Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 10:30

Bij het natuurlijk bekappen wordt vaak verwezen naar wetenschappelijk onderzoek naar de hoefvorm van wilde paarden. Helaas heb ik nog weinig onderzoek kunnen vinden, behalve het volgende dan...

http://bhfqh.fqha.com/articles/Wild%20horse%20hoof%20pattern.htm

Dat is het onderzoek wat is uitgevoerd door gene oviceck, de grondlegger van de natural balance bekapmethode.
Wat mij opvalt is dat de wilde paarden wel degelijk andere hoeven hebben op verschillende bodems... zo is bij zand de hiel toch duidelijk hoger dan bij graniet.
Ook de teenlengte varieert.

Waarom dan eigenlijk de nadruk op de hoefvorm zoals die voorkomt bij wilde paarden op rotsachtig terrein?

Marchador

Berichten: 19936
Geregistreerd: 17-01-04

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 13:50

Het antwoord op je vraag weet ik niet, maar ben hier eigenlijk ook wel erg benieuwd naar

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37242
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 17:11

Ik weet niet waarom maar ben ook wel benieuwd naar het antwoord.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 17:47

waarschijnlijk omdat de hoeven op zand onvoldoende slijten. Op rotsbodem krijg je de meest ideale vorm

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 21:51

Maar waarom is die vorm dan idealer voor een paard?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-05 23:17

Zoveel wetenschappelijk onderzoek heb ik niet gevonden.
Wel min of meer wetenschappelijk opgezet onderzoek door degene die het beoefenen. Maar daarmee is het nog geen wetenschappelijk onderzoek.

Overigens bestaat er uberhaupt erg weinig wetenschappelijk onderzoek naar bekappen op welke wijze dan ook.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-05 23:20

Klopt, dat is precies waar ik ook tegenaan loop.
Er is ook geen wetenschappelijk onderzoek pro-ijzers bijvoorbeeld.

bokkig
Berichten: 122
Geregistreerd: 13-09-05

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 13:30

wendytjeG schreef:
Bij het natuurlijk bekappen wordt vaak verwezen naar wetenschappelijk onderzoek naar de hoefvorm van wilde paarden. Helaas heb ik nog weinig onderzoek kunnen vinden, behalve het volgende dan...

http://bhfqh.fqha.com/articles/Wild%20horse%20hoof%20pattern.htm

Dat is het onderzoek wat is uitgevoerd door gene oviceck, de grondlegger van de natural balance bekapmethode.
Wat mij opvalt is dat de wilde paarden wel degelijk andere hoeven hebben op verschillende bodems... zo is bij zand de hiel toch duidelijk hoger dan bij graniet.
Ook de teenlengte varieert.
Waarom dan eigenlijk de nadruk op de hoefvorm zoals die voorkomt bij wilde paarden op rotsachtig terrein?


http://www.naturalhorsetrim.com/Section_1_full.htm
Trouwens de hele site is zeer interessant
http://www.naturalhorsetrim.com/

Ik denk dat hier een hoop leesvoer op staat, met links overal naar toe.

En over de wilde hoef....
Een hoef van een paard dat altijd over wisselende ondergrond loopt maar vnl over hard ongelijk terrein, krijgt uiteindelijk een vorm die we als ideaal voor een paardenhoef beschouwen.
In deze hoef is bv de doorbloeding door een perfect werkend hoefmechanisme optimaal. De groei van het hoorn is door de slijtage eveneens optimaal. Dit betekent een zo sterk mogelijke dikke hoefwand, afgerond om zo vast mogelijk, door een smalle witte lijn , aan het hoefbeen te blijven zitten. Een hoefbeen wat zo hoog mogelijk, horizontaal, met de grond in de hoef vast zit, waardoor de zool zo hol mogelijk is. De straal is lang en vol en regelt de groei van de zool op die manier het beste. De hoef is zo breed mogelijk om de beweging in de voet het beste te kunnen garanderen.
Natuurlijk zijn er van vorm andere wilde hoeven.
NB denkt echter dat deze altijd van mindere kwaliteit zijn als de bovenstaande hoeven en werkt dus met in het achterhoofd dit ideale model.
Hieruit volgt ook de reden om te proberen deze omstandigheden zoveel mogelijk thuis na te bootsen.
Ok, dan wordt er door mensen die het even niet helemaal begrijpen moord en brand geschreeuwd dat NatuurlijkBekappen stokkreupele paarden over een puinpad wil jagen.
Flauwekul natuurlijk.
Juist NB zegt "werk met beleid" Een paard mag na een bekapping niet slechter lopen dan ervoor.
Tot achtelijk wordens aan toe , wordt er op de cursussen op gehamerd , "twijfel je ergens over haal er dan een professionele Natuurlijk bekapper bij" Kijk wat je paard aankan. Loopt je paard gevoelig over grind, goed, loop er in zijn tempo naast, Alles moet wennen. Heeft hij pijn? Dan zijn zijn voeten er nog niet aan toe. M.a.w. doe alles weloverwogen en met beleid.
Het is niet de schuld van het paard dat hij zulke slechte hoeven had, maar die van ons.
Geef hem dan tenminste de tijd om ook weer overal aan te wennen nu hij wel gevoel in zijn voeten heeft.
Piet

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 13:34

Tja Piet. Op gevaar af hier een discussie over natuurlijk bekappen over te doen, die al in een ander topic gevoerd wordt. Ik wordt er soms een beetje moe van. Ik heb een paard met knetterharde hoeven, waarmee ik rustig op asfalt loopt. Dit paard wordt gewoon normaal bekapt en is al 10 jaar geen dag kreupel geweest. Toch vinden de die hard-natuurlijk bekappers dan dat ik moet gaan sleutelen aan de hoeven van mijn paard. Want dat zou beter zijn. En als ik dan vraag waarom, dan krijg ik dat paarden op rotsen verhaal te horen. Maar mijn paard loopt niet op rotsen. Die loopt is zachte klei-grond en in de bak en op asfast en op fietspaden met kleine steentjes. En daar loopt ze prima op zoals gezegd.

Dus ik kies ervoor hetvolgende spreekwoord na te leven:

If it ain't broken, don't fix it.

bokkig
Berichten: 122
Geregistreerd: 13-09-05

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 14:37

Anya schreef:
Tja Piet. Op gevaar af hier een discussie over natuurlijk bekappen over te doen, die al in een ander topic gevoerd wordt. Ik wordt er soms een beetje moe van. Ik heb een paard met knetterharde hoeven, waarmee ik rustig op asfalt loopt. Dit paard wordt gewoon normaal bekapt en is al 10 jaar geen dag kreupel geweest. Toch vinden de die hard-natuurlijk bekappers dan dat ik moet gaan sleutelen aan de hoeven van mijn paard. Want dat zou beter zijn. En als ik dan vraag waarom, dan krijg ik dat paarden op rotsen verhaal te horen. Maar mijn paard loopt niet op rotsen. Die loopt is zachte klei-grond en in de bak en op asfast en op fietspaden met kleine steentjes. En daar loopt ze prima op zoals gezegd.

Dus ik kies ervoor hetvolgende spreekwoord na te leven:

If it ain't broken, don't fix it.


Met respect moderator!
De vraag was waarom de wilde mustang hoef altijd te berde word gebracht.
Ik denk dat ik dat uitgelegd heb. Ik heb tevens verwezen naar een startpunt om na te lezen welk onderzoek er allemaal is gedaan naar de werking van een paardenhoef.
Als jouw paard prima loopt over alle ondergronden vooral niets veranderen! Maarre, wat is gewoon normaal bekappen? Kun je daar een indruk van geven?
Het zal wel komen omdat ik nog niet zo thuis ben op Bokt, dat ik het vreemd vind dat er op twee verschillende "levels" over dit onderwerp gesproken wordt?

Piet


Piet

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 16:09

Anya,
ik zou zeggen, geniet ervan
Niks aan doen, blijkbaar heeft jouw paard de perfecte hoeven die bij hem/haar horen

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 19:00

@Piet. Ik zit niet te moderaten in dit topic hoor. Dus je kunt me aanspreken als Anya. Als er zaken mis gaan in dit topic, zal altijd een andere moderator actie ondernemen. Ik niet, omdat ik betrokken ben.

