Australisch stockzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marye78

Berichten: 5025
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Grave

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:04

R0X schreef:
bij mijn aussie zit er ook geen blad onder, maar daar zijn de singelstoten veel langer, kijk maar, die komen er gewoon onderuit zoals een dressuurzadel, geen last van dus:

Afbeelding


hmm, raar, die singelstoten van mij zijn ook heel licht van kleur, zie foto, net alsof ze niet bij het zadel horen. Weet je of je dat los kan kopen en eraan kunt laten zetten?

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:12

Het lijkt inderdaad wel of er nieuwe singelstoten aan zitten, maar dat hoeft niets te betekenen, veel zadels krijgen dat op den duur. Probeer eens te zien hoe ze vast zitten? Niet met spijkertjes hoop ik?

Marye78

Berichten: 5025
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Grave

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:14

linky schreef:
Het lijkt inderdaad wel of er nieuwe singelstoten aan zitten, maar dat hoeft niets te betekenen, veel zadels krijgen dat op den duur. Probeer eens te zien hoe ze vast zitten? Niet met spijkertjes hoop ik?


genaaid?
ze zitten gewoon vastgenaaid aan zo'n leren flapje wat achter dat beugeltje voor de beugelriemen zit. (heel moeilijk te zien trouwens)

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:17

Da's goed, maar kun je niet zien hoe dat flapje vastzit?

Marye78

Berichten: 5025
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Grave

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 22:36

linky schreef:
Da's goed, maar kun je niet zien hoe dat flapje vastzit?


Nee is echt heel moeilijk te zien, zit helemaal ' in' het zadel, als je zeg maar het blad optilt en/of door dat stukje waar het haakje zit kijkt, dat blad kun je niet ver genoeg optillen om de bovenkant van dat flapje te zien.

edit: het lijkt gewoon of dat 'flapje' echt aan het zadel zelf vastzit.

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:13

Dat lijkt tenminste goed.........

Marye78

Berichten: 5025
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Grave

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:26

linky schreef:
Dat lijkt tenminste goed.........


je bedoeld, dat het inderdaad aan het zadel vast hoort te zitten?

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 12:32

Ja, en GOED ook!
Je singelstotenbevestiging is erg belangrijk, stel je een lekkere galop in het bos voor en je singel knapt los................... degelijkheid voor schoonheid, en zeker voor een zadel!

Moggsy
Berichten: 473
Geregistreerd: 02-10-06

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:38

Ik heb eens even gezocht op de Australische sites, want ik weet niet beter dan dat de Australische stockzadels maar 1 singelstoot hebben + de extra singel die over het zadel loopt. En het schijnt inderdaad zo te zijn.
Ze hebben daar wel modellen met 2 en zelfs 3 singelstoten + ook nog de extra oversingel, maar dat is de Engelse uitvoering bestemd voor de Europese markt. Dan heb je wel een echte Australier, maar niet een originele uitvoering zoals dit werkzadel daar gebruikt wordt. De laatste zadels hebben dan ook een andere zit en de onderzijde kan van volledig leer zijn. De duurdere echte Australiers hebben allemaal een stoffen onderzijde. De verschillen zijn er duidelijk.

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:54

Als je DAN nog los komt, met 3 singelstoten EN een oversingel................. hoe knoop je dat allemaal vast?

Ooit hoop ik nog op een ECHTE Aussie................. gaat er niemand heen op vakantie?

Moggsy
Berichten: 473
Geregistreerd: 02-10-06

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:30

Net als een spijkerbroek, puffend.

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:47

Hahaha, heb je ook net dat filmpje gezien? Clown

Anoniem

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:48

Het is handig bij een paard dat nogal hoog bokt enzo. Clown
Maar relaxed zitten? Nee dat was er voor mij niet bij met zo'n zadel. (en dat lag vast niet aan het paard)

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:50

Mijn paard bokt niet, dus dat weet ik niet, maar ik vind het heeeerlijk zitten.

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:39

Anders ik wel; na 3 of 4 uur kom je thuis alsof je een half uurtje weggeweest bent! Haha! Ik ben er aan verslingerd, geen Engelse zadels meer voor mij!

