Waar op letten bij zadel passen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Waar op letten bij zadel passen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-13 21:59

ik heb een paardje met holle rug (beetje) en daarom wilde ik graag een boomloos westernzadel aanschaffen. Nu mijn blunder:
Gisteren een uur gereden om een boomloos zadel te kopen (via marktplaats), het zou mijn eerste ervaring met boomloos zijn... zag er goed uit (recht, niets verroest, amper gebruikssporen, goede beugels) dus had m gekocht en gelijk meegenomen.. Ging ik m vandaag passen..... Bleek er een boom in te zitten... :+ maarja verkocht was verkocht zei die... Maargoed nu hoop ik dat ie stiekum wel past ..
Dus: waar moet ik op letten of naar kijken of meten of die past?

Alvast bedankt:)

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Waar op letten bij zadel passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 22:01

Door een ervaren western zadelpasser laten doen.

Wat voor zadel heb je gekocht? Als ie toch boomloos of flexibel is, is de kans dat het past al groter.

AdnerB

Berichten: 4418
Geregistreerd: 13-10-08
Woonplaats: vlak bij je ;)

Re: Waar op letten bij zadel passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 22:05

zadelmaker laten komen..zelf kan je dat meestal niet beslissen..en wij op bokt zijn geen zadelmakers./passers :)

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Waar op letten bij zadel passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-13 22:21

Wat zal jij balen zeg!

Tja, nu zijn er eigenlijk twee stappen voor jou.

Stap 1: Is het zadel goed van kwaliteit? Voor je het zadel uberhaupt wilt passen moet je zeker weten dat het sterk gebouwd is en niet slecht is voor de rug van je paard (je wilt bijv geen scheve boom aangezien dat de rug van je paard kan vernielen). Het merk van het zadel geeft je een indicatie hiervan. Welk merk is dit zadel?


Dan stap 2: Passen! Westernzadels passen is vreselijk moeilijk vooral omdat er zoveel leer gebruikt wordt waar je niet goed onder kan kijken en dus ook niet kan kijken of het goed aansluit bij de rug van jouw paard. Daarvoor heb je een kenner nodig. Wat je wel kan doen is een voor-controle doen, dus of het zadel niet te lang is of op de schoft drukt, dan weet je namelijk zeker dat het niet past en is het overbodig om een passer te laten komen. Dus leg hem eens op zonder pad en kijk hoe het lijkt (post desnoods een foto hier) mocht het dan een kans lijken te hebben dan kun je een passer bellen die echt kan beoordelen of het past.

Al met al niet zo makkelijk dus, maar de rug van je dier en jou eigen veiligheid mag wel wat moeite kosten natuurlijk!

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Waar op letten bij zadel passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 09:06

@lissie_zigor : ik ben wel benieuwd wat voor zadel je gekocht hebt.

pleiada
Berichten: 4154
Geregistreerd: 23-09-04
Woonplaats: ermelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 10:16

Balen zeg!Ik ben trouwens ook wel benieuwd naar wat voor zadel je hebt gekocht..

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-13 10:24

Ehhh snap ik je nu goed dat je op MP een boomloos zadel gezien hebt (daarmee dus ook geadverteerd werd) je het zadel bent gaan bekijken, hebt meegenomen en er later achterkwam dat het niet eens een boomloos zadel is????? Dan had die verkoper bij mij toch echt nog wel een probleem. Een boomzadel verkopen als zijnde boomloos en dan maar zeggen van verkocht is verkocht.

Boomzadels passen is een kunst an sich, en kan je zo met het blote oog en zonder ervaring helemaal niet doen. Als jou paard dan ook nog eens een wat holle rug heeft, wordt het helemaal lastig want bridging is echt moeilijk te meten.

Als ik jou was zou ik die verkoper nog eens even heel aardig aan de oren trekken, advertentie opslaan/uitprinten. En als die verkoper niet wil terugnemen, rechtsbijstand erbij halen. Misleidende advertentie met foutieve informatie. En een product wat niet dat is zoals omschreven.

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: Waar op letten bij zadel passen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-13 22:11

ik heb vandaag eindelijk contact gehad met de vorige eigenaar van het zadel... hij beweert dat het een boomloos is en dat hij hem ook gekocht had als boomloos zadel...
wat ik echter wel vreemd vind aan dit zadel , is dat er aan de onderkant wel een soort inlages zitten volgens mij... ik ga zo snel mogelijk ff goede foto's maken en dan ga ik ze hier posten.. hopen dat het lukt;p

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Waar op letten bij zadel passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:34

Wat is het merk? Dat zal al het eea verraden...

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Re: Waar op letten bij zadel passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:37

Maar als je het zadel kon bekijken, had je toch direct wel kunnen zien of er een boom in zat of niet?

