Westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 10:48

Voor paarden met een korte rug is boomloos dan een goede optie omdat de westernbars die in een boomzadel zitten toch als snel 23" zijn en dan komt daar de leren bovenkant overheen.

Bijv. de Silverado (silverado.de) heeft een echte western-uitstraling maar maat 14,5" is slechts 57 cm en de kussens zijn slechts 52!! cm. Ze vallen ook nog eens ruim, ik pas er met maat 38/40 makkelijk in.

Verder heb je heel veel mogelijkheden in breedtes van pommel zodat elke schouder er onder past en ook de vorm van de kussens is aanpasbaar voor bij. paarden met een erg holle rug.


DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 12:21

Het is 'een' oplossing en in vergelijking tot een maatwerk boomzadel vaak een makkelijker weg.


DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-19 12:42

@GraceZarif: deze zadels zouden een kunststof boom hebben ipv een houten boom bedoel je ??
Er bestaan vele soorten kunststof bomen en even zo veel kwaliteiten, net als er heel veel soorten hout voor westernbomen gebruikt wordt en heus niet allemaal de beste soorten ;)
De prijs van een boomzadel kán iets zeggen over de gebruikte materialen, maar heus niet bij alle merken is dit het geval.

@FleurStyn: welkom in het doolhof van westernzadels :)
De inchmaat van de zitting hoeft niet iets te zeggen over de totale lengte van een zadel. Alleen de kinderzadels (tot maat 14") worden op kortere bomen gebouwd. Verder is het maar net wat de fabrikant aan wil houden als standaard. Soms zijn roundskirts wat korter als square skirted zadels, maar ook dit is per merk verschillend.

DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 10:08

@Achterom: fijn dat je nu een goed passend zadel hebt én je verhaal hier hebt willen doen.

Wel verbaas ik me dan weer over de opmerking van een zadelpasser dat ze je niet meer kon helpen, want "met niet-westernrassen was het gewoon te lastig."

Een Quarter, Paint of Appaloosa is net een gewoon paard, met hetzelfde skelet, dezelfde groeisnelheid etc. Dat westernmensen dát niet willen horen is al járen een probleem !!
Ook een QPA van 1,35 tot 1,55 kan geen zadel van 70+ cm kwijt.
Laatst bijgewerkt door DubbelFun op 10-11-19 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 10:47

Volgens mij liggen de prijzen van de betere boomloosjes toch wel wat gunstiger :)
De goedkoopste Freemax is € 950, de goedkoopste Silverado € 1100, de luxere modellen rond de € 14/1500 , de Bob Marshalls -met als nadeel de hoge importkosten- beginnen bij €1800.

Volgens mij heb je voor dat geld nog geen handgemaakt op maat westernzadel met boom :)

DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-19 12:34


DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 10:09

Vrijbuiter34 schreef:
Als ik dit allemaal zo lees kun je het beste een zadel op maat laten maken?

Helaas zijn daar ook zowel nu als in het verleden teveel verhalen bekend dat het op termijn ook geen oplossing bleek... en dan zit je met een duur 'op maat' gemaakt zadel wat je zowat aan de straatstenen niet kwijt raakt omdat het 'op maat' voor één paard is zonder dat je er meteen vanalles aan moet laten 'verbouwen' om het passend te maken voor een ander paard. Áls dat al mogelijk is.

Boomloos zal zeker niet voor ieder mens en/of paard de oplossing zijn én er is een hoop troep te koop (net als bij boomzadels), maar bij de betere zadels kun je van alles aanpassen mocht het paard qua bouw veranderen of het moet worden aangepast voor een ander paard.

DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-19 11:10

Voor het grootste deel kan ik me goed vinden in je verhaal.
Maar op de quote hieronder wil ik nog wel even in gaan.
ElCid schreef:
Bij een gezond, goed getraind, paard kan je jaren, zo niet zijn hele leven, met dezelfde boommaat toe.

Gezondheid kan een hoop doen met een dier qua vorm, maar ook het verschil in omvang van een 100% weideseizoen tegen stal/paddock in de winter kan een pasprobleem geven. En wat te denken van een drachtige merrie die tot de 6/7e maand gereden blijft worden (of nog langer) !!
Mijn eigen merrie gaat van een ovale rugvorm binnen 3 maanden naar een platte tafeltje's rugvorm en een boomzadel gaat dat écht niet volgen, een goede boomloos wel.

En dan het deel 'goed getrained'. Je gaat een jong paard beleren en laat netjes op een 4/5-jarige leeftijd een zadel aanmeten. Vervolgens ga je er alleen mee buiten rijden. Ik kan je garanderen dat dit zadel (hoe goed ook) binnen een jaar niet meer past. En dit geldt niet alleen voor pure recrea-ruiters, maar ook voor die mensen die dénken goed bezig te zijn met hun oefeningen om het paard vooral zo langzaam mogelijk te laten draven met het hoofd (te) laag, maar die geen idee hebben wat 'verzameling' betekent, laat staan dat ze het een paard kunnen leren.
Ook die boomzadels zullen na een tijdje niet meer passen, waar boomloos dat probleem niet heeft óf met een simpele aanpassing aan het zadel* opgelost kan worden. (*andere maat pommel en/of andere kussens).

DubbelFun

Berichten: 88596
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-19 10:05

@FleurStyn: je hebt helemaal gelijk, maar een deel van de terugkerende discussie is om mensen er wijzer van te maken :)

A Frinta is op zich geen verkeerd merk van Tsjechische makelij, maar ook dit merk kent zijn prijsklasses en dus ook verschil in gebruikt materiaal én manier waarop het bevestigd is. Ooit heeft iemand eens een zadel van dat merk gewonnen en dat was op zich al een opmerkelijk verhaal :)


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 14 bezoekers