Seven Games met half blind paard

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Orsje

Berichten: 876
Geregistreerd: 10-01-06
Woonplaats: Landgraaf

Seven Games met half blind paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-18 00:39

Ik heb de knoop doorgehakt.. ik ga me nu toch echt verdiepen in de "Seven Games" van Parelli.

Mijn FjordxPinto kruising van 6 jaar, is ongeveer 8 maanden geleden door een ongeluk op de weide zijn linkeroog verloren. Er volgde 8 dagen kliniek en een operatie onder volledige narcose. Vanaf het moment dat het gebeurd is, bleef hij hier verbazend rustig en kalm mee. Ook in de tijd erna heeft hij zich ontzettend snel aangepast aan zijn nieuwe situatie. Ik heb hem 3 maanden rust gegeven na zijn operatie, om alles te kunnen verwerken. Daarna hebben we het rijden opgepakt.

Tijdens zijn revalidatie heb ik grondwerk met hem gedaan. Dit puur naar eigen inzicht, dus geen bepaalde richtlijnen gevolgd. Ik ontdekte al snel dat zijn vertrouwen in mij alleen maar groter is geworden. Inmiddels functioneert hij zo goed als elk ander rij paard. Hij beleeft nog steeds veel plezier in springen, buitenritjes en wandelingen. Hier en daar merk je uiteraard wel zijn beperkt zicht, want alle geluiden aan zijn blinde kant die hij niet kent, zijn wel even eng. Hij kalmeert weer heel snel zodra ik hem gelegenheid geef tot draaien en kijken.

Nu is ongeveer 4 weken geleden tijdens een buitenrit een hond van achter luid blaffend gekomen. Hij schrok zo erg dat we waarschijnlijk samen te val zijn gekomen. Uiteindelijk heeft hij de benen genomen en is naar huis gerend zonder mij.

Ik heb geen angst om te rijden met mijn knappe vriend. Maar de schrik zit er uiteraard toch nog wel een beetje in. Er zit een haarscheurtje ergens bij mij. Daar baal ik van.
Dus wil ik me nu verdiepen in de Seven Games en van daaruit misschien verder gaan.

Nu de vraag waar ik mee zit, na Dit lange verhaal. Zijn er mensen die ervaring hebben met deze methodes en een half blind paard? Zijn er dingen waar ik extra op moet letten?

Hier onder een filmpje van ongeveer 3 weken na zijn operatie en een hoog zwangere ikke op dat moment. Ik denk dat we wel een vrij goede basis hebben, of niet?


Irene793
Berichten: 268
Geregistreerd: 04-08-17

Re: Seven Games met half blind paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-18 22:29

Parelli gaat eigenlijk meer om dat je zelf leert een 'horseman' te worden. Het draait om de vraag hoe je het beste met je paard kan communiceren op een manier die je paard begrijpen kan. Dat je paard aan een oog blind is lijkt me hierin geen beperking.
Ik doe zelf ook Parelli en kan het alleen maar aanbevelen. Het heeft de band met mijn paard echt verdiept en ik vind het erg leuk om te doen. Je kan trouwens ook les nemen, er zijn diverse instructeurs.
Veel succes en plezier!