Maflinger_S
Berichten: 12160
Geregistreerd: 01-07-08

Re: Waar op letten bij zadel passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-13 22:40

Als je het merk kunt vinden op het zadel, kunnen de meesten hier je wel vertellen wat je gekocht hebt. Ik krijg het vermoeden dat het iets met verstelbare kussens is.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 09:08

antje_vip schreef:
Maar als je het zadel kon bekijken, had je toch direct wel kunnen zien of er een boom in zat of niet?

Dan moet je wel weten waar je moet kijken en het verschil kunnen zien tussen een boom of bijv. kunststof platen ;)

Bij goedkope boomzadels zit de onderkant zo dicht dat er geen binnenkant te zien is en bij bepaalde merken boomloos zit alles ook zo dicht dat je niet kunt zien dat er geen boom in zit. En aan (het ontbrekende van) de flexibiliteit kun je dus ook niets aflezen :)

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: Waar op letten bij zadel passen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-13 19:43

hallo allemaal,
(ik weet het nu gaan jullie me helemaal voor gek verklaren) het is een merkloos zadel... hebben we dus niks aan xD

@antje_vip : hahaha ja maar als ik een boomloos zadel koop ga ik er niet vanuit dat ik moet checken of er een boom in zit xD

@dubbeldun: aan de onderkant heb je schapenvacht (zoals altijd) en dan een tussenstuk (bij de ruggengraat) van ongeveer 5 tot 7 cm breed maar daaronder weer schapenvacht.

waarom denk ik dat er een boom inzit?

omdat ik hem ten eerste niet helemaal plat kan leggen (wel platter dan bij eentje met boom) en omdat ik keek op de plek waar de fenders vast zitten (dan doe je die flap leer zegmaar omhoog, hoop dat jullie begrijpen wat ik bedoel) en toen zag ik letterlijk een hard stuk een beetje geel wit achtig, weet alleen niet of het kunststof is of wat anders...

bij een boomzadel: wat voor materiaal is de boom dan?

alvast bedankt:)

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Waar op letten bij zadel passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-13 20:23

@lissie_zigor : er zit niet altijd wollig spul aan de onderkant hoor. Ik ken ze ook van leer, vilt en neopreen :)
Dat schapenvacht zal ook wel geen echt schaap zijn zoals bij 80% van de zadels.
Bij een bekend merk zit er dus bij de ruggegraat GEEN materiaal. Vaak staat daar zelfs het merk en modelnummer van de boom ingebrand.

Mijn boomloze zadel kun je ook niet plat leggen en ook niet dubbelvouwen. Dan zou je de stevigheid uit de konstruktie halen.

Om te weten of er idd een boom of iets van kunststof stroken inzitten zou ik het moeten zien. Wel is het vreemd dat ALS het een boomloos zadel is daar dan ook de fenderriemen op/aan vast zouden zitten. Meestal zitten die met riemen over de rug heen. Het zou iig niet mijn voorkeur hebben als ze op die manier bij boomloos vast zouden zitten.

Als het een dik stuk kunststof is (ong, 1,5 a 2 cm) dan gok ik dat het holle kunststof schalen zijn die op elkaar zijn gelijmd . Deze zitten vast aan de pommel en cantle en dan is het niet boomloos.
Zijn het dunnere kunststof plaatjes (0,5 cm) dan zou het een boomloze konstruktie kunnen zijn.

mindful

Berichten: 3556
Geregistreerd: 24-09-08
Woonplaats: Zaventem - Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-13 07:20

Ben wel benieuwd om het eens te zien, kan je een foto plaatsen?

Is altijd jammer als je zo ver rijdt en het dan tegen valt, anders moet je eens foto's plaatsen in dit topic [HAR] voor en nadelen boomloos zadel

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 22:56

hoi wat ik nog steeds af vraag, is dat western rijden oorspronkelijk komt van amerika, van de cowboys... ik kan mij niet voorstellen dat die cowboys duizenden euro's uitgeven aan een zadel en daarom dacht ik, omdat het hier in nederland toch iets klein schaliger is... dat er in amerika vast wel dingen zijn dat je kunt kijken of het allemaal een beetje goed zit... en kijk is wat ik heb gevonden:

http://www.youtube.com/watch?v=TtjATfeL6Hs

echt super interessant!

troi
Berichten: 17005
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Waar op letten bij zadel passen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-13 23:19

Zeker een interessant filmpje maar vergeet niet dat deze dame veel ervaring heeft en precies hoe 'goed' voelt en hoe 'slecht' voelt. En leg een gevoel maar eens uit, dat kan niet. Waardoor dit filmpje, ook al is het nuttig, iemand zonder ervaring nooit kan leren beoordelen of een zadel past.

lissie_zigor

Berichten: 865
Geregistreerd: 12-07-12

Re: Waar op letten bij zadel passen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-13 23:25

Hallo ja daar heb je inderdaad gelijk in, in ieder geval kun je wel met deze tips weten als een zadel Niet past xD maar of een zadel helemaal goed zit kun je inderdaad als leek niet weten..