De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-18 17:16

Oryani schreef:
Ja, zo heb ik het gedaan, vond het gewoon zo gek dat er verschil zat op de zittinggaatjes.


Komt omdat het handwerk is :-)


Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-18 11:58

Ideaal is een pasconsult waarbij ik de ruiter in het zadel kan zien. Lukt dat niet dan proberen we een goede oplossing te vinden. Kun je je paard wel logeren? Qua last krijgen van je knie zul je echt moeten ondervinden na verloop van tijd of dit gebeurd of niet.:-)

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 18:50

Maddoxx schreef:
Dit is misschien een hele stomme vraag maar ik ben al een tijdje echt verliefd op dit type zadel... Alleen heb ik nog geen eigen paard.
Nu zie ik het zadel van Manifesto hier op de boktmarkt staan en jeukt het toch wel heel erg. Is het een goed idee zo'n zadel 'alvast' te hebben, omdat het toch aan te passen is?

(Help me asjeblieft uit deze illusie, eigenlijk weet ik dondersgoed dat je éérst een paard koopt, dán het zadel)


Op een zadelbok staat hij vast ook heel mooi in je woonkamer _O-
Of gewoon een paard kopen wat onder je zadel past ;-)

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-18 19:22

Maddoxx schreef:
_O-

Helaas ben ik ook best wel van de Ijscos. Denk niet dat dit zadel daarvoor geschikt is?


Ligt aan je Ijsco, heb meerdere IJsco's met een Freemax of Silverado zien lopen.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 20:12

Yellowbird schreef:
Dat valt inderdaad wel mee. Maar hoe zit dan dan met passen als ik een fork 6 of 7 nodig heb? Ze hebben toch geen paszadels in die maat? Dan weet ik nog niet hoe het zit


Tijdens het pasconsult meten we o.a. de juiste maat op. Daarnaast kijken we naar de conformatie van het paard en geven we je advies over de juiste pad. En ook niet geheel onbelangrijk, lengte van het zadel en balans van de ruiter moeten ook meegenomen worden. En wellicht vind je een Silverado wel veel lekkerder zitten ;-) Soms heb ik paszadels in grotere maten die, wanneer iemand serieus interesse heeft ook getest mogen worden. Er zijn bij alleen Freemax al 90 zadelcombinaties mogelijk, vandaar de keuze om bepaalde maten als pas assortiment op te nemen :-)

Oh en ik kom door heel Nederland en België, en combineer altijd ritten verder weg om de reiskosten voor iedereen leuk te houden :-)

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-18 22:20

Stuur mij maar een mailtje, dan plan ik een route. Vaak plaats ik nog een oproepje of neem ik nog wat geïnteresseerden op de route in nl mee :-)

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-18 16:08

bella24 schreef:
Heftig dat roze! 8-)

Ik heb twee vragen over de Freemax:

- wat vinden jullie van de positie van de beugelophanging? Op het oog lijkt het ophangpunt net te ver naar voren om echt in balans (verticale lijn) te kunnen zitten.

- en is ergens terug te vinden hoe het zadel van binnen opgebouwd is? Ik las dat drukmetingen goed uitpakken voor de Freemax maar wil graag weten wat hoe het komt dat de drukverdeling goed is.

Dank vast! :)


Qua fenderpositie: dit is heel persoonlijk. Daarom kijken we bij een pasconsult goed hoe je zit. De juiste inchmaat doet wonderen ;-)

De drukverdeling is goed door de stevige basis. De Freemax krijg je niet dubbelgeklapt. Door deze stevige basis icm met een goede pad en een ruiter die in balans kan zitten krijg je de juiste druk verdeling. Al heb je volgens de testen het best drukverdelende zadel, als deze niet goed wordt aangemeten en de ruiter er niet goed in zit heb je er nog geen fluit aan :-)

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-18 15:17

bella24 schreef:
Nou weet ik natuurlijk niet wat voor zadels jij hiervoor had Amanda ;) maar dit klinkt wel positief allemaal :)

Is de binnenkant van de Freemax nog steeds top secret? Of heeft iemand hem al eens uit elkaar gehaald? Ben toch benieuwd hoe de stevigheid gecreeerd wordt.


Nee hoor is gewoon gespoten foam :-)

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-18 20:27

Maddoxx schreef:
Is de freemax er eigenlijk ook in niet-leer variant?


Nee, hij is er alleen in een lederen variant.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-19 15:17

Voor de liefhebbers die nog opzoek zijn naar een Freemax of Silverado heb ik op de Facebook pagina van Kifrahorse een paar zadels met korting staan :-)

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 12:35

troi schreef:
Sjintoo schreef:
Kitty komt binnenkort langs :)


Goed bezig!

*\o/*

Ik zoek nog wat mensen op de route naar België of in België...

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 18:17

biancaaatje schreef:
hoi Allemaal,

Ik ben aan het verdiepen in een freemax zadel, nu heb ik er 1 vlakbij huis gezien tweedehands.
Waar moet ik allemaal opletten, zag je verschillende maten forken had namelijk.
Bij westernzadel met boom weet ik waar ik op moet letten. Maar ervaring met een fork heb ik nog niet.
Ook de pads eronder, moet dit voor boomloos zadel zijn of kan er ook een gewoon westernpad onder?

Wat zijn de verdere ervaring, positieve maar ook negatieve zijn welkom.

Ben benieuwd naar de reacties.


Wat leuk dat je interesse hebt in een Freemax! Mijn advies zou zijn, ga voor een pasconsult. Er komen zoveel factoren kijken bij het passen van een zadel, ook bij de Freemax. Daarbij kan ik of Ella je een goed advies geven over een juiste pad en singel. Een pasconsult kost minder dan de aanschaf van een nieuwe fork wanneer je toch net niet de juiste maat gekocht zou hebben :-)

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 18:57

biancaaatje schreef:
ik snap het verhaal over passen, maar vraag ook ivm tweedehands zadels. Die zijn natuurlijk ook weer bruikbaar.
Nieuw is altijd leuk voor de verkoop.
Ik vraag ook over ben je verplicht bepaalde pads te gebruiken. Ik mis hier je antwoord nog over.
Verder ook over diverse ervaringen, niet alleen vanuit een verkooppunt bekeken.
Goed pasadvies is belangrijk. Maar een 2ehands zadel kan ook goed passen natuurlijk.
:j


Uiteraard! Sommige klanten zoeken na een pasconsult een 2e hands zadel. Daar ben je zelf geheel vrij in natuurlijk. Het voordeel is dan dat je de juiste maten weet :-) Onder een Freemax moet in 99% van de gevallen een speciale pad met inlagen. Soms is het nodig om extra te shimmen. Er zijn genoeg bokkers die je iets kunnen vertellen over de Freemax :-)

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-19 17:01

Jetta schreef:
Mooi!
Ik vind de zadels allemaal eigenlijk erg mooi. En de kleurige pads…voor elk wat wils!
Wat mij wel vaak opvalt op de foto's: Veel zadels liggen op de schouder of tegen de schouder aan. Dat is niet prettig voor het paard en beperkt de beweging. Ook een boomloos zadel hoort de schouder vrij te houden. Echt wel iets om op te letten!


Ik vraag mijn af waar je dat op beoordeeld. De flexible skirt? Of de fork?

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-19 16:07

Jetta schreef:
Mooi!
Ik vind de zadels allemaal eigenlijk erg mooi. En de kleurige pads…voor elk wat wils!
Wat mij wel vaak opvalt op de foto's: Veel zadels liggen op de schouder of tegen de schouder aan. Dat is niet prettig voor het paard en beperkt de beweging. Ook een boomloos zadel hoort de schouder vrij te houden. Echt wel iets om op te letten!


Ik vraag mijn af waar je dat op beoordeeld. De flexible skirt? Of de fork?
Elk zadel hoort de schouder vrij te laten. Ja ik begrijp dat de skirt behoorlijk flexibel is. Maar als het op de schouder ligt, beweegt de schouder daaronder. De fork of pommel is één van de weinige harde delen aan een boomloos zadel. Een fork of pommel hoort sowieso niet op een hard deel van het paard te komen.
Vind je dat een skirt van een boomloos zadel wel op of tegen de schouder mag liggen?


Ik ben Freemax zadelpasser ;-)
En ja de flexibele skirt waar geen hard deel in zit mag "op" de schouder liggen. Zo werkt dat ook bij spring en vzh zadels. Door de flexibiliteit kan de schouder vrij onder de skirt of het zweetblad door bewegen. Zolang het kopijzer of de fork maar ver genoeg achter de schouder ligt, zodat deze ook bij rotatie vrij blíjft.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-19 08:11

Jetta schreef:
DubbelDun schreef:
@jetta: heb je een voorbeeldfoto van je eigen paard/zadel kombo ??


Ik wacht even tot mijn nieuwe fork binnen is, dan komen er nieuwe plaatjes. Kan even duren, want de fork moet gemaakt worden.


Heb je een Freemax of Startrekk Zadel?

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-19 09:04

Isa147 schreef:
Hoi allemaal! Voor mijn tinker ben ik op zoek naar een zadel en de freemax spreekt mij erg aan. Helaas kan ik geen passervice vinden die een beetje bij mij in de buurt is (omgeving Breda). De dichtstbijzijnde die ik kan vinden is Kifra horses in Arnhem en dan lopen de reiskosten al snel op tot boven de 100 euro := . Weet iemand een passervice die wat dichter bij huis ligt? :)


Gewoon een berichtje sturen, ik maak altijd routes :-)

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 13:58

Echt super leuk om al die berichten te lezen <3

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 17:20

Elfie schreef:
Hallo iedereen,

Ik stuit toevallig op dit topic en zou graag mijn probleem eens voorleggen aan andere Freemax ruiters.

