[NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33748
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-14 20:10

Ik zou dan geen join-up doen. De enige keer dat ik het gedaan heb is omdat ponylief dacht dat het heel leuk was om tegen mij op te steigeren als hij geen zit had om te longeren. Uiteindlijk heeft een keer een flinke trap verkopen meer geholpen dan een join-up...

Daarvoor heb ik natuurlijk ook op andere manier gecorrigeert... Maar dit was gewoon gevaarlijk.


Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 02:20

In mijn ogen is het grijpen naar de Join Up in een dergelijke situatie idd een quick fix en lost het probleem niet op, en al helemaal niet als er vervolgens weer in oude fouten teruggevallen wordt door de eigenaar.

Je suis Charlie.

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33748
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-14 06:57

Klopt, het hielp ook maar even.
Ik ben gelukkig ouder en wijzer.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-14 21:49

Dan maar hopen dat het wijzer worden bij 13 jarigen snel genoeg komt, zodat er niet nog meer pony's het slachtoffer hoeven te worden bij het "oplossen van problemen" met behulp van de JU.

Je suis Charlie.

ponyliefde12
Berichten: 71
Geregistreerd: 10-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 06:35

Cassidy schreef:
ponyliefde12 schreef:
Zo slecht is een join-up ook niet altijd.
Wat ik wel eens mee maak is dat m'n verzorgshet gwn niet te vangen is uit de wei omdat ie te geobsedeerd is door eten(eigenaar weet niks van pony's, probeer m wel wat bij te leren maar hij wordt alleen maar boos), laatst dacht ik dus, laat ik maar een join-up doen. En ja hoor, na 7 minuten voel ik zijn neusje tegen m'n hand. Ik kan lopen wat ik wil, maar hij blijft me volgen. Probleem opgelost :)


Is het probleem daarmee echt opgelost? Wil je straks iedere keer je verzorgshet op een Join-Up trakteren omdat hij anders niet te vangen is? Weet je dat je een Join-Up maar drie keer in een paardenleven mag toepassen?

En dan de volgende vraag: hoe zag jou Join Up eruit? Wat heb je precies gedaan?


Je kan het misschien niet echt een join-up noemen, hij bleef gwn in draf en ging soms in stap. Hij had net zo goed kunnen stoppen en eten. Ik laat m echt niet zo schrikken ofzo hoor!

Shetjes

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-14 06:36

Dus was het geen Join Up volgens Monty Roberts. Je bent hem gewoon gaan volgen en hebt hem zijn zin niet gegeven toen hij wegliep. Dat is een heel ander verhaal.

Je suis Charlie.

LarissaKas

Berichten: 127
Geregistreerd: 09-11-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 19:16

Mijn pony kijkt me eerst altijd even gek aan als ik begin,
maar reageert dan als een woeste hengst die nog getemd moet worden.
zo krijg je wel goede join-up ervaring! ;)
Hij komt wel altijd lief naar me toe {:}

MarlindeRooz
Correspondent

Berichten: 33748
Geregistreerd: 27-02-10
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 20:15

LarissaKas schreef:
Mijn pony kijkt me eerst altijd even gek aan als ik begin,
maar reageert dan als een woeste hengst die nog getemd moet worden.
zo krijg je wel goede join-up ervaring! ;)
Hij komt wel altijd lief naar me toe {:}

Heb je de openingspost wel gelezen???

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-14 20:41

Ik heb zo het vermoeden dat er berichten gesprokkeld moeten worden en dat idd de openingspost en alle pagina's die erop volgen niet bekeken zijn. Daarbij heb ik dan ook nog mijn twijfels of het in dit geval echt om de Join Up gaat volgens MR en niet om een gevalletje losgooien en opjutten. Helemaal als het dier dit vaker voor zijn kiezen krijgt. Arme pony.

Je suis Charlie.

evahorz
Berichten: 4
Geregistreerd: 14-01-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 17:46

Hoi!
Ik ben me echt aan het verdiepen in kuddegedrag en dat soort dingen. Ik zou dus ook heel graag een join ul willen proberen. Ik probeer ook vaak paardenmassages en op een andere manier te paardrijden: met respect

Goede uitleg

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-15 19:30

Je wil met respect met paarden omgaan en ook een JU "proberen"? Weet je zeker dat je het hele topic hebt gelezen?

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

zarynxa

Berichten: 26
Geregistreerd: 27-10-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-16 08:48

Toch ben ik voorstander van de join up. Ik heb met zeer dominante (gevaarlijke) paarden gewerkt en dan werkte dit prima. Overigens zie ik niet gek veel verschil met longeren behalve dan dat longeren een door jouw bepaalde afstand en snelheid is en dat hij nog spullen aan zn hoofd heeft ook. Een join up kent dus naar mijn mening meer vrijheid. Het geeft de eigenaar bovendien meer vertrouwen en overwicht. Meestal was ik per paard ongeveer 4-5 minuten bezig. De weken erop bestonden uit grondwerken en daarna zadelmak maken. Deze paarden hebben mij er nooit afgebokt of agressie getoond en hinnikten als ik aankwam. Echter paarden van andere mensen, die al getraind waren, hebben mij er soms wel afgebokt of luisteren slechter. Het is dus maar net hoe je er zelf mee omgaat.

Het leven is één groot feest, maar je moet wel zelf de slingers ophangen!

Lagoldy
Berichten: 70
Geregistreerd: 26-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 19:05

annemariev schreef:
Met verbazing je 'sticky gelezen. Niet dat ik van mening ben dat mensen niet anders over een onderwerp mogen denken, maar wel dat een moderator een sticky plaatst met een gekleurde mening.

Als je dit zo plaatst, zullen mensen denken dat wat jij zegt volledig juist is, en dat wil ik bestrijden. Een aantal zaken kloppen, een aantal zaken zijn feitelijk onjuist. Overigens duurt een goed uitgevoerde join up niet langer dan 4-5 minuten. Ik denk dat we een extra sticky moeten plaatsen. 2 maal over join up. 1 negatief, en een positief. Op dit moment zijn er diverse universiteiten bezig om een grootschalig onderzoek te starten, vanwege eerdere goede ervaringen met onze methode. Graag wil ik je in contact brengen met een professor van de universiteit van Zurich. Zij is een onafhankelijk wetenschapper.

Ook wil ik graag weten wat de rol is van moderator en wat er wel en niet mag. Met alle respect, je brengt mischien wel bedrijfsmatige schade aan doordat je het op deze wijze aanpakt. Nogmaals. Geen probleem als er 2 stickys komen. 1 met positieve uitingen/ervaringen en reacties van wetenschappers, en 1 negatieve met alle ideeen en ervaringen.

Dan kunnen de mensen zelf een keus maken. Zoals je het nu doet is niet juist omdat je jouw persoonlijke mening en ideeen brengt alsof het de waarheid is. Misschien is het wel jouw waarheid, maar dat wil nog niet zeggen dat het de enige waarheid is.

Alvast bedankt voor de moeite, ik hoor graag van je.

Annemarie van der Toorn


Zou u mij een bericht willen doen met de voordelen en nadelen ik vind het heel interessant!

poemalover18
Berichten: 15
Geregistreerd: 04-09-16
Woonplaats: overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 00:10

Dankjewel voor deze gedetailleerde uitleg, ik heb me al een tijdje in join-up en de follow-up verdiept.

Ik heb nu een konik ruin als verzorgpony die dominant is vanuit onzekerheid.

Hij is zadelmak maar als je er op zit dan zet hij geen stap omdat hij simpelweg niet weet wat hij moet doen, dit ook tijdens het longeren.

Ik ben aan het uitproberen/zoeken wat voor hem het beste werkt. Zijn sowieso bezig met vrijheidsdressuur, grondwerk en lekker met elkaar spelen (hij loopt achter je aan in de wei volgt je ooveral) en af en toe er op zitten en als hij uit zichzelf een stapje zet uitbundig belonen.

Aangezien zijn dominante gedrag en aangezien ik hem nog maar 3x gezien heb en er nog geen rangorde tussen ons is vastgesteld ga ik dit erg rustig bij hem proberen. Rustige rondjes laten lopen totdat hij de symptomen vertoont. Mezelf afkeer van de pony en hem naar mij schouder laten lopen, nog geen aandacht aan de pony geven en rustig een stukje lopen.

Als er nog tips voor mij zijn hoor ik het graag.

Waratje
Berichten: 10176
Geregistreerd: 03-11-03
Woonplaats: Bennekom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 16:57

Als hij onzeker is zou ik niet met de gangbare join up werken, maar vooral het paard veel uitleg geven over wat je graag van hem wil. Uitleggen wat je wil en belonen als hij de goede kant op denkt is voor een onzeker paard veel belangrijker dan gedoe over rondjes en smakken :j

Wees consequent, maar niet altijd....
If nothing goes right, go left!

Sunneva

Berichten: 2383
Geregistreerd: 08-11-10

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-16 17:30

Met goed uitgevoerd loswerken bied je juist duidelijkheid! Je verteld het paard immers wat je graag van hem verlangt op een duidelijke en voor hem makkelijk te begrijpen manier. Voorwaarts is voorwaarts, langzamer is langzamer en omdraaien is omdraaien. Met zoveel energie als nodig en zo weinig als mogelijk. Het paard zal niet voor niks daarna achter je aanlopen. Dit heeft alles te maken met het feit dat hij steun vind in jouw zekerheid, zelfvertrouwen, leiderschap en duidelijkheid.

Het rustig rondjes laten lopen heeft mijn inziens weinig nut, als je het loswerken (werken met je lichaamshouding en energie) niet genoeg beheerst, heeft werken aan het halster veel meer effect.

En ook daarin geldt dan: de hulp zo grof als nodig en zo subtiel en zacht als mogelijk! Waarin je er natuurlijk naar streeft de hulp ook steeds subtieler te kunnen geven.

What if I fall? Oh, but my darling, what if you fly?

karim18

Berichten: 114
Geregistreerd: 21-08-09
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 22:55

Wauw, wat een interessant topic dit. Veel informatie!
Ik vond de Join up uit de Heartland boekjes altijd machtig interessant (heerlijk hoe cliché :') ) Maar ik denk meer vanuit een paardenpsychologisch oogpunt. Door dit te lezen, is die interesse weer helemaal opgeborreld. Maar ook zeer verhelderend om te lezen dat een Join up vaak helemaal niet nodig is, en niks toevoegt, dat is een kant die maar weinig belicht wordt, in de oppervlakte.

Renee Polder Fotografie - Klik hier voor mijn instagram - Beschikbaar voor boekingen om jouw viervoeter vast te leggen zoals jij hem of haar kent

aveline
Berichten: 39
Geregistreerd: 15-11-15
Woonplaats: In de hondenmand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-17 23:03

Kan het zijn dat een paard dominant is uit onzekerheid? Ik denk dat zo'n paard snakt naar een echte leider. Dominantie wordt nogal vaak de schuld gegeven, maar vaak ontstaat het uit de onwetendheid van de mens.

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-17 20:34

Ja dat heb je goed. Als jij geen leiding geeft aan je paard moet hij dus zelf de leiding nemen. Als hij echter zelf ook niet sterk in zn schoenen staat wordt het een zooitje. Dat zien mensen soms als dominantie terwijl het onzekerheid is.

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

HappyHorse4

Berichten: 78
Geregistreerd: 26-03-18
Woonplaats: op de wereld ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-18 14:56

Fijn dat alles nu bij elkaar staat in plaats van verspreid!

Horses are like dreams, but better.

EpiqueCheval

Berichten: 58
Geregistreerd: 05-12-18
Woonplaats: Leende

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-18 12:09

karim18 schreef:
Wauw, wat een interessant topic dit. Veel informatie!
Ik vond de Join up uit de Heartland boekjes altijd machtig interessant (heerlijk hoe cliché :') ) Maar ik denk meer vanuit een paardenpsychologisch oogpunt. Door dit te lezen, is die interesse weer helemaal opgeborreld. Maar ook zeer verhelderend om te lezen dat een Join up vaak helemaal niet nodig is, en niks toevoegt, dat is een kant die maar weinig belicht wordt, in de oppervlakte.



Grappig dat je dit noemt, de dochter van m'n partner heeft volgendeweek een boek bespreking (over een boekje Heartland) Waarin we samen hebben gelezen.

Zelf leer ik de join en follow up momenteel via E-quine.com. Dit is dan weer afgeleid van de Monty Roberts theorie. Ik kan me zeker wel vinden in deze post. *\o/*

Ik ben nieuw op bokt, hoi hoi !!
Gek op mijn allerliefste paard Hetske <3
Check mijn blog! https://www.epiquecheval.com/blog-vlog/,
Hoop hier veel te leren en informatie te verzamelen :D

PipMarly
Berichten: 100
Geregistreerd: 11-01-22

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-22 20:22

Wat interessant dat er over dit onderwerp een topic is. Ik lees momenteel het boek van Montey Roberts om me te verdiepen in join-up. Dit heb ik in het verleden ook al gedaan en soms toegepast. Ik vind het zelf een prettige, paardvriendelijke benadering.

Dierenfysiotherapeut in Overijssel


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 bezoekers