[NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

 
 
Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

[NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 16-03-06 19:46

Omdat er toch regelmatig weer topics geopend worden over de join-up en het soms niet duidelijk is of degene die de join-up toepast ook echt doorheeft waar hij mee bezig is, bij deze een kleine samenvatting en links naar eerder genoemde topics over de join up, zodat niet iedere keer dezelfde discussies worden gestart.

Om te begrijpen hoe de join-up werkt, moet je je eigenlijk een beetje verdiepen in het kuddegedrag van een paard.

Een kudde in de natuur bestaat uit een groep merries van verschillende leeftijden, hengsten t/m een jaar of twee, een leidende merrie en een leidende hengst.
De hengst bevindt zich vaak achter de kudde, beschermt deze tegen roofdieren en rivalen, drijft de kudde van achteren op. Daarbuiten is hij ook verantwoordelijk voor het drachtig maken van de merries. Meer niet, maar minder ook niet.
Hengstveulens die ouder worden, worden door de leidende hengst uit de groep verstoten, en vormen vaak vrijgezellenkuddes, tot het moment dat ze een eigen kudden stichten en/of het bij een gevecht om het leiderschap winnen van een rivaliserende hengst en zijn kudde overnemen.

De leidende merrie - meestal een wat oudere merrie - beslist waar de kudde die dag heengaat, waar wordt gegeten, waar wordt gedronken. Deze merrie is ook verantwoordelijk voor de opvoeding van de paarden in de kudde. Jonge paarden kunnen af en toe heel vervelend zijn, en kunnen dan als straf uit de kudde worden gezet, uit de kudde gejaagd voor een onbepaalde tijd, tot de leidende merrie beslist dat de straf lang genoeg heeft geduurd en het paard weer terug de kudde in mag. Om te begrijpen wat deze straf eigenlijk inhoudt moet je weten dat een paard een kuddedier is. In de kudde vind een paard zijn veiligheid, een paard alleen is in levensgevaar, moet altijd op zijn hoede zijn, loopt altijd gevaar op een onachtzaam moment ten prooi te vallen aan roofdieren. Als je een kudde paarden bekijkt, dan is er altijd wel eentje die de wacht houdt, die de anderen kan waarschuwen als deze liggen of staan te slapen. Een paard kan niet zonder kudde.

De join-up is een methode die bekend is geworden door Monty Roberts. De join-up bootst in principe het gedrag na van de leidende merrie die een paard uit de kudde jaagt, en die het paard na tekenen van overgave en onderdanigheid weer terug de kudde in vraagt. Hij maakt daarbij gebruik van een afgesloten ronde kraal, en bevind zich ten tijde van de join-up alleen met het paard in die kraal. De persoon in het midden van de kraal jaagt het paard van zich weg met behulp van het gooien van een longeertouw naar de achterhand van het paard, zonder dit paard echter te raken. Hij maakt daarbij abrupte bewegingen, schouders breed en gaat met de volle breedte naar het paard staan. Na verloop van een paar rondjes wordt er van hand veranderd, de persoon snijdt het paard de pas af en laat het paard, weer door hoekige bewegingen de andere kant opgaan. Op een gegeven moment gaat het paard doorkrijgen dat hij toch niet bij de persoon in het midden vandaan kan, en krijg je de eerste tekenen van onderdanigheid. Een oortje op de persoon in het midden gericht, het hoofd gaat zakken, het paard gaat likken en kauwen. Op dat moment stopt te persoon in het midden met opjagen, draait zich half van het paard af, blik op de grondgericht, met een beetje een bolle rug. Het paard gaat met zijn hoofd naar de persoon in het midden staan, en zoekt toenadering, komt op de persoon in het midden af en gaat met het neusje bij de schouder van de persoon staan. Dit is de join-up. Als de persoon dan wegloopt, nog steeds zonder het paard aan te kijken, zal het paard de persoon doorgaans volgen. Dit heet follow-up. De hele procedure duurt niet lang. Je moet daarbij het paard goed kunnen lezen, het ene paard heeft wat meer druk nodig, het andere paard wat minder. Sommige paarden, en dat risico heb je helemaal bij de wat dominantere paarden, zullen de correctie die ze krijgen niet zonder meer accepteren, het risico is dan altijd aanwezig dat het paard je aanvalt. Maar de join-up, mits goed uitgevoerd, lukt altijd.