De toelichtingen over werking van de paardenhoef ken ik. Wat is mis, is wetenschappelijk onderzoek. Gedegen vergelijkingen tussen diverse methoden van bekappen en de effecten daarvan op paarden van diverse afstamming en op diverse ondergrond lopend. Dat type onderzoek is er niet. Niet van de NB-kant en niet van de 'standaard wijze van bekappen zoals de niet-nb-hoefsmid dat leert op zijn opleiding).

Ik probeer te zeggen dat als ik vraag naar dat soort onderzoek, ik dus altijd dat wilde paardenverhaal te horen krijg. En dat nb-bekappen zo goed zou zijn voor mijn -goed gaande- paard. En op een of andere manier komt de discussie dus nooit verder. Ook al omdat dat onderzoek dus niet bestaat. Bij mijn weten dus.

bokkig
Berichten: 122
Geregistreerd: 13-09-05

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 20:08

Sorry Anya, ik had dat moderator verkeerd begrepen.
Ik zie dat dat MD is?
Ik weet niet hoeveel verwijzingen naar research en onderzoek je wilt hebben.
De links die ik gaf geven je een dag leesvoer. Heb je Dr. Strasser gelezen? Meters wetenschappelijk onderzoek.
Ik gaf je uitgebreid aan dat NB van die vorm hoef uitgaat en ook de reden ervan.
Er zijn talloze paarden die ook op ijzers goed lopen. Nu zegt me dat helemaal niks over de voeten van die paarden.
Als je genoegen neemt met een "traditionele bekapping" , dus een bekapping alsof er een ijzer onder moet, komt dat omdat je je volgens mij niet echt verdiept hebt in andere, betere mogelijkheden.
De uitleg over de hoef was nav de vraag van Wendytje_G
Piet

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-05 20:12

Jazeker heb ik strasser gelezen. Nee, ik vindt dat geen wetenschappelijk onderzoek. Ik vind dat een aardige aanzet om nader wetenschappelijk onderzoek op te baseren. Voor wetenschappelijk onderzoek ontbreken m.i. een aantal aspecten. En ja, ik heb mij wel verdiept in andere - niet noodzakelijkerwijs betere- methoden. Jouw laatste zin is overigens gebaseerd op een overtuiging. Een 'geloofsparadigma' bijna. Dát is nu precies waar ik moeite mee heb. Maar laten we de discussie inderdaad maar niet aangaan. Even goeie vriendjes.

Groet,
Anya

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-05 09:02

Jammer genoeg zie ik op die site weer een hoop aannames en verwijzingen naar onderzoek wat gedaan zou zijn, maar niets over de onderzoeken zelf.
Bijvoorbeeld:
Citaat:
]
Studies of wild horses show the [bottom of the] coffin bone of a natural foot parallel to the ground and the frog/bulbs actually touching the ground. Domestic horses, however, are largely forced to live with high heels and no frog contact. A change in the distribution of pressure results; the steeper the coffin bone, the more weight moves to the tip of the coffin bone and the more the laminae there are overloaded. Soft ground is less harmful under these conditions than hard ground.


Zoals ik ergens anders ook al een heb geschreven, de resultaten van een onderzoek zijn zo hard als de gebruikte methode.
De conclusies die in het bovenstaand stuk worden getrokken zullen best kloppen, maar wat mijn vraag nu is, is waarop die conclusies nu echt gebaseerd worden.
Ik wil weten wat die onderzoeken zijn die naar wilde paarden gedaan zijn, hoe ze zijn uitgevoerd, wanneer dat heeft plaatsgevonden etc etc.

