Westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
ElCid

Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-19 18:28

Het belangrijkste is dat een western zadel past! Merk is dan minder belangrijk. Jammer genoeg kan je dat niet zien door het zadel op de rug te leggen en heb je echt maten van de boom nodig ( en dus ook van je paard). De maten die je noemt zeggen niks over de maat van het zadel voor het paard; die maten zeggen alleen iets over de lengte van de seat ( zitting) en dus hoe het zadel voor jou past. Overigens kan die seatmaat ook weer verschillend zijn per ( type) zadel. Over het algemeen is een 16 inch vrij groot maar dat is ook weer afhankelijk van jouw voorkeur.
Op basis van de maten die je geeft kan je weinig met een westernzadel maat. Boomaten in westernzadels worden benoemd als Quarter, semi, full en extra full maar aangezien die maten per merk niet dezelfde boommaat hanteren zegt dat eigenlijk ook bar weinig.
Er wordt nogal eens gemeten aan de voorkant, tussen de concho's, maar ook dat zegt niets omdat de pasvorm ook afhangt van de twist ( steilheid) en rock ( ronding in de lengte) van de bars.
Afbeelding
Daarbij zijn heel veel zadels te lang voor de paardenrug en worden ze nogal eens te ver naar voren ( op de schouderbladen gelegd). Dat de lengte misschien goed was voor jouw paard zegt dus nul komma niks over of het wel/ niet past.

In alle merken vind je wel zadels met een soft seat en voor jouw doeleinden kan je best zoeken naar een allround zadel. Qua type zou ik op zoek gaan naar Old timer model ( A of slick fork) maar die zijn lastig te krijgen. Reining zadels zijn vaak erg lang; mogelijk een leuk trail zadel maar dan weer; het moet wel passen!

De enige manier om 100% zeker te weten dat een zadel echt past in passen met de kale boom ( door iemand die weet wat hij/zij doet en waar het zadel moet liggen) en er zijn een paar shops die dat doen maar het is dan een beetje de vraag of die boom ook echt in het zadel zit of een zadel op maat laten maken ( evt. meer informatie via PB.)

Wij maken westernzadels op maat en herstellen en passen ze aan en we hebben hier nu een maatzadel liggen ( via een Ned. shop in Amerika gebouwd) met een boom die kaal op het paard gepast zou zijn.........zadel past voor geen meter en er zit een standaard boom in die nooit kan passen op het paard waar het zadel voor gemaakt is.

Het is een hele lastige materie en jammer genoeg lopen er meer paarden rond met een slecht passend zadel dan met een goed passend zadel.

Dus zoeken naar een betrouwbare zadelpasser ( bestaan die? ) en niet alleen zadelverkoper die ook zegt zadelpasser te zijn.

Garland is een zadel van middelmatige kwaliteit en lagere prijs; absoluut geen topkwaliteit. Maar als het past en je er niet elke dag 8 uur op zit is het goed genoeg voor jouw doeleinden :o

Overigens is het "reining" en niet reinig ;-)
Laatst bijgewerkt door ElCid op 08-11-19 18:38, in het totaal 4 keer bewerkt


ElCid

Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 11:54

Mijn westernzadel met boom is ca. 55 cm lang...........Boomloos kan een prima optie zijn maar ook daar zal je toch op de pasvorm moeten letten en zal het zadel aangepast moeten worden door een kundige zadelpasser en zal zowel ruiter als paard zich er prettig bij moeten voelen.
De zadelboom is ontworpen om de paardenrug te ontlasten; die moet dan natuurlijk wel passen maar boomloos is dus ook niet meteen de oplossing!

ElCid

Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 10:35

Citaat:
Mijn te lange zadel heb ik uiteindelijk verkocht aan een andere zadelverkoper, die ook 'pasconsulten' doet. Dat zou ik echt afraden, dat is gewoon handel en de kans op een passend zadel is klein.


En dat is dus meteen het probleem. We hebben al diverse paarden gezien waar een zadel op was "gepast" die volgens die zadelpasser dus zou moeten passen; dus niet!
Zeker 2e hands zadelverkopers ( die zich ook "passers" noemen) hebben meestal geen idee wat er voor een boom in een zadel zit, nemen iets van de vorige eigenaar of "meten tussen de concho's" en hangen er dan een maat aan. Vervolgens kijken ze een beetje bij het passen, voelen met een handje en "ja hoor" het past.
Voorbeeld; een handgemaakt zadel van een bekende zadelmaker wat helemaal op maat werd gemaakt voor een paard met een probleem rug door ziekte. Door het goed passende zadel is het paard beter gaan lopen en was de rug wat veranderd; wij hebben het zadel aangepast ( de boom dus) en daarna is het nog een tijd met veel plezier gebruikt. Door omstandigheden is het zadel uiteindelijk verkocht aan een zadelverkoper/ "passer" die het aanbood als een ***maat boom............Dat kon dus helemaal niet! Zadelboom was aangepast en in 1e instantie al op maat gemaakt dus die boommaat was gewoon een gok die niet klopte.


