De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:18

Ik ben hem ook nog niet tegengekomen , maar zou me niks verbazen als ze ermee bezig zijngezien de snelle uitbreiding van het assortiment Lachen

Ik vind de FreeMax zadels op de plaatjes altijd wel mooi , in het echt zijn ze jammer genoeg minder... ik heb er zelf 2 (gewoon in het normale verkoop-circuit) nader bekeken en die waren allebei hartstikke overduidelijk scheef.... zelfde hoor ik van collega's die ze (wilden gaan) verkopen maar daarom en vanwege de te erge stijfheid / te rommelige manier van in elkaar zetten / te weinig schoftruimte / rugvorm al snel weer afhaken...

Erg jammer want het zijn op zich hele leuke zadeltjes ! Ik hoop dat ze op die punten wel gaan verbeteren want dan is het gewoon een hele leuke nieuwe optie op boomloos gebeid Ja

De 3 maten fork vind ik helemaal niet vreemd. Kun je zien als iets nadeligs want o-o je hebt blijkbaar toch nog maten waaruit je moet kiezen !

Maar had het dan beter geweest als ze maar 1 maat zouden leveren , die manier van denken klopt niet helemaal Tong uitsteken


pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:28

Nouja , wil niet zeggen dat ELK zadel küt is hoor , lijkt me sterk dat ze allemaal zo zijn.

En ik vind het ook rot om te zeggen als verkoper van een ander merk Bloos

Maar ik zit hier op Bokt voor mijn gevoel toch als privé-persoon en als ik zoiets weet vind ik wel dat ik moet waarschuwen dat je een beetje oplet en het zadel extra goed nakijkt in de winkel.

Geldt trouwens voor elk zadel , boom- of boomloos want bij elk merk kan (en zal) er wel eens wat fout gaan.


pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-08 14:31

Cornelie : nou gelukkig heb jij dan tenminste andere ervaringen , het is echt niet normaal wat ik allemaal te horen krijg van andere boomloos-importeurs Bloos!

Ik werd behoorlijk enthousiast desttijds van de eerste plaatjes namelijk , en baalde erg van die ervaringen van anderen , dat was echt een teleurstelling. Heb er pas nu ze al een tijdje verkrijgbaar zijn , toch zelf nog eens 1 besteld met goede hoop maar helaas...enorm a-symmetrisch. Balen hoor want het is best leuk spul en eindelijk weer eens een nieuw merk dat zelf wat ontwikkelingen bedenkt en uitvoert ipv. ALLEEN MAAR een mindere kwaliteit nepperd maken Tong uitsteken

Hoeveel zijn er bij jou ongeveer door je handen gegaan , die je echt goed hebt nagekeken ? Lachen

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 12:18

DubbelDun schreef:
BM doet het anders prima op een heleboel paarden met maar één maat Haha!
Ik moet de eerste nog tegenkomen waar mijn BM niet goed op ligt en die heeft nu ongeveer alles tussen Belg en Welsh-pony al gehad Haha!


Maar geldt dat voor alle BM's of heb jij toevallig een speciale fork ?

Toch lüllig als jouw zadel ergens goed op ligt en men besteld er zelf 1 , dat het dan ineens anders is... ik ken dat probleem met BF namelijk door de verschillende maten pommels en forken Knipoog

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 14:15

Ja dat je een peaked pommel hebt dat wist ik idd Ja

Wel mooi dan hoor , als hij in z'n algemeenheid zo'n makkelijke pasvorm heeft ! Wat is volgens jou de grootste oorzaak waarom men ze soms snel weer te koop aanbiedt ?

Ik zou zelf als ik western reed hoogstwaarschijnlijk ook voor een BM kiezen , simpelweg omdat je zo ontzettend veel mogelijkheden hebt om hem te customizen , het is gewoon een heel leuk zadel Ja

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:01

Ja te klein vanwege het effect met een hollere rug en de knop die dan naar je toekomt zeker ?

Susan : ze kunnen zoveel van BM , zou het niet d emoeite waard zijn om te vragen of ze een zadel met wat meer twist willen maken ? Of heb je JOUW zadel inmiddels al gevonden Lachen

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-08 17:31

Ach , vragen kan altijd toch Lachen

Wie weet lopen ze vaker tegen dat probleem aan bij klanten en zitten ze erop te broeien om een zadel met wat meer twist aan te gaan bieden....je zult toch een beetje moeten blijven ontwikkelen Lachen

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-08 18:37

.....en dan ligt dat hele zadel er natuurlijk niet , en verlaten jullie allemaal het pand met allemaal andere o zo mooie maar o zo nutteloze spulletjes Tong uitsteken

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:04

Een echte Western heet FF in mijn ogen niet eens , zonder knop is het toch niks ècht Westerns imo Tong uitsteken

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 20:37

Ze hebben Berdien misschien wel gefopt , is er nog geen foto en nu durft ze zich niet meer te vertonen Haha!