Met alle respect voor mensen als Pete Ramey en Jaime Jackson, maar dat zijn geen wetenschappers voor zover ik weet, en dus ben ik heel voorzichtig met de getrokken conclusies. Alleen al om het feit dat ze vaak als absolute waarheden worden gepresenteerd

PridesRanch

Berichten: 4240
Geregistreerd: 23-05-02
Woonplaats: Nieuwlande

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 10:12

Wat ik apart vind, is dat Baduh ook natuurlijk bekapt wordt, maar dat gaat allemaal helemaal niet zo rigoreus als in die methodes beschreven wordt. Bij Baduh zijn we nu ruim 2 jaar bezig het draagvlak te vergoten. Dus zo min mogelijk wegkappen. Baduhs stralen zijn dus ook verder gegroeid en die raken de grond ook, maar worden verde eigenlijk amper belast. Gevolg; een goede bloedsomloop, keiharde hoeven, een goed draagvlak en daardoor minder belasting in de gewrichten, hij rolt mooi af en loopt enduranceritten op blote voeten en kan zonder probleem het asfalt op. We noemen het Natural Balance, maar ik vind het eigenlijk gewoon een logische manier van bekappen. Ik zou bij Baduh niet anders meer willen.

Morrie

Berichten: 22311
Geregistreerd: 08-07-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 10:54

Rigoreus??? *huh*...... ik heb een zeer behoudende bekapper die vindt dat veel op natuurlijke wijze goed moet komen, als ie net geweest is, vraag ik me altijd af wat hij nu eigenlijk precies gedaan heeft, terwijl mijn paard er toch beter van gaat lopen...... maar rigoreus kan ik het beslist niet noemen

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-05 18:26

rigoreus kan ik mijn bekapper ook absoluut niet noemen. 't gaat heel geleidelijk aan.

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 09:03

Ik kan het bij de meeste methodes die ik tegengekomen ben niet rigoreus noemen, behalve dan in sommige gevallen met strasser.

Moniek
Berichten: 4027
Geregistreerd: 18-08-05
Woonplaats: grave

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-05 09:13

Mijn paard word (gewoon) bekapt.
En niet op de natuurlijke manier zoals hierboven beschreven staat,hij loopt er super op en heeft nergens last van dus ik sluit me ook aan bij de spreuk if it aint broke don't try to fixit

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-05 09:20

Mensen, niet om het een of het ander, maar deze discussie gaat niet om of een paard natuurlijk bekapt zou moeten worden!

Shadow0

Berichten: 43505
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 12:10

bokkig schreef:
En over de wilde hoef....
Een hoef van een paard dat altijd over wisselende ondergrond loopt maar vnl over hard ongelijk terrein, krijgt uiteindelijk een vorm die we als ideaal voor een paardenhoef beschouwen.


Maar waarom nou juist de hoeven op die ondergrond? In het wild (voor zover dat nog te zeggen is) kunnen paarden ook goed leven op hele vlakke, drassige gebieden. Met bijbehorende andere hoefvorm, maar net zo natuurlijk in principe.

Citaat:
Natuurlijk zijn er van vorm andere wilde hoeven.
NB denkt echter dat deze altijd van mindere kwaliteit zijn als de bovenstaande hoeven


Waarom denkt NB dit? Waar is dat op gebaseerd?

nienke07

Berichten: 1156
Geregistreerd: 25-11-04
Woonplaats: Wormer

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-05 14:49

@ shadow: dit zijn nou precies de vragen die TS ook stelt.... De ervaring leert dat het zo is, maar waar blijft de wetenschappelijke ondersteuning van het waarom!

Achterom
Berichten: 23030
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-05 15:02

Precies... helaas ben ik nog steeds geen echte antwoorden tegen gekomen, anders dan dat 'we' blijkbaar eisen aan onze paarden stellen die deze hoefvorm vereisen...
Dat zou toch betekenen dat we uiteindelijk de hoefvorm moeten aanpassen aan onze eisen, toch? Dan zouden de hoeven van een paard wat niet bereden wordt dus heel anders moeten zijn qua vorm dan van een paard wat endurance loopt?

Browny2
Berichten: 28
Geregistreerd: 20-09-05

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 08:50

Wetenschappelijk onderzoek weet ik niets van maar heb wel de cursus gevolgd van Veldman en Kooistra en bekap mijn paarden op die wijze.

Nu moet ik zeggen dat ik bij de geboorte van onze veulens heeel veel aandacht heb besteed aan de hoefjes, hoe ze waren, voelden, vorm,... gewoon om eens te kijken hoe en wat en of het gelijk is met wat ik op mijn andere paarden toepas. Ik had het bronnetje in huis dus waarom niet bestuderen hoe het bij haar was en is....

in het kort...

Bij de geboorte:
- zool week, indrukbaar, heel hol en los van de hoefwand
- hoefwand met een afwikkeling zoals de mustangroll
- hoefwand gelijk met het uiteinde van de zool
- hieltjes heel laag, eigenlijk gelijk aflopend naar met het haardeel
- straal heel wak, breed en neemt praktisch de ganse zool in, steekt eruit
- hoefjes voelen warm aan

12 uur na de geboorte:
- zool harder, nog steeds indrukbaar, heel hol en iets vaster aan de hoefwand
- hoefwand met de mustangroll
- hoefwand heel dik en gelijk met de zool
- hieltjes het zelfde als ervoor
- straal minder wak, breed en nog steeds neemt ze de zool in, steekt eruit
- hoefjes voelen echt warm aan

24 uur na de geboorte
- zool steenhard, hol en vergroeid met de hoefwand
- hoefwand met mustangroll
- hoefwand in vergelijking met een volwassen hoef, zo dik als een hoefijzer en gelijk met de zool
- hieltjes hetzelfde als ervoor
- straal als rubber, breed en neemt de zool in, je hebt aan de zijkanten net plaats voor een cm op het breedste punt, steekt eruit
- hoefjes voelen echt warm aan

Onze paarden hebben momenteel de weide als zachte bodem en 150m² verhard gedeelte. In de toekomst komt daar nog kiezels bij en een andere bodembedekker voor de paddock maar daar ben ik nog niet uit.

Doordat het hoefmechanisme perfect haar werkt doet door de beweging, groeit de hoef als kool maar doordat er weinig slijtage is van zowel de hoefwand als de zool, ziet de hoef er na 2 dagen als volgt uit:

-zool is terug weker, minder hol en uiteraard nog vergroeit met de hoefwand
- hoefwand heeft al minder afwikkeling, dus minder mustangroll
- steunseltjes zijn al enkele mm gegroeit en vallen duidelijk op in de kleine hoef
- hoefwand steekt enkele mm uit de zool uit en valt duidelijk op, nog steeds dik maar iets minder
- hieltjes zijn enkele mm gegroeid en steken er wat uit en als je met je vinger tussen de zool en de hoefwand strijkt, voel je daar dat er een punt uitsteekt die eigenlijk hindert
- straal is hetzelfde maar groeit precies mee dus in verhouding
- hoefjes zijn warm

Hier op deze dag ben ik dan gaan snijden naar de fase waar het 24u na de geboorte was en deze is gelijk aan wat ik tijdens de cursus heb geleerd.

-zool uitkrabben (hierbij komt een kalkachtige poedertje vrij) en kom je terug aan de oorspronkelijke zool uit
- steunseltjes wegsnijden
- hoefwand gelijk maken met de zool
- hieltjes terug laag zetten zodat je mooi oppervlak krijgt vanaf de straal gezien
- hoefwand krijgt een mustangrolletje
- de straal daar blijf ik af

Vervolgens omdat alles bij die veulentjes zo goed werkt en je enkele mm duidelijk opmerkt, moet ik bijna dagelijks snijden al zijn het maar enkele mm, hoor!

Nu doe ik haar wekelijk en het zijn echt cm dat er nu afkomen. Ik leer nog elke dag bij en het is wonderlijk om te zien hoe het werkt! Hopelijk hebben we in het najaar onze kiezels en onze paddock klaar zodat deze hun werk kunnen doen om de hoeven gezond te houden.

Ik wil geen verhitte discussie voeren. Ik bekap immers mijn paarden zo en ze doen het daar goed op. Ik sta wel open voor suggesties, natuurlijk.

Ik wil hier ook echt niets beweren dat dit of dat slecht of goed is, ik wil alleen mijn ervaring over dit deeltje vanaf de geboorte van een natuurlijk gedomesticeerd paard, even aan jullie kwijt en hopelijk mogen er nog vele andere ervaringen volgen....