past dit westernzadel ? poging 2

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 15:15

Jasmien: hij is niet ideaal maar eerlijk gezegd....je ziet zat zadels slechter liggen dan deze :=

Maar inderdaad je kan het beste iemand er ter plekke bij je paard naar laten kijken en wat zadels mee laten nemen om ze op je paard te passen :j

Hopelijk kan Evelien je wat duidelijkheid geven, ik hoor daar vrijwel alleen maar goede berichten over :)

Wat het boomloos verhaal betreft zijn opmerkingen als "boomloos past altijd" net zo enorm kortzichtig als boomzadels verdelen de druk beter / er zit een gewichtslimiet aan / van boomloos krijg je drukplekken. Alle nadelen die men over boomloze zadels verkondigt...hebben boomzadels in principe ook :P

Maargoed.


pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 15:55

Ach, als mensen om goede redenen iets (boomloos of wat anders waar ik toevallig ervaring mee heb /wat van af weet) afkeuren dan zal je mij niet horen hoor :)

Maar vaak worden er allerlei redenen bij gehaald die gewoon niet terecht of die heel kortzichtig uitgelegd zijn zonder de rest van de bijsluiter zeg maar. En dat kan dan zowel in (onterecht) positieve of negatieve zin zijn, het "boomloos past altijd" sabel ik ook altijd graag neer want dat gaat natuurlijk nergens over :P

Te zwaar voor een boomloos vind ik ook zoiets dubieus... een zware ruiter geeft immers op elk zadel meer risico op problemen dan een lichte ruiter :)

Dan kom je weer uit bij dat goed passende boomzadel.
Dat goed passend is essentieel om een boomzadel in de praktijk goed te laten werken waar die in theorie voor bedoeld is... maar jammer genoeg passen er in de praktijk meer niet dan wel goed, waardoor die boom juist een nadeel in plaats van een voordeel wordt -O-

Wat dat betreft heeft (volgens mij hoor) het paard van de gemiddelde bokker een beter vooruitzicht met het advies van joh kijk eens naar een fatsoenlijke kwaliteit boomloosje dan het advies: zoek een boomzadel want dat verdeelt de druk beter...zonder de bijsluiter dat het dan zeer regelmatig gecontroleerd moet worden, wat bijna niemand in de praktijk doet.

Dan kun je er al snel beter een boomloosje op gooien, in de gaten houden of de ruggengraat vrij ligt, de schoftbreedte nog past....en gaan met die banaan.

Dan heb je toch minder risico op problemen dan met een op goed geluk boomzadel dat bij aankoop (misschien) goed aangepast is (we kennen allemaal de verhalen van zelfs op maat gemaakte en speciaal gebouwde boomzadels...) maar waar na aankoop geen haan meer naar regelmatige pasvorm-controle kraait.

Dat je dan als wedstrijdruiter liever een Bobs of weet ik wat erop gooit omdat dat beter in het plaatje past, of een heel specifieke boom-opbouw wilt voor een bepaalde discipline dat is dan weer 10 stappen verder dan voor de doorsnee bokker nog nuttig is zeg maar :)


pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: past dit westernzadel ? poging 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:29

Eh, nee. Dat is dus geen feit.
Dat is dus precies het soort incomplete opmerking dat ik bedoel -O-

Beppie die een pony mag rijden van het boertje op de hoek dat er toch niets mee doet, is op zoek naar een zadel, leest zo'n opmerking en denkt: Oh ik moet dus geen boomloos zadel gebruiken want die geeft puntdruk.

En koopt op Marktplaats een habbie-babbie boomzadeltje want ze heeft net gelezen dat "een boomzadel" de druk over een grotere oppervlakte verdeelt.

Vervolgens rijdt ze rond op een westernzadel dat van voren naar achteren brugt en lekker op de schoft ligt te duwen. Maar ze is dolblij met zichzelf dat ze het boomloosje heeft laten liggen want dat had puntdruk gegeven, pfieuw daar is ze mooi aan ontsnapt.

En bedankt voor je advies +:)+

Je bedoelt het natuurlijk wel goed maar zeg dan tenminste dat "goed passend" erbij.
Waarna je dan natuurlijk alsnog maar moet hopen dat mensen dat lezen en serieus nemen :=

Ik zit me de tandjes uit te leggen dat mensen met "boomloos" wel een paar voorwaarden moeten hanteren om het goed te laten werken, en dan gaan mensen aan de andere kant lopen verkondigen "boomzadels verdelen de druk beter"..... zonder die voorwaarden daar ook even bij te zetten.

Zo krijgen mensen nooit de juiste info om dingen goed te kunnen overwegen natuurlijk :)

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-13 16:47

Dat bedoel ik, als het niet goed past dan ben je (nouja het paard :(:) ) het haasje....
Maar als je dat er niet elke keer bij zegt, echt, mensen gaan dan hele foute conclusies trekken Y;(

Vergelijkbaar met boomloze- en westernzadelverkopers die waarschuwen dat lichtrijden op hun zadels niet zo ideaal is voor de drukverdeling, een zittende ruiter geeft nu eenmaal een betere drukverdeling dan in een beugels omhoog hopsende ruiter.

Mensen horen dat, trekken hun conclusie en kopen een Engels boomzadel.

Want die verkopers waarschuwen daar niet voor dus zal het daar wel geen probleem zijn denken mensen dan. -O-


Sta je dan als verkoper, met je goede gedrag, met een boomloos- of westernzadel dat veel fijner voor het paard had kunnen zijn :P

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: past dit westernzadel ? poging 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-13 19:10

Leuk zadeltje! :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 bezoekers