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 11:13

WAUW !!! Die is echt GAAAAAAAF zeg !!! Bloos!

VEEL en VEEL mooier dan die van BF , dit is meer hoe het prototype van de Rose en Nut van Barefoot er vorig jaar uitzag , waardoor ik zo ontzettend enthousiast was Ja

Ik vind hem echt supermooi !!! Had ik niet verwacht , het spring- en dressuurmodel vond ik er niet zo super uitzien....

Maar deze is echt helemaal mijn smaak zeg !! Wauw Lachen

Ben benieuwd of hij nog een beetje flexibel zal zijn met deze traditioneel ogende opbouw , want daarom is Barefoot toen de plannen gaan wijzigen Lachen

Hihi als ik dit zo zie dan wil ik er ook 1 , ben alleen bang dat de fenders weer te lang zullen zijn zoals altijd Haha!

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-08 11:41

Nou , Bf had een jaar geleden het prototype liggen dat nog niet helemaal klaar was , was nog een soort puzzeltje zeg maar. Leek een heel "af" zadel maar als je er dan aan ging zitten bleek het leer nog los over de cantle te liggen enzo Tong uitsteken

Maar dat was dus ècht een normaal westernzadel om te zien , en nog een hartstikke mooie smaakvolle ook Ja

Niet exact zoals deze kleur maar ook wel deze wauw !! - uitstraling , ik was op slag verliefd , net als nu op deze op dit plaatje Ja Zou de Barefoot "Sky" gaan heten.

Je kunt je dus wel voorstellen dat het nogal een domper was toen de uiteindelijke Nut en Rose gepresenteerd werden , ik baalde als een stekker en wilde gewoon de Sky.... *huil*.

Nu vind ik de Rose en Nut ook wel mooi hoor , het is anders maar op zichzelf ook echt wel een heel mooi zadel Ja De importeurs die de Sky niet hadden gezien waren ook onmogelijk enthousiast erover Haha! Dat drukke vind ik wel meevallen eigenlijk , zitten wat "plaatjes" aan de randen en hoeken en voor de rest een simpele basketweave. Ik vind ze nu ook wel mooi Ja En de soepelheid en pasvorm zijn gewoon het allerbelangrijkst voor Barefoot. Ik heb eigenlijk hoop dat de Sky alsnog gaat komen nu ze zijn begonnen met de Barefoot Look-Like line , waar nu dat nieuwe Spaans / Portugese zadel de eerste van is , en dan nog andere modellen zadels zullen volgen met authentieke looks. Ze geven deze lijn een hele andere naam om echt duidelijk het verschil aan te geven dat de pasvorm veel kritischer is. Dus ik hoop dat de Sky daar ook een plekje in zal krijgen Ja

Maar als ik nu zo deze Feemax zie begint m'n hart toch wel sneller te kloppen hoor !!

Ik geloof nog steeds niet echt dat hij van Freemax is eigenlijk.... Tong uitsteken

Zal ik hem gewoon bestellen om te proberen ? Dit is wel precies zo'n zadel zoals ik hem wil , als die fenders dan ook op maat te krijgen / maken zijn is hij van mij en anders vind ik er vast wel een liefhebber voor Schijnheilig

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 10:08

Nou , ik hoop dat ze die prijs aan kunnen houden , bij BF was de uiteindelijke kostprijs namelijk ook een reden om het toch maar anders te gaan doen , want al met al liep het toch flink op bleek in de laatste stadia van de ontwikkeling , en dan heb je de keus : goedkoper materiaal / arbeid gebruiken , of toch een goedkopere manier van produceren / voor een ander model kiezen dat goedkoper te produceren is...

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-08 21:25

Dat heb je dus automatisch bij een authentieke opbouw & uiterlijk , erg stijf en zwaar.... jammer is dat. Dan wordt het voor mij ook minder aantrekkelijk...

Maar er komt vast wel een keer iemand met een mooie boomloze western die alles in zich heeft Ja Hoop ik....

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-08 00:45

Betere drukverdeling , op de momenten dat die past en netjes aansluit...maar minder momenten DAT hij past en netjes aansluit Tong uitsteken

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:57

Leuke singeltjes en mooi systeem , het straalt alleen niet super kwaliteit uit...

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 15:55

Het valt me wel op dat er 3 zadels op staan , maar allemaal met dezelfde foto , en dat er eigenlijk 4 verschillende op staan :P

Ik vind namelijk die met die witte rand het gaafste , en die zie je ook op het grote plaatje.
Maar op de kleine plaatjes zie je ineens een heel iel wit knopje erop zitten ipv. de mooie leren knop van de grote foto :?

En ik zie dat je blijkbaar kan kiezen uit leerkwaliteit , dan is de mooie toch nog zo'n 1500 euro....

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-09 18:36

Gaat om de maat van de fork , de schoftbreedte :)

Daar moet toch altijd iets van versteviging in om het zadel in "dakjesvorm" te houden , zodat je niet een Barebackpad-effect krijgt dat het zadel helemaal strak over de schoft getrokken wordt.

Net als bij elk zadel heb je dus verschillende schoftbreedtes.

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-09 16:16

De meeste mensen gaan JUIST boomloos omdat hun paard dan vrijer en ruimer kan bewegen :P
En juist omdat het met een soepel zadel / close contact beter uit te zitten is dan op zo'n "harde bult" boven het paard.

Jullie reacties zijn dus best wel opvallend eigenlijk ! :)

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 22:21

Gaaf dingetje hoor , en mooie houding heb je er ook in inderdaad !!

Ik neem aan dat je wel wat minder "paardgevoel" hebt onder het zadel dan bij je BM...?

Ben ook wel benieuwd in hoeverre dit zadel nog soepeler gaat worden in gebruik :)

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 11:14

De boom ontbreekt , maar daar staat weer tegenover dat er bij boomloze zadels die eruitzien als boomzadels ,
toch weer een hele constructie in plaats van die boom moet komen. En die interne constructie moet zo opgebouwd worden
dat het geheel toch nog iets van flexibiliteit behoudt , maar toch stevig genoeg is om het zadel de "normale" vorm te geven.

Dat lijkt me een heel wat ingewikkelder proces dan gewoon een boom van de plank pakken en met een tacker alle
onderdelen erop vastmaken :P Dus ik kan me wel voorstellen dat daar ook best wat kosten gemaakt worden.

Je haalt er niet alleen iets uit , er komt ook iets anders voor in de plaats :)*

En een boomloos niet uit-ontwikkeld , maar een boomzadel wel.... :?
Welnee joh , een boomzadel is net als elk product ook gewoon aan vernieuwing onderhevig , kijk naar de diverse flex-
stromingen die er zijn , er is een reden voor hoor dat niet iedereen blijft hangen bij die rigide boom...het werkt gewoon vaak niet.

Boomzadels zijn natuurlijk al eeuwen beproefd en hele volksstammen zijn er nog steeds dol op , het is traditie , het "hoort zo" ,
dus voorlopig hoef je niet bang te zijn dat je straks gedwongen een "te duur" boomloos zadel hoeft te kopen.

Iedereen mag nog steeds zelf bepalen welke prijs ze voor hun zadel vragen , ik vind veel zadels ook belachelijk duur voor wat je krijgt ,
maar je HOEFT het niet te kopen , er is keus genoeg :P Dus ik zie het probleem niet zo ? :)

Boomloos heeft gewoon zo zijn praktische voordelen , terwijl boomzadels vooral theoretische voordelen hebben , naar mijn mening.
Maar naarmate een boomloos zadel stijver wordt krijg je weer meer boomzadel-problemen , en andersom.

Helemaal rigide dat deugt niet , maar helemaal slap ook niet want dat trekt overal strak. De oplossing ligt ergens in het midden :)

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:19

En jij noemt mijn post belerend en kinderachtig :? :D

Afijn , wat heeft een cutting zadel ermee te maken :?

Er zijn nu eenmaal verschillende zadels voor verschillende gebruiksdoelen / wensen van klanten.

Allemaal leuk en aardig zo'n cuttingzadel maar een knop die aan een loeizware boom vastzit voegt voor de gemiddelde recreatie-ruiter weinig toe hoor :)

Het lijkt me nogal logisch dat je bij een boomloos zadel , opgebouwd uit flexibele materialen dus , geen koe aan een horn gaat hangen want dan trekt die met een beetje enthousiasme het hele zadel aan gort :P

Maar met dat doel worden die zadels ook niet gemaakt.

