Natural horsemanship als doel of als middel?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Natural horsemanship als doel of als middel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 17:18

In een ander topic kwam naar voren dat sommige mensen natural horsemanship zien als doel. Anderen als middel.

Hoe zie jij dat nou?

Persoonlijk denk ik dat natural horsemanship een leerproces is met als doel om op een plezierige manier met je paard om te gaan. Ik heb daarin ook niet de behoefte om een uitgestippelde leerweg te volgen, maar ik bepaal zelf wat ik nuttig vind en wat niet.

Hoe zien jullie dat?

Nicolien_DF

Berichten: 647
Geregistreerd: 25-01-04
Woonplaats: Alkmaar

Re: Natural horsemanship als doel of als middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 21:25

De weg er naar toe is mijn doel. De uren lang samen plezier samen met je paard

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Natural horsemanship als doel of als middel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 22:09

En als je je doel hebt bereikt?

buzz

Berichten: 50
Geregistreerd: 08-08-05

Re: Natural horsemanship als doel of als middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 23:39

Voor mij is het meer een way of life, gewoon mijn manier van omgang en huisvesting van paarden (dieren). Het doel is een dier dat zo goed mogelijk in balans is. De middelen die ik daarvoor gebruik zijn soms regulier en soms NH.

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Natural horsemanship als doel of als middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 13:22

voor mij is grondwerk en middel om mijn doel te bereiken: en prettig te rijden en gehoorsaam paard

Jossie

Berichten: 287
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Natural horsemanship als doel of als middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 13:49

Ik sluit me bij jackie aan. NH is een middel om mijn doel te bereiken, dus via een zo duidelijk mogelijke manier je paard leren hoe hij met de mens dient om te gaan. Overigens las ik net in het Parelli-topic hier over bulten op het hoofd door een carrot-stick... geen NH imo!!!

Ik leen van iedere NH-goeroe iets en maak daar mijn eigen geheel van. Dus in bovenstaand geval van een paard dat niet achteruit gaat, niet meppen met een stick (zoals Parelli voorschrijft), maar liever met een ouderwets stemcommando (wat in mijn geval perfect werkt)!

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Natural horsemanship als doel of als middel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-05 18:19

Ik las ook ergens in een topic dat je met NH je emotie uit zou moeten schakelen.. das niks voor mij, ik ben een gevoelsmens.
Wel denk ik dat consequent zijn erbij hoort.

Ann

Berichten: 13253
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: Natural horsemanship als doel of als middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 18:34

Ik gebruik sommige dingen uit NH als middel om zelf beter te kunnen communiceren met mijn paard.
Maakt niet uit of dat nu onder het zadel is of voor het grondwerk.

Het is voor mij een soort van leidraad maar zeker geen bijbel. Ik pik er de dingen uit die ik bij ons vind passen, sommige onderdelen liggen ons totaal niet, die sla ik dan ook gewoon over

Ik zal wel enigszins "onverantwoord" bezig zijn volgens fervente NH-aanhangers, maar zolang ik een levenslustig, gehoorzaam en tevreden paard heb rondlopen, vind ik het wel prima zo

monya

Berichten: 1223
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Zaandam

Re: Natural horsemanship als doel of als middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 20:10

Emotie uitschakelen? Leg eens uit?

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Natural horsemanship als doel of als middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 21:26

Jossie schreef:
Ik sluit me bij jackie aan. NH is een middel om mijn doel te bereiken, dus via een zo duidelijk mogelijke manier je paard leren hoe hij met de mens dient om te gaan. Overigens las ik net in het Parelli-topic hier over bulten op het hoofd door een carrot-stick... geen NH imo!!!

Ik leen van iedere NH-goeroe iets en maak daar mijn eigen geheel van. Dus in bovenstaand geval van een paard dat niet achteruit gaat, niet meppen met een stick (zoals Parelli voorschrijft), maar liever met een ouderwets stemcommando (wat in mijn geval perfect werkt)!


Wat is dan jouw definitie van NH?

Het is toch niet voor niets NATURAL horsemanship?

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: Natural horsemanship als doel of als middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 22:06

O jee, bulten op het hoofd door een carrot stick? Das wel heel cru, ik ben eigenlijk nog nooit tegen gekomen dat je het paard dan naar achteren moet meppen? (ik heb niets van Parelli hoor dus daarin kan ik het ook niet gelezen hebben maar hier op Bokt had ik het nog nooit gehoord)
Ik ga dat topic eens doorlezen.

