Split van Do's en don'ts voor de wedstrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ods
Forumcoordinator

Berichten: 38711
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Achterhoek

Split van Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-10 13:55


Giolli
Zeg maar Ber!

Berichten: 19226
Geregistreerd: 17-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 14:22

Haha, het streven! :D


Alleen:

Citaat:
Hoofd:
- Afscheren van neusharen, oogharen en de oren bijscheren.
- Wil je niet scheren? Knip dan de neusharen netjes bij zodat je geen lange rare sprieten hebt uitsteken, laat de oogharen zitten en knip het oor netjes bij zodat je geen bloemkolen hebt.




:n :n

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-10 14:24

:j

De niet scheren versie dus :)

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 00:33

teal is meer groen als blauw ;)
echt helemaal kaal qH? ik dacht het al eens een paar keer te hebben gezien, maar dat kon ik niet geloven...

jottum

Berichten: 1125
Geregistreerd: 30-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 09:44

Kijk dit is nog es een handig topic :D
Als er nou ook nog wat juryleden hun mening komen geven :P

Maar serieus, echt handig, zeker voor een beginner als ik. Dat van de showmanship had ik niet verwacht, dat je daar weer wel mag blingen. Dat wordt dan dus jasje verwisselen.

Misschien ook nog tips waar je ECHT mooie korte pleasure/trail jasjes van normale stof, of leer, kan kopen in NL. Dus geen lycra

Over de neusharen, een stukje afknippen kan toch ook? Of moet je als je knipt helemaal knippen?

spicegirl

Berichten: 9906
Geregistreerd: 31-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:37

als je perfect gegroomd-zowel ruiter als paard- binnenkomt, maak je een statement.
als je je paard zo uit zn box trekt, en je trainingsgear aan, maak je ook een statement..

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:40

tuurlijk dat is ook zo, maar wat ik merk van een aantal bokkers is gewoon heel erg een negatief beeld over mensen die nog zoekende zijn in de wedstrijd wereld.
en dan is het ook heel fijn dat je hier veel van kan opsteken.

wat ik alleen niet eerlijk vind is dat er dan gelijk wordt beweerd dat de sport hierdoor negatief wordt weergegeven.

we zijn nou eenmaal niet allemaal vanaf ons 1e bezig in de western en in deze tijden hebben heel veel mensen gewoon geen geld om compleet nieuwe outfits en zadels aan te schaffen voor een showtje.
imo haal je een groot gedeelte van de eigen beschermings middelen van een paard weg op het moment dat je de manen afscheert en snorharen knipt.

maar dat moet iedereen voor zich weten.

ik vind het alleen heel erg jammer om in meerdere western topics te lezen dat er heel erg veel haat en nijd is onderling!!
we zijn met niet zo heel veel (in verhouding met de engelse sport) laten we dan gewoon elkaar steunen en niet gelijk afkatten. (dit is niet persoonlijk op jou bedoelt, maar in het algemeen)

HumbleTalent
Berichten: 1263
Geregistreerd: 03-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:44

Niemand probeert elkaar af te katten. Ik denk alleen dat wel heel veel ruiters onderhand moedeloos worden van deze beginnende westernruiters. Deze beginners vinden vaak dat het allemaal maar onzin is en dat het allemaal nog niet hoeft en dat je in je 'trainingskloffie' (ik overdrijf) het ook allemaal prima kan doen want het gaat toch om hoe je paard loopt en je doet het allemaal toch maar voor de lol?

Dan vind ik dat je af doet aan de sport. Juist als je net komt kijken ga je zoveel mogelijk mee in wat gewenst is, want het laatste wat je wilt is negatief opvallen en als beginneling of apathisch bestempeld te worden.

En dat goed voor de dag komen duur is is heel kortzichting en een algemene misvatting!

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:52

@ HT: nou daar ben ik het niet helemaal mee eens.
het zijn nl echt niet alleen de "beginners" die dan buiten de toon vallen.

ik heb een tijdje geleden een wedstrijdje gereden bij de WRAN, en ben L3 gestart.
maar ik voelde me zwaar overdressed in de reining tov de ruiters die in de hogere klasses moesten starten.
die hadden dus wel hun alledaagse kleding gewoon aan.

dus het is niet zo zwart - wit.

dofuzz
Berichten: 1272
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: woonachtig in vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:56

HumbleTalent schreef:
Niemand probeert elkaar af te katten. Ik denk alleen dat wel heel veel ruiters onderhand moedeloos worden van deze beginnende westernruiters. Deze beginners vinden vaak dat het allemaal maar onzin is en dat het allemaal nog niet hoeft en dat je in je 'trainingskloffie' (ik overdrijf) het ook allemaal prima kan doen want het gaat toch om hoe je paard loopt en je doet het allemaal toch maar voor de lol?

Dan vind ik dat je af doet aan de sport. Juist als je net komt kijken ga je zoveel mogelijk mee in wat gewenst is, want het laatste wat je wilt is negatief opvallen en als beginneling of apathisch bestempeld te worden.

En dat goed voor de dag komen duur is is heel kortzichting en een algemene misvatting!


de waarheid en niets dan de waarheid!!!!
als je onder begeleiding gaat showen kun je ook nog heel wat lenen, dat scheelt de aankoop.

een voorbeeld : in belgie kwamen vorig jaar 2 (jonge) dames voor het eerst in NRHA shows aan de start en niemand zou aangegeven hebben dat ze niet jaren in de sport zaten. De hele outfit klopte tot in detail en de paarden waren goed getraind en showklaar. ze werden gecoached en getraind door een gerenommeerde reiningstal ( de Reiniacs als je het wil weten). op haar tweede show werd Dagmar Wouters BQHA champion amateur reining.het mooiste voorbeeld dat dromen kunnen waar worden mits goede begeleiding en een dosis geluk

HumbleTalent
Berichten: 1263
Geregistreerd: 03-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 21:56

Mister01 schreef:
@ HT: nou daar ben ik het niet helemaal mee eens.
het zijn nl echt niet alleen de "beginners" die dan buiten de toon vallen.

ik heb een tijdje geleden een wedstrijdje gereden bij de WRAN, en ben L3 gestart.
maar ik voelde me zwaar overdressed in de reining tov de ruiters die in de hogere klasses moesten starten.
die hadden dus wel hun alledaagse kleding gewoon aan.

dus het is niet zo zwart - wit.


Ik denk niet dat het verstandig is om de starters van de L3 of op dit moment zelfs van de L2 of L1 te bestempelen als een goede graadmeter.
Daarbij denk ik dat veel L1 ruiters en zelfs misschien L2 ruiters de WRAN gebruiken als een scholingswedstrijd of een ervaringswedstrijd en daarom minder aandacht besteden aan hun uiterlijk, maar daarmee ook aan de hele plaatsingen. En dat is oprecht jammer, want het brengt het niveau van de WRAN nog veel verder omlaag. Als iedereen bij de WRAN zich aan de begin post zou houden dan zal het niveau aanzienlijk gaan stijgen. Daarbij krijgen de beginners niet eens de kans bij de WRAN om te leren hoe het moet bij algeheel gebrek aan goed voorbeeld en veel te snelle doorstroming.

Maar genoeg over mijn visie op de huidige WRAN. Het is ook allemaal niet zwart - wit, maar mensen moeten ophouden te zeggen dat het allemaal zo niet hoeft en dat het allemaal maar voor de lol is want daarmee doe je gewoon af aan de westernsport!

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:01

beter overdressed dan underdressed.
je gaat je toch niet naar beneden aanpassen omdat anderen niet weten hoe het moet?

en de mensen die zeggen 'het maakt toch niet uit gaat alleen uiteindelijk om hoe ik rijd' kunnen beter gewoon weer dressuur gaan rijden. die hebben het gewoon echt niet begrepen!

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:06

@ HT: ohh maar ik denk niet dat mensen met, een "verkeerde" outfit, niet serieus met hun sport bezig zijn!!!
maar je kan ook heel serieus met je sport bezig zijn zonder elke week op een show te verschijnen!!!!

ik ben zelf van het type mens wat heel serieus traint, en les neemt, en af en toe een wedstrijdje doet puur om eens te kijken hoe we het doen op wedstrijd.
maar officieel starten ga ik pas doen wanneer ik thuis de sterren van de hemel rij.

@ Dofuzz: niet het hele land is goed bezaait met western wedstrijden!!!
en ik ben een tijdje geleden naar een aantal grotere wedstrijden wezen kijken, maar daar vond ik het niveau nou ook niet echt super hoor!!!

soflo

Berichten: 530
Geregistreerd: 29-10-08
Woonplaats: almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:13

Vera schreef:
Verder mag je lange manen ook stieken zoals korte manen.
In 2009 werd de Worldshow gewonnen door iemand met een dergelijke grooming!
http://www.youtube.com/watch?v=YDcV_U5VhM0


dit vind ik echt gaaf ,laat ze dat maar vaker doen.
ik vind het zo'n zonde om de manen kort te knippen.

dofuzz
Berichten: 1272
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: woonachtig in vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:23

Sann_e schreef:
Ik denk er al een tijdje over om show blousjes en show halsters te gaan verhuren!! - zou het wat zijn????? :O


vroeger deed in belgie western store Pallet dat maar ik weet niet of ze dat nog doen

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:23

nou sanne grappig, ik was al aan het denken dat er toch een markt moet zijn voor het verhuren van showzadels. maar dan wel echte goede (bobs, harris, ed).
kleding weet ik niet, zou ik nooit doen. (bah)

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:24

maar nu geven jullie het zelf dus ook al aan dat het niveau niet geweldig is!!!
maar dan is het beeld van de beginners toch ook afgestemd op wat ze om zich heen zien!!!!

als je voordat je naar een show gaat al eens eerder bij zo'n wedstrijd ben wezen kijken en je wil niet uit de toon vallen, dan volg je toch dat voorbeeld??? of ben ik nou zo simpel???

dofuzz
Berichten: 1272
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: woonachtig in vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:25

quarterH schreef:
huh? is het bokt.be geworden? :P
belgische futurity is volgens mij in belgie, neit in NL dus dat is dan voor ons al buitenland.

maar gelijk hoor.
verder is Q10 (aken) redelijk goed te doen voor nederland.


ik zei dan ook "hier in de buurt". ik denk onderhand inderdaad dat dit meer en meer bokt.nl.be is

dofuzz
Berichten: 1272
Geregistreerd: 22-02-06
Woonplaats: woonachtig in vlaanderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:27

Mister01 schreef:
maar nu geven jullie het zelf dus ook al aan dat het niveau niet geweldig is!!!
maar dan is het beeld van de beginners toch ook afgestemd op wat ze om zich heen zien!!!!

als je voordat je naar een show gaat al eens eerder bij zo'n wedstrijd ben wezen kijken en je wil niet uit de toon vallen, dan volg je toch dat voorbeeld??? of ben ik nou zo simpel???


op kleinere shows waar je voor een laag prijzengeld rijdt (-2000 $) gaan de "internationalen" niet alles geven in hun runs, maar hun paarden schoolen of zorgen dat ze 1 van hun 7 paychecks hebben voor de standings, of een nieuw paard uitproberen, .....

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:33

Mister01 schreef:
maar nu geven jullie het zelf dus ook al aan dat het niveau niet geweldig is!!!

Wat natuurlijk niet hetzelfde is dat de mensen er goed en verzorgt uitzien ;)

Sann_e

Berichten: 1301
Geregistreerd: 28-09-05
Woonplaats: Drenthe/Overijsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:33

quarterH schreef:
nou sanne grappig, ik was al aan het denken dat er toch een markt moet zijn voor het verhuren van showzadels. maar dan wel echte goede (bobs, harris, ed).
kleding weet ik niet, zou ik nooit doen. (bah)



Maar ik wil mijn Bob's niet uitlenen ;(

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Re: Do's en don'ts voor de wedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:35

jouw bobs is ook geen showzadel dus dat hoeft niet :p

HumbleTalent
Berichten: 1263
Geregistreerd: 03-10-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:36

Misschien is het een idee om een keer een WRAN show te organiseren waarbij alle goede showruiters van Nederland worden uitgenodigd om gratis te starten en hun paard te stallen en waarbij hun lunch verzorgt is etc. Een soort van clinic die deze mensen geven, maar dan in de vorm van de wedstrijd starten zoals ze dat ook op een grotere wedstrijd gedaan zouden hebben.

Een paar namen zouden zijn:
Karin van Bekkum,
Sarah de Weerd,
Roelie Muller,
Babara Ceusters,
Aline de Jong,
Ed Gosen,
Colin Rietdijk,

Laat die mensen is volledig gegroomed en uitgerust als voor een EK gratis starten om het voorbeeld te verbeteren bij de WRAN.

Edit: sorry Xono Y;(
Laatst bijgewerkt door HumbleTalent op 25-08-10 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Miss_Arie

Berichten: 2705
Geregistreerd: 09-04-09
Woonplaats: walcherse klei

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:38

@ Romkabouter: ik bedoel zowel rijdend als voor verzorging!! ;)

maar ik denk wel dat iedereen zijn best doet om er op zijn paas best op show te komen.
het kan ook je smaak zijn of je iets wel of niet mooi vind natuurlijk. :Y)

quarterH

Berichten: 6716
Geregistreerd: 23-01-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-10 22:39

of geef eens gratis toegangskaartjes weg voor echte shows aan L5 t/m L3 ruiters zodat ze kunnen zien hoe het moet :+
(Q10, kreuth futurity ed)