Tips gevraagd! Leer onderhoud........

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Tips gevraagd! Leer onderhoud........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-19 07:29

Als er iets is wat ik niet graag doe..... is het leer poetsen..... Maar ik wil wel dat het er goed uit ziet en lang mee gaat :D


Wie heeft er tips voor makkelijk, snel en goed leeronderhoud?


Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-19 07:44

Oh echt haha! Misschien is dat wel de oplossing... iemand zoeken die het leuk vindt!!

Die doekjes ga ik eens naar kijken! Tnx voor de tip!

Tot nu toe maak ik het eerst schoon met zadelzeep, geklieder met water en dan blijft de zeep ook nog in alle gaatjes en hoekjes zitten... en dan een laagje vet wat eeuwig blijft plakken waardoor het in no time weer vies is.....

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Tips gevraagd! Leer onderhoud........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 24-04-19 07:59

@marriefloor
oke, je poetst de viezigheid er af met de olie of balsem? welk merk gebruik je?

@M_arvellous
ga ik zeker proberen, blijft het daar ook echt mooi soepel van?

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-19 07:15

troi schreef:
Hmm klinkt handig spuitbussen en leerdoekjes maar met gevet, ongeverfd leer zou ik dat niet durven :o . Liever wat puur en simpel leervet op een doekje en daarmee insmeren. Gaat ook heel snel



Waarom zou jij dat niet doen?

Maak jij je leer niet eerst schoon dan? Welk vet gebruik je?

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Tips gevraagd! Leer onderhoud........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-19 07:18

@cissy
sop?! met allesreiniger of wat moet ik me daarbij voorstellen? Neatsfootolie heb ik nooit van gehoord, ga ik eens opzoeken!

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-19 07:44

Hum ja.... de spray maakt het iets makkelijker..... ik laat in der daad het sponsje in het zadelzeep bakje zitten, spons blijft schoon, je kan hem gelijk gebruiken en de zeep droogt niet uit!

Maar dan zit je nog met de zeep die in alle randjes en hoekjes blijft zitten...... met een kwast kun je dat wel aardig weghalen maar wat een gedoe... als je het laat zitten gaat daar juist veel vuil zitten...

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Tips gevraagd! Leer onderhoud........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-19 08:38

@chamion

ik heb altijd geleerd dat je leer niet lang in olie moet hangen omdat de stiksels dan slap/ zacht worden en kapot kunnen gaan.....

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Tips gevraagd! Leer onderhoud........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-19 10:13

Hahaha! Lekker vet!!

Maar dat is een goede vraag ja, maken de doekjes alleen schoon of verzorgt het ook?

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-19 11:08

SuperZodiaX schreef:
De leerdoekjes van de action zijn prima, maar momenteel gebruik ik speciale tack schoonmaakdoekjes die te koop zijn bij de agradi. Deze maken en schoon en vetten/olien wat in. Super handig. Ze heten Nettex quick tack wipes



Bevallen de Nettex doekjes beter dan de Action doekjes? Of zijn ze beter voor het leer?


Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-19 11:10

Sunshinedaan schreef:
Ik gebruik ook de doekjes van de action.
Er staat, reiniging, verzorging en bescherming van het leer.
Eens in de zoveel l tijd, smeer ik alles in met ledervet van Rapide.

Als de zadelzeep in alle hoekjes en gaatjes blijft zitten, gebruik je teveel :)

Ik maak een sponsje nat, knijp het heel goed uit, 1 klein veegje zadelzeep erop en maak het hoofdstel schoon.



Dat zou kunnen..... het schuim blijft in de richeltjes en gaatjes zitten .... ik gebruik de zadelzeep van stubben. Welke gebruik jij?

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Tips gevraagd! Leer onderhoud........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 25-04-19 11:47

Ja een kwast is handig want daar kun je ook eventuele zeepresten in de gaatjes en randjes mee weg halen... maar blijft veel werk.

Tot zo ver denk ik dat ik de doekjes eens ga proberen! Nu nog even op onderzoek uit of dat de doekjes van de Action of Nettex worden.... of beide kan ik vergelijken! Voordeel is dat je er viezigheid gelijk mee kan afpoetsen en je hoeft er maar 1 keer overheen!

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Tips gevraagd! Leer onderhoud........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-19 07:15

Wat grappig zeg al die verschillende oplossingen..... helaas nog niet aan toe gekomen om leer doekjes te halen bij de Action... dat lijkt mij de makkelijkste en beste oplossing.

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 29-04-19 07:24

Nou, als je zin hebt...... ;)

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 09:45

superpony schreef:
Ik doe eigenlijk helemaal niks. Heb er ook een hekel aan. Veel gebruiken is het middel om je leer goed te houden.

Ik denk dat mn oudste western hoofdstel 26jr oud is en dat zie je niet. Was duur, maar is nog soepel als nieuw. Wordt niet gek veel gebruikt. Hebben denk ik 10/12 hoofdstellen en je ziet amper verschil. De nieuwste heeft 2 jaar nieuw gehangen en wordt nu pas gebruikt.

Teugels koop ik altijd bij Arthur en zijn dan al goed vet. Gaan ook eeuwen mee.

Mn ene zadel heb ik nu 12jr en die is denk ik 4x schoongemaakt en ingesmeerd met iets van olie of vet. Nu had ik die echt maanden niet gebruikt, was groen en mijn tie strap was wat droog (ook al zijn die ook altijd van goede kwaliteit en al vet ) maar gewoon even ergste afgeveegd met handdoekje en gaan rijden. Alles weer goed......Behalve de basket print :)

Het andere zadel hebben we nu 5 jaar zoiets en zelfde verhaal, maar heeft minder stil gelegen.

Mijn laarzen heb ik ook al 12jr. Stap er alleen in om te rijden en weer uit. Doe er nooit iets mee verder.

Ariat's waar ik dan alles mee doe overleven wel maar 1 jaar.

De keren dat ik wel iets heb gedaan maak ik met een sponsje en zadelzeep wel alles schoon en gebruik daarna vet of olie. Maar alles is wel echt goede kwaliteit leer. Heb ooit van iemand een geperst hoofdstel gehad en dat brak al als je het vastpakte. Werd ook niet soepeler van rijden/gebruiken.


Goed leer maakt zeker verschil!!

Grappig, ik heb dat ook bij mij ariat's, een jaar en dan gaan ze scheuren link en recht bij de bal van mn voet. Maar dan doe ik er dus ook heel weinig aan. Maar iedere keer bij een nieuw paar denk ik, ik ga ze iedere weer even schoonmaken en invetten, ben er van overtuigd dat ze dan langer mee gaan maar het komt er nooit van.....

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 09:52

tweety_be schreef:
Leather Therapy producten van Absorbine, absolute aanrader!

Stap 1 is de Leather Therapy Wash, heel handig in gebruik, geen water nodig, enkel om je spons eens mee te reinigen. Droogt het leer niet uit, integendeel zelfs, deze stap voedt ook al.

Stap 2 is Leather Therapy Restorer en Conditioner, om het leer weer soepel en zacht te maken en houden. Gaat het leer ook al mooi van glanzen.

Stap 3 is Leather Therapy, Leather Finish, om het leer nog meer glans te geven. Hier heb je niet veel van nodig. Deze stap is vaak niet eens nodig als je de andere 2 producten regelmatig gebruikt.

Echt super tevreden over deze producten. Lang gezocht naar een goed middel dat het leer niet uitdroogt. Zadelzeep vind ik niet fijn, dat kan het leer uitdrogen en zelfs verkleuren. En ook olie ben ik geen fan van, verkleurt vaak het leer en is niet zo goed voor de stiksels.

Met deze 3 producten van Absorbine heb je daar geen last van. Alleen een spons of zachte doek nodig en water om de spons/doek te reinigen. Zadelmakers van o.a. Bob's Custom Saddles en verschillende Europese zadelmakers gebruiken deze producten om zadels te reinigen en restaureren.

Ben er ook fan van, gebruik het nu een half jaar en ik kan echt zeggen dat het werkt. Tack reinigen gaat ook zoveel sneller en het lijkt nog eens grondiger gedaan ook. Tack reinigen is een plezier geworden ;)


Interessant! Wellicht een keer proberen! Alleen als ik dan stap 1,2,3 zie pff..... ;-) Maar het valt mee als je enkele stap 1 en 2 af en toe doet.

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Re: Tips gevraagd! Leer onderhoud........

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 13-06-19 09:53

Ik heb nu de leerdoekjes van de Action. Makkelijk maar verzorgen het leer niet echt naar mijn idee....

Levita30
Berichten: 1357
Geregistreerd: 04-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-19 07:16

xyzutu2 schreef:
Ik vind die Absorbine ook wel interessant klinken met een nieuw duur zadel met kwetsbaar leer.
Hebben ze daar ook leerverzorgingsdoekjes van, of moet je toch weer met een spons/zeem/lap aan de gang?



Haha! Precies dat dacht ik ook, doekjes....?

Dat vind ik wel ideaal, ik pak snel even een doekje om langs mn hoofdstel of schoenen te halen!


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 bezoeker