Australisch stockzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Moggsy
Berichten: 473
Geregistreerd: 02-10-06

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 17:33

Hoe ligt een stockzadel op een smalle, 1.60 m Andalusier?
Mijn Kieffer dressuur is voor het paard net iets te groot, voor mij perfect.
Kieffer is 18 inch, welke maat stock moet ik dan hebben.


Moggsy
Berichten: 473
Geregistreerd: 02-10-06

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 12:23

Oké.
Ik heb net besloten om een nieuw stockzadel aan te schaffen.
Naast de online webshops kan ik alleen Horseman Outfitter als verkooppunt ontdekken.
Weten jullie meer zaken die ze in verkoop heeft.

Moggsy
Berichten: 473
Geregistreerd: 02-10-06

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-06 12:47

Ik lees hier ook over een Sidd Hill, waar vind ik die?
Men roept van alles, maar er is niets mee te doen en te vinden.

Moggsy
Berichten: 473
Geregistreerd: 02-10-06

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-06 09:43

Juval, bedankt voor de info, ik heb inmiddels al heel wat onderzoek verricht. Inderdaad zijn dergelijke zadels hier niet makkelijk verkrijgbaar. Aan de zadelmarkttypes heb ik me al niet gewaagd, voor dergelijke prijzen kun je onmogelijk een behoorlijk zadel kopen. Ook in westernzaken zijn de stockzadels niet te vinden. De enige behoorlijke in Nederland blijkt de Horseman Outfitter te zijn á 795 euro nieuwprijs.
Maar gelukkig heb ik de hand kunnen leggen op een schitterend origineel stockzadel. De kwaliteit straalt er vanaf, nieuwprijs is net over de 1500 euro (compleet). De verschillen zijn duidelijk zichtbaar en hij ligt perfect en de zit is enorm.
Overigens zijn deze zadels vrij eenvoudig in Australie, Hamburg en Ameika te bestellen, de verzendkosten zijn relatief laag.
Ontdekt tijdens mijn zoektocht en erg handig voor het bestellen van bijbehorende artikelen, die zijn hier ook vrijwel niet te krijgen.

Moggsy
Berichten: 473
Geregistreerd: 02-10-06

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 11:00

Ik heb mijn Australische stockzadel, een echte Bates.
Heel mooi en de kwaliteit straalt ervan af.
Hij zit echt geweldig en ligt perfect op mijn paard.
Maar helaas, ik heb er niets aan. Ik heb een Andalusier en zijn rug is net iets te kort, dus met de laatste centimeter drukt het zadel net op het zeer gevoelige lendenplekje.
Zelfs de zadelmaker stond te kwijlen omdat het zo'n schitterend zadel was en zo goed lag, maar hij kan niets aan het zadel veranderen omdat het zadel anders verminkt zou worden.
Vanmiddag ga ik proberen of een foampad wil helpen, zo niet dan zal ik het moeten verkopen.
Dit is een stock zonder knop.
www.batesaustralia.com.au
www.aussiesaddle.com
Via Google kun je veel Austrlisch sites vinden, die versturen ook tegen normale tarieven hun producten naar Nederland.
De gewone dressuurdekjes en pads passen onder deze zadels.
Een foto wordt even moeilijk omdat ik dat plaatsen niet onder de knie heb.
Ik doe mijn best.
Maar voor wie er over na denkt, het is het best zittende zadel waar ik ooit in heb gezeten.
En mijn rijervaring is al 45 jaar oud.

Moggsy
Berichten: 473
Geregistreerd: 02-10-06

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 20:00

Vanmiddag heb ik mijn stock uitgeprobeerd met een foampad.
En het is niet optimaal, er is geen verzet meer bij het paard omdat de foam de druk inkapseld en verdeeld. Maar het voelt aan alsof ik met de handrem erop rij, het paard durft niet te lopen, het doet duidelijk zeer.
Dus bij deze zet ik mijn Bates Kimberley Poley, zonder knop, te koop. Minimumprijs is 450 euro. Een foto plaatsen vind ik lastig op deze site, maar ik wil hem wel mailen.
Dit zadel heeft een flexibele boom, hetgeen zich aan past aan de rugvorm. Het is een 17,5 inch, mediumboom. Het heeft op een kleine KWPN-ner gelegen, daar lag het prima op, die ruggen zijn langer.
De rug van mijn Andalusier is net iets te kort zodat het drukt op de lendenen, het zadel zelf ligt perfect.
Een stock kan net zo groot zijn als een normaal zadel, maar door de 'oren' is de zitruimte is korter, de lepel is een soort kom.
Het is een echte Australier, in Nederland niet verkrijgbaar.

Moggsy
Berichten: 473
Geregistreerd: 02-10-06

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 00:13

Een goed stockzadel zakt niet in, een zadel behoort zowiezo niet in te zakken.
Maar die zadelmarkt producten kunnen geloven ik alles.
De knop is overigens niet zo mooi, en de versieringen te veel in overdaad.
Een echt stockzadel heeft dat zo niet.
Ook bij deze haflinger ligt het zadel nogal op de lendenen. Maar ik neem aan dat hij hier geen last van heeft. De hoge ligging valt op het oog nog wel mee, maar mogelijk is de boom te nauw, dan gaat hij knijpen, dus zakt hij niet verder. De singel ligt erg dicht tegen de elleboog aan.
De lepel ligt i.v.t. de voorzijde net iets te hoog, dat moet een rechte lijn zijn.
Op de Australische sites wordt precies uitgelegd hoe een stock moet liggen.

Moggsy
Berichten: 473
Geregistreerd: 02-10-06

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-06 01:20

Een stockzadel heeft dezelfde vergelijkbare inchmaat als een Engels zadels i.t.t. een westernzadel.

Moggsy
Berichten: 473
Geregistreerd: 02-10-06

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 11:17

Ik heb mijn Bates stockzadel op marktplaats gezet met 3 foto's + alle info.
Een werkelijk schitterend zadel met een bijzonder goede zit.
Minimumprijs 400 euro. Een 'Bates' zadel behoort tot de beste zadels van Australie.

De meeste stockzadels hebben kussens die zijn bekleed met stof.
Toevallig heeft Zadelmarkt de kleur blauw, maar dat wiol niet zeggen dat alle blauwe van deze zaak komen. Dat het niet mooi is, is wat anders.
Het getoonde zadel (met blauwe onderzijde) is echter niet van de allerbeste kwaliteit, maar hoeft daarom nog niet slecht te zijn.
Het klopt wel dat de ruimte tussen de onderzijde wel heel erg grillig loopt, ik zou dat niet graag op mijn paard leggen.


Moggsy
Berichten: 473
Geregistreerd: 02-10-06

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 17:24

Ik heb sinds 4 weken een Andalusier. En meteen liep ik tegen de beruchte Andalusier 'kwaal' aan. Een kortere rug.
De stock ligt eigenlijk perfect, maar het einde van de kussens liggen precies op de zeer gevoelige lendenen.
Dan nog mijn gewicht erop, helaas.
Ik krijg komende week een Zaldi Schooler op proef. Deze kussens lopen ronder en dat zadel is net iets korter.
Mijn stock is overigens zonder knop.

Moggsy
Berichten: 473
Geregistreerd: 02-10-06

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 17:25

Nabericht: het is van bruin leer, met een bruine (i.p.v. blauwe) onderzijde.

Moggsy
Berichten: 473
Geregistreerd: 02-10-06

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 17:50

Klopt, ik heb het nagezocht en zadelmarkt heeft inderdaad de Ascot in de verkoop, zo te zien is het de Mildura.
Sprekend de foto. Prijs: van 815 euro, voor 250 euro.
Onmogelijk om voor de prijs een nieuw zadel te kopen.
De mijne was nieuw 1500 euro, maar dan heb je ook wat.

Moggsy
Berichten: 473
Geregistreerd: 02-10-06

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-06 01:50

Het hele zadel is scheef, de rechterzijde is de redelijkste kant, maar links, oeioeioei.
Maar het ziet er ook flink gebruikt uit.
Ascot is een b-merk die wereldwijd wordt verkocht. Kan makkelijk dat dit van een gewone ruitershop komt.
Alleen heel vervelend als zadelmarkt het ook in zijn assortiment heeft.

