Tips gevraagd! Leer onderhoud........

Moderators: Apple, Coby, petraaken, C_arola, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-19 00:30

Ik doe eigenlijk helemaal niks. Heb er ook een hekel aan. Veel gebruiken is het middel om je leer goed te houden.

Ik denk dat mn oudste western hoofdstel 26jr oud is en dat zie je niet. Was duur, maar is nog soepel als nieuw. Wordt niet gek veel gebruikt. Hebben denk ik 10/12 hoofdstellen en je ziet amper verschil. De nieuwste heeft 2 jaar nieuw gehangen en wordt nu pas gebruikt.

Teugels koop ik altijd bij Arthur en zijn dan al goed vet. Gaan ook eeuwen mee.

Mn ene zadel heb ik nu 12jr en die is denk ik 4x schoongemaakt en ingesmeerd met iets van olie of vet. Nu had ik die echt maanden niet gebruikt, was groen en mijn tie strap was wat droog (ook al zijn die ook altijd van goede kwaliteit en al vet ) maar gewoon even ergste afgeveegd met handdoekje en gaan rijden. Alles weer goed......Behalve de basket print :)

Het andere zadel hebben we nu 5 jaar zoiets en zelfde verhaal, maar heeft minder stil gelegen.

Mijn laarzen heb ik ook al 12jr. Stap er alleen in om te rijden en weer uit. Doe er nooit iets mee verder.

Ariat's waar ik dan alles mee doe overleven wel maar 1 jaar.

De keren dat ik wel iets heb gedaan maak ik met een sponsje en zadelzeep wel alles schoon en gebruik daarna vet of olie. Maar alles is wel echt goede kwaliteit leer. Heb ooit van iemand een geperst hoofdstel gehad en dat brak al als je het vastpakte. Werd ook niet soepeler van rijden/gebruiken.

superpony

Re: Tips gevraagd! Leer onderhoud........

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 16:14

Goed leer droog je niet zomaar even uit. Ik heb echt niks hangen wat uitgedroogd is en ik gebruik meer dan de helft niet en doe er niks aan. Het slaat hooguit groen uit en dat veeg je zo weg.
Wat ik wel gebruik blijft altijd als nieuw.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-19 23:49

Doe eens rustig!

Het lijkt meer alsof je reclame maakt.

Ons leer wat groen is uitgeslagen komt door niet gebruiken. Ik heb 6 paarden en 2x zoveel hoofdstellen, dus gebruik niet alles.
Daarbij is dat groen zo weg en is het leer daaronder gewoon prima.

Droog opbergen of waar verwarming is, is niet altijd beter.

Zoals ik al schreef, mijn oudste western hoofdstel is denk ik 26jr oud en altijd op stal gehangen en is als nieuw. Nergens scheuren, nergens droog. Is in die jaren echt 2x schoongemaakt en ingesmeerd met wat vet wat we hadden.

Als ik dan iets prettig vind, is het de oke wax.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie