Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-05 10:57

Browny2 schreef:
Wetenschappelijk onderzoek weet ik niets van maar heb wel de cursus gevolgd van Veldman en Kooistra en bekap mijn paarden op die wijze.


Maar die wetenschappelijke achtergrond, dat was nu net de vraag van dit topic

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 14:13

Dr Bowker van Michigan State University doet veel wetenschappelijk onderzoek naar het functioneren van de voet en hoe daarmee om te gaan. Ramey en Jackson werken veel met hem samen om hun methodes te optimaliseren.

Zie: http://www.cvm.msu.edu/RESEARCH/efl/

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 14:18

Kijk dat is leuk.. eindelijk iets gevonden!
Thanks Mac!

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 14:23

You're welcome
Het leek mij wel aardig wetenschappelijk

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-05 14:29

Mij ook ook, goede link

Kinke

Berichten: 20528
Geregistreerd: 20-02-04
Woonplaats: Overijssel

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 17:28

deze lijkt me interessant...maar blijkbaar nog niet klaar...
Bidwell, L.A. and R.M. Bowker. Transitional changes in morphology of the equine hoof wall at birth and from birth to adult. Insights into adaptive responses of epidermal laminae. Amer. J. Vet. R. (In preparation

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-05 19:32

Op de clinic van Pete Ramey had hij het over Bowker's onderzoek naar hoe mn de achterkant van de voet zich ontwikkelt tussen veulenstadium en volwassen stadium en welke externe factoren daarin meespelen. Ik denk dat dat dit onderzoek is.

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 11:53


Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:20

Inderdaad! En met een gedegen onderzoeksmethode die erbij staat. Heel fijn!

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 12:37

Ergens achterin staat een link naar een korte bibliografie met artikels die de laatste jaren verschenen zijn en de biomechanica van hoeven als onderwerp hebben. Daar zijn enkele erg interessante artikels te vinden die -meer specifiek voor dit topic- over de gevolgen van belasting, beslag, veranderen van de hoefas, overgroei enz.. handelen.
http://www.ovc.uoguelph.ca/hoof_biomech ... of_bio.pdf

dorientjuh

Berichten: 7253
Geregistreerd: 19-01-05

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 18:04

Kunnen deze links naar de onderzoeken niet als sticky oid, zodat iedereen ze bij de hand heeft als de niet-natuurlijk bekappers in een discussie weer eens vragen naar een wetenschappelijk onderzoek?

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 21:39

Deze artikels zijn echter niet pro of contra geschreven. Het is informatie die door mensen in de praktijk op verschillende manieren geinterpreteerd wordt.
Ik vind dus niet dat ze als argument 'tegen' niet-NB bekappers of ijzerloos watdanook mogen gebruikt worden.
Je eigen onderbouwde interpretatie van deze feiten uiteraard wel. Wie heeft ze eigenlijk al gelezen?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 21:42

Ik ben een eind met lezen. Maar het is engels en wetenschappelijk engels en dat schiet niet zo snel op als ik wel zou willen. Ik lees nergens uit dat het voor NBK of ijzers o.i.d. zou zijn. Dat soort conclusies worden nergens getrokken tot nog toe.

Anoniem

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 21:48

ik heb mijn paard natuurlijk laten bekappen en ik vind het goed gaan het is nog niet zolang geleden gebeurd. maar ik weet nou niet of het nou beter is dan 'gewoon; bekappen

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-05 22:56

Anya schreef:
Ik ben een eind met lezen. Maar het is engels en wetenschappelijk engels en dat schiet niet zo snel op als ik wel zou willen.

Juist, niet teveel ineens
Citaat:
Ik lees nergens uit dat het voor NBK of ijzers o.i.d. zou zijn. Dat soort conclusies worden nergens getrokken tot nog toe.

Nee inderdaad, daar gaat het eigenlijk ook niet om. Het meeste gaat over 'hoe'. Hoe werkt een hoef nu eigenlijk.
En van daaruit kan je natuurlijk zelf wel beginnen verder denken. Er zijn trouwens vast wel artikels te vinden die met deze gegevens wel conclusies naar met hoefkappen of beslag trekken. Kwestie van zoeken..

jackie

Berichten: 1541
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: Nieuwerkerk a/d IJssel

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 23:13

nielsd schreef:
ik heb mijn paard natuurlijk laten bekappen en ik vind het goed gaan het is nog niet zolang geleden gebeurd. maar ik weet nou niet of het nou beter is dan 'gewoon; bekappen


dat hangt van de bekapper/hoefsmid af. is je paard voor het eerst natuurlijk bekapt?

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 23:15

NielsD en Jackie: graag on topic houden. Dit topic gaat over wetenschappelijk onderzoek. Niet over of je wel of niet natuurlijk bekapt. Daar zijn andere topics voor.

Shadow0

Berichten: 43501
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 23:30

Bandida schreef:
Nee inderdaad, daar gaat het eigenlijk ook niet om. Het meeste gaat over 'hoe'. Hoe werkt een hoef nu eigenlijk.
En van daaruit kan je natuurlijk zelf wel beginnen verder denken. Er zijn trouwens vast wel artikels te vinden die met deze gegevens wel conclusies naar met hoefkappen of beslag trekken. Kwestie van zoeken..


Met dergelijke conclusies moet je wel voorzichtig zijn. Veel dingen lijken logisch, maar blijken bij nader onderzoek toch niet waar.

Anya
Berichten: 32776
Geregistreerd: 01-02-02
Woonplaats: Hengelo

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-05 23:51

En bovendien wordt de uitkomst van een onderzoek ook vaak beinvloedt door de meetinstrumenten (dus nog los van de overtuigingen van de onderzoeker, die de vraagstelling mede bepalen).

Afhankelijk van het gebruikte instrument bestaat licht bijvoorbeeld ofwel uit straling, ofwel uit deeltjes. En dat is nog min of meer rechtstreeks meetbaar. Laat staan iets ingewikkelds als een paardenhoef, waarbij allerlei externe vaak niet meetbare factoren een rol spelen.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 09:31

Zie http://cvm.msu.edu/news/press/navicular.htm
Interview met Dr. Bowker over het onderzoek en wat de resultaten inhouden. Hij sluit ijzers niet per definitie uit, maar de resultaten uit zijn onderzoek en uit de trimming test wijzen wel degelijk in de richting van NB. Maar goed, wederom kun je het natuurlijk op meerdere manieren lezen . Maar dat heb ik liever dan een wetenschappelijk onderzoek waarin iets bewezen wordt naar aanleiding van foutieve of manipulatieve onderzoeksmethodes

Achterom
Berichten: 23029
Geregistreerd: 28-09-04

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-05 11:18

Juist!
Vaak willen onderzoekers toch tot een resultaat komen waarmee ze de aandacht kunnen trekken (publiceren) en dat wil nog weleens ten koste gaan van de onderzoeksmethode helaas

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 13:54

Breek me de bek niet open! Wetenschappelijk onderzoek doen is niet zo moeilijk. Je formuleert een voor de hand liggende stelling. Vervolgens zoek je een vracht literatuur die precies in je straatje past (alles dat het tegendeel zou kunnen bewijzen wordt uiteraard vakkundig genegeerd). Tijdens de onderzoeksfase heb je de vrije hand in je aanpak en bij de presentatie van de uitkomsten laat je er zo'n berg statistische hocus pocus op los dat VOILAAAA Hypothese Ho geheel ondersteund wordt (of niet, afhankelijk van de bedoeling van het onderzoek).

Vooral in de medische wereld zijn er natuurlijk uitzonderingen, maar vooral van de alpha onderzoeken heb ik mijn buik vol!

Ruga
Berichten: 5407
Geregistreerd: 26-11-04

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-05 14:07

Ach, op lange termijn wordt op die manier automatisch het kaf van het koren gescheiden.

Arabesk

Berichten: 28675
Geregistreerd: 19-03-04
Woonplaats: Aan de dijk tussen Hoorn en Enkhuizen

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 19:16

het stomme is dat iedereen wetenschappelijk onderzoek wil zien over NB maar zich nooit afvragen of gewoon beslaan wel zo'n wetenschappelijke achtergrond heeft.... *heeft het niet*

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Re: Wetenschappelijk onderzoek en natuurlijk bekappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-05 20:01

Arabesk schreef:
het stomme is dat iedereen wetenschappelijk onderzoek wil zien over NB maar zich nooit afvragen of gewoon beslaan wel zo'n wetenschappelijke achtergrond heeft.... *heeft het niet*

Haha! Ook heel juist opgemerkt!
Maar ja, veel tradities - hoe krom ook- behoeven geen "verdediging" vindt men vaak