Moggsy
Berichten: 473
Geregistreerd: 02-10-06

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 01:04

Een stockzadel is dan ook geen dressuurzadel.
In een stockzadel MOET je juist diep zitten.
Het zijn werkzadels en hierbij moet je juist gerieflijk in alle omstandigheden kunnen zitten.
Wil je onbelemmerd kunnen lichtrijden, wil je je houding niet aanpassen, kies dan geen stockzadel.
Neem ook geen stockzadel als je heerlijk onbelemmerd gelanceerd wil worden.
Je zit nu eenmaal vaster in een dergelijk zadel en daar zijn ze ook voor gemaakt.
Dus niet klagen, dit zadel past dan niet bij je.
Ik koop ook geen springzadel, dat zit voor geen meter, vind ik.
Maar vele onder ons willen niet anders.

Moggsy
Berichten: 473
Geregistreerd: 02-10-06

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-06 11:11

Oké, ik begrijp het. Ik had vroeger ook een Fries, daar hoefde ik niet bij bij licht te rijden, door het opgooien kwam ik automatisch uit het zadel en dan lijkt me een dergelijk zadel heel vervelend.
Maar dit zal vast wel per Fries verschillen.
Ik heb een stock zonder knop en een paard die niet op gooit.

Moggsy
Berichten: 473
Geregistreerd: 02-10-06

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 00:50

Hoi, allemaal.
Mijn stockzadel, de Bates Kimberley Poley is inmiddels verkocht.
Die Sid Hill is overigens ook een schitterend zadel.
Beide merken zijn de betere van de echte Australische stockzadels.

Moggsy
Berichten: 473
Geregistreerd: 02-10-06

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 12:11

AafkeB,
Kijk eens naar die prachtige Australische sites, zadels met en zonder hoorn.
Wel degelijk wordt er in Australie met hoorns gewerkt. Die zadels hebben in de verkoop een optie voor een hoorn.
De originele stocks, de echte dus, hebben geen Engelse boom. Wel de Europese uitvoeringen. Vandaar ook het grote verschil in de zit. Beide uitvoeringen zijn absoluut niet vergelijkbaar en dat kun je alleen weten als je in beide heb gezeten.

Moggsy
Berichten: 473
Geregistreerd: 02-10-06

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:38

Ik heb eens even gezocht op de Australische sites, want ik weet niet beter dan dat de Australische stockzadels maar 1 singelstoot hebben + de extra singel die over het zadel loopt. En het schijnt inderdaad zo te zijn.
Ze hebben daar wel modellen met 2 en zelfs 3 singelstoten + ook nog de extra oversingel, maar dat is de Engelse uitvoering bestemd voor de Europese markt. Dan heb je wel een echte Australier, maar niet een originele uitvoering zoals dit werkzadel daar gebruikt wordt. De laatste zadels hebben dan ook een andere zit en de onderzijde kan van volledig leer zijn. De duurdere echte Australiers hebben allemaal een stoffen onderzijde. De verschillen zijn er duidelijk.

Moggsy
Berichten: 473
Geregistreerd: 02-10-06

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:30

Net als een spijkerbroek, puffend.

Moggsy
Berichten: 473
Geregistreerd: 02-10-06

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 14:36

Deze zadels zijn gemaakt en bedoeld om te zitten. Lichtrijden gebeurt bij die veedrijvers maar weinig. Daarbij rijden ze daar met en wat lang been.
Je kunt er goed op lichtrijden als je je onderlichaam niet zo ver naar boven en naar voren duwt. Je moet alleen omhoog, recht vanuit het zadel. En met wat korte beugels gaat het ook lastig.
Ja, dat kost enige oefening.

Moggsy
Berichten: 473
Geregistreerd: 02-10-06

Re: AUSTRALISCH STOCKZADEL

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:45

Gaatjes bij maken en uitproberen.
Te lange beugels rijd ook niet lekker.
Ik neem aan dat je met 'die harde stukken aan de voorkant' de oren bedoeld.
Als je bovenbeen daar tegenaan komt dan zijn je beugels te kort. Of je moet jezelf zo enorm naar voren gooien dat je de oren raakt, dat kan ook, maar dat leer je in een stock vanzelf wel af.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 bezoekers