welke merken bosal...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
anhighwood
Berichten: 377
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Amersfoort

welke merken bosal...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-13 20:38

...zijn nu goed?

ik zie veel verschillende prijzen.

en kan een Bosal ook op maat gemaakt worden, lijkt mij niet dat het 1 maat is?
heb werkelijk geen idee, en zit er veel te bekijken, maar wat te kopen?

gr
an

gaucho

Berichten: 9522
Geregistreerd: 29-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:49

Vooral bepalend voor hoe 'duur' een bosal is, is het aantal strings waarmee die gevlochten is. Hoe meer strings, hoe duurder. De betere zijn op de neus minimaal 24 plait.

Maat bepaal je eigenlijk zelf door hoe je de mecate knoopt.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:51

Een goede bosal is heel duur. En nee, ze zijn niet een maat. Mecate heeft niets te maken met de maat van de bosal. Een bosal kiezen die goed past is een verhaal apart.

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: welke merken bosal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:55

Volgens mij weet louis van kerkhof van vaquero hier veel vanaf. Je zou hem een mailtje kunnen sturen.

sonita

Berichten: 842
Geregistreerd: 28-03-04
Woonplaats: Midwolda

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 00:25


_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 13:31


anhighwood
Berichten: 377
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Amersfoort

Re: welke merken bosal...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-13 19:06

oh duur vind ik niet erg, maar vind het lastig, welke is nu goed en welke niet.
en heb naar zijn bosals gekeken, welke maat moet je dan in godsnaam doen...
totaal geen idee

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: welke merken bosal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 00:52


MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 08:52

Als je overweegt om met een bosal te gaan rijden kan ik je maar een raad geven : zoek een trainer die echt vertrouwd is met het gebruik van bosal.
Het aanpassen en rijden met bosal is niet zo eenvoudig en bij eventuele fouten kan je je paard serieus pijn doen.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: welke merken bosal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:32

@marc: dat geldt voor een bit niet minder en hele volksstammen (al dan niet onder begeleiding van een trainer) rijden daarmee...

MarcR
Berichten: 1418
Geregistreerd: 10-01-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:49

Door de rage van bitloos rijden denken sommige mensen dat er geen risico's zijn aan het gebruik van een bosal.
Over bitten kan je altijd wel advies krijgen van iemand die er ervaring mee heeft, maar mensen die kennis en ervaring hebben over het gebruik van een bosal zijn zeldzaam.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: welke merken bosal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 13:52

Iedereen heeft 'ervaring' met bitten, maar of dat een reden is om het gegeven advies ook maar aan te nemen ... ????
Met een bit kan net zoveel mis gaan als met een bosal.

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 18:36

Mee eens. Overal wordt geroepen dat je les moet nemen met een bosal. Dat wordt niet geroepen als je vraagt welke snaffle of bit geschikt is voor je paard.

Ik heb voor mijzelf bepaald dat ik pas aan een bit ga denken als ik een bepaald niveau rijd, zodat ik weet dat ik voor de basis niet afhankelijk ben van bit. Ik denk dat het voor een correct gereden paard niet uitmaakt of je met of zonder bit rijdt bij basiswerk. Hiermee wil ik niet zeggen dat (beginnende) ruiters met snaffle verkeerd bezig zijn. Maar je hoort met elk paard te lessen, met welke optoming dan ook.

anhighwood
Berichten: 377
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Amersfoort

Re: welke merken bosal...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-13 19:38

Kan helemaal mee ingaan met je uitspraak dubbeldun...
als je de meeste mensen ziet rijden met bit in, loop je groen en geel over van ergernis.
zelf ben ik (van de oude garde) orun gediplomeerd, maar heb nog altijd zelf les.
Helemaal zodirect met mijn jonge gup, maar snap waarom je het zegt.

gr
an

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-13 21:10

Maar om even op je vraag terug te komen... :)
Natuurlijk heb je veel kwaliteitsverschil in bosals; hoe hoger het aantal plaits hoe beter de kwaliteit, maar het heus niet zo dat iets wat niet duur is meteen ook niet goed is.
De hele goedkoper zou ik idd wel mijden.

Dus hoe zie je nu het verschil...
Een goede bosal heeft een kern van rawhide, dit maakt hem buigzaam.
Een keiharde bosal kun je dus best laten liggen en veel te slappe ook.
Probleem is alleen dat je de kern niet kunt zien want die hebben ze onderin met zo'n mooie knot weggewerkt :)
Soms zit er in een bosal stug touw, dat hoeft niet slecht te zijn, maar vaak worden die erg slap in gebruik en tegen water kunnen ze ook niet zo best.
Verder heb ik al bosals gezien met een stuk tuinslang er in en zelfs gewikkeld staaldraad. Dus er is veel 'troep' te koop !

Enkele voorbeeldjes
http://www.ebay.de/itm/Bosal-aus-Rohaut ... 41738ed481
Dit is een goedkope. Kijk naar het knolletje onderop; fluttig afgewerkt. En de onderste 'houders' voor het hoofdstel zijn veel te klein.

http://www.ebay.de/itm/229651-BUSSE-Bos ... 25807406f5
Deze ziet er heel niet verkeerd uit en is ook leuk geprijsd. Én een mooie maat, want Quarterkaken kunnen erg breed zijn :D
Mooie dikke hoofdstelhouders en goede afwerking onderaan.

http://www.ebay.de/itm/Continental-Bosa ... 19ba19bcf5
Een dure, ziet er mooi uit, maar IK vind het zijn geld niet waard.
Hij lijkt mij klein en de onderste hangertjes zijn ook te klein.

http://www.ebay.com/itm/SHOWMAN-Brand-W ... 19b0e0f565
Een cheapo van het 'zuiverste' soort. Lijkt op de vorige en helaas trappen er nog steeds mensen in.
Deze bosal is niet watervast en bij een regenbuitje lopen de kleuren door.

http://www.ebay.com/itm/1-2-Kangaroo-Ra ... 5d43c6731f
Een echte mooie. Voldoet aan alle ctriteria (maar duur).

http://www.ebay.com/itm/Western-horse-t ... 20d941e62e
Ziet er stevig uit, maar dankzij de ring onderop is hij niet showlegal. Je mag er dus niet mee starten.
Dit is een trainingsbosal.

http://www.ebay.com/itm/1-4-Lariat-Rope ... 257bc3f306
Dit is ook een trainingsbosal bedoeld om de neus laag te houden; hij is dun en dus scherp.

Op de Duitse en Amerikaanse ebay's worden er heel veel aangeboden, volg er eens een paar, dan zie je wat de prijzen doen. Daar kun je best hele goede en voordelige bosals weghalen (mits je er een beetje kijk op hebt ;) )

anhighwood
Berichten: 377
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Amersfoort

Re: welke merken bosal...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-13 09:33

kijk, de foto,s en onderschrift van je, daar kan ik wat mee, top!!
mijn dank is groot!

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:07

Ik zou zelf géén bosal kopen waarvan niet bij staat wat de kern is of van hoeveel plait hij gemaakt is.

De bosal die dubbeldun 'stevig' noemt noem ik grof en niet geschikt voor op een paardenhoofd. Dat is vergelijkbaar met de westernzadels in normale ruitersportzaken met opvallende stiksels qua kwaliteit.
Bosal met een kern van touw al helemaal niet aan beginnen....

Als je op deze foto inzoomt zie je dat deze veel fijner is - hoe grover de bosal, hoe vervelender voor je paard op de neus.
http://www.ebay.com/itm/Terrific-Rare-6 ... 1c38d8105a

Een bosal is bedoeld om met een bosal hanger te rijden, vandaar dat de 'hoofdstelhouders' klein zijn.

Ik heb zelf een paar maanden op internet gezocht voor ik een goede bosal gevonden had. Veel mensen zullen dat overdreven vinden, en vinden dat je ook prima met een goedkoop bosalletje kunt rijden om het eens te proberen. Een aantal jaar geleden waren er ook heel veel mensen die een westernzadel op zadelmarkt kochten om het western rijden eens te proberen. Nu is er veel meer kennis over slechte zadels, maar nog niet over slechte bosals.

Heb niet het idee dat bitloos rijden een rage is, tot nu toe heb ik slechts één keer een bosal gezien in de losrijbak op wedstrijd; en de reacties die ik krijg zijn altijd vrij verbaasd.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: welke merken bosal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 16:24

@Cindy: die 'stevige' bosal is ook grof, dat is ook de bedoeling van een trainingsbosal; nl leren nageven. Al vind ik het een 'quick-fix'.

