Westernzadel veiliger dan Engelszadel?

Moderators: C_arola, Dyonne, Apple, Coby, petraaken

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 00:32

Funny04 schreef:
@ikke er is Nieks mis met haar ze is volledig goed gekeurd.Mijn instructeur zegt dat ze haar ruiters uitdaagt om te zien hoe ver ze kan gaan.

Slechte instructeur als die dat zegt. Paarden doen dat niet, dus goede trainer gaan zoeken. Eentje die ook echt naar jou en het paard kijkt.

In principe mag het niet uitmaken waar je op zit. Een goede zit is een veilige zit.

Ik rij meer dan 25jr in western zadels en daarvoor 15jr dressuur en spring zadels. Ja, ik vind westernzadels fijner, maar niet allemaal. Er zit ontzettend veel verschil in model en kwaliteit. Daarbij is een western zadel kopen en goed passen op je paard heel lastig. Er zijn maar zeer weinig mensen die dat kunnen. Een slecht passend westernzadel gaat heel veel problemen geven voor je paard, dus dan zit je niet veilig. En met de goedkope kartonnen western zadels met uitstekende spijkers al helemaal niet.

Dressuur zelfde. Ik heb er nog weleens op gezeten en de een zit me goed en de ander totaal niet. Waar ik lekker in zit.

Veiligheid komt meer uit een goede zit, goede tack, je manier van trainen etc etc. Alleen hele stroeve beugels of schoenen vind ik niet ''veilig'' voelen. Ik rij met jeans en laarzen met gladde zool en goede beugels. Ik val er nooit af, maar stel, als......dan wil je er wel makkelijk uit glijden.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 01:38

Funny04 schreef:
@superpony Ze hebben me altijd gezegd dat ze me uittest ik zal er nog eens laten controleren een keer te veel kan nooit kwaad mijn zadel past perfect ik laat het dikwijls nakijken dankjewel voor de tip

Dat doen paarden niet. En een trainer die je dat verteld, kan je echt niet serieus nemen. Als een paard bepaald gedrag vertoond heeft dat altijd een reden.
Veel voorkomende redenen;
Teveel energie
Pijn
Ruiter die slecht zit, verkeerde aanwijzingen geeft etc
Verkeerde voeding
Slecht passend tuig
etc

Je kiest een western zadel omdat je dat fijn vindt, of omdat je western wil gaan rijden. Niet om een probleem te verdoezelen. Zonde van je geld en gaat niet werken.

superpony

Re: Westernzadel veiliger dan Engelszadel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 12:58

Je stal voldoet niet aan de minimale eisen. Welzijn voor het paard moet altijd voorop staan. Je paard is gewoon dood ongelukkig en barst van de energie. Zal ook niet goed gevoerd worden ben ik bang.

Eerst een goede stal zoeken, zorgen dat je paard elke dag minimaal bij daglicht naar buiten komt en aan de basis dingen gaan werken. Misschien ook gan inlezen wat belangrijk is voor paarden, waarom ze veel vrij moeten bewegen, wat goede voeding is, wat een paard toont etc. Daarin heb je ook duidelijk niet de beste begeleiding om je heen helaas.

Een goed passend western zadel is duur, maar lost jouw problemen niet op.

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie