor Mirgino zo ook de kleur. Zag wel dat bij jou ook de kleur wat veranderd was van de blauwe spijkerbroeken. Zo ook bij mijn zadel.

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-13 08:36

horselover39 schreef:
Mooi zadel hoor Mirgino zo ook de kleur. Zag wel dat bij jou ook de kleur wat veranderd was van de blauwe spijkerbroeken. Zo ook bij mijn zadel.

zadel is door gebruik donkerder geworden, op die ene foto lijkt dat erg veel maar valt in het echie best mee

mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 19:40


horselover39

Berichten: 301
Geregistreerd: 30-07-11

Re: twijfel over de kleur van nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:23


mirgino

Berichten: 15475
Geregistreerd: 02-02-04
Woonplaats: vlakbij de zee in Z-H

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-13 23:26


Oklahoma

Berichten: 42
Geregistreerd: 17-09-10
Woonplaats: Far West

Re: twijfel over de kleur van nieuw zadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-13 13:44

Half december komt er een zadel toe bij mijn zadelpasser in dat mysterieuze derde kleur en ga ik dus een uur in de auto zitten om het te gaan bekijken en hopelijk een beeld te krijgen over hoe het er misschien zou uitzien na jaren gebruik en invetten :) Ben eens benieuwd