Westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

FleurStyn
Berichten: 335
Geregistreerd: 13-06-10

Westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-19 16:52

Ondanks ik een echte dressuurmuts ben, heb ik recent de liefde ontdekt voor het western-rijden.
Voornamelijk het Trail in combinatie met reinig gedeelte spreekt zowel mij als mijn paardje aan. Je merkt haar echt opleven.

Nu, ben ik op zoek naar tips over de aanschaf van een westernzadel. Mijn dressuurzadel is op maat gemaakt, daar Styn geen/amper schoft en een zeer korte rug heeft. Ik ben helemaal nieuw in dit wereldje en het is nogal veel om zelf alles uit te zoeken...

Welke merken zijn goed, waar let ik op, waar zijn zadelpassers voor dit type zadel (België!!), zijn er verschillen in westernzadels, ...

Doel is dus: reinig, trail en wandelen :D
Mijn voorwaarden: zachte zitting
Styn (haflinger) haar voorwaarden: Bredere boom (33-34 in Engelse maat), kort qua lengte

Het zadel die ik heb mogen gebruiken was 15 inch, pastte voor mij en was qua lengte ook goed voor haar.
Zondag mag ik eens een Guarland (?) uitproberen, maar dat is een 16 inch.



Shoot! :Y)


FleurStyn
Berichten: 335
Geregistreerd: 13-06-10

Re: Westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 08-11-19 19:08

Dankjewel ElCid, heel goede uitleg, hier ben ik echt wel iets mee!

FleurStyn
Berichten: 335
Geregistreerd: 13-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-19 08:38

GraceZarif schreef:
Je zou lonestarstore.nl kunnen raadplegen. Komt ook aan huis, heeft o.a. Pool’s zadels welke met lichte materialen werkt (ipv hout).


Ik zoek het eens op, dankje!

FleurStyn
Berichten: 335
Geregistreerd: 13-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 10-11-19 08:41

DubbelDun schreef:
@FleurStyn: welkom in het doolhof van westernzadels :)
De inchmaat van de zitting hoeft niet iets te zeggen over de totale lengte van een zadel. Alleen de kinderzadels (tot maat 14") worden op kortere bomen gebouwd. Verder is het maar net wat de fabrikant aan wil houden als standaard. Soms zijn roundskirts wat korter als square skirted zadels, maar ook dit is per merk verschillend.


Zeg dat wel...

Het was al een hel om een gepast dressuurzadel te vinden die zowel voor mij als Styn ging. Ik denk dat we wel een reeks of 10 zadels hebben gehad, tot ik mijn laatste zadelmaker toevallig leerde kennen en hij voorstelde om alles op maat te maken. Hij legde alles tot de puntjes uit.
Echter weet ik niet of hij western-tuig doet, maar ik kan het maar vragen!

FleurStyn
Berichten: 335
Geregistreerd: 13-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 12-11-19 06:17

Ik las net even schuin door, maar discussiëren over dergelijke dingen zijn een straatje zonder einde (geen kritiek) :D

Ondertussen heb ik al meerdere zadels geprobeerd, maar nog niet hét gevonden.
Omdat ik tweedehands zoek is het natuurlijk net iets moeilijker, maar ik zie het persoonlijk niet zitten om pakweg 2000 euro uit te geven...

Tot nu toe zat de Garland voor mij het beste, maar was niet 100% voor Styn.
Vrijdag komt iemand een A. frinta passen.
Had al een foto doorgestuurd gekregen en ziet er heel erg net uit!

Iemand bekend met dit merk?


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 bezoekers