Dat is alsof je een tank aanraadt aan iemand die gewoon een fijn alledaags bruikbaar boodschappenwagentje zoekt :)

Maar verder : vanwaar dat cutter-zadel-prijzende gemekker , als het gaat om ervaringen met een FreeMax western ?

Dat gaat wel heel erg off-topic eigenlijk... :)

Misschien eens wat inhakken op een ander boomloos versus boom topic , als je graag je afschuw van dit type zadel wilt laten blijken ?

Want echt veel nuttigs aan dit topic toevoegen doen je reacties nog niet eerlijk gezegd.

Heb je zelf ervaringen met boomloze (western) zadels waar wij als lezers van dit topic iets aan hebben ? :)

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:53

MidnightPSan schreef:
Ja, ik heb er enkele gereden,zo als torsion en barefoot,en kan het niet qualificeren als "western'' zadel, die freemax nog niet,maar als er daar toch al iets in zit wat dan ZGN een boom vervanger is is het dus alleen technisch gezien een BOOM loos zadel,dus als ze dat dan rigider gaan maken,breng je imo de flex en de boomloos naar elkaar toe.
De freemax is is duidelijk wel een zadel om mee te showen (zie Roel)en heeft een zitting en glad leer,het ontbreken hier van en het idee dat ik het gevoel had om op een aangesingeld kussen te zitten hebben nij niet voor boomloos warm gemaakt.
Omdat dit zadel (nu nog) een reiner/peasure en buiten ritten zadel is levert het nu nog geen groot markt aandeel op(internationaal)


Okee , zadels als een Torsion en Barefoot hebben op zich weinig te maken met een zadel zoals de FreeMax....het concept is heel anders.

Torsion en Barefoot zijn vooral gericht op het zoveel mogelijk voordelen benutten van "boomloos" , terwijl een FreeMax meer bezig is met lijken op een "normaal" westernzadel :)

Daarom is de opbouw dan ook heel verschillend. Bij een Torsion en Barefoot is de opbouw zo gemaakt dat het zadel vooral heel flexibel qua pasvorm is , en daar is een zachte ledersoort juist ideaal voor. Ook geeft deze opbouw veel flexibiliteit in het meebewegen met het paard , en geeft het beste close-contact gevoel , terwijl het toch goed schokdempt. Maar om deze punten zo sterk mogelijk te maken is er wel een heel ander uiterlijk nodig geweest.
De looks zijn niet het belangrijkste maar vooral de functionaliteit voor de doelgroep , en dan krijg je gewoon een heel ander zadel :)

Bij "normaal" uitziende zadels is de hele opbouw een stuk stijver en de pasvorm ook wat meer vaststaand , het zadel is wat minder flexibel.
En de zit is hoger opgebouwd waardoor je wat minder gevoel doorkrijgt , maar wel weer een wat smallere twist in je zadel hebt.
Het is gewoon weer een heel andere categorie zadel. Voelt ook weer heel anders aan.

Zelfs tussen 2 Barefoots of Torsions kun je al een enorm verschil ervaren , laat staan tussen 2 totaal verschillend opgebouwde zadels :)

Flex en boomloos naar elkaar toe brengen is wat mij betreft juist een goede zaak , omdat de "ideale oplossing" i.m.o. dus echt ergens in het midden ligt.
Dat idee van een "aangesingeld kussen" vinden sommige mensen juist fijn , zo is er voor elk wat wils :j

Dat kussengevoel is ook juist fijn , maar 1 en ander moet natuurlijk wel zodanig aangepast worden dat het ook wèrkt , qua vormgeving en gebruikte materialen , een beetje zichzelf serieus nemend boomloos zadel is echt bij lange na niet domweg een kussen :)

Maar sommigen richten zich op het zoveel mogelijk vasthouden van de boomloze eigenschappen , en andere richten zich meer op voldoen aan de gevraagde "looks".

Prima toch , dan is er voor iedereen wat te vinden :)

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 14:20

Moet je dan op het HE met z'n allen om zo'n man heen gaan staan draaien totdat hij een keer tijd voor je heeft...
en dan staan er nog net op dat moment wat anderen om het zadel heen te pielen....vervelende situatie is dat altijd :o

Hopelijk komt er snel wat info (en foto's !!) online , dat is wel zo fijn want het is echt een potentieel superleuk zadel.
Alleen gaat de sjeu er zo wel aardig af.

Hopelijk kan Cornelie anders aan wat meer info komen zodat we i.i.g. een hof-leverancier hebben voor de Bokkers :j

pmarena

Berichten: 48056
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 19:09

Die verrekte Amerikanen gaan ook altijd voor :P


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 bezoekers