ervaringen boomloos op breed en rond paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

ervaringen boomloos op breed en rond paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-05 22:27

gam heeft een flinke laag spek op zijn schouders, is van boven erg rond zodat mijn eerste ervaring met boomloos teleurstellend was. moet ik er wel bij zeggen dat ik toen geen singel met elastiek heb gebruikt, wat volgens sommigen dé oplossing zou zijn geweest.

nu rij ik gam met een passend engels dressuurzadel. hiervoor had ik een te kleine wintec. deze bleef dus mooi voor die speklaag klemmend liggen.
met de nieuwe zadel merk ik dat deze, net als wat de boomloze deed, naar voren schuift richting schoft. gelukkig nog niet zo erg als de boomloze, deze lag na een tijdje rijden óver zijn schoft.

mijn vraag is naar ervaringen met andere brede, ronde paarden en een boomloos zadel.
een zadel hoort voor de juiste bewegingsvrijheid minstens 2 vingers áchter het schouder te liggen. hoe doen jullie dat?!?!

HippoLogic

Berichten: 9558
Geregistreerd: 15-05-04
Woonplaats: Vancouver, BC, Canada

Re: ervaringen boomloos op breed en rond paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-05 22:54

Mijn Heather Moffett zadel (boomloos) ligt het beste op ronde paarden zonder schoft. Geen geschuif en zit prima (lekker zacht).

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: ervaringen boomloos op breed en rond paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 09:13

Pellie,
je mag mn HM zadel wel testen hoor. Kinke is ook rond en nogal spekkig

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: ervaringen boomloos op breed en rond paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-05 09:45

sox heeft die toch ook eens geprobeerd? zij is nog steeds erg te spreken over je zadel.
tot nu toe is nog niks echt goed op gam blijven zitten, op het te krappe zadel na.
ik maak van je aanbod graag eens gebruik! ik hoop wat centjes over te houden van mijn paardeninrichtingspotje, zodat ik een trailer kan kopen. dus dan kan ik je kant wel opkomen

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: ervaringen boomloos op breed en rond paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 09:52

klopt, Sox heeft het inderdaad getest.
Prima, het aanbod is onbeperkt geldig

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: ervaringen boomloos op breed en rond paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 10:52

Ik rijd zelf met een Barefoot Western. Dit ligt als een huis op mijn paardje, schuift helemaal niet, zelfs niet als ik opstap. De gewone Barefoot Cheyenne heb ik niet geprobeerd, omdat veel mensen van dit zadel zeiden dat het zou gaan schuiven op een rond paard.

Bij www.boomloosrijden.nl kan je een testzadel aanvragen van Barefoot. Je betaalt alleen de verzending naar de volgende tester.

Groetjes Dianne

Jellie

Berichten: 10283
Geregistreerd: 11-07-03

Re: ervaringen boomloos op breed en rond paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 11:18

Volgens mij heeft Pellie juist een barefoot gehad... maar weet dan niet helemaal zeker.
Zelf ga ik zo'n zadel over 1,5 week met Flanna testen. Zij is ook flink rond, dus ik ben benieuwd hoe dat bij haar zal liggen..

Duncan

Berichten: 1562
Geregistreerd: 02-05-04
Woonplaats: Nijmegen

Re: ervaringen boomloos op breed en rond paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 17:41

freeform lag ook prima op een spek-tink

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: ervaringen boomloos op breed en rond paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 19:28

ik heb ervaring met zowel Barefoot als Torsion, maar mijn ervaringen kent Pellie wel, mijn paard ook, heeft ze zelfs op gereden!

Mijn Tosion zadel blijft perfect liggen met een sympanova pad eronder, ik kan zelfs vanaf de grond opstappen als ik dat zou willen (moet voor Parelli level 1, dus ik ben het aan het oefenen, zowel van links als van rechts )

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: ervaringen boomloos op breed en rond paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 00:33

gheghe way to go smurf!!!

ik heb idd een barefoot gehad en dat werd 'em dus niet. maar nogmaals ik weet niet hoe het zou zijn geweest met een elastieken singel, ik gebruik nu de thorowgood wat erg mooi om zijn buikje sluit.

smurf, jij had nu toch ook een speciale singel bij Buitenzinnig vandaan? dat sympanova, wat is dat ook alweer?

op een torsion heb ik één keer testgereden maar dat was te minimaal om daar een echte mening over te vormen.

freeform, wat is dat ook alweer?

edit: teuntje, waarom zou een western stabieler liggen op een breed paard? weet je dat ook?

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: ervaringen boomloos op breed en rond paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 22:20

smurf, teuntje en duncan...???

flicka

Berichten: 5575
Geregistreerd: 17-08-02
Woonplaats: Brabantse land

Re: ervaringen boomloos op breed en rond paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 21:12

Je moet echt dat zadel van Kinke proberen, Pellie. Zit super, past super en is héél mooi om te zien.

Ik heb met beide Barefoots goede ervaringen, beide een week getest. Ga denk ik toch op voor de Cheyenne vanwege het makkelijker afstappen. Western stond wel héél mooi op die bolle. Ben bezig met potje. Geen van de boomloze zadels gleed weg bij het opstijgen, doe ik ook altijd met opstapje.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: ervaringen boomloos op breed en rond paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 21:19

ik heb geen verstand van westernzadels..... zou je aan Bianca of BZ moeten vragen

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: ervaringen boomloos op breed en rond paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-05 19:41

Citaat:
smurf, jij had nu toch ook een speciale singel bij Buitenzinnig vandaan? dat sympanova, wat is dat ook alweer?

nee smurfie, hier had ik een vraag over

sox, welke singel gebruikte jij bij de barefoots?
HM zadel wordt nog wel eens getest inderdaad, als het op zijn plaats blijft liggen is het een super zadel

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Re: ervaringen boomloos op breed en rond paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 19:49

Ik heb op Sweety een Randols liggen met een Neopeen singel. Hij schuift dus echt voor geen centimeter. Soms verbaasd het me echt. In het begin was ik voorzichtig. Dus ik gebruikte van die wollen onderdekentjes enzo tegen het schuiven. Maar nu kan ik er alle dekjes onder leggen (wat heel handig is nu kan ik ze allemaal terug gebruiken ) Ik singel ook niet bij na het opzadelen. En Sweety is ook goed rond en kan absoluut niet rechtdoor galoperen ze gaat altijd van links naar recht soms heel onverwacht dat ik met heel mijn gewicht in 1 beugel hang En zelf dan ligt hij nog steeds op dezelfde plaats. ik ben dus heeeeel tevereden met dat ding. Mijn Aussie ligt hier eigenlijk stof te verzamelen nu

Anoniem

Re: ervaringen boomloos op breed en rond paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-05 14:27

Mijn Haflinger is momenteel te zwaar waardoor alles ook glijdt. Haar Wintec ligt niet lekker, maar het westernzadel blijft wel stabieler liggen is mijn ervaring. Ik overweeg wel om mettertijd een boomloos zadel voor erbij te kopen. Mijn vriendin gebruikt dat zadel ook voor haar ronde haf, en behalve het schuiven bij opstijgen blijft ie verder goed liggen.

DianneM

Berichten: 9312
Geregistreerd: 10-03-05
Woonplaats: Alphen ad Rijn

Re: ervaringen boomloos op breed en rond paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 07:43

Pellie schreef:
gheghe way to go smurf!!!

ik heb idd een barefoot gehad en dat werd 'em dus niet. maar nogmaals ik weet niet hoe het zou zijn geweest met een elastieken singel, ik gebruik nu de thorowgood wat erg mooi om zijn buikje sluit.

smurf, jij had nu toch ook een speciale singel bij Buitenzinnig vandaan? dat sympanova, wat is dat ook alweer?

op een torsion heb ik één keer testgereden maar dat was te minimaal om daar een echte mening over te vormen.

freeform, wat is dat ook alweer?

edit: teuntje, waarom zou een western stabieler liggen op een breed paard? weet je dat ook?


Ikzelf denk dat het stabieler ligt doordat het westernzadel groter is dan de cheyenne, aan de achterkant lopen de "zweetbladen langer door. Verder zou ik het ook niet weten, heb zelf geen Cheyenne getest, omdat me dat al afgeraden werd. Gewone zadels met boom schuiven zowiezo altijd op mijn paardje, ook al passen ze goed..

Groetjes Dianne

jomaro
Berichten: 1028
Geregistreerd: 27-08-05

Re: ervaringen boomloos op breed en rond paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 08:03

Hoi ik heb een Randols op mijn dikke ronde haflinger. Andere zadels bleven niet liggen. Dit zadel ligt als een huis. Als ik er een dekje met inlagers onder doet(zodat de ruggegraad vrij blijft) dan gaat het wel schuiven. Maar volgens de verkoper was dat echt nodig z'n dekje. Maar bij onze haflinger is de ruggegraad al beschermt door de speklagen volgens mij. Maar het is ook belangrijk met wat je wil gaan doen met je paard. Boomloos en wedstrijden zie ik kwa uiterlijk niet zoals het hoort.

pmarena

Berichten: 48110
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Re: ervaringen boomloos op breed en rond paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-05 09:16

Bij de Barefoots is het zo , dat een Western (Nevada) met een Physiopad en dan in gebruik met de Barefoot singel (alhoewel neopreen ook prima werkt vaak) de allerbeste resultaten geeft qua stabiele ligging.

De Western heeft de grootste oppervlakte , meest contact met het paard , waardoor hij meer houvast heeft. De Physiopad heeft een Sympanova onderkant die slipvast werkt op het paard , en nog een soort neopreen toplaagje die weer antislip werkt tussen zadel en pad.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: ervaringen boomloos op breed en rond paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-05 22:52

oké dames, bedankt voor de extra informatie

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Re: ervaringen boomloos op breed en rond paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-05 20:07

ik heb nu een paar keer een barefoot van een vriendin gebruikt... in het begin loopt mijn haffie lekker ontspannen. maar na een tijdje niet meer... dus ik afgestapt en gekeken was het zadel helemaal naar voren geschoven!! wie heeft hier nog meer last van?

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: ervaringen boomloos op breed en rond paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 08:38

eeuhm ikke dus hij lag bij gam iedere keer in zijn nek jammer genoeg. hoe strak ik hem ook aansingelde, met een neopreen singel.

dekoezegtboe

Berichten: 3568
Geregistreerd: 15-12-03
Woonplaats: Vlaardingen

Re: ervaringen boomloos op breed en rond paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 08:47

die van dat stalgenootje van mij had een longeersing-singel als singel (heleboel singels achterelkaar ) misschien ligt het daar aan... das geen neopreen

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Re: ervaringen boomloos op breed en rond paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-05 08:57

ik heb geen idee wat voor singel dat is, maar er wordt aanbevolen met een elastische singel te rijden

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: ervaringen boomloos op breed en rond paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-05 08:59

volgens mij wordt er aanbevolen om met een anatomisch gevormde singel te rijden.

Torsion levert tegenwoordig Westip singels, niet anatomisch gevormd maar wel helemaal van elastiek, ik heb er eentje en vindt het een geweldig ding: zadel blijft perfect liggen en geen singelwondjes.......