Wat die QPA's betreft met veel te grote zadels, zo triest, dan zie je een zadel voorbijkomen met paardje eronder.
Maar het aanpassen van "standaard" zadels aan veel niet-western rassen ( Arabier, KPWN, Fries) is inderdaad een probleem en ik denk dat iemand dan beter kan zeggen "ik doe het niet" dan gewoon maar iets verkopen, wat velen dus wel doen. De meeste "standaard" bomen passen niet op paarden die anders gebouwd zijn dan de gemiddelde "standaard" Quarter ( wat overigens soms prima op een ander paard kan passen als die ook "standaard" van bouw is ). Het probleem is alleen dat die "standaard" paarden er niet zoveel zijn en dat die "standaard" bomen per merk kunnen verschillen.

Ik ben absoluut geen fan van boomloos maar ik kan me voorstellen dat als men door de " "bomen" :D het bos niet meer ziet"dat het soms de enige oplossing is of een maatzadel maar daar hangt toch een wat ander prijskaartje aan ( al zal het in sommige gevallen in vergelijking met topkwaliteit boomloos erg meevallen).

Wij hebben daarom alleen maatzadels die we sinds een paar jaar ook zelf maken na het wegvallen van onze zadelmaker die ons gelukkig het vak heeft geleerd. Ik zou eerlijk gezegd niet weten hoe we anders aan onze zadels zouden moeten komen :o .


ElCid

Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 10:56

DubbelDun schreef:
Volgens mij liggen de prijzen van de betere boomloosjes toch wel wat gunstiger :)
De goedkoopste Freemax is € 950, de goedkoopste Silverado € 1100, de luxere modellen rond de € 14/1500 , de Bob Marshalls -met als nadeel de hoge importkosten- beginnen bij €1800.

Volgens mij heb je voor dat geld nog geen handgemaakt op maat westernzadel met boom :)


Hangt er van af wat je wil en bij wie je het zadel laat maken ;) . Het verschil kan heel erg meevallen en benaderen de prijs van de Bob Marshall ( die ik dus zie als topkwaliteit boomloos :o maar dat is mijn persoonlijke mening ).

ElCid

Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 10:49

DubbelDun schreef:
Vrijbuiter34 schreef:
Als ik dit allemaal zo lees kun je het beste een zadel op maat laten maken?

Helaas zijn daar ook zowel nu als in het verleden teveel verhalen bekend dat het op termijn ook geen oplossing bleek... en dan zit je met een duur 'op maat' gemaakt zadel wat je zowat aan de straatstenen niet kwijt raakt omdat het 'op maat' voor één paard is zonder dat je er meteen vanalles aan moet laten 'verbouwen' om het passend te maken voor een ander paard. Áls dat al mogelijk is.



Inderdaad, maar er bestaat ook een manier om een boom zo te maken dat die altijd weer aan te passen is; zelfs met standaard houten bomen is dat het geval, wij doen dat regelmatig, maar daarvoor heb je dan wel een kwaliteitszadel nodig die uit en vooral weer in elkaar te krijgen is. Teveel, ook de "betere", zadels hangen aan elkaar van de spijkers, krammen en nieten en we komen nog wel eens bomen tegen die van waaibomen hout gemaakt zijn met slecht aangebracht rawhide, niet sluitende glasvezel of zelfs een loslatende polyesterlaag. Om nog maar niet te spreken van de leer kwaliteit....
Bij westernzadels geldt ook " in het land der blinden is 1-oog koning". Het is niet zo moeilijk om jezelf in te lezen over hoe en waar een zadel moet liggen op de paardenrug; Youtube staat vol met filmpjes. Maar 1 ding is zeker; vertrouw nooit een zadelverkoper/ passer op zijn/ haar blauwe ogen! Handel is handel of het nu om zadels, auto's of paarden gaat dus zorg voor enige kennis of neem iemand mee die echt kennis van zaken heeft.

Daarbij zal de pasvorm van een zadel met een kortere, iets rond lopende, boom veel makkelijker op meerdere paardenruggen passen dan de rigide, platte houten bomen die vaak ook nog ( te) lang zijn. Die laatste boom zit in misschien wel 95% van de westernzadels en is een van de redenen dat er zoveel pasproblemen zijn i.c.m. slecht aanmeten.

Overigens is het een redelijk fabel dat een paard zoveel veranderd in zijn bouw. Na het 5e/ 6e levensjaar is die verandering er eigenlijk niet. Behalve als een dier echt ziek wordt en heel veel afvalt of echt oud wordt zodat de rug gaat inzakken ( en dan moet je er toch niet meer op rijden!) Bij een gezond, goed getraind, paard kan je jaren, zo niet zijn hele leven, met dezelfde boommaat toe. Ervan uitgaande dat deze ooit wel goed is aangemeten. Die van mij heeft sinds zijn 5e een 6 3/4 ( gullet) boom met vrij platte bars; hij is nu bijna 15! Ook het maatzadel wat we voor hem gemaakt hebben heeft die maat en we passen regelmatig nog even met de kale boom.

Nadeel van veel "fabriekszadels" is dat ze zogenaamd na ca, 6 maanden tot een jaar opeens niet meer passen. Fabel dat dat komt door de bespiering is nonsens; de rugvorm veranderd niet of nauwelijk ( rugspieren worden nauwelijks dikker door training, maar meestal paste de boom in 1e instantie al niet ( ( om diverse reden zoals een te lange platte boom i.c.m. stug leer).

Een maatzadel kost meer dan de B en lagere kwaliteit zadels, dat is waar. Maar qua prijs kom je vaak lager uit dan wanneer je de topkwaliteit " standaard zadels koopt die bij de winkels op de plank liggen. Het is maar welke keus je wil maken en wat je er voor over kan en wil hebben. Als je dat afweegt tegen het feit dat je dan ( bij een goed aangemeten zadel!) klaar bent voor de rest van het paardenleven is die prijs de afweging zeker waard; zeker als het zadel in kwestie ( mocht het ooit nodig zijn) nog iets aangepast kan worden.

Niks mis met een goed passend "fabrieks" zadel maar daar zit hem nu net de kneep!

ElCid

Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 15:28

"Let's agree to disagree ", ik ben het eens met de uitzonderingen die je noemt van de te vette paarden en drachtige merries; dan gaat de buik in de weg zitten en zeker bij drachtige merries veranderd er veel maar de vorm van de rug zelf veranderd niet. Dus na de dracht past het, goed passende, boomzadel weer.

Mijn Arabier werd hoofdzakelijk buiten gereden en die heeft jaren met hetzelfde boomzadel gedaan ( hij leeft niet meer dus het zadel in kwestie is verkocht). Ik zie ook niet in hoe de rugvorm zou kunnen veranderen als je buitenrijdt versus trainen in de rijbak behalve als je alles laat verslonzen en alleen maar rond sukkelt waardoor de buikspieren minder worden waardoor de rug kan gaan doorzakken. Overigens zou dat voor korte, wat rondere zadelbomen ook nog moeten kunnen; de platte, lange en rechte bomen zullen dan inderdaad knelpunten gaan geven; vooral op de lendenen en schoft omdat ze gaan bridgen.
Overigens is het aanmeten van een zadel op 4/5 jarige leeftijd te vroeg, dat kan pas na het 5e levensjaar.
Zadel pasvorm heeft hoegenaamd niks te maken met spier op of afbouw. Bij paarden met te dikke buiken zal een boomzadel soms naar voren getrokken worden maar te dik is nooit goed ;) niet alleen m.b.t. het zadel.

Zoals ik al schreef hebben we meerdere paarden die al jaren, zomer of winter, hetzelfde zadel passen. Ook na een pauze van werk en ook als ze eens een "paar pondjes" meer of minder wegen. Waarschijnlijk hebben we dus gewoon echt heel goed passende zadels/ zadelbomen gemaakt :o .

ElCid

Berichten: 9219
Geregistreerd: 28-01-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 09:53

Je hebt gelijk! Back on topic.

Zoals ik al eerder schrijf is goed passen voor jouw paard en jou het belangrijkste; aan een foto heb je niks. Je kan een topmerk hebben maar als dat niet past heb je er niks aan; merk is dus van ondergeschikt belang behalve als je een nieuwe zou laten aanpassen dan heb je namelijk keuze in de bomen en is de kans groter dat je een kundige passer tegenkomt ( al is dat ook weer een gok!). Passen zonder te weten wat voor vorm de boom heeft heeft meestal weinig zin en de maten zeggen dus vrijwel niks.
Dan ben je dus weer terug bij af inclusief het feit dat er maar bar weinig mensen zijn die weten hoe een zadel zou moeten passen.

Dus zelf gaan kijken op Youtube of iemand met echt verstand van zaken op zoeken. Je kan geluk hebben en een passend zadel vinden, je kan pech hebben en dan een hoop geld moeten gaan uitgeven aan osteopaten of steeds een ander ( misschien wel/niet passend) zadel.

Ik kan je alleen maar succes wensen.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 bezoekers