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:44

hier nog een Haha!

heb wel een oversingel , maar das als extra voor als ..bij de polo crosse Bloos

Marye78

Berichten: 5025
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Grave

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 00:05

Moggsy schreef:
Ik heb eens even gezocht op de Australische sites, want ik weet niet beter dan dat de Australische stockzadels maar 1 singelstoot hebben + de extra singel die over het zadel loopt. En het schijnt inderdaad zo te zijn.
Ze hebben daar wel modellen met 2 en zelfs 3 singelstoten + ook nog de extra oversingel, maar dat is de Engelse uitvoering bestemd voor de Europese markt. Dan heb je wel een echte Australier, maar niet een originele uitvoering zoals dit werkzadel daar gebruikt wordt. De laatste zadels hebben dan ook een andere zit en de onderzijde kan van volledig leer zijn. De duurdere echte Australiers hebben allemaal een stoffen onderzijde. De verschillen zijn er duidelijk.


Ja dan zal die van mij wel die engelse uitvoering zijn. (3 singelstoten en lederen onderkant).

Ik heb het zadel trouwens vanavond voor het eerst op het paard gelegd en uitgeprobeerd. Zadel ligt goed, alleen bij de schoft iets teveel ruimte, maar daarom heb ik er een bontje onder.

Maar moet wel wennen aan het zadel met rijden zeg!!!! vooral lichtrijden!!!! gewoon in stap zit het heel lekker, maar met lichtrijden lijk ik wel een beginner hahaha, ben heel mijn zit kwijt. Uiteindelijk lukte het door een beetje wijdbeens en meer naar achteren licht te rijden, maar ik voelde op gegeven moment echt mijn rugspieren (onderrug) en dat was niet prettig!!! Bloos Haha!
Ben benieuwd of dit gewoon een kwestie van wennen en trainen is??????
doorzitten kan natuurlijk ook, maar ik ga het met buitenritten gebruiken, en mijn paard loopt dat altijd op de turbo stand (dus uitgestrekte draf) en dan kun je beter lichtrijden/verlichte zit dan doorzitten want dat zit je echt niet uit............

Flew

Berichten: 19853
Geregistreerd: 11-01-05
Woonplaats: Op Zanzibar.

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 00:26

Kwestie van wennen. Zusje had er ook last van toen ze voor het eerst op mijn zadel zat, de volgende keer ging het al een stuk beter.

Moggsy
Berichten: 473
Geregistreerd: 02-10-06

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 14:36

Deze zadels zijn gemaakt en bedoeld om te zitten. Lichtrijden gebeurt bij die veedrijvers maar weinig. Daarbij rijden ze daar met en wat lang been.
Je kunt er goed op lichtrijden als je je onderlichaam niet zo ver naar boven en naar voren duwt. Je moet alleen omhoog, recht vanuit het zadel. En met wat korte beugels gaat het ook lastig.
Ja, dat kost enige oefening.

juval

Berichten: 13208
Geregistreerd: 05-04-03
Woonplaats: Culemborg

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 14:58

mijn beugels zitten ook wel vreselijk lang eigenlijk, voor gewoon stappen geen probleem, maar met lichtrijden wat lastiger... ze kunnen niet korter, of ik moet er gaatjes bij maken, maar ik weer niet of ik dan in de knoop kom met die harde stukken aan de voorkant.

Moggsy
Berichten: 473
Geregistreerd: 02-10-06

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:45

Gaatjes bij maken en uitproberen.
Te lange beugels rijd ook niet lekker.
Ik neem aan dat je met 'die harde stukken aan de voorkant' de oren bedoeld.
Als je bovenbeen daar tegenaan komt dan zijn je beugels te kort. Of je moet jezelf zo enorm naar voren gooien dat je de oren raakt, dat kan ook, maar dat leer je in een stock vanzelf wel af.

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:56

Of je zadel is te klein............ als je gewoon "zit" moet er minstens een vlaskke hand tussen kunnen.

Marye78

Berichten: 5025
Geregistreerd: 28-11-04
Woonplaats: Grave

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:35

o, haha, dan gooi ik mezelf waarschijnlijk veel te ver naar voren.
Als ik gewoon stap zit er ruimte zat tussen mijn benen en de 'oren' , alleen met lichtrijden kom ik er dus tegenaan! heb zoals ik al zei dus geprobeerd niet naar voren te komen met lichtrijden maar dat is zo'n andere beweging, dat ik daar helemaal kramp van in mijn onderrug kreeg. Maar ik zal t nog even aankijken of het went.
En doorzitten buiten op dit paardje is zoals ik al zei, ook niet zo makkelijk Vork

linky

Berichten: 3625
Geregistreerd: 29-08-05
Woonplaats: Grun'n

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 16:53

Laat eens een foto van je maken in je zadel op je paard? Dan kunnen we zien hoe je zit!

nickyu

Berichten: 23384
Geregistreerd: 15-03-04
Woonplaats: zeeuwsvlaanderen

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:02

mareije zit je niet te kort?
en met lichtrijden , blijven je benen dan stil ?