Monty Roberts gebruikt deze methode bij het zadelmak maken van jonge paarden, maar ook voor de correctie van probleempaarden. Het is een manier om snel toegang te krijgen tot het paard, snel te laten zien dat jij de baas bent en hij beter maar niet in discussie kan gaan en eventuele discussies met het paard over leiderschap te omzeilen. De join-up is echter niet het wondermiddel om een betere band met je paard te krijgen, en als je met behulp van de join-up het paard op een voor de buitenstaander zachtzinnige manier hebt laten zien dat jij de baas bent, moet je die positie ook weten te behouden.

In mijn ogen is het bij heel weinig paarden echt nodig om de verhoudingen recht te zetten mbv de join-up, omdat je je paard toch psychisch erg onder druk zet. Je stuurt hem als het ware weg uit jullie kudde van twee, weg uit de kudde die voor hem veiligheid betekend, en het enige andere alternatief is dat hij buiten de kudde blijven (= de dood) of toenadering zoeken, zich onderdanig opstellen voor de straf die hij heeft gekregen maar waarbij hij niet weet wat het nou was. De "betere band" die je met het paard krijgt na de join-up is snel over als je weer terugvalt in je oude fouten, en iedere keer weer de join-up uit te voeren om weer de baas te worden is niet de oplossing voor eventuele dominantieproblemen. Lessen in de join-up op maneges met goedzakken van manegepaarden zijn in mijn ogen dan ook puur misdadig. Eens in de week een join-up meenemen terwijl het paard niets verkeerd heeft gedaan dito. En een uur lang een paard rondjes te laten lopen tot hij trillend en zwetend in een hoek blijft staan, omdat je de tekenen niet goed kunt interpreteren, of het paard geen tekenen vertoond uit het boekje of zoals hierboven beschreven grenst aan mishandeling.

Wat links naar eerdere topics:

[AR] (NH) join up

viewtopic.php?f=99&t=500764

viewtopic.php?f=15&t=533230

[AR] [NH] Join-up geen plaats?!

[VNA] [NH]Join up, hoe aanpakken?

viewtopic.php?f=15&t=510037

[AR] [NH] Join-up, hoe?

viewtopic.php?f=99&t=486355

[AR] [NH] Join-up

[AR] [NH] Wie is tegen/voor de join up???

viewtopic.php?f=99&t=486355&st=0&sk=t&sd=a


Met dank aan Cassidy!

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!


Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-06 20:49

Top!

Hopelijk zorgt dit stuk voor heel wat meer duidelijkheid over deze methode, heel fijn dat er eindelijk een sticky is!

Morgen.
...

Glorie.

cissy

Berichten: 19799
Geregistreerd: 14-10-03
Woonplaats: hut in Heicop

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 15:01

hehe eindelijk een sticky toppie toppie!

Trailerladen en grondwerk les http://www.horse-assist.nl

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 16:43

Nu ben ik benieuwd hoeveel bokkers deze sticky echt gaan lezen alvorens een topic over de join-up te beginnen.

Je suis Charlie.

Amable

Berichten: 9676
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 18:16

Waarschijnlijk veel te weinig Kijk maar naar alle vd topics terwijl er een hele duidelijke sticky is. Maar iig wel een duidelijk en goed verhaal!

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 17-03-06 20:45

Maar als die getem't worden komt er zonder pardon een slotje op

Trotse mama van dochters Svenna & Loys
Voorlopig paardloos!

Amable

Berichten: 9676
Geregistreerd: 04-10-03
Woonplaats: Eindhoven

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-06 21:08

Dat klopt En dat is ook heel positief! Maar het geeft wel aan hoe weinig mensen verder kijken dan hun neus lang is. Hoe weinig moeite ze doen om info te zoeken. Ze willen gewoon graag dat het ze toegewaaid komt

Meer weten over Amable, Paard en Inzicht? klik hieronder voor meer info!
Website---YouTube --- Facebook --- Instagram

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 00:49

Nou, soms doen ze er wel degelijk moeite voor hoor! Demonstraties bezoeken en Heartland boekjes lezen ...

Je suis Charlie.

annemariev
Berichten: 266
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Oudenhoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 14:33

Met verbazing je 'sticky gelezen. Niet dat ik van mening ben dat mensen niet anders over een onderwerp mogen denken, maar wel dat een moderator een sticky plaatst met een gekleurde mening.

Als je dit zo plaatst, zullen mensen denken dat wat jij zegt volledig juist is, en dat wil ik bestrijden. Een aantal zaken kloppen, een aantal zaken zijn feitelijk onjuist. Overigens duurt een goed uitgevoerde join up niet langer dan 4-5 minuten. Ik denk dat we een extra sticky moeten plaatsen. 2 maal over join up. 1 negatief, en een positief. Op dit moment zijn er diverse universiteiten bezig om een grootschalig onderzoek te starten, vanwege eerdere goede ervaringen met onze methode. Graag wil ik je in contact brengen met een professor van de universiteit van Zurich. Zij is een onafhankelijk wetenschapper.

Ook wil ik graag weten wat de rol is van moderator en wat er wel en niet mag. Met alle respect, je brengt mischien wel bedrijfsmatige schade aan doordat je het op deze wijze aanpakt. Nogmaals. Geen probleem als er 2 stickys komen. 1 met positieve uitingen/ervaringen en reacties van wetenschappers, en 1 negatieve met alle ideeen en ervaringen.

Dan kunnen de mensen zelf een keus maken. Zoals je het nu doet is niet juist omdat je jouw persoonlijke mening en ideeen brengt alsof het de waarheid is. Misschien is het wel jouw waarheid, maar dat wil nog niet zeggen dat het de enige waarheid is.

Alvast bedankt voor de moeite, ik hoor graag van je.

Annemarie van der Toorn

Kijken door de ogen van het paard | www.annemarievandertoorn.nl

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Re: [NH] Join up, weet waar je mee bezig bent!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 15:03

In deze sticky worden ook positieve dingen genoemd, een tweede sticky is helemaal niet nodig. Het meeste wat erin staat bestaat uit feiten, behalve het laatste stukje waar om die reden ook bij staat "In mijn ogen", en half bokt deelt haar mening dus ik vind het niet verkeerd dat het erbij wordt gezet. Dit vind ik wel een beetje vreemd:

Citaat:
1 met positieve uitingen/ervaringen en reacties van wetenschappers, en 1 negatieve met alle ideeen en ervaringen.


Waarom moet er bij een postitief verhaal over de Join-up een wetenschappelijk verhaal, misschien blijkt de Join-up wel helemaal niet zo positief te staan. En alsof er alleen "ideeen" zijn om in het negatieve stukje te plakken zijn, er zijn al genoeg bewijzen die zeggen dat een Join-up niet altijd positief is.

Er zijn veel te veel mensen die onnodig een Join-up uitvoeren, en ik hoop dat dit stukje daar verandering in brengt. Een Join-up kan hartstikke goed werken voor sommige paarden, maar het is geen manier om een band op te bouwen, en dat is wat veel mensen denken...

Ik begrijp wel waarom je niet wilt dat de Join-up in een negatief daglicht komt te staan door bokt, maar er worden geen onwaarheden verteld!

Morgen.
...

Glorie.

annemariev
Berichten: 266
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Oudenhoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 15:19

Dat jij het met het stuk eens bent, wil nog niet zeggen dat het juist is. Ik ben het zeker eens dat je join up niet zomaar te pas en te onpas moet gebruiken. maar dat het negatief is wanneer het goed wordt uitgevoerd, dat is dus niet zo. Als er wetenschappelijk onderzoek gedaan wordt, waarbij men test naar diverse zaken in het bloed, zoals bijvoorbeeld stresshormoon, etc, dan mag je dat niet aan de kant schuiven.

Als je mensen informeert, moet je ze volledig informeren en niet een eigen mening ventileren waarin feitelijke onjuistheden staan. Ik krijg veel mailtjes van bokkers die blij zijn met mijn reacties. zelf durven ze niet te reageren, omdat ze niet zo 'gebekt' zijn en mischien niet volledig op de hoogte. Ook schrikken ze terug van heel felle reactie van enkele onder jullie. Maar wel goede ervaring hebben opgedaan. Dat is ook de 'bokt' bezoeker. Als half bokt jouw mening deelt, dan doet de andere helft dat niet.

Als je een stuk schrijft voor een sticky moet het wat mij betreft inhoudelijk juist zijn. En dat is dit stuk niet. Kijk alleen maar naar de beschreven tijdsduur. Een join up duurt niet langer dan 4-5 minuten.

Zoals reeds eerder gezegd is het inderaad absoluut onjuist om een join up te doen die heel lang duurt. Dan heb je het niet goed begrepen,en kun je je paard inderdaad schade aanbrengen. Dat klopt inderdaad. Maar doe je het goed, kun je paarden met problemen heel goed helpen en een goede start maken. Het is niet het enige middel om een band op te bouwen met je paard. Zeker niet. Want die onstaat net als bij mensen, na een langere tijd en als je elkaar gaat vertrouwen. Wij werken dus vanuit het principe van join up verder. Vanuit respect en onderlinge samenwerking.

Kijken door de ogen van het paard | www.annemarievandertoorn.nl

Authentic

Berichten: 7850
Geregistreerd: 09-06-04

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 15:28

annemariev schreef:
maar dat het negatief is wanneer het goed wordt uitgevoerd, dat is dus niet zo.


Dat staat er ook helemaal niet!! Alleen veel mensen vinden het moeilijk om te bepalen bij welk paard het wel handig zou kunnen zijn en bij welk paard je het absoluut niet moet proberen.

Fijn dat jij blijkbaar goede ervaringen hebt met de Join-up maar ik heb in mijn omgeving alleen maar leed meegemaakt omdat mensen niet goed geïnformeerd waren, mensen gingen naar een demonstratie en zagen dat het paard na een Join-up opeens geweeeldig lief deed, dus deden die mensen dat ook. Zolang mensen tijdens demonstraties blijven doen alsof het voor elk paard werkt en dat je opeens *ping* een band hebt met je paard, moeten mensen door deze feiten bij de werkelijkheid gehouden worden.

Het werkt namelijk niet voor elk paard, als je paard niks verkeerd doet moet je je paard ook niet afstraffen. Want dat doe je met een Join-up, straffen. En een paard opvoeden gaat ook gepaard met straffen, dus het is heus niet altijd verkeerd, maar mensen krijgen de verkeerde dingen te horen over Join-ups.

Naast de tijdsduur zie ik geen feitelijke onwaarheden.

Morgen.
...

Glorie.

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 15:33

annemariev schreef:
Het is niet het enige middel om een band op te bouwen met je paard. Zeker niet.


Op wat voor manier vind jij de JU een middel om een band met je paard op te bouwen? Ik zie nl. totaal niet in op welke manier dat dmv de join-up zou moeten gaan, zelfs na je berichten gelezen te hebben.

gowatjuh
Berichten: 2
Geregistreerd: 14-03-06
Woonplaats: Wouw

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-06 18:24

heej dat is een goede methode mijn paard stoot elke vreemde in de wei uit als ze te dicht bij zijn vriende kome ik kan er goed mee rijde maar soms gaat het fout door dat ze dominant is en een aanstel hoek zoekt en daaruit steeds weg rent als ik dat het opgelost is ze weer gewoon heel braaf denkt u dat het iets is voor mii als ze miselijk aansteld in een hoek het komt niet elke dag voor zomaar eens oom de 2 weken xx gowa

[b]Hoi zin om een bericht achter telaten ? doe het graag. je krijgt altijd antwoord. zekker als je meer weet over mijn paard odessa of haar afstammeling Larome

willeke_x

Berichten: 2160
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: Hasselt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 12:38

vind het wel een héél interessant topic 'k blijf het volgen

O "If your horse is recreation for you, can you be recreation for your horse?"
Instructrice Timeless Art of riding: http://www.marionalblas.nl/instructeurs FB: https://www.facebook.com/equipassana/

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 12:48

@annemariev: aanpassingen en correcties van de sticky zijn altijd mogelijk. Als jij valt over de tijdsduur die ik heb neergezet, gaat Pink_Horizon daar vast wel verandering in willen brengen. Als jij wilt dat er onder mijn stukje een stukje van jouw komt, wil de moddie dat ook vast wel doen. Een tweede sticky is niet nodig. Dat de sticky gekleurd is, en dat in mijn ogen dan ook alleen maar het laatste deel waar ik mijn eigen mening verkondig, is niet meer dan normaal. Als jij die sticky had geschreven was hij ook gekleurd geweest. Ik heb met de moderator duidelijk overlegd en haar gewaarschuwd dan ik een compleet neutraal verhaal waarschijnlijk niet zou kunnen schrijven. Maar een samenvattend verhaal was gewoon nodig.

Je suis Charlie.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 13:05

annemariev schreef:
oals reeds eerder gezegd is het inderaad absoluut onjuist om een join up te doen die heel lang duurt. Dan heb je het niet goed begrepen,en kun je je paard inderdaad schade aanbrengen. Dat klopt inderdaad. Maar doe je het goed, kun je paarden met problemen heel goed helpen en een goede start maken. Het is niet het enige middel om een band op te bouwen met je paard. Zeker niet. Want die onstaat net als bij mensen, na een langere tijd en als je elkaar gaat vertrouwen. Wij werken dus vanuit het principe van join up verder. Vanuit respect en onderlinge samenwerking.


Hoeveel shetjes (bijv.) in handen van kinderen, die de join-up iedere week meenemen voor de betere band met hun paard, zijn daadwerkelijk probleempaarden? Hoeveel kinderen weten dat er na de join-up nog een heel traject volgt? Dat weet jij, dat weet ik, maar dat weten al die kinderen niet. De join-up doe je in hun ogen om een beter band met je paard te krijgen. Dat is het niveau van de join-up topics op bokt, en daar wilde ik verandering in brengen.

Bij deze nodig ik je uit om een stuk te schrijven dat positief gekleurd is. Ik kijk uit naar de aanvulling van de sticky.

Je suis Charlie.

willeke_x

Berichten: 2160
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: Hasselt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 16:43

mag 'k eens iets vragen? Misschien domme vraag... Ik probeer nu om een jong paardje aan de longe te laten lopen... Daarbij gebruik 'k lichaamstaal die je ook gebruikt in een join-up, nl: ik richt me met de voorkant van m'n lichaam net achter de achterhand, 'k wijs (als het paard linksom loopt) met m'n linkerhand richting schoft & hoofd van het paard zodat hij snapt welke richting en 'k draai met m'n touw om het paard vooruit te laten gaan... Nuja dit is verre van een join-up natuurlijk, maar eigenlijk stuur je hiermee ook het paard weg van je, welliswaar hangt het paard nu wel vast aan een longe. en je drijft het paard ook in een bepaalde richting. Misschien is het een domme vraag, maar het was even een bedenking die ik me maakte. Normaal longeer 'k zo dat m'n lichaam naar het midden van het paard wijst (net achter de schoft) en het paard tussen longe en zweep opgesloten zit, maar bij een jong paard dat nog moet leren aan de longe te lopen doe'k het op die manier omdat het die lichaamstaal kent...

O "If your horse is recreation for you, can you be recreation for your horse?"
Instructrice Timeless Art of riding: http://www.marionalblas.nl/instructeurs FB: https://www.facebook.com/equipassana/

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 21:29

Je omschrijft het al heel goed, je stuurt je paard weg, je jaagt hem niet weg.
Wat jij doet lijkt meer op de circling game van Pat Parelli, dan op de join-up. Mag ik vragen hoe lang je dit paardje al hebt?

Je suis Charlie.

willeke_x

Berichten: 2160
Geregistreerd: 06-12-04
Woonplaats: Hasselt

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-06 22:34

nog niet zo lang... ben er nog maar een maand of twee mee bezig. Ben bovendien niet met parelli bezig... 'k probeer intuïtief aan te voelen hoever 'k kan gaan met dit paardje en hoever ze staat in het leerproces. Ze is nu 2 jaar en 9 maanden. In juni wordt ze 3.

O "If your horse is recreation for you, can you be recreation for your horse?"
Instructrice Timeless Art of riding: http://www.marionalblas.nl/instructeurs FB: https://www.facebook.com/equipassana/

navaja
Berichten: 971
Geregistreerd: 14-05-04
Woonplaats: Breda

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 18:04

als ik het goed heb neemt de leidende merrie ook de drijvende functie op zich. Dat staat niet gelijk aan het wegsturen/wegjagen van de join-up

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-06 22:27


Je suis Charlie.

arans

Berichten: 9585
Geregistreerd: 03-06-05
Woonplaats: Nijmegen en Hoorn

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-06 20:15

iki weet dat je de join-up niet zomaar moet doen. Maar waneer is iest een join-up?? Als je het paard alleen maar (ongeveer) longeert door jij ligaam (zonder longeertouw). En hem daardoor in alle gangen laat gaan?? Of pas als hij naar jou toe komt??

En dan alle demostratie's die worden gedaan met paarden. Ik heb iemand gezen die een demostratie's gaf met haar paard. Dat deed ze al zo'n 6 jaar....( Anita Siks)
En mensen die een moeilijk paard toegewezen kregen en dar door middel van een join-up een demostratie te geven en het vertrouwen winnen. (marcel Sneek)( Hij geeft tevens cursense)

Dus waneer is iets nou goed of fout? Want met somige demostratie's leer je mensen juist aan dat het goed is om een join-up te doen.

Zelf heb ik ook nog nooit een join-up gedaan. Ik probeer wel veel ander grondwerk enzo. Maar een join-up is volgens mij niet nodig. En als je het doet heb er dan idd verstant van


(als aanvuling en als vraag)

You give me hope
When all my dreams
Seem like they're out of reach

arans @ [ITP] Shoralie(2) met 'haar' paardjes!

Anoniem

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 10:00

Je zit fout wanneer je de join-up toepast op een paard die dit helemaal niet nodig heeft. Het is voor probleempaarden een goede eye-opener maar het kan dan alsnog verkeerd uitpakken. Op zich zijn wij niet tegenstanders van de join-up maar eerder tegenstanders van de mensen met pony's/paarden die nog steeds denken zomaar een join-up uit te kunnen voeren op ieder paard zonder dat daar enige aanleiding toe is. Het is jammer dat mensen veel te snel 'vertrouwen' willen winnen en dan meteen overgaan op het afdwingen ervan. Dit weten ze niet aangezien zij denken dat de join-up zeer diervriendelijk is maar vertrouwen moet je nog altijd verdienen en dat komt met de tijd...

Ik vind dat iedereen zijn eigen mening moet hebben over een join-up zolang je maar wel weet waar je over praat. En ik vind het juist goed als er in dit sticky positieve en negatieve meningen/ervaringen komen. Als je ze beide apart zet denk ik dat mensen die het willen uitvoeren eerst de positieve gaan lezen en dan pas de negatieve. Als je ze bij elkaar zet kan men de pro's en de con's veel beter tegen elkaar afwegen. Het is alleen maar afwachten wanneer er mensen komen die het uitvoeren en er ook daadwerkelijk verstand van hebben.

jantineS

Berichten: 427
Geregistreerd: 04-03-06
Woonplaats: groesbeek

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-06 15:27

Heej,

Nog steeds een moeilijke questie:) Omdat wij allemaal maar gissen naar antwoorden. Wat is nu goed? Is er een juist antwoord? Het ligt zo in de mens zijn aard om in goed en slecht termen te denken. Maar wanneer je met je hart werkt en je verbonden voelt met je eigen gevoel van wat jij nodig hebt dan voelt een paard dat ook. Dan kan je je misschien een paar fouten permiteren. Daarbij denken als een paard...lastig

Maare wel even heel rilext dat er een duidelijk verhaal is. Daaruit kan ieder zijn eigen conclussie trekken. En wanneer het verhaal open blijft voor verandering dan is dat denk ik een rijkheid! En er bijvoorbeeld een professor van de universiteit van Zurich bij halen lijkt me echt super puik! (onafhankelijk wetenschapper, waarover annemarie het over had.)

Misschien is het wel belangrijk als we met zun alle zo'n compleet mogelijk verhaal te maken, zo kleurloos mogenlijk! Want uiteindelijk is samenwerken met elkaar veel waarden voller dan tijden lang bekvechten.
En waarscheinlijk houd iedereen er wel een andere mening op na. Prima toch, ieder zijn ding. Als er maar ruimte is voor elkaar en elkaars mening..

Er is toch niet een weg en gelukkig maar niet, anders zou iedereen telkes in de file staan...

http://www.bonterij.nl
Een plek om te ont-moeten.


Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 bezoekers