Ik sluit mij aan bij Ann, zo doe ik het ook ongeveer, zal idd. niet helemaal NH zijn maar als het werkt voor mijn paarden vind ik het prima.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Natural horsemanship als doel of als middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 10:28

Citaat:
niet meppen met een stick (zoals Parelli voorschrijft)

ik heb al mijn level 1 dvd's weer eens gekeken en ik heb toch echt niemand met de carrotstick op een paard zien timmeren..... zelfs niet bij een paard dat absoluut niet achteruit wilde, dat is uiteindelijk toch goed gekomen, maar niet dmv slaan met de stick...... ik ben door m'n level 1 heen w.b. grondwerk, maar ik heb Morrie nooit geslagen met de stick, alleen geaaid bij friendly en Morrie wilde ook pertinent niet achteruit in het begin..... it takes the time it takes zeg Parelli, met geduld komt alles goed....

Antheman

Berichten: 11830
Geregistreerd: 08-02-04
Woonplaats: bij de plas

Re: Natural horsemanship als doel of als middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 10:43

Ik doe het ook omdat het LEUK is!

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: Natural horsemanship als doel of als middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 10:43

Dat klinkt al een stuk beter smurf.
Maar als Parelli dus zegt: it takes the time it takes , waarom moet je dan binnen een bepaalde tijd door een level heen zijn? Of misschien bedoel ik geen level hoor maar dit is iets wat jij ergens anders eens zei, bepaalde dingen moeten binnen 3 weken onder controle zijn o.i.d. anders duurt het te lang, dat vind ik dan weer heel erg tegenstrijdig met deze uitspraak.
Voor Mozart bijvoorbeeld ben ik het weer roerend eens met die uitspraak, hij gaat zo snel als hij aankan, sneller kan niet bij hem, dat werkt averechts en dan ben ik weer terug bij af (ik doe dus geen parelli he)

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Natural horsemanship als doel of als middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 10:53

Citaat:
Maar als Parelli dus zegt: it takes the time it takes , waarom moet je dan binnen een bepaalde tijd door een level heen zijn?


omdat het pard zich anders gaat vervelen, er staat max. 3 maanden voor level 1, waar ik dus met een koudbloed die zeer respectloos was en onopgevoed en al bijna 7 jaar oud, in ruim 3 weken doorheen was.....

Parelli zegt ook: it never takes longer than 2 days..... en tot mijn verbazing klopte dat precies: je begint met iets, paard snapt er geen klap van, fout zit bij het mens, die geeft onduidelijke lichaamstaal, mens bekijkt thuis dvd nog eens, doet het de volgende weer en voila..... paard "snapt het inees".....

zo ging het tenminste bij mij, maar ik schijn buitengewoon achterlijk te zijn, want de meer intelligente medemens vindt de dvd;s zo kinderachtig en debiel, dat ze na een halve keer kijken alles al perfect doen.......ik heb ze allemaal zeker 5 x gezien, van a tot z......

Ann

Berichten: 13253
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: Friesland

Re: Natural horsemanship als doel of als middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 10:57

Al bekijk je ze 100x, zolang het werkt bij jullie is het toch prima zo? Iedereen doet het in zijn eigen tempo/ op zijn eigen manier.

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: Natural horsemanship als doel of als middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 11:13

Ik ben ook niet zo snel van begrip hoor.
Is ook 1 van de redenen waarom ik niet "een bepaalde methode" aanhang. Te veel info blijft bij mij niet hangen, kan ik ook niet lezen.
Misschien dat Parelli dan wel wat voor mij is omdat het in hapklare brokken wordt geserveerd alleen heb ik dan weer een ander probleem, ik heb geen video en kan ook niets met dvd's (geen speler)
Ben bang dat ik toch gedoemd ben tot een boek en die dan een jaar lang continu moet gaan lezen, anders snap ik er helemaal niets van

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Natural horsemanship als doel of als middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 11:15

ik heb ook geen video en dvd speler, ik bekijk de dvd's op mijn pc.....

Tanja

Berichten: 21539
Geregistreerd: 14-04-01
Woonplaats: Mantinge

Re: Natural horsemanship als doel of als middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 12:01

Dat kan ik idd ook doen maar ik vind het niet prettig zitten om gewoon alleen te kijken achter de comp. Heb laatst een dvd die op de Veronica gids zat geprobeert te kijken, dat hou ik dus geen 5 min. vol
Maar wellicht voor mij toch het proberen waard.
Ik heb al maanden hier die gratis dvd liggen die je op de site kan aanvragen, heb hem nog steeds niet bekeken

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Natural horsemanship als doel of als middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 12:05

die dvd is wel grappig, maar het is echt een promo-dvd.....

ik zie het niet als gezellig kijken, maar als studie, leren.... vervelend dus, en ik zit sowieso al de hele dag achter de pc, mij maakt het niet uit.
Als ik 2 minuten de tv aan heb, val ik in slaap, dus ik koop maar geen dvd speler...... heb ik toch niets aan

Jossie

Berichten: 287
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Natural horsemanship als doel of als middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 12:57

@ Callipo
Mijn definitie van NH is op een duidelijke en consequente manier met een paard omgaan, respect voor het paard en het paard voor mij. Zodat er wederzijds vertrouwen is en dat is een basisvoorwaarde om te kunnen samenwerken.