Mabotje

Berichten: 2112
Geregistreerd: 08-11-08
Woonplaats: Brabant

Re: welke merken bosal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-13 17:07

Bij dit hele verhaal komt dan nog dat je een bosal zelf nog moet shapen zodat ie beter past en meer gevormd wordt naar de neus. Ik leg 'm altijd 'vormend' weg tot het volgende gebruik en na gebruik ook weer (gebruik hem dus niet iedere keer dat ik ga rijden).

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 00:08

Dubbeldun daar kan ik me echt niet in vinden, ik heb nog nooit gehoord van een trainingshoodstel. Met een slechte kwaliteit bosal (grof) kun je het paard veel pijn doen. Als je bewust een grove bosal omdoet om je paard te leren nageven heb je echt niet veel van het rijden met een bosal begrepen. Nageven los je rijtechnisch op en niet door een heel smalle of grove bosal te gebruiken. Dat werkt als schuurpapier op de huid.
Je gaat toch ook niet expres een hele dunne goedkope pad onder je zadel leggen bij je jonge paard zodat het beter het zadel leert verdragen?

Als je een goede bosal te duur vind kun je ook voor een sidepull of touwhalster of ander bitloos hoofdstel gaan.

Ik heb een bosal en die gebruik ik zowel voor wedstrijden als training (5x pw), hang hem niet op een bepaalde manier weg, hij blijft prima in vorm. Bosal is flexibel maar buigt steeds terug naar de originele vorm.

anhighwood
Berichten: 377
Geregistreerd: 04-06-12
Woonplaats: Amersfoort

Re: welke merken bosal...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-13 11:09

ik zie ook veel bosals die enorm smal zijn, en als ze dan terugbuigen naar hun originele vorm...

pmarena

Berichten: 48102
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: welke merken bosal...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 11:23

Je moet er ook maar net een liefhebber van zijn, zoveel mensen rijden er niet mee inderdaad.
Ik heb hier ook een bosal op voorraad liggen, best een leuk instapmodelletje hoor, maar ik vind het toch maar aparte dingen altijd. Het blijft toch een wat hard, lomp ding :o

Die Kangaroo versie van DD is wel leuk om te zien :)

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 11:32

@cindy: ik zei ook 'quick-fix' ;)

Waar denk je dat dit soort bitjes voor bedoeld is
http://thumbs4.ebaystatic.com/d/l225/m/ ... Nj5iLQ.jpg
http://thumbs2.ebaystatic.com/d/l225/m/ ... Nv7gSA.jpg
http://thumbs4.ebaystatic.com/d/l225/m/ ... r8qiPw.jpg
http://thumbs2.ebaystatic.com/d/l225/m/ ... jLZXaA.jpg

Zeker niet omdat paarden zo netjes doen wat de ruiter wil.
Wat de oorzaak hiervan is laat ik in het midden, daar gaat deze discussie ook niet over.
Feit blijft dat het spul te koop is en er blijkbaar een markt voor is (en ik heb er op diverse stallen zat zien hangen in de zadelkamer).

Het is puur voor de TS om aan te geven waar ze wel en zeker niet naar moet kijken.

_Cindy

Berichten: 2582
Geregistreerd: 08-06-05
Woonplaats: Opperdoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 15:52

Er is inderdaad genoeg rotzooi te krijgen qua bit en bitloos maar ik adviseer dat niet aan ts.
Mijn lesgeefster zegt dat als mijn paard niet doet wat ik vraag ik het niet op de juiste manier gevraagd heb.
Misschien bedoelen wij hetzelfde maar uit je bericht kan een onwetende lezer begrijpen dat het goed is om een grove bosal te gebruiken om het paard te leren nageven.

Ook een pencil bosal, bosalita en andere heel smalle bosal raad ik niemand aan omdat die veel scherper zijn. Toch zijn er veel mensen die beginnen op zo een smalle bosal.

De goedkope bosals (16plait en minder, of een core van iets anders dan rawhide) zijn misschien lomp maar de goede niet

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-13 16:48