Zijn er hier nog mensen die gewerkt hebben met het systeem van een testzadel en op basis daarvan een nieuw zadel hebben gekocht? En ervoeren jullie dan ook zo een groot verschil tussen testzadel en nieuw zadel? In mijn geval lag het testzadel heel mooi, paard liep er goed onder en de zweetafdrukken waren ook mooi egaal. Het nieuwe zadel vond ik vanaf het begin lang niet zo mooi liggen als het testzadel (maar goed, wat weet ik van zadels passen), maar volgens de verkoopster was het dezelfde maat en moest het zadel ingereden worden. Ook de zweetafdruk is niet mooi egaal (droge plekken achter de schoft) en de laatste keer dat ik ermee gereden heb (derde keer) was mijn paard ook helemaal niet blij meer...

Kan het zijn dat het zadel gewoon moet ingereden worden en dan echt even mooi gaat liggen als het testzadel? Of lagen jullie nieuwe zadels van in het begin goed?

Mijn paard is wel ongelooflijk gevoelig wb zadels, als er iets niet goed ligt naar zijn gedacht laat hij dat zeker blijken.

Voor de duidelijkheid, ik sta ook in (goed) contact met de verkoopster, die ook constructief meedenkt over een mogelijke oplossing. Aanbod is nu een grotere fork te laten steken, dit zou een fork 5 worden, maar ik zie hierboven een trekpaard met fork 5? Mijn paard is een volbloed arabier... Wel een breed exemplaar, maar toch. En ik denk dan direct verder, als het zadel met de nieuwe fork nog steeds niet goed is voor mijn paard, is het wellicht met zo een grotere fork moeilijker verkoopbaar? Natuurlijk wil ik liever een goed passende freemax ipv verkopen omdat ik daarop sowieso veel geld ga verliezen, maar met mijn geluk doorgaans :n zal ik dat risico alvast incalculeren.

Twijfels, twijfels...


Hey ook op bokt zie ik. Heb je mijn mailtje van gisteren al gezien?
Een ingereden zadel zit en ligt anders dan een nieuw zadel. Dit kost echt tijd en veel rijuren. Dit merk je voornamelijk aan de skirts vooraan. Ondanks dat een zadel ingereden moet worden moet wel de pasvorm goed zijn. Ik heb je een aanbod gedaan om er kosteloos een fork 5 in te zetten. Geen zorgen met edges erin wordt het gewoon weer een 4. Ik denk dat er hier genoeg mensen met ervaring zitten van het inrijden van een Freemax. Ik zie je mailtje wel verschijnen

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 21:34

BellaSharon1 schreef:
Kan je niet iemand laten langs komen( Kitty of Ella) om het echt te controleren of je zadel/fork goed ligt en zit?

Het duurt natuurlijk wel even voor een zadel goed is ingereden, een testzadel kan je dan ook niet vergelijken met een gloednieuwe!


Ik ben bij haar geweest :-) ( denk nu een jaar geleden? Correct me if i'm wrong ) we wisten van te voren al dat het geen gemakkelijk paard was qua zadels. Voordat ik kwam was er maar 1 (dressuur) zadel waar hij goed onder liep. Nadien ook het Freemax (test) zadel. Het blijft een uitdaging maar die ga ik niet uit de weg :D

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 11:54

Het lijkt erop dat er iets niet goed zit. Krijg je de skirt wel over de fork? Zitten de schroeven goed vast?
Vaak helpt bakpapier om de fork goed op het zadel qua positie te houden en daarna pas schroeven en het bakpapier er weer tussen uit halen.


Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-19 17:21

J_E schreef:
Ik heb een forkmeter besteld. Nu vraag ik mij af wat de juiste plaats voor de forkmeter is. Achter het schouderblad, of boven de singelplek?


3 vingers achter het schouderblad, daar waar de fork ligt. Singelplek heeft er niets mee te maken

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-19 11:06

Amigo_tje schreef:
Ik ben op zoek naar een seat saver in echte wol voor mijn zadel. Liefst in naturel kleur.
Niemand toevallig iets liggen ?

Ja heb ik liggen :-)

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 17:24

Oryani schreef:
Ik zou mijn freemax weer in gebruik willen nemen. Ligt al een klein jaar opgeborgen, nog niet ingereden.
Ik zou het willen inrijden op mijn Haflinger, zodat ik gewend raak aan het zadel en er zekerder in zit.
Alleen zou ik het zadel daarna wel op mijn warmbloed willen gebruiken.
Zij is echter veel smaller. Ik begrijp dat het zadel naar een breder paard zal vormen op deze manier, wordt dat een probleem bij de omschakeling?


Hoeft geen probleem te zijn, vooral niet als je zadel goed soepel is. Als ze beide ook een beetje dezelfde rug vorm hebben wordt het ook makkelijker. Je zit hooguit met de fork maat en eventueel lengte van het zadel.

Kitty_

Berichten: 3040
Geregistreerd: 10-03-04

Re: De FreeMax Western, boomloos westernzadel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-19 17:37

Haha zo grappig om te lezen hoe iedereen dat weer anders ervaart. Maar wel fijn dat het goed voelt Tjaakje!


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker