Graasmasker drama....

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
IwanLuver
Berichten: 1877
Geregistreerd: 28-10-03
Woonplaats: steenwijk

Graasmasker drama....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 01-06-19 23:35

Mijn paard heeft een enorme hekel aan een haar graasmasker. Het is nu zelfs zo erg dat ze haast haar normale halster niet meer om wil. Ze loopt bij mij weg.
Nu heb ik haar afgelopen winter zoveel mogelijk aan het het graasmasker proberen te laten wennen, door haar eraan te ruiken, worteltjes en appeltjes erin te doen, maar ze blijft enorm gespannen als ik dat ding bij haar neus hou, hoofd heel hoog en grote ogen.

Voor haar gewicht is het echt veel beter dat ze het masker draagt.

Ze heeft het masker al een paar keer gedragen, en ze eet er normal mee. Ze schud eerst wel met haar hoofd en schuurt ermee aan haar benen, maar gaat vervolgens ermee eten.

Hebben jullie tips om haar zo goed als mogelijk aan het graasmasker te laten wennen?

Het is moeilijk om iemand die over het paard getild is, weer in het zadel te krijgen


Taffje

Berichten: 2656
Geregistreerd: 03-01-06
Woonplaats: Terschuur

Re: Graasmasker drama....

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-19 23:44

Bij mij was de beste manier omdoen en gelijk het land in, zodra ze het land weer uitkwam haar masker af en wat lekkers.
De link tussen masker en naar buiten was gauw gelegd, kreeg ze het masker toch af ging ze weer naar binnen, even staan, maker weer op en naar buiten.

Kortom, ze krijgt het masker alleen te zien als ze naar buiten gaat.

Voor CranioSacraal therapie voor je paard/pony zie: http://www.EquiCranio.nl = EquiCranio ook te volgen op facebook
Voor coaching met inzet van paarden: http://www.Equi4You.nl = Equi4You ook te volgen op facebook
Voor informatie zie de website of facebook, heb je nog meer vragen stuur gerust een mail of pb.

_sasnoo

Berichten: 4
Geregistreerd: 09-04-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 11:46

Ik zou het zien als ieder ander eng voorwerp waar een paard aan moet wennen. Neem de tijd met om doen. Misschien eerst naast haar houden en als ze relaxed gelijk weer weg doen, zelf ook relaxen en een stapje terug. Dan weer wat dichterbij en als ze relaxed weer weg halen. Uit eindelijk voor haar neus houden alsof je hem om gaat doen daar blijven houden, ook als ze haar hoofd omhoog gooit, en als ze relaxed gelijk weer weg halen. Dat zou ik een paar keer oefenen tot het goed gaat en dan het masker om doen, en als ze relaxed gelijk weer af doen, als het omdoen goed gaat zou ik zeggen oke het is goed geweest voor vandaag en het masker ook weer opruimen.

Ik heb 3 verzorg pony's, ze kennen allemaal het masker, maar eentje heeft er ook geen zin in met omdoen. Eerst probeerde hij steeds weg te lopen, toen ging ik er rustig achter aan en heb hem afgesneden, als hij stopte stopte ik en nam een stapje achteruit. Als hij weer liep liep ik ook tot hij stopte. Daarna het zelfde gedaan als wat hier boven staat. Hij gooit nu af en toe alleen nog maar zijn hoofd omhoog, dan hou ik het masker er gewoon bij en als zijn hoofd omlaag komt haal ik het masker bij hem weg. Die andere twee doen hun neus er al vanzelf in

Het kost wat tijd, maar het werkt wel :)

Temeraire

Berichten: 3520
Geregistreerd: 27-06-04
Woonplaats: Gelderland

Re: Graasmasker drama....

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 12:18

Misschien een ander model proberen? De greenguard vinden ze vaak fijner dan zo'n 'bloempotje'.
Weet je ook zeker dat hij niet te strak of te hoog zit?

This is my design

nynke55
Berichten: 5940
Geregistreerd: 14-03-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 12:38

Taffje schreef:
Bij mij was de beste manier omdoen en gelijk het land in, zodra ze het land weer uitkwam haar masker af en wat lekkers.
De link tussen masker en naar buiten was gauw gelegd, kreeg ze het masker toch af ging ze weer naar binnen, even staan, maker weer op en naar buiten.

Kortom, ze krijgt het masker alleen te zien als ze naar buiten gaat.


Dit inderdaad. ik zag er zelf enorm tegenop om de shet zo'n ding om te doen, maar ze heeft er geen probleem mee. Masker op en de wei in. De wei uit en het masker weer af.


Lenexa

Berichten: 598
Geregistreerd: 05-12-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 12:41

Mijn haflinger staat ook sinds een paar weken met een graasmasker, ik heb een easygrazer gekocht.
Duur, maar ze heeft hem vanaf het begin geaccepteerd. Hiervoor had ik een andere en daar was ze echt boos om, stampen, schrapen, schuren. Nu helemaal niet. Gelijk eten en ze werkt hem ook niet af.

Ik doe ook zodra ik haar uit de wei haal omwisselen met een halster en als we weer naar de wei gaan weer terug wisselen. Ze stopt nu zelf haar neus erin omdat ze weet dat ze dan de wei op mag.
Het 'ongemak' van het masker wint het blijkbaar van de blijdschap van de weide :j


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 bezoekers