In een ander topic las ik een stukje over dat paard dat niet achteruit wilde, ook al kreeg het klop met de Carrotstick... tja, dat is niet mijn idee van NH. Natuurlijk zal het er in een kudde weleens harder aan toe gaan, maar ik ben en blijf een mens en geen paard. Ik bedoel hiermee aan te geven dat ik niet het nut inzie van dit soort acties, zeker niet als een stemcommando wel werkt.

Maar ik ben ook iemand die niet alleen Parelli volgt, maar van iedere NH-stroming iets gebruik wat mij en mijn paard voegt...

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Natural horsemanship als doel of als middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 15:35

Heel mooi hoor, 'duidelijk en consequent' zijn, maar hoe doe je dat dan? Op een mensenlijke manier consequent 'NEE' schreeuwen als hij iets doet wat niet mag, is ook consequent namelijk, maar is in mijn ogen absoluut NIET natural in paarden-taal.

Natural vind ik dat je jezelf de taal van de paarden aanleert, dat je op HUN manier communiceert en je zelf een houding van leider aanleert.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Natural horsemanship als doel of als middel?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-05 16:01

Volgens mij is dat aanleren van de taal een middel om het uiteindelijke doel te bereiken.
Overigens leer je je paard wel weer te wijken voor druk, met hulpmiddelen die je dan weer niet natural kunt noemen. Ik heb nog nooit een paard met behulp van een zweep of carrotstick en een leadrope iets duidelijk zien maken.
De vraag is dan of je alle hulpmiddelen wilt afzweren om ze ver richting natuurlijke omgang te komen?

callippo

Berichten: 3201
Geregistreerd: 03-06-02
Woonplaats: Enschede

Re: Natural horsemanship als doel of als middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 17:28

Een paard wijkt van nature prima voor druk hoor, dat is niet iets wat je ze hoeft aan te leren. Maar: ze wijken voor druk van hun soortgenoten, niet voor druk van roofdieren.
Bij het wijken voor druk leer je dus eigenlijk jezelf in de 'paard' positite te plaatsen. Door het wijken voor druk toe te passen zoals paarden dat onderling doen, begrijpt je paard ook dat jij paardentaal spreekt (of iig aan het leren bent )
En nee, paarden onderling gebruiken geen stick, maar om onze beperkte grootte/reikwijdte aan te passen aan het paard, gebruiken we die stick. Met de stick ben je net zo lang als een groot paard

Jossie

Berichten: 287
Geregistreerd: 22-07-04
Woonplaats: Noord-Holland

Re: Natural horsemanship als doel of als middel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 18:03

callippo schreef:
Heel mooi hoor, 'duidelijk en consequent' zijn, maar hoe doe je dat dan? Op een mensenlijke manier consequent 'NEE' schreeuwen als hij iets doet wat niet mag, is ook consequent namelijk, maar is in mijn ogen absoluut NIET natural in paarden-taal.

Natural vind ik dat je jezelf de taal van de paarden aanleert, dat je op HUN manier communiceert en je zelf een houding van leider aanleert.


Volgens mij heb ik nergens gezegd dat ik NEE schreeuw... Ik ben iemand die non-verbaal (dus met mijn lichaam) werk. Werkt bij mijn pony (opgegroeid in een natuurgebied en pas sinds een jaar in mensenhanden) erg goed. Met andere woorden, ik maak mij groot en zij wijkt. Ik nodig haar uit om te komen (kleiner maken en iets wegdraaien) en ze komt. Ik loop weg, zij volgt. Ik wijs met mijn vinger/hand naar de plek waar zij staat en zij maakt plaats. Mocht er enige verbale ondersteuning nodig zijn, dan zeg ik het gewoon en schreeuw ik niet. Achteruit in combi met vinger en boze blik spreekt ook boekdelen en werkt in mijn geval prima .

Zal vast geen paardentaal zijn, maar zij begrijpt mij uitstekend. En met haar vele andere paarden (en koeien) waarmee ik werk of gewerkt heb...

Natural misschien niet volgens de boekjes, maar gebaseerd op vertrouwen en respect en dat is weer wel een natural iets.
Laatst bijgewerkt door Jossie